Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

anders_
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 jan 2022 08:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av anders_ »

Jag har avanza och äger Tesla aktien sedan några år tillbaka.

Jag tror att Tesla aktien kommer stå betydligt högre i framtiden.
Finns det några långa optioner man kan köpa som förfaller tex 2024.

Jag har sett folk skriva om MINI L TESLA AVA 27 osv men de verkar ju som man bara ska hålla en dag.

Det jag vill är att kunna lägga in x kronor på att Tesla står över 2000 USD tex 2024 och på så sätt få en bättre hävstång än om jag fortsätter köpa aktien.
Vet att jag kan förlora alla x kronor.

Tacksam för all hjälp.
Anders
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

anders_ skrev:
Jag har avanza och äger Tesla aktien sedan några år tillbaka.

Jag tror att Tesla aktien kommer stå betydligt högre i framtiden.
Finns det några långa optioner man kan köpa som förfaller tex 2024.

Jag har sett folk skriva om MINI L TESLA AVA 27 osv men de verkar ju som man bara ska hålla en dag.

Det jag vill är att kunna lägga in x kronor på att Tesla står över 2000 USD tex 2024 och på så sätt få en bättre hävstång än om jag fortsätter köpa aktien.
Vet att jag kan förlora alla x kronor.

Tacksam för all hjälp.
Anders
Certifikat med olika hävstång finns ju på Avanza även om de väl inte är styrda mot en specifik kurs eller tid(?)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

anders_ skrev:
Jag har avanza och äger Tesla aktien sedan några år tillbaka.

Jag tror att Tesla aktien kommer stå betydligt högre i framtiden.
Finns det några långa optioner man kan köpa som förfaller tex 2024.

Jag har sett folk skriva om MINI L TESLA AVA 27 osv men de verkar ju som man bara ska hålla en dag.

Det jag vill är att kunna lägga in x kronor på att Tesla står över 2000 USD tex 2024 och på så sätt få en bättre hävstång än om jag fortsätter köpa aktien.
Vet att jag kan förlora alla x kronor.

Tacksam för all hjälp.
Anders
Hävstången gör att värdet på instrumentet eroderar över tid på grund av att nedgångarna kommer slå så hårt. Dvs du kan inte långtidsspara i nåt med hävstång. Bättre då att belåna och på så sätt öka sin hävstång.
anders_
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 jan 2022 08:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av anders_ »

Men jag har läst att det inte är rätt verktyg med certifikat om man tror på tex utveckling 2024.
Känns inte som certifikat är rätt val då.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

anders_ skrev:
Men jag har läst att det inte är rätt verktyg med certifikat om man tror på tex utveckling 2024.
Känns inte som certifikat är rätt val då.

Fråga @Legato eller nån annan börsklippare. :) Men jag vet att hävstång inte är bra på lång sikt så nej. Håll dig till aktien. Vill du ändå ha bättre utväxling så får du belåna. Det ökar risken och kostar lite men går det upp mycket så blir du belönad.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
anders_ skrev:
Men jag har läst att det inte är rätt verktyg med certifikat om man tror på tex utveckling 2024.
Känns inte som certifikat är rätt val då.

Fråga @Legato eller nån annan börsklippare. :) Men jag vet att hävstång inte är bra på lång sikt så nej. Håll dig till aktien. Vill du ändå ha bättre utväxling så får du belåna. Det ökar risken och kostar lite men går det upp mycket så blir du belönad.
Skulle väl säga att det inte riktigt är så enkelt. Men... "riktiga" optioner med lång löptid i Tesla kan enbart handlas på amerikanska börser och man har inte tillgång till dem som svensk. Men kunde man köpa riktiga optioner så spelar egentligen inte löptiden så stor roll, alla är prissatta "korrekt" utifrån marknadens aktuella tro gällande den framtida volatiliteten (som vanligt finns det inga "gratisluncher" varken för utställaren eller köparen av optionen).

Som generellt råd skulle jag dock varna för både belåning och hävstång för "gemene man". Särskilt i en extremt volatil tillgång som Tesla. Jag upplever att många här i forumet ser det som en självklarhet att Tesla som företag ska prestera bra i framtiden. Jag menar att det finns otaliga risker, varav många inte överhuvudtaget har med företaget att göra, som kan medföra att så inte blir fallet även om väldigt mycket ser bra ut idag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Hur funkar warranten TSLA3C 1725SG t.ex?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Sabbe skrev:
Hur funkar warranten TSLA3C 1725SG t.ex?
Utgivaren har en sida här som man kan använda för att experimentera med vad högre framtida kurs skulle innebära för den warranten: https://warrants.societegenerale.se/ret ... -3/dm-Full

Har man professionellt konto på Pareto kan man handla optioner.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Jordad skrev:
Sabbe skrev:
Hur funkar warranten TSLA3C 1725SG t.ex?
Utgivaren har en sida här som man kan använda för att experimentera med vad högre framtida kurs skulle innebära för den warranten: https://warrants.societegenerale.se/ret ... -3/dm-Full

Har man professionellt konto på Pareto kan man handla optioner.
Det har jag. Men jag är inte ett dugg professionell. :D
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Larofo skrev:
Jordad skrev:
Sabbe skrev:
Hur funkar warranten TSLA3C 1725SG t.ex?
Utgivaren har en sida här som man kan använda för att experimentera med vad högre framtida kurs skulle innebära för den warranten: https://warrants.societegenerale.se/ret ... -3/dm-Full

Har man professionellt konto på Pareto kan man handla optioner.
Det har jag. Men jag är inte ett dugg professionell. :D
Inte jag heller. Funkar ändå :D
Men jag håller mig borta från optioner. Skaffade mest för att få möjlighet att köpa Scottish Mortage Investment Trust som investerar i massa skön tillväxt och även SpaceX och Northvolt.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Jordad skrev:
Larofo skrev:
Jordad skrev:
Sabbe skrev:
Hur funkar warranten TSLA3C 1725SG t.ex?
Utgivaren har en sida här som man kan använda för att experimentera med vad högre framtida kurs skulle innebära för den warranten: https://warrants.societegenerale.se/ret ... -3/dm-Full

Har man professionellt konto på Pareto kan man handla optioner.
Det har jag. Men jag är inte ett dugg professionell. :D
Inte jag heller. Funkar ändå :D
Men jag håller mig borta från optioner. Skaffade mest för att få möjlighet att köpa Scottish Mortage Investment Trust som investerar i massa skön tillväxt och även SpaceX och Northvolt.
Aha, Scottish.... måste jag kolla in lite. Thanx.
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

C66B68A7-A241-4E28-9C32-4EE14701C240.jpeg
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Aktien TSLA

Inlägg av perwis »

Jordad skrev:

Har man professionellt konto på Pareto kan man handla optioner.
Riktiga amerikanska optioner alltså? PUT och CALL på TSLA tex?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
C66B68A7-A241-4E28-9C32-4EE14701C240.jpeg
Då kan han ju ta betalt för det när det blir verklighet istället för att hålla på så här och blåsa folk.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

perwis skrev:
Jordad skrev:

Har man professionellt konto på Pareto kan man handla optioner.
Riktiga amerikanska optioner alltså? PUT och CALL på TSLA tex?
Låter väldigt konstigt. Hittar ingen info om det på Paretos hemsida. Trodde det var samma regler som förhindrar att man handlar amerikanska ETFer. Men det vore trevligt om det ändrats...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

MWall skrev:
Sabbe skrev:
C66B68A7-A241-4E28-9C32-4EE14701C240.jpeg
Då kan han ju ta betalt för det när det blir verklighet istället för att hålla på så här och blåsa folk.
Så du tycker att priset för FSD ska vara konstant tills dess att den är fullt fungerande och då chockhöja den?

Vad tänker du dig att fullt fungerande FSD kommer att kosta i framtiden?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Sabbe skrev:
MWall skrev:
Sabbe skrev:
C66B68A7-A241-4E28-9C32-4EE14701C240.jpeg
Då kan han ju ta betalt för det när det blir verklighet istället för att hålla på så här och blåsa folk.
Så du tycker att priset för FSD ska vara konstant tills dess att den är fullt fungerande och då chockhöja den?

Vad tänker du dig att fullt fungerande FSD kommer att kosta i framtiden?
Ett hedervärt förhållningssätt är att man utvecklar först och tar betalt sen. Eftersom det tycks vara många år kvar till fungerande självkörning för Tesla så är det alldeles för tidigt att ta betalt för produkten/tjänsten FSD.

Föreställ dig att Apple skulle ha börjat sälja och ta betalt funktioner i sina produkter år 2016 som kanske är färdiga år 2026.. helt otänkbart..
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Hade dom bara låtit köpet följa Tesla-kontot och inte bilen så hade det varit en sak, då hade early bird varit rimligt.

Nu är det bara konstigt att folk faktiskt betalar fantasisummorna dom begär.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
MWall skrev:
Sabbe skrev:
C66B68A7-A241-4E28-9C32-4EE14701C240.jpeg
Då kan han ju ta betalt för det när det blir verklighet istället för att hålla på så här och blåsa folk.
Så du tycker att priset för FSD ska vara konstant tills dess att den är fullt fungerande och då chockhöja den?

Vad tänker du dig att fullt fungerande FSD kommer att kosta i framtiden?

Ja det är väl så man brukar göra? Man gör något och så tar man betalt för det när det är klart när man vet vad produkten erbjuder.

Hade Elon varit helt säker på att det skulle bli som han säger så vore han ju dum i huvudet om han skänkte bort stora värden genom att låta folk köpa till rabatterat pris innan det är klart. Men det är han såklart inte. Han använder ju detta för att få in pengar. Som nån slags crowd funding eller lott. Och han är antagligen långt ifrån säker på att de kommer lyckas.

För mig vore inte ett fullt fungerande FSD värt sådär jättemycket. Robotaxi-idén ger jag inte mycket för. Jag kan inte se nån större vits med det i Sverige som har så bra kommunala färdmedel. Det är ändå väldigt hypotetiskt. Jag tror på det när jag ser det. Nu är det bara sagor från Elon. Samma sak han sagt i 6-7 år nu...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
perwis skrev:
Jordad skrev:

Har man professionellt konto på Pareto kan man handla optioner.
Riktiga amerikanska optioner alltså? PUT och CALL på TSLA tex?
Låter väldigt konstigt. Hittar ingen info om det på Paretos hemsida. Trodde det var samma regler som förhindrar att man handlar amerikanska ETFer. Men det vore trevligt om det ändrats...
Ja du har rätt. Optioner finns inte ännu vad jag kan se. Man kan vara med i för och efterhandel och blanka men inte optioner.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Minns att jag för ett par år sedan (när Model3 började säljas) läste att Tesla inte erbjöd leasingtagare att köpa loss bilen efter kontraktet löpt ut. Man skulle själv behöva alla dessa gamla bilar för att använda som robottaxi. Hur gick det med det där?
Nu börjar väl leasing på 3 år rulla tillbaka. Vart tar bilarna vägen?
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Fredrik j skrev:
Minns att jag för ett par år sedan (när Model3 började säljas) läste att Tesla inte erbjöd leasingtagare att köpa loss bilen efter kontraktet löpt ut. Man skulle själv behöva alla dessa gamla bilar för att använda som robottaxi. Hur gick det med det där?
Nu börjar väl leasing på 3 år rulla tillbaka. Vart tar bilarna vägen?
Tesla tar in dessa och säljer dom för samma pris eller mer än helt nya bilar, vilket är bra för oss aktieägare :mrgreen:
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Sabbe skrev:
Fredrik j skrev:
Minns att jag för ett par år sedan (när Model3 började säljas) läste att Tesla inte erbjöd leasingtagare att köpa loss bilen efter kontraktet löpt ut. Man skulle själv behöva alla dessa gamla bilar för att använda som robottaxi. Hur gick det med det där?
Nu börjar väl leasing på 3 år rulla tillbaka. Vart tar bilarna vägen?
Tesla tar in dessa och säljer dom för samma pris eller mer än helt nya bilar, vilket är bra för oss aktieägare :mrgreen:
Men de skulle ju få ratten bortplockad och bli Robotaxis??
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Aktien TSLA

Inlägg av perwis »

Jordad skrev:
Legato skrev:
perwis skrev:
Jordad skrev:

Har man professionellt konto på Pareto kan man handla optioner.
Riktiga amerikanska optioner alltså? PUT och CALL på TSLA tex?
Låter väldigt konstigt. Hittar ingen info om det på Paretos hemsida. Trodde det var samma regler som förhindrar att man handlar amerikanska ETFer. Men det vore trevligt om det ändrats...
Ja du har rätt. Optioner finns inte ännu vad jag kan se. Man kan vara med i för och efterhandel och blanka men inte optioner.
Synd. Om någon vet om en svensk bank som säljer riktiga US optioner så hojta gärna till!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:

Ett hedervärt förhållningssätt är att man utvecklar först och tar betalt sen. Eftersom det tycks vara många år kvar till fungerande självkörning för Tesla så är det alldeles för tidigt att ta betalt för produkten/tjänsten FSD.

Föreställ dig att Apple skulle ha börjat sälja och ta betalt funktioner i sina produkter år 2016 som kanske är färdiga år 2026.. helt otänkbart..
Det är ju ingen som tvingar dig att köpa....
Nu har du valmöjligheten att köpa eller inte.
Snacka om i-landsproblem. Gnälla på valfrihet....
Skriv svar