Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

markuswesterberg skrev:
Hur gör man enklast om man vill blanka Tesla-aktien? Vet att det inte går men finns det någon motsvarighet för oss i Sverige?
Finns många alternativ. CFDs via tex EToro eller IG tycker jag är allra smidigast.

Open End Knock Out warrants tycker jag är ett annat bra alternativ. Jag kör Vontobels, men gissar att övriga emittenters är likvärdiga.

Som tredje alternativ finns alla multiplikatorprodukter vilka jag personligen inte gillar lika mycket. Jag vill kunna räkna på värdet av mina tillgångar vilket är svårt/omöjligt med multiplikatorprodudukter som rebalanseras varje natt.

Personligen vill jag inte heller betala för en massa tidsvärde. För mig är tsla uppenbart kraftigt övervärderat men jag har ingen aning om hur länge vi får vänta på en rejäl korrektion.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Aktien TSLA

Inlägg av markuswesterberg »

Legato skrev:
markuswesterberg skrev:
Hur gör man enklast om man vill blanka Tesla-aktien? Vet att det inte går men finns det någon motsvarighet för oss i Sverige?
Finns många alternativ. CFDs via tex EToro eller IG tycker jag är allra smidigast.

Open End Knock Out warrants tycker jag är ett annat bra alternativ. Jag kör Vontobels, men gissar att övriga emittenters är likvärdiga.

Som tredje alternativ finns alla multiplikatorprodukter vilka jag personligen inte gillar lika mycket. Jag vill kunna räkna på värdet av mina tillgångar vilket är svårt/omöjligt med multiplikatorprodudukter som rebalanseras varje natt.

Personligen vill jag inte heller betala för en massa tidsvärde. För mig är tsla uppenbart kraftigt övervärderat men jag har ingen aning om hur länge vi får vänta på en rejäl korrektion.
Säg att jag vill investera långsiktigt på en nedgång. Att jag tror att om 2-4 år kommer värdet vara lägre än idag. Hur gör jag?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

robegb skrev:
pejvic skrev:
Yxel skrev:
Han är galen och kommer få rätt till slut. Tips till alla som ej sett filmen som handlar om honom. The big short. Den är bra.

Tror du? I slutet på filmen (spoiler) så står det att han förespår att nästa stora grej kommer bli vatten. Det har det inte blivit än så vitt jag vet.. :)
Nä jag tror inget men om man tror på nåt tillräckligt länge så kommer ju en korr. Sen när den kommer vet man ju inte. Den kan ju backa från 2000 liksom.
Allting får förr eller senare en sättning.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

markuswesterberg skrev:
Legato skrev:
markuswesterberg skrev:
Hur gör man enklast om man vill blanka Tesla-aktien? Vet att det inte går men finns det någon motsvarighet för oss i Sverige?
Finns många alternativ. CFDs via tex EToro eller IG tycker jag är allra smidigast.

Open End Knock Out warrants tycker jag är ett annat bra alternativ. Jag kör Vontobels, men gissar att övriga emittenters är likvärdiga.

Som tredje alternativ finns alla multiplikatorprodukter vilka jag personligen inte gillar lika mycket. Jag vill kunna räkna på värdet av mina tillgångar vilket är svårt/omöjligt med multiplikatorprodudukter som rebalanseras varje natt.

Personligen vill jag inte heller betala för en massa tidsvärde. För mig är tsla uppenbart kraftigt övervärderat men jag har ingen aning om hur länge vi får vänta på en rejäl korrektion.
Säg att jag vill investera långsiktigt på en nedgång. Att jag tror att om 2-4 år kommer värdet vara lägre än idag. Hur gör jag?
Tyvärr hade en ren blankning varit klart bäst där. Tror att en knock out warrant med hög finansieringsnivå (=låg spread) är det bästa tillgängliga alternativet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Tydligen kommer PSA+FCA börja tradea med stocktickern STLA om några dagar.
Gäller att hålla koll på bokstavsföljden framöver. Med TSLA köper du framtiden, med STLA forntiden. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

Legato skrev:
Tyvärr hade en ren blankning varit klart bäst där. Tror att en knock out warrant med hög finansieringsnivå (=låg spread) är det bästa tillgängliga alternativet.
Det verkar som du investerar rätt aktivt och ofta short. Hur mycket return har du i procent per år över helheten? Om du vill berätta, förstås.

Själv är jag väldigt passiv, dvs långsiktig. Har senaste tre åren ett snitt på 40-50% årligen, i 2020 150% ungefär.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

renes skrev:
Legato skrev:
Tyvärr hade en ren blankning varit klart bäst där. Tror att en knock out warrant med hög finansieringsnivå (=låg spread) är det bästa tillgängliga alternativet.
Det verkar som du investerar rätt aktivt och ofta short. Hur mycket return har du i procent per år över helheten? Om du vill berätta, förstås.

Själv är jag väldigt passiv, dvs långsiktig. Har senaste tre åren ett snitt på 40-50% årligen, i 2020 150% ungefär.
Ja det vore ju konstigt om du inte haft fin avkastning när du ägt Tesla.

Jag slår index med en ganska låg risknivå och är nöjd med det. Har handlat aktivt sedan 1999 men hållt på med aktier sedan 1988. För 2020 har merparten av överavkastningen kommit från gambling-relaterat. Främst Betsson (men även bla Kindred och Catena Media).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

Legato skrev:
renes skrev:
Legato skrev:
Tyvärr hade en ren blankning varit klart bäst där. Tror att en knock out warrant med hög finansieringsnivå (=låg spread) är det bästa tillgängliga alternativet.
Det verkar som du investerar rätt aktivt och ofta short. Hur mycket return har du i procent per år över helheten? Om du vill berätta, förstås.

Själv är jag väldigt passiv, dvs långsiktig. Har senaste tre åren ett snitt på 40-50% årligen, i 2020 150% ungefär.
Ja det vore ju konstigt om du inte haft fin avkastning när du ägt Tesla.

Jag slår index med en ganska låg risknivå och är nöjd med det. Har handlat aktivt sedan 1999 men hållt på med aktier sedan 1988. För 2020 har merparten av överavkastningen kommit från gambling-relaterat. Främst Betsson (men även bla Kindred och Catena Media).
Jag tror inte min risknivå är särskilt hög. Sharpekvot varierar mellan 2.5 och över 3. Dessutom hade jag 40-50 % avkastning redan utan Tesla. Övriga är AAPL, NVDA, TSM, ISRG, AMZN, FNOX och några mindre signifikanta.

Poängen är att om man väljer ut några "generational" företag som dessa och håller sig till dem, så enligt mig är risken snarast låg, medan avkastningen ändå är multiplar av index. Men jag undrar alltid om jag missar än bättre resultat genom att inte vara aktiv och handla derivat som du gör. Fast å andra sidan har jag ju aldrig sömnlösa nätter av det...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

renes skrev:
Legato skrev:
renes skrev:
Legato skrev:
Tyvärr hade en ren blankning varit klart bäst där. Tror att en knock out warrant med hög finansieringsnivå (=låg spread) är det bästa tillgängliga alternativet.
Det verkar som du investerar rätt aktivt och ofta short. Hur mycket return har du i procent per år över helheten? Om du vill berätta, förstås.

Själv är jag väldigt passiv, dvs långsiktig. Har senaste tre åren ett snitt på 40-50% årligen, i 2020 150% ungefär.
Ja det vore ju konstigt om du inte haft fin avkastning när du ägt Tesla.

Jag slår index med en ganska låg risknivå och är nöjd med det. Har handlat aktivt sedan 1999 men hållt på med aktier sedan 1988. För 2020 har merparten av överavkastningen kommit från gambling-relaterat. Främst Betsson (men även bla Kindred och Catena Media).
Jag tror inte min risknivå är särskilt hög. Sharpekvot varierar mellan 2.5 och över 3. Dessutom hade jag 40-50 % avkastning redan utan Tesla. Övriga är AAPL, NVDA, TSM, ISRG, AMZN, FNOX och några mindre signifikanta.

Poängen är att om man väljer ut några "generational" företag som dessa och håller sig till dem, så enligt mig är risken snarast låg, medan avkastningen ändå är multiplar av index. Men jag undrar alltid om jag missar än bättre resultat genom att inte vara aktiv och handla derivat som du gör. Fast å andra sidan har jag ju aldrig sömnlösa nätter av det...
Som du säkert förstår så håller jag inte alls med. I högt värderade aktier är risken alltid hög. För att ens försvara nuvarande värderingar måste de underliggande bolagen upprätthålla extremt hög tillväxt. Blir det ett "hack" i tillväxtkurvan så kommer aktierna obönhörligen att falla/rasa.

Det finns inga gratisluncher, vill man ha potential till att få avkastning som är "multiplar av index" så kommer även risken på nedsidan vara motsvarande. Det är aktier med generellt höga Beta-tal, dvs aktier som rör sig mer än index, oavsett om index rör sig uppåt eller nedåt.

Derivat använder jag personligen mest för att minska risk, inte öka den, men givetvis kan man göra motsatsen om man gillar det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

Legato skrev:
Som du säkert förstår så håller jag inte alls med. I högt värderade aktier är risken alltid hög. För att ens försvara nuvarande värderingar måste de underliggande bolagen upprätthålla extremt hög tillväxt. Blir det ett "hack" i tillväxtkurvan så kommer aktierna obönhörligen att falla/rasa.

Det finns inga gratisluncher, vill man ha potential till att få avkastning som är "multiplar av index" så kommer även risken på nedsidan vara motsvarande. Det är aktier med generellt höga Beta-tal, dvs aktier som rör sig mer än index, oavsett om index rör sig uppåt eller nedåt.

Derivat använder jag personligen mest för att minska risk, inte öka den, men givetvis kan man göra motsatsen om man gillar det.
Ok, fair enough. Vi har alla olika syn på risk och värdet av risk.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
renes skrev:
Jag tror inte min risknivå är särskilt hög. Sharpekvot varierar mellan 2.5 och över 3. Dessutom hade jag 40-50 % avkastning redan utan Tesla. Övriga är AAPL, NVDA, TSM, ISRG, AMZN, FNOX och några mindre signifikanta.

Poängen är att om man väljer ut några "generational" företag som dessa och håller sig till dem, så enligt mig är risken snarast låg, medan avkastningen ändå är multiplar av index. Men jag undrar alltid om jag missar än bättre resultat genom att inte vara aktiv och handla derivat som du gör. Fast å andra sidan har jag ju aldrig sömnlösa nätter av det...
Som du säkert förstår så håller jag inte alls med. I högt värderade aktier är risken alltid hög. För att ens försvara nuvarande värderingar måste de underliggande bolagen upprätthålla extremt hög tillväxt. Blir det ett "hack" i tillväxtkurvan så kommer aktierna obönhörligen att falla/rasa.

Det finns inga gratisluncher, vill man ha potential till att få avkastning som är "multiplar av index" så kommer även risken på nedsidan vara motsvarande. Det är aktier med generellt höga Beta-tal, dvs aktier som rör sig mer än index, oavsett om index rör sig uppåt eller nedåt.

Derivat använder jag personligen mest för att minska risk, inte öka den, men givetvis kan man göra motsatsen om man gillar det.
Om man väljer företag som är ledande i ett stort teknikskifte och sedan verkligen håller sig till dem under lång tid tror jag att risken egentligen kan blir lägre än om man skulle hålla sig till "säkra" företag. Men att hålla sig till en sådan strategi är svårt med tanke på högt beta som sagt. Många säljer nog också ofta bort sig i en uppgång som med Tesla förra året. Värderingen springer ofta före. Det passar bara dem som har riktigt bra tålamod.

Jag har ungefär samma avkastning. Om Tesla blir bankwupt och jag förlorar hela min investering så skulle jag ändå vara +45% över 3 år. Men jag har högre risk och är fokuserad på mindre bolag. Största innehaven efter Tesla är Tin Ny Teknik, Ferroamp, Minesto, Proethos, Hexagon och Castellum. Det finns andra som jag har satsat lika mycket i men där avkastningen inte varit lika hög. Sämst är Climeon där jag är -20%.

Jag är inte så kunnig som Legato och brukar bara använda derivat om jag vill spekulera i något kortsiktigt. Det höjer risken men det är ändå bättre att göra så än att tafsa på sina aktier. Den största risken om man är långsiktig är att man får sig att sälja några aktier för att köpa tillbaka dem när det blir billigare. Det går aldrig bra.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Om både 7.500 dollar i elbilsstöd och en skrotningspremie införs.
Borde det gynna Tesla i USA.
Screenshot_20210118-221734_Twitter.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Tycker skrotningspremie behövs här i sverige också.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Vissa tror på att Tesla kan rampa upp MY tillverkningen i Kina mycket snabbt.
When asked about his expectation for Q1 deliveries of the Tesla Model Y in China, Ray guessed 85,000 but noted that the production rate isn’t known yet. 
https://cleantechnica.com/2021/01/19/te ... potential/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:
Vissa tror på att Tesla kan rampa upp MY tillverkningen i Kina mycket snabbt.
When asked about his expectation for Q1 deliveries of the Tesla Model Y in China, Ray guessed 85,000 but noted that the production rate isn’t known yet. 
https://cleantechnica.com/2021/01/19/te ... potential/
Det krävs rätt mycket battericeller för att nå 85t. Det motsvarar ungefär Giga Nevadas kapacitet för bara något år sedan. Inte troligt att Tesla har tillgång till det under q1. Kan de nå 85t under q3 eller q4 så är det fantastiskt nog.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Jordad skrev:
Zalman3 skrev:
Vissa tror på att Tesla kan rampa upp MY tillverkningen i Kina mycket snabbt.
When asked about his expectation for Q1 deliveries of the Tesla Model Y in China, Ray guessed 85,000 but noted that the production rate isn’t known yet. 
https://cleantechnica.com/2021/01/19/te ... potential/
Det krävs rätt mycket battericeller för att nå 85t. Det motsvarar ungefär Giga Nevadas kapacitet för bara något år sedan. Inte troligt att Tesla har tillgång till det under q1. Kan de nå 85t under q3 eller q4 så är det fantastiskt nog.
Tror inte det är ngt större problem nu när dom får celler även från LG och CATL.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

taliz skrev:
Jordad skrev:
Zalman3 skrev:
Vissa tror på att Tesla kan rampa upp MY tillverkningen i Kina mycket snabbt.
When asked about his expectation for Q1 deliveries of the Tesla Model Y in China, Ray guessed 85,000 but noted that the production rate isn’t known yet. 
https://cleantechnica.com/2021/01/19/te ... potential/
Det krävs rätt mycket battericeller för att nå 85t. Det motsvarar ungefär Giga Nevadas kapacitet för bara något år sedan. Inte troligt att Tesla har tillgång till det under q1. Kan de nå 85t under q3 eller q4 så är det fantastiskt nog.
Tror inte det är ngt större problem nu när dom får celler även från LG och CATL.
85t MY per kvartal är ca 27GWh med batterier per år. Det är en rätt stor del av den totala batteriproduktion i Kina. Det hade antagligen också varit en av de snabbaste produktionsstarterna i bilindustrins historia. Men Tesla kan säkert åstadkomma det. De har redan tillverkat MY ett tag i Kina och efterfrågan verkar verkligen finnas där :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Report: Tesla Giga Shanghai Will Strive to Reach 523K Annual Production Capacity this Year
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... rs-in-2021
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:
Report: Tesla Giga Shanghai Will Strive to Reach 523K Annual Production Capacity this Year
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... rs-in-2021
Ja 30t Model Y i q1 låter mer troligt än 85t. Shanghai borde bli Teslas största fabrik före Freemont 2021 om de här siffrorna stämmer. Det bådar gott för Berlin och Austin :)
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

Väldigt låg volatilitet för TSLA senaste 2 veckorna. Väntar alla på Q4-rapporten, har S&P500 gjort handeln stabil eller har blankarna gått vidare?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

FinaFisken skrev:
Väldigt låg volatilitet för TSLA senaste 2 veckorna. Väntar alla på Q4-rapporten, har S&P500 gjort handeln stabil eller har blankarna gått vidare?
Har det verkligen varit låg volatilitet? Allt är visserligen relativt men under varje dag har ju aktien hoppat runt 4% senaste veckan. Visserligen inga tvåsiffriga procentförändringar men inte direkt stabilt även ifall slutkursen per dag är mer stabil. Tror det är lite lugnet före stormen just nu dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

Svenssons skrev:
FinaFisken skrev:
Väldigt låg volatilitet för TSLA senaste 2 veckorna. Väntar alla på Q4-rapporten, har S&P500 gjort handeln stabil eller har blankarna gått vidare?
Har det verkligen varit låg volatilitet? Allt är visserligen relativt men under varje dag har ju aktien hoppat runt 4% senaste veckan. Visserligen inga tvåsiffriga procentförändringar men inte direkt stabilt även ifall slutkursen per dag är mer stabil. Tror det är lite lugnet före stormen just nu dock.
Riktningslöst kanske man kan säga. Ena dagen lite upp, nästa dag lite ner. +0,14% på en vecka. Skönt på sätt och vis, man kan fokusera på annat. Sitt lönejobb exempelvis :D
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Ligger och slår $20-30 på en dag, tillräckligt för att dra in en tusing om dagen efter avgifter för min del.

Sen jag började följa aktien så har det ofta blivit en kraftig uppgång eller nedgång klockan 20 svensk tid, vad händer på marknaden då?

Bäst denna veckan har dock Gamestop varit för min del, kursen gick upp närmare 100% på två dagar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bod »

Tycker det skönt. Äntligt lite lugn o ro. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Yxel »

Rapport onsdag 27e är bekräftat?
Multicoat Red Model X P100D
Skriv svar