Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ChristerSjo »

slugger75 skrev:
ChristerSjo skrev:
Vad tror ni skulle hända med försäljningen i närtid om det som exempel gick ut med att inom 12 månader kommer alla våra bilar få 50% längre räckvidd och dessutom kosta 25% mindre?
Varför skulle Tesla gå ut med något sådant?

Tror du att en Model X kostar 750 000 kr om ett år, istället för 1 000 000 kr nu?
Det var en retorisk fråga. Självklart går dom inte ut med sådan information.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Nä, för att då skulle folk Osbourna jättehårt. Jag menar vem vill sitta med en 12 månader bil som är hälften så bra och 20% dyrare.
backe
Inlägg: 1714
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

ChristerSjo skrev:
slugger75 skrev:
ChristerSjo skrev:
Vad tror ni skulle hända med försäljningen i närtid om det som exempel gick ut med att inom 12 månader kommer alla våra bilar få 50% längre räckvidd och dessutom kosta 25% mindre?
Varför skulle Tesla gå ut med något sådant?

Tror du att en Model X kostar 750 000 kr om ett år, istället för 1 000 000 kr nu?
Det var en retorisk fråga. Självklart går dom inte ut med sådan information.
Indirekt säger man väl detta med det man släppte på battery Day, inte inom 12 månader men på några års sikt. Men vi kommer ändå behöva byta bilar under tiden. Sen kommer priserna inte gå ner över en natt heller antar jag utan ticka ner när produktionen blir bättre och billigare. Men även om dom skulle gå ner över en natt vilket verkar orealistiskt, så vet vi inte om det blir om 2år eller 5år, så bilar kommer säljas oavsett.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror man kommer till ett läge där även tesla behöver börja med modellår eller motsvarande. Det blir rörigt att hålla isär olika status på hårdvara.
Sen kanske man inte kallar det för något så etablerat som modellår men kanske typ model3 2.4...osv
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Aktien upp ca 7 dollar.
Golvet är nått.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bylund »

Zalman3 skrev:
Aktien upp ca 7 dollar.
Golvet är nått.
Hade en nedgång på 7 dollar betytt att taket var nått?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

bylund skrev:
Zalman3 skrev:
Aktien upp ca 7 dollar.
Golvet är nått.
Hade en nedgång på 7 dollar betytt att taket var nått?
Jag tror att det hade varit en stor mental skillnad om aktien idag fortsätt ner.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Sevärt!

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Inte undra på att Tesla aktien ligger högt när man dominerar marknaden så stort.

Exempel:
BUSINESS
Nine out of 10 Tesla electric car sales in Australia in 2020 are Model 3

https://tasmaniaonlinenews.com.au/nine- ... he-driven/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av samuelsu »

Zalman3 skrev:
Inte undra på att Tesla aktien ligger högt när man dominerar marknaden så stort.

Exempel:
BUSINESS
Nine out of 10 Tesla electric car sales in Australia in 2020 are Model 3

https://tasmaniaonlinenews.com.au/nine- ... he-driven/
9 av 10 sålda teslor är model 3 ja. Men det står också i artikeln att tesla står för 2/3 av den totala elbilsförsäljningen. Tror jag de menar iaf:
new data reveals that the Californian electric car maker has outsold the electric sales of all other car makers combined by a factor of two to one in Australia
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Värdet segar sig sakta men säkert upp igen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

bylund skrev:
Zalman3 skrev:
Aktien upp ca 7 dollar.
Golvet är nått.
Hade en nedgång på 7 dollar betytt att taket var nått?
Den låg i 387 dollar den 24 september.
Så ja, golvet var nått.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
bylund skrev:
Zalman3 skrev:
Aktien upp ca 7 dollar.
Golvet är nått.
Hade en nedgång på 7 dollar betytt att taket var nått?
Den låg i 387 dollar den 24 september.
Så ja, golvet var nått.
Golvet på våningen som TSLA befann sig på ja men golvet på bottenvåningen är 0 precis som för alla aktier.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av mans71 »

TSLA är konsekvent i sitt tvärt-om-uppträdande :lol:

Dåliga nyheter, aktien kan mycket väl gå upp. Bra nyheter, aktien går ner.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »



Hela klippet är intressant men kolla ca 40min in i klippet (då blir det riktigt intressant för aktieägaren). Vi pratar intäkter för Tesla som är 10ggr högre än idag till 2023.

Passade precis på att köpa mer aktie idag när kursen är ner lite.

4000USD/aktie (efter spliten!) till 2023 är troligt.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av josve »

NiklasTesla skrev:


Hela klippet är intressant men kolla ca 40min in i klippet (då blir det riktigt intressant för aktieägaren). Vi pratar intäkter för Tesla som är 10ggr högre än idag till 2023.

Passade precis på att köpa mer aktie idag när kursen är ner lite.

4000USD/aktie (efter spliten!) till 2023 är troligt.
Påståenden som denna är ett skolboksexempel på bubbelvarning... Trevlig helg alla aktiesparare!
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

josve skrev:
NiklasTesla skrev:


Hela klippet är intressant men kolla ca 40min in i klippet (då blir det riktigt intressant för aktieägaren). Vi pratar intäkter för Tesla som är 10ggr högre än idag till 2023.

Passade precis på att köpa mer aktie idag när kursen är ner lite.

4000USD/aktie (efter spliten!) till 2023 är troligt.
Påståenden som denna är ett skolboksexempel på bubbelvarning... Trevlig helg alla aktiesparare!
Vadå bubbla? Aktien har ju gått 10x på 1 år. Han tror ju att det kommer ta 3 hela år för nästa 10x :D

Om man ska vara realistisk så har aktien sprungit iväg för att många investerare förväntar sig oerhört hög tillväxt. Mycket av den tillväxten är därmed redan inbakad i dagens aktiekurs. Man bör nog inte förvänta sig 10x på 3 år.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
josve skrev:
NiklasTesla skrev:


Hela klippet är intressant men kolla ca 40min in i klippet (då blir det riktigt intressant för aktieägaren). Vi pratar intäkter för Tesla som är 10ggr högre än idag till 2023.

Passade precis på att köpa mer aktie idag när kursen är ner lite.

4000USD/aktie (efter spliten!) till 2023 är troligt.
Påståenden som denna är ett skolboksexempel på bubbelvarning... Trevlig helg alla aktiesparare!
Vadå bubbla? Aktien har ju gått 10x på 1 år. Han tror ju att det kommer ta 3 hela år för nästa 10x :D

Om man ska vara realistisk så har aktien sprungit iväg för att många investerare förväntar sig oerhört hög tillväxt. Mycket av den tillväxten är därmed redan inbakad i dagens aktiekurs. Man bör nog inte förvänta sig 10x på 3 år.
Nej, jag tycker inte man ska vänta sig uppgång överhuvudtaget kommande tre år om inte Tesla överraskar extremt positivt framöver...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av mans71 »

Legato skrev:
Jordad skrev:
josve skrev:
NiklasTesla skrev:


Hela klippet är intressant men kolla ca 40min in i klippet (då blir det riktigt intressant för aktieägaren). Vi pratar intäkter för Tesla som är 10ggr högre än idag till 2023.

Passade precis på att köpa mer aktie idag när kursen är ner lite.

4000USD/aktie (efter spliten!) till 2023 är troligt.
Påståenden som denna är ett skolboksexempel på bubbelvarning... Trevlig helg alla aktiesparare!
Vadå bubbla? Aktien har ju gått 10x på 1 år. Han tror ju att det kommer ta 3 hela år för nästa 10x :D

Om man ska vara realistisk så har aktien sprungit iväg för att många investerare förväntar sig oerhört hög tillväxt. Mycket av den tillväxten är därmed redan inbakad i dagens aktiekurs. Man bör nog inte förvänta sig 10x på 3 år.
Nej, jag tycker inte man ska vänta sig uppgång överhuvudtaget kommande tre år om inte Tesla överraskar extremt positivt framöver...
Håller med. TSLA följer vare sig logik eller konventionella mönster. Jag har slutat att försöka förstå. Min slutsats blev att köpa ett gäng aktier, vara med på resan och häpna över utvecklingen.
Model S P85DL+
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

mans71 skrev:
Håller med. TSLA följer vare sig logik eller konventionella mönster. Jag har slutat att försöka förstå. Min slutsats blev att köpa ett gäng aktier, vara med på resan och häpna över utvecklingen.
Ungefär samma med hela aktiebörsen för mig. TSLA må vara en speedad del av börsen men för mig finns inte mycket logik eller mönster kvar på börsen. AI har tagit över.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av mans71 »

Svenssons skrev:
mans71 skrev:
Håller med. TSLA följer vare sig logik eller konventionella mönster. Jag har slutat att försöka förstå. Min slutsats blev att köpa ett gäng aktier, vara med på resan och häpna över utvecklingen.
Ungefär samma med hela aktiebörsen för mig. TSLA må vara en speedad del av börsen men för mig finns inte mycket logik eller mönster kvar på börsen. AI har tagit över.
Håller med 100%
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tillverkar Tesla ca 4 miljoner bilar i slutet av 2022?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

420 - igen. Under omständigheter helt normal kurs. 420 är en favvokurs för mr Musk. En ständig målkurs.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

josve skrev:
NiklasTesla skrev:


Hela klippet är intressant men kolla ca 40min in i klippet (då blir det riktigt intressant för aktieägaren). Vi pratar intäkter för Tesla som är 10ggr högre än idag till 2023.

Passade precis på att köpa mer aktie idag när kursen är ner lite.

4000USD/aktie (efter spliten!) till 2023 är troligt.
Påståenden som denna är ett skolboksexempel på bubbelvarning... Trevlig helg alla aktiesparare!
Absolut om dom misslyckas. Planen är 3TWH batteriproduktion som skall gå in i deras produkter till 2030 det är ENORM tillväxt jämfört med den batteriproduktion som är i år och möjliggörare för enormt många fler elfordon och batteriprodukter jämfört med idag. Om tror att sådan tillväxt kommer resultera i ett lägre aktiepris år 2030 än idag så bara sälj dina aktier!

Jag och många andra kommer köpa varenda dag kursen går ner :D :D :D till 2030 lär vi se långt över 4000USD/aktie. Det är 100tals miljoner med bilar som skall bytas ut till elbilar närmsta årtionden och elbilar är idag en extremt liten del av nybilsförsäljningen (samma gäller lastbilar, bussar, flyg, fartyg mm).

Sedan har vi även detta med att det behövs en jäkla massa litium-järn batterier för att ha ett elnät som drivs på förnyelsebar el och det är något som Tesla planerar att spotta ut rejäl mängd av så även här har vi enorm tillväxtpotential.

Ett exempel på att aktiepris går upp över tid är Berkshire Hathaway. Aktien (Class A) låg på 7100USD 1/6 1990. 2/10 2020 317480USD=44ggr högre aktiepris. Över tid går aktievärdet upp rejält för lönsamma bolag med tillväxt (och tillväxtpotential för Tesla är enorm och styrräntan under närmsta åren typ 0% eller negativ).
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

NiklasTesla skrev:
Ett exempel på att aktiepris går upp över tid är Berkshire Hathaway. Aktien (Class A) låg på 7100USD 1/6 1990. 2/10 2020 317480USD=44ggr högre aktiepris. Över tid går aktievärdet upp rejält för lönsamma bolag med tillväxt (och tillväxtpotential för Tesla är enorm och styrräntan under närmsta åren typ 0% eller negativ).
Eller Apple. Jag köpte mina första i 2004 för 26 dollar. Sen dess split x2, x7, och nu senast x4, dvs x56 totalt. Och kursen är nu 113. Om jag inte räknar helt fel är det 245 ggr. Jag har inte alla kvar, men en stor del.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar