En version av Model 3 med halvkombilucka kanske...Sabbe skrev:Har svårt att se vad som skulle kunna stoppa Tesla Model Y från att bli världens mest sålda bil 2023.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Aktien TSLA
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Aktien TSLA
En kombiversion av model 3?SwedishAdvocate skrev:En version av Model 3 med halvkombilucka kanske...Sabbe skrev:Har svårt att se vad som skulle kunna stoppa Tesla Model Y från att bli världens mest sålda bil 2023.
Re: Aktien TSLA
Det är ju det Model Y är.Mickep skrev:En kombiversion av model 3?SwedishAdvocate skrev:En version av Model 3 med halvkombilucka kanske...Sabbe skrev:Har svårt att se vad som skulle kunna stoppa Tesla Model Y från att bli världens mest sålda bil 2023.
Re: Aktien TSLA
Jag må tro på Tesla, men 40 miljoner sålda bilar per år på ett enda bilmärke är inte realistiskt. Speciellt inte med det smala modellprogram som Tesla har, och till synes inget direkt driv att utöka antalet modeller heller i större grad. 20 miljoner till 2030 är deras utopiska mål, och även om det är görbart så är det väldigt många planeter som ska radas upp för att det ska ske. Hälften av det vore en fantastisk bedrift.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Re: Aktien TSLA
Tror att Tesla kommer vara största biltillverkaren i världen innan 2030. Kommer förmodligen ”bara” krävas 7-8 miljoner fordon tillverkade per år.
Re: Aktien TSLA
Det tror jag också. Det som kan sätta käppar i hjulet för det är råvaru- och ev komponentbrist samt möjligtvis också brist på kvalificerad arbetskraft som vill jobba för Tesla. Skulle också kunna finnas ett moment av att marknaden tröttnar på Model Y och 3 och vill ha något annat när de blir allt för vanliga. Speciellt de som uppgraderar en existerande Model Y till en nyare om tre-fyra år. Är det tillräckligt stor skillnad för att det ska "kännas nytt" då? Kan krävas lite refresh av utseende exvis.Sabbe skrev:Tror att Tesla kommer vara största biltillverkaren i världen innan 2030. Kommer förmodligen ”bara” krävas 7-8 miljoner fordon tillverkade per år.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Re: Aktien TSLA
Tror det är ett stort problem i sammanhanget. Personligen skulle jag aldrig köpa en ny S idag då jag tycker den känns för gammal. X är på gränsen och även 3 imo...malmer skrev:Det tror jag också. Det som kan sätta käppar i hjulet för det är råvaru- och ev komponentbrist samt möjligtvis också brist på kvalificerad arbetskraft som vill jobba för Tesla. Skulle också kunna finnas ett moment av att marknaden tröttnar på Model Y och 3 och vill ha något annat när de blir allt för vanliga. Speciellt de som uppgraderar en existerande Model Y till en nyare om tre-fyra år. Är det tillräckligt stor skillnad för att det ska "kännas nytt" då? Kan krävas lite refresh av utseende exvis.Sabbe skrev:Tror att Tesla kommer vara största biltillverkaren i världen innan 2030. Kommer förmodligen ”bara” krävas 7-8 miljoner fordon tillverkade per år.
Finns säkert många som inte har några problem med detta, men ska man bli världens största biltillverkare så tror jag det krävs ett mycket, mycket bredare utbud.
VAG har ju "oändligt" med segment och Toyota/Lexus har också ganska stor bredd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Tidigare har det varit ett riktvärde att marknaden förväntar sig facelift efter ca 4år och ny modell efter 8år.Legato skrev:Tror det är ett stort problem i sammanhanget. Personligen skulle jag aldrig köpa en ny S idag då jag tycker den känns för gammal. X är på gränsen och även 3 imo...malmer skrev:Det tror jag också. Det som kan sätta käppar i hjulet för det är råvaru- och ev komponentbrist samt möjligtvis också brist på kvalificerad arbetskraft som vill jobba för Tesla. Skulle också kunna finnas ett moment av att marknaden tröttnar på Model Y och 3 och vill ha något annat när de blir allt för vanliga. Speciellt de som uppgraderar en existerande Model Y till en nyare om tre-fyra år. Är det tillräckligt stor skillnad för att det ska "kännas nytt" då? Kan krävas lite refresh av utseende exvis.Sabbe skrev:Tror att Tesla kommer vara största biltillverkaren i världen innan 2030. Kommer förmodligen ”bara” krävas 7-8 miljoner fordon tillverkade per år.
Finns säkert många som inte har några problem med detta, men ska man bli världens största biltillverkare så tror jag det krävs ett mycket, mycket bredare utbud.
VAG har ju "oändligt" med segment och Toyota/Lexus har också ganska stor bredd.
När det gäller Tesla verkar det vara en allmän uppfattning att Tesla ersatt det med mjukvaru-uppdateringar. Jag tror inte det räcker utan man kommer behöva komma med något nytt även designmässigt/hårdvara.
Dessutom verkar det ju som att ModelS faktiskt omfattades av "8års-regeln" med den nya ModelS/X.
Ska man sälja riktigt många bilar behöver man historiskt behövt sälja ett bredare modellprogram för att tilltala fler kundgrupper.
Det skulle förvåna om något annat skulle gälla elbilar.
Men vem vet, nya modeller är kanske påväg?
Re: Aktien TSLA
Man borde kunna bygga en lyxigare SUV på Model Y-plattformen. Som en Model X, fast med bättre marginaler och bygghastighet.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Aktien TSLA
All tidigare data baserar sig ju enbart på försäljning av bilar med förbränningsmotor. Tycker det verkar som Tesla fortfarande har en fördel i volym jämfört med alla andra tillverkare när det gäller elbilar...Fredrik j skrev:Tidigare har det varit ett riktvärde att marknaden förväntar sig facelift efter ca 4år och ny modell efter 8år. /.../
Ska man sälja riktigt många bilar behöver man historiskt behövt sälja ett bredare modellprogram för att tilltala fler kundgrupper.
Det skulle förvåna om något annat skulle gälla elbilar.
Men vem vet, nya modeller är kanske påväg? [Min understrykning.]
Med det sagt tycker jag också att Teslas modellutbud för närvarande är dåligt.
Ett enkelt sätt att utöka modellprogrammet hade varit att komplettera med en version av Model 3 med halvkombilucka. Jag skulle naturligtvis också vilja se en kombiversion av Model 3 – men en version med halvkombilucka skulle väl antagligen sälja bättre. Men visst – både en version med halvkombilucka och en kombiversion hade ju varit det optimala.
Ytterligare två 'lätta' grejer de skulle kunna göra är att komplettera 3/Y med en HUD samt möjliggöra beställning av Model S med dragkrok. Bara det tror jag skulle driva en hel del försäljning. Fast än så länge har ju inte (ens) leveranserna av S/X börjat utanför Nordamerikat...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Aktien TSLA
Definiera "på g". Det enda som är "på g" enligt mig är CT. Annars kan du ju lägga till Roadstern och Semi.Sabbe skrev:De modeller som vi vet är på g är:
Cybertruck
”$25.000” modellen
Dedikerad robotaxi
Dedicerad robotaxi kommer definitivt inte att hända de närmsta fem åren, knappast de närmsta 10.
Re: Aktien TSLA
Det vet vi?Sabbe skrev:De modeller som vi vet är på g är:
Cybertruck
”$25.000” modellen
Dedikerad robotaxi
Ska de inte lösa FSD först? Förstår verkligen inte optimismen kring den.
Re: Aktien TSLA
All tidigare data visade ju sig även gälla Tesla då man gjorde en uppdatering av ModelS/X efter just 8år.....SwedishAdvocate skrev:All tidigare data baserar sig ju enbart på försäljning av bilar med förbränningsmotor. Tycker det verkar som Tesla fortfarande har en fördel i volym jämfört med alla andra tillverkare när det gäller elbilar...Fredrik j skrev:Tidigare har det varit ett riktvärde att marknaden förväntar sig facelift efter ca 4år och ny modell efter 8år. /.../
Ska man sälja riktigt många bilar behöver man historiskt behövt sälja ett bredare modellprogram för att tilltala fler kundgrupper.
Det skulle förvåna om något annat skulle gälla elbilar.
Men vem vet, nya modeller är kanske påväg? [Min understrykning.]
Med det sagt tycker jag också att Teslas modellutbud för närvarande är dåligt.
Ett enkelt sätt att utöka modellprogrammet hade varit att komplettera med en version av Model 3 med halvkombilucka. Jag skulle naturligtvis också vilja se en kombiversion av Model 3 – men en version med halvkombilucka skulle väl antagligen sälja bättre. Men visst – både en version med halvkombilucka och en kombiversion hade ju varit det optimala.
Ytterligare två 'lätta' grejer de skulle kunna göra är att komplettera 3/Y med en HUD samt möjliggöra beställning av Model S med dragkrok. Bara det tror jag skulle driva en hel del försäljning. Fast än så länge har ju inte (ens) leveranserna av S/X börjat utanför Nordamerikat...
Kunderna vill fortfarande ha förändring mellan sina bilar. Man tröttnar på design och vill ha något nytt. Om prognoserna baseras på det här på något märkligt sätt inte skulle gälla elbilar tror jag man har en överraskning framför sig.
HUD och dragkrok skulle kanske driva försäljning här och nu men det behövs ju naturligtvis ersättare till både 3/Y och S i framtiden.
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Aktien TSLA
Det finns ju knappt några konkurrenter varken till S,X eller 3. Och än så länge verkar ju inte efterfrågan vara något problem. Och varför skulle Tesla offentliggöra några uppgifter om ersättare till S eller X? De kommer väl göra som alla andra biltillverkare och tala om det först kort innan de går i produktion. 3 och Y kommer väl sannolikt finnas kvar ett tag till.Fredrik j skrev:All tidigare data visade ju sig även gälla Tesla då man gjorde en uppdatering av ModelS/X efter just 8år.....
Kunderna vill fortfarande ha förändring mellan sina bilar. Man tröttnar på design och vill ha något nytt. Om prognoserna baseras på det här på något märkligt sätt inte skulle gälla elbilar tror jag man har en överraskning framför sig.
HUD och dragkrok skulle kanske driva försäljning här och nu men det behövs ju naturligtvis ersättare till både 3/Y och S i framtiden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Aktien TSLA
SwedishAdvocate skrev:Det finns ju knappt några konkurrenter varken till S,X eller 3. Och än så länge verkar ju inte efterfrågan vara något problem. Och varför skulle Tesla offentliggöra några uppgifter om ersättare till S eller X? De kommer väl göra som alla andra biltillverkare och tala om det först kort innan de går i produktion. 3 och Y kommer väl sannolikt finnas kvar ett tag till.Fredrik j skrev:All tidigare data visade ju sig även gälla Tesla då man gjorde en uppdatering av ModelS/X efter just 8år.....
Kunderna vill fortfarande ha förändring mellan sina bilar. Man tröttnar på design och vill ha något nytt. Om prognoserna baseras på det här på något märkligt sätt inte skulle gälla elbilar tror jag man har en överraskning framför sig.
HUD och dragkrok skulle kanske driva försäljning här och nu men det behövs ju naturligtvis ersättare till både 3/Y och S i framtiden.
Det gör det väl? Jag som är med i lite olika FB-grupper ser att det finns gott om människor som tidigare kört Tesla men som nu rattar EQS, iX, E-Tron osv osv.
Re: Aktien TSLA
Till S finns det IMO en rad konkurrenter. Tex E-Tron GT, Taycan, EQE och EQS.SwedishAdvocate skrev:Det finns ju knappt några konkurrenter varken till S,X eller 3. Och än så länge verkar ju inte efterfrågan vara något problem. Och varför skulle Tesla offentliggöra några uppgifter om ersättare till S eller X? De kommer väl göra som alla andra biltillverkare och tala om det först kort innan de går i produktion. 3 och Y kommer väl sannolikt finnas kvar ett tag till.Fredrik j skrev:All tidigare data visade ju sig även gälla Tesla då man gjorde en uppdatering av ModelS/X efter just 8år.....
Kunderna vill fortfarande ha förändring mellan sina bilar. Man tröttnar på design och vill ha något nytt. Om prognoserna baseras på det här på något märkligt sätt inte skulle gälla elbilar tror jag man har en överraskning framför sig.
HUD och dragkrok skulle kanske driva försäljning här och nu men det behövs ju naturligtvis ersättare till både 3/Y och S i framtiden.
Till 3 är det riktigt begränsat däremot, PS2 och EQE kommer väl närmast.
Till X är det väldigt begränsat om man tänker 6/7-sits, men jag tror många ändå väljer mellan tex X, E-Tron, EQC och iX.
Y nämnde du inte och det implicerar kanske att du håller med om att den har en riktig uppsjö av konkurrenter.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
$25000 modellen.. Nja.. Tror de när jag ser de.. Har hört om en $35000 modell men vet inte var man köper den idag.Sabbe skrev:De modeller som vi vet är på g är:
Cybertruck
”$25.000” modellen
Dedikerad robotaxi
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Aktien TSLA
Officiellt från Teslas håll så fanns det väl knappt någon efterfrågan för den versionen. Därför blev inte den så långvarig. Och sen dess har ju prisläget vidare även gått upp i och med den inflation som följt på den 'ryska galningen' och hans olagliga invasion av Ukraina...chaffis75 skrev:.../ Har hört om en $35000 modell men vet inte var man köper den idag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Aktien TSLA
Tesla satsar på att bygga volymbilar som folk har råd med. X är redan tillräckligt lyxig, du tycker inte 40-50% marginaler är bra nog?malmer skrev:Man borde kunna bygga en lyxigare SUV på Model Y-plattformen. Som en Model X, fast med bättre marginaler och bygghastighet.
Re: Aktien TSLA
2023 Cybertruckspacecoin skrev:Definiera "på g". Det enda som är "på g" enligt mig är CT. Annars kan du ju lägga till Roadstern och Semi.Sabbe skrev:De modeller som vi vet är på g är:
Cybertruck
”$25.000” modellen
Dedikerad robotaxi
Dedicerad robotaxi kommer definitivt inte att hända de närmsta fem åren, knappast de närmsta 10.
2024/25 ”$25.000” modellen
2025/27 Robotaxi
Re: Aktien TSLA
Det stämmer bra det. Jag gick själv nyss från en X till en iX och shoppade runt bland de bilar du nämner.Legato skrev:Till S finns det IMO en rad konkurrenter. Tex E-Tron GT, Taycan, EQE och EQS.
Till 3 är det riktigt begränsat däremot, PS2 och EQE kommer väl närmast.
Till X är det väldigt begränsat om man tänker 6/7-sits, men jag tror många ändå väljer mellan tex X, E-Tron, EQC och iX.
Y nämnde du inte och det implicerar kanske att du håller med om att den har en riktig uppsjö av konkurrenter.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Aktien TSLA
Elbilar konkurrerar inte med varandra för tillfället, allt Tesla kan producera kan de sälja. Elbilar konkurrerar med fossilbilar.Legato skrev:Till S finns det IMO en rad konkurrenter. Tex E-Tron GT, Taycan, EQE och EQS.SwedishAdvocate skrev:Det finns ju knappt några konkurrenter varken till S,X eller 3. Och än så länge verkar ju inte efterfrågan vara något problem. Och varför skulle Tesla offentliggöra några uppgifter om ersättare till S eller X? De kommer väl göra som alla andra biltillverkare och tala om det först kort innan de går i produktion. 3 och Y kommer väl sannolikt finnas kvar ett tag till.Fredrik j skrev:All tidigare data visade ju sig även gälla Tesla då man gjorde en uppdatering av ModelS/X efter just 8år.....
Kunderna vill fortfarande ha förändring mellan sina bilar. Man tröttnar på design och vill ha något nytt. Om prognoserna baseras på det här på något märkligt sätt inte skulle gälla elbilar tror jag man har en överraskning framför sig.
HUD och dragkrok skulle kanske driva försäljning här och nu men det behövs ju naturligtvis ersättare till både 3/Y och S i framtiden.
Till 3 är det riktigt begränsat däremot, PS2 och EQE kommer väl närmast.
Till X är det väldigt begränsat om man tänker 6/7-sits, men jag tror många ändå väljer mellan tex X, E-Tron, EQC och iX.
Y nämnde du inte och det implicerar kanske att du håller med om att den har en riktig uppsjö av konkurrenter.
Tesla kan sälja flera miljoner 3/Y per år. S/X kommer fortsätta sälja i mindre volymer. Tesla kan nog sälja fler än 1 miljon Cybertrucks per år när de väl fått upp produktionen.