Det är givetvis många framgångar för Tesla som redan är diskonterade i kursen. Vågar dock varken satsa på fortsatt uppgång eller nedgång. När de här bubblorna spricker är svårt att bedöma. Kan säkert fortsätta gå upp ett tag till.
Tesla är nog ingen bubbla. Aktier värderas efter framtid potential och det krävs inte alldeles för många kvartal innan Tesla växer in i dagens värdering.
Krävs nog ganska rejäl tillväxt då? Krävs väl först och främst att de lyckas få rejäla intäkter från FSD?
Ska bli spännande att följa. Bedömer som sagt risken som alldeles för hög för att satsa mina egna pengar åt något håll.
Det är givetvis många framgångar för Tesla som redan är diskonterade i kursen. Vågar dock varken satsa på fortsatt uppgång eller nedgång. När de här bubblorna spricker är svårt att bedöma. Kan säkert fortsätta gå upp ett tag till.
Tesla är nog ingen bubbla. Aktier värderas efter framtid potential och det krävs inte alldeles för många kvartal innan Tesla växer in i dagens värdering.
Krävs nog ganska rejäl tillväxt då? Krävs väl först och främst att de lyckas få rejäla intäkter från FSD?
Ska bli spännande att följa. Bedömer som sagt risken som alldeles för hög för att satsa mina egna pengar åt något håll.
De växer med 50-100% varje år de kommande åren, är det tillräckligt?
Det är givetvis många framgångar för Tesla som redan är diskonterade i kursen. Vågar dock varken satsa på fortsatt uppgång eller nedgång. När de här bubblorna spricker är svårt att bedöma. Kan säkert fortsätta gå upp ett tag till.
Tesla är nog ingen bubbla. Aktier värderas efter framtid potential och det krävs inte alldeles för många kvartal innan Tesla växer in i dagens värdering.
Krävs nog ganska rejäl tillväxt då? Krävs väl först och främst att de lyckas få rejäla intäkter från FSD?
Ska bli spännande att följa. Bedömer som sagt risken som alldeles för hög för att satsa mina egna pengar åt något håll.
De växer med 50-100% varje år de kommande åren, är det tillräckligt?
Det alla tror sig veta är redan inprisat i kursen. Helt klart kommer det gå jättebra för Tesla. Men hur bra? Bättre än de skyhöga förväntningarna? Jag tror inte det.
Krävs nog ganska rejäl tillväxt då? Krävs väl först och främst att de lyckas få rejäla intäkter från FSD?
Ska bli spännande att följa. Bedömer som sagt risken som alldeles för hög för att satsa mina egna pengar åt något håll.
Det räcker med bilförsäljning. Pe beräknas ttm. Q2 var dåligt men står ändå för hälften av vinsten ttm. Q3 kommer vara bättre tack vare att leveranser har ökat totalt, att S/X har kommit igång, att 3/Y från Freemont endast levereras till NA vilket ger bättre marginaler och att leveranser av 3/Y till Europa sker enbart från Shanghai vilket också ger bättre marginaler. Q4 kan sedan innebära likvärdiga eller ännu bättre leveranser.
Tesla håller på att bli en riktig vinstmaskin. Det kommer stora kostnadsbesparingar genom Austin och Berlin. Lägger man till FSD, Tesla Energy och annat så är aktien direkt billig idag. Men det förutsätter att Tesla ska lyckas fortsätta växa. Det är högst troligt att Tesla gör det med tanke på hur effektivt man fick igång Shanghai men det är inte riskfritt.
Ärligt talat så ser jag större risk i att satsa pengar i något annat företag än tesla.
På lång sikt (>5 år ) alltså.
De prognoser som publiceras av folk som faktiskt verkar fatta vad som håller på att hända så ligger ju prisbilden på 3000$-ish runt år 2025/2026.
Sen finns det gott om "men tesla är ju bara en biltillverkare" analytiker där polletten inte ramlat ner ännu. Dessa har ju helt andra siffror, 70$ till 1000$
Ärligt talat så ser jag större risk i att satsa pengar i något annat företag än tesla.
På lång sikt (>5 år ) alltså.
De prognoser som publiceras av folk som faktiskt verkar fatta vad som håller på att hända så ligger ju prisbilden på 3000$-ish runt år 2025/2026.
Sen finns det gott om "men tesla är ju bara en biltillverkare" analytiker där polletten inte ramlat ner ännu. Dessa har ju helt andra siffror, 70$ till 1000$
Finns det några tecken på att de verkligen kommer tjäna så mycket pengar på annat än biltillverkning då? Eller är det mest spekulationer och förhoppningar? Hur mycket vinst gör Tesla idag på det som inte är biltillverkning t ex? Hur mycket tjänar man på SuC? På batteritillverkning? På försäkringar? På Robotaxi?
Ärligt talat så ser jag större risk i att satsa pengar i något annat företag än tesla.
På lång sikt (>5 år ) alltså.
De prognoser som publiceras av folk som faktiskt verkar fatta vad som håller på att hända så ligger ju prisbilden på 3000$-ish runt år 2025/2026.
Sen finns det gott om "men tesla är ju bara en biltillverkare" analytiker där polletten inte ramlat ner ännu. Dessa har ju helt andra siffror, 70$ till 1000$
Finns det några tecken på att de verkligen kommer tjäna så mycket pengar på annat än biltillverkning då? Eller är det mest spekulationer och förhoppningar? Hur mycket vinst gör Tesla idag på det som inte är biltillverkning t ex? Hur mycket tjänar man på SuC? På batteritillverkning? På försäkringar? På Robotaxi?
Ärligt talat så ser jag större risk i att satsa pengar i något annat företag än tesla.
På lång sikt (>5 år ) alltså.
De prognoser som publiceras av folk som faktiskt verkar fatta vad som håller på att hända så ligger ju prisbilden på 3000$-ish runt år 2025/2026.
Sen finns det gott om "men tesla är ju bara en biltillverkare" analytiker där polletten inte ramlat ner ännu. Dessa har ju helt andra siffror, 70$ till 1000$
Finns det några tecken på att de verkligen kommer tjäna så mycket pengar på annat än biltillverkning då? Eller är det mest spekulationer och förhoppningar? Hur mycket vinst gör Tesla idag på det som inte är biltillverkning t ex? Hur mycket tjänar man på SuC? På batteritillverkning? På försäkringar? På Robotaxi?
Hela aktiemarknaden bygger på förhoppningar. Det går inte att veta något säkert. Man kan bara bedöma hur trovärdiga man tycker företags planer är och ställa tillväxt i relation till konkurrenter och marknadens storlek
Tesla dominerar tex batterilagring globalt idag trots att man har negligerat den delen av företaget under lång tid. Nu satsar man på att bygga en fabrik för Megapacks. Långsiktiga målet är att energi ska utgöra 50% av företaget Tesla. Tesla vill nå 3000GWh i batterier år 2030 och bilproduktion på 20 miljoner. 1500GWh räcker till 20 miljoner bilar och andra hälften är tänkt att gå till lagring. 2020 levererade man 3GWh med lagring. Teslas plan är alltså att öka leveranserna med 50000% under 10 år. Som investerare måste man ta ställning till hur troligt det är att Tesla lyckas med den planen och vad det innebär för värderingen idag.
Ärligt talat så ser jag större risk i att satsa pengar i något annat företag än tesla.
På lång sikt (>5 år ) alltså.
De prognoser som publiceras av folk som faktiskt verkar fatta vad som håller på att hända så ligger ju prisbilden på 3000$-ish runt år 2025/2026.
Sen finns det gott om "men tesla är ju bara en biltillverkare" analytiker där polletten inte ramlat ner ännu. Dessa har ju helt andra siffror, 70$ till 1000$
Finns det några tecken på att de verkligen kommer tjäna så mycket pengar på annat än biltillverkning då? Eller är det mest spekulationer och förhoppningar? Hur mycket vinst gör Tesla idag på det som inte är biltillverkning t ex? Hur mycket tjänar man på SuC? På batteritillverkning? På försäkringar? På Robotaxi?
Men är det verkligen rimligt att lyssna på en analys gjord av någon som är så pass tungt investerad i TSLA?
Jag tror du ser det bakvänt.
De har inte gjort en positiv analys eftersom de är tungt investerade. De har gjort tunga investeringar eftersom deras analys var positiv.
Hade ARK gjort en analys idag och valt att gå in i Tesla efter det så har du en poäng. Nu sitter man med en jätteposition, och det är nog troligare att man vill prata upp den mer än något annat. Det är ju knappast en oberoende analys om man gynnas av att aktien går upp. På samma sätt pratar ju aktivistfonder ner aktier som ska blankas.
Jag gör ingen bedömning av innehållet, för jag har inte läst rapporten.
edit: Jag tittade på sammanfattningen och det värsta dom kan tänka sig är att kursen dubblas till 2025? Bear target price, 25%.
Torsdag, när förväntningarna på Q3 ökar och så vänder den ner igen när siffrorna presenteras på måndag. Och sen samma sak igen när rapporten närmar sig.
Tydligen har man fått upp bra fart på kinafabriken.
Kan ju vara orsak till dagens aktieuppgång.
It appears that Gigafactory Shanghai has achieved a notable milestone this September. As per recent local reports, Tesla’s China-based electric vehicle plant reportedly hit a production rate of 1,600 Model Y per day in September. This was a substantial increase from Giga Shanghai’s Model Y output in August, when the company produced 1,000 units of the all-electric crossover daily.
A production rate of 1,600 Model Y per day is incredibly impressive. Even if Giga Shanghai’s Model 3 production rate was stagnant this month, after all, it would still mean that the company now produces around 2,400 vehicles daily. This number is likely to improve further, especially as Tesla continues to optimize both its Model Y and Model 3 lines in Giga Shanghai.