Vad menar Handelsbanken/Patric Lindqvist? Sålt pga hållbarhet?
Det rör sig alltså om Handelsbankens Hållbar Energi fond.
Ja det var konstigt? De har kvar andra innehav som är sämre än Tesla när det gäller hållbarhet som tex Samsung och CATL.
De flesta av de här hållbara fonderna är bara fel med massa tvivelaktiga innehav och dålig utveckling. Hälften av de svanenmärkta fonderna har tex Volvo som största innehav. Den enda fond som jag hittat som känns vettig är Proethos.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Tesla Inc. has been given the green light from local officials to resume operations at its Fremont, Calif., auto plant, the San Francisco Chronicle reported Sunday. The electric-car company has been locked in a battle with Alameda County, one of six Bay Area counties under lockdown to slow the spread of coronavirus, over reopening. Citing an internal letter, the Chronicle reported that employees were told the county health department has approved its health and safety plans and full production will resume "this upcoming week." It was unclear exactly what safety measures were being enacted. Chief Executive Elon Musk has lashed out at stay-at-home measures, calling them "fascist," and last week said the plant had reopened, without the county's approval, and dared county authorities to arrest him. Tesla did not immediately respond for a request for comment Sunday afternoon.
Märkligt nog säger Panasonic att de expanderar i Nevada.
Panasonic sees strong demand from Tesla, in talks to expand Nevada battery plant.
TOKYO (Reuters) - Panasonic Corp’s (6752.T) finance chief said the company is seeing strong demand for battery cells from U.S. partner Tesla (TSLA.O) and they are in talks to expand their joint plant in Nevada, which is now profitable.
EDIT:
Behöver Tesla ens servicecenters i framtiden.
“I feel like our service department and service at Tesla…it’s just going to be so much more automated.
And in the future…we might not even need service centers. Like when Autopilot…joins together with
service your car will go to service itself and then there’s no service centers,” he shared with the members of Third Row.
Mir said that capabilities like that are far into the future. He eluded that as Autopilot technology evolves,
future capabilities like Tesla cars driving themselves into service centers become more feasible.
Märkligt nog säger Panasonic att de expanderar i Nevada.
Panasonic sees strong demand from Tesla, in talks to expand Nevada battery plant.
TOKYO (Reuters) - Panasonic Corp’s (6752.T) finance chief said the company is seeing strong demand for battery cells from U.S. partner Tesla (TSLA.O) and they are in talks to expand their joint plant in Nevada, which is now profitable.
Tesla behöver dubbelt så mycket batterier om de ska lyckas leverera MY. De nya batterierna som presenteras på battery day kommer väl först i framtida produkter?
Panasonic har enligt rykten haft stora problem med kvaliteten på celler innan vilket gjorde att man var tvungna att kassera en rätt stor andel. Jag tror det var en av anledningarna till att JB Straubel startade Redwood. Men det var längesedan man hörde något om det nu och marginalerna har sett bättre ut på sistone så kanske har man löst en del av problemen. Existerande linorna är antagligen maximerade efter de senaste uppgraderingarna och det är nog dags nu att börja bygga ut Giga Nevada igen.
Fascinerande att vissa verkar tro att plötsligt så kommer alla nya Tesla med nya revolutionerande batterier.
Den enorma produktionskapacitet som krävs för att täcka befintlig fordonsproduktion etableras inte över en natt. Det tar år att skala upp.
Nuvarande produktionslinor i Nevada (3&Y) och Japan(S&X) kommer således fortsätta bygga celler med befintlig teknik till Teslas bilar, åtminstone tills man fått upp produktionsvolymen på de nya.
Min gissning är att det dröjer till kanske 2023 innan vi får se de nya cellerna i 3 och Y. S och X kan få dem betydligt tidigare eftersom det krävs relativt liten skala för dem, särskilt då Performance-varianterna.
Han fick ju precis köpa 1.7 miljoner aktier till $350 så han borde väl iofs inte klaga på stigande kurs.
Är man egoist och inte bryr sig om andra kan det vara så. Nu gissar jag att han inte ville få igång biltillverkningen igen för att få ut bonusen som en del skrev vilket nog var det som triggade honom att säga att kursen var för hög senaste gången han nämnde detta. Han driver inte Tesla och SpaceX för att tjäna pengar. Pengarna han får in är dock medel för att gå vidare med fler och större projekt som t.ex. att kolonisera Mars.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Han fick ju precis köpa 1.7 miljoner aktier till $350 så han borde väl iofs inte klaga på stigande kurs.
Typ 6 miljarder kronor som han måste lägga ut i 5 års tid. Där är en risk på hög nivå och lite räntekostnader
0,1% skillnad i räntan är plus eller minus 0,5 mkr i månaden för en man som inte tar ut lön
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Någon som har koll på Elon bonus villkor?
Han fick optioner på 1,7 miljoner aktier till en kurs på 350 dollar, måste han köpa aktierna nu vänta 5 år med att sälja dom eller får han lösa in optionerna om 5 år?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.