Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Det beror på.
I Italien stänger man ned Milano, sätter 10000 tals i karantän. Slår oerhört mot ekonomin.
I Iran har man stängt gränsen. Där har dödligheten varit 20%. Tänk vad som händer när den når flyktinglägret, och sedan folk som tar sig därifrån med inkubationstid på 3 veckor.
I kina sätter man upp 19 st fältsjukhuset.
Men det stora är att fabriker slår igen.
20% svårt sjuka kan lamslå vilket företag som helst.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Såg ett videoklipp för ett tag sen där ett amerikansk TV-bolag intervjuade en kinesisk processor inom medicin som bodde i USA. Enligt den informationen han hade kommit över så gick över tio krematorierna i Wuhan 24 timmar om dygnet. Svavelnivåerna i luften över staden tydde på att det inte var ved de brände...
Hans uppskattning var att dödstalet egentligen låg i närheten av den siffran som Kina rapporterade var antal smittade.
Hur mycket sanning som egentligen fanns i de han sa kan helt klart diskuteras men han påpekade även det underliga sammanträffade att då så var det flera dagar i rad då antalet dödsfall representerade 1,25% av antalet smittade. Väldigt lustigt...

När flera miljonstäder i Kina i princip stänger ner så påverkar det såklart en hel del produktion vilket i sin tur påverkar betydligt fler företag runt om i världen än de som ligger i de stängda städerna.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

"The international team sent in by the WHO, which is about to report its findings, has said the virus probably peaked between 23 January and 2 February."
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Aktien TSLA

Inlägg av GreenMachine »

TiborBlomhall skrev:
Aktien på väg neråt igen. Tillsammans med hela börsen... Dow Jones ner 1000 poäng på en dag. :shock:

Jag anser att corona viruset kommer tyvärr utlösa nästa lågkonjunktur. Börsen verkar ha börjat vakna till och fattat det idag. :?

Jag sålde iaf tillräckligt många TSLA aktier idag för att fått tillbaka pengarna jag satsade för ett år sen. Har ett tjugotal TSLA aktier kvar dock, som jag då "fått gratis" :mrgreen: De behåller jag några år nu, till andra sidan lågkonjunkturen.
Gick kort på US Tech Barriers idag och skramlade ihop nästan halv första förhöjda hyra på den MSP jag hoppas tomten kanske kommer med i år. 8-)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Vid full drift motsvarar 10 krematorier ca 60 lik per dag.
Om man tänker att städer i kina motsvarar hela Sverige så kan man säga att det normalt dör 300 per dag (90 k per år). Och man vill ha aska av sina förfäder i Asien. Låter inte som om djupa staten kina försöker göra sig av med döda i 200 k klassen. Man skall inte förringa för den är allvarlig. Men man måste se vad som är normalt.
Att smittade är mycket högre tror jag nog är sant och det är allvarligt nog.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Feddan »

GreenMachine skrev:
TiborBlomhall skrev:
Aktien på väg neråt igen. Tillsammans med hela börsen... Dow Jones ner 1000 poäng på en dag. :shock:

Jag anser att corona viruset kommer tyvärr utlösa nästa lågkonjunktur. Börsen verkar ha börjat vakna till och fattat det idag. :?

Jag sålde iaf tillräckligt många TSLA aktier idag för att fått tillbaka pengarna jag satsade för ett år sen. Har ett tjugotal TSLA aktier kvar dock, som jag då "fått gratis" :mrgreen: De behåller jag några år nu, till andra sidan lågkonjunkturen.
Gick kort på US Tech Barriers idag och skramlade ihop nästan halv första förhöjda hyra på den MSP jag hoppas tomten kanske kommer med i år. 8-)
Gratulerar! Se min signatur om du skulle vilja ha en snabbt och inte vill vänta tre månader :D
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
Vid full drift motsvarar 10 krematorier ca 60 lik per dag.
Om man tänker att städer i kina motsvarar hela Sverige så kan man säga att det normalt dör 300 per dag (90 k per år). Och man vill ha aska av sina förfäder i Asien. Låter inte som om djupa staten kina försöker göra sig av med döda i 200 k klassen. Man skall inte förringa för den är allvarlig. Men man måste se vad som är normalt.
Att smittade är mycket högre tror jag nog är sant och det är allvarligt nog.
Jag mindes fel, kollade på klippet igen. Det var 49 crematorium och det uppskattades bränna 1200 lik per dag, i Sverige där som sagt 90 k per år vilket motsvarar 250 per dag.
Men som sagt, hur mycket sanning ligger det i den informationen? Jag kan inte svara på det.
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

82A3B83F-302A-4777-A902-5EF48CDAA848.png
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Aktien TSLA

Inlägg av gellerstam »

Sabbe skrev:
82A3B83F-302A-4777-A902-5EF48CDAA848.png
Var hittade du denna?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu menar jag inte att folk dör som flugor. Men att produktionstakten minskar pga skyddsåtgärder, att fabriker stängs för att hindra smittspridning, etc. Vårt sätt att handskas med att försöka begränsa smittan påverkar världsekonomin menligt, vilket minskar tillväxten, vilket leder till lågkonjunktur.

Containertrafiken i kinesiska hamnar har fallit med 20–30 procent. Det märks inte än, vi konsumerar fortfarande sånt som redan levererats till oss, och båtlass efter båtlass är fortfarande på väg mot Europa. Men kanske om nån månad börjar vi märka att det kommer 20-30 procent färre varor från Kina. Hur kommer det gå med konsumtionssamhället när det är 20% färre varor att konsumera? Hur kommer europeiska tillverkare kunna tillverka SINA varor med 20% färre komponenter levererade från Kina?

Volvo har redan problem: https://www.nyteknik.se/samhalle/volvo- ... na-6988648
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Slaget om spridningen av viruset är redan förlorat. Det var det redan innan man stängde ner städerna i Kina. Det kan ha en inkubationstid på upp till två veckor, så det går omkring massor av människor som bär viruset mitt ibland oss. Man vet fortfarande väldigt lite om viruset. Smittar man fast man själv inte utvecklat symptom? Alla blir ju inte ens sjuka.

Så nu är det bara att betrakta hur omfattande den här pandemin blir och vilka effekter den får. Det är med säkerhet den mest omfattande och dödliga sen den s.k. asiaten på 50-talet. Nu är resorna mycket mer omfattande och pandemin kommer att utveckla sig våldsamt mycket snabbare än då.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av OfarligTesla »

Japp, om det fortsätter såhär så kommer det helt klart påverka världsekonomin, och då inte bara under några månader. En inbromsning av ekonomin kommer helt klart slå mot Tesla också.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Hur kommer myndigheterna att agera om/när viruset kommer hit (det finns redan här men om ett större utbrott sker). Kommer de stänga ned hela landsändar (som de gjort i italien och kina).
De kommer slå mot nöjesbranschen, restauranger bio et.c. först. (transporter kommer inte påverkas med fabriker kommer få minskad produktion). Allt är ju sammanlänkat så kursar hyresgäster får hyresvärdar problem et.c. och sedan bankerna osv...
Så en allmän nedgång är att vänta.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Så här ser antalet sjuka ut sammanlagt enligt staternas egna statistik. Förhoppningsvis fortsätter det nedåt.
Screenshot_20200225-144956~2.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Det dör mellan 250000-500000 varje år i säsongsinfluensan. Nånstans mellan 5-15% av befolkningen blir sjuka.
Vi har rätt långt innan det är uppe på dom nivåerna.
Men det är förstås risk att detta blir värre. Verkar väldigt smittsamt, samt SARS-biten är minst sagt otrevlig.

Själv kan jag inte minnas när jag hade influensa sist, brukar inte drabbas så hårt.
Däremot har jag kraftig astma vilket är obra om man drabbas, så lite oroad blir man ju.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Max3 »

Ner mot 700 nu i förhandeln, kanske köpläge...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Max3 skrev:
Ner mot 700 nu i förhandeln, kanske köpläge...
Säljläge IMO.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Max3 »

Legato skrev:
Max3 skrev:
Ner mot 700 nu i förhandeln, kanske köpläge...
Säljläge IMO.
Varför?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Max3 skrev:
Legato skrev:
Max3 skrev:
Ner mot 700 nu i förhandeln, kanske köpläge...
Säljläge IMO.
Varför?
För att aktien i mitt tycke fortfarande är kraftigt övervärderad. Det kombinerat med att aktiemarknaden generellt sett har rasat och att Tesla faktiskt ser ut att drabbas relativt sett mycket av Cornonaviruset (till skilnad från mycket annat som slaktas på börsen just nu) gör att jag tror nedsidan är väldigt mycket större än uppsidan i Teslaaktien just nu.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Max3 »

Legato skrev:
Max3 skrev:
Legato skrev:
Max3 skrev:
Ner mot 700 nu i förhandeln, kanske köpläge...
Säljläge IMO.
Varför?
För att aktien i mitt tycke fortfarande är kraftigt övervärderad. Det kombinerat med att aktiemarknaden generellt sett har rasat och att Tesla faktiskt ser ut att drabbas relativt sett mycket av Cornonaviruset (till skilnad från mycket annat som slaktas på börsen just nu) gör att jag tror nedsidan är väldigt mycket större än uppsidan i Teslaaktien just nu.
Varför skulle tesla påverkas extra mycket av coronaviruset?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Max3 skrev:
Legato skrev:
Max3 skrev:
Legato skrev:
Max3 skrev:
Ner mot 700 nu i förhandeln, kanske köpläge...
Säljläge IMO.
Varför?
För att aktien i mitt tycke fortfarande är kraftigt övervärderad. Det kombinerat med att aktiemarknaden generellt sett har rasat och att Tesla faktiskt ser ut att drabbas relativt sett mycket av Cornonaviruset (till skilnad från mycket annat som slaktas på börsen just nu) gör att jag tror nedsidan är väldigt mycket större än uppsidan i Teslaaktien just nu.
Varför skulle tesla påverkas extra mycket av coronaviruset?
Tesla är väldigt beroende av den kinesiska marknaden för att kunna upprätthålla den fina tillväxt som gjort att aktien fått så extrem värdering.

I januari levererade man hälften så mycket bilar som i december i Kina.
Första halvan av februari så har bilmarknaden (pga Corona) kraschat totalt i Kina. Det sägs att det såldes 92% färre bilar än förra året under perioden... Tesla har säkert inte tappat 92%, men ligger garanterat långt under de nivåer man hoppats.

Utöver detta så har man dessutom risken att produktionen måste pausas igen i Shanghai-fabriken.

Vi visste redan sedan innan att Q1 skulle bli svagt för Tesla. Nu med tanke på att Kina blir mycket svagare än väntat så tror jag tyvärr Q1 kommer bli väldigt svag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Det ryktas att beräknade leveransdatum för Model 3 skjutits fram för att fabriken ställer om produktionen till Y.
Dvs antalet tillverkade bilar kan krympa i Q1.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Tesla är väldigt beroende av den kinesiska marknaden för att kunna upprätthålla den fina tillväxt som gjort att aktien fått så extrem värdering.

I januari levererade man hälften så mycket bilar som i december i Kina.
Första halvan av februari så har bilmarknaden (pga Corona) kraschat totalt i Kina. Det sägs att det såldes 92% färre bilar än förra året under perioden... Tesla har säkert inte tappat 92%, men ligger garanterat långt under de nivåer man hoppats.

Utöver detta så har man dessutom risken att produktionen måste pausas igen i Shanghai-fabriken.

Vi visste redan sedan innan att Q1 skulle bli svagt för Tesla. Nu med tanke på att Kina blir mycket svagare än väntat så tror jag tyvärr Q1 kommer bli väldigt svag.
Vi vet inget om Teslas leveranser i Kina ännu. Att Januari var dåligt beror på att Tesla tömde lagret totalt under Q4. Det har ju varit dåliga siffror pga det i hela världen.

Det vi vet är att Giga Shanghai återupptog produktionen tidigare än de flesta andra fabriker. Tesla har antagligen en rätt rejäl backlog på kinesiska Model 3 att beta av. Viruset påverkar nog inte själva leveranserna. Däremot kan det ju påverka underleverantörer och det vi tyvärr ingenting om ännu. Handlar man med aktier så är det farligt att vara så kortsiktig att man påverkas av ett virus. Bättre att ha pengarna på banken isf. I det långa loppet spelar coronaviruset ingen roll. Är du långsiktig är det här ett köpläge men det är nog vettigt att behålla en del kassa för det kan kanske komma bättre köplägen framöver.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

Långsiktig kan man absolut vara i bolag med starka kassaflöden och balansräkningar. Tesla som bolag är ju i sådant skick att ett virus absolut kan ge väldigt kraftiga effekter. Om de får problem att skeppa bilar från USA till Europa samtidigt som folk verkligen blir nojiga och skjuter upp bilköp ett halvår står bolaget med brallorna nere.

Givetvis ska man skilja på bolag och bolag när man ser över sin portfölj och hur viruset påverkar.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

ochso skrev:
Långsiktig kan man absolut vara i bolag med starka kassaflöden och balansräkningar. Tesla som bolag är ju i sådant skick att ett virus absolut kan ge väldigt kraftiga effekter. Om de får problem att skeppa bilar från USA till Europa samtidigt som folk verkligen blir nojiga och skjuter upp bilköp ett halvår står bolaget med brallorna nere.

Givetvis ska man skilja på bolag och bolag när man ser över sin portfölj och hur viruset påverkar.
Ja, det var därför Tesla nyligen förstärkte kassan. De behöver antagligen inte pengarna men det är en billig försäkring. Viruset kommer inte stoppa att man kan skeppa bilar mer än kanske någon kort period. Tesla har råd med ett dåligt kvartal eller två utan några större problem.
Skriv svar