https://www.bloomberg.com/opinion/artic ... ear-berlinWhile the average Tesla assembly worker at in California makes $18 per hour, the lowest-paid German auto worker makes about 27 euros per hour, almost $30.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Giga 4 hamnar i gamla Östtyskland där lönerna fortfarande är avsevärt lägre än det tyska snittet. Tesla har dessutom god tid på sig att öka marginalerna tillräckligt innan produktionen börjar. De kommer tjäna sjuka mängder pengar på Giga 4.
Re: Aktien TSLA
Kommer Tesla bli världens största biltillverkare och sälja 20 miljoner bilar per år?
Tesla could have a 25% share in the EV market globally: Loup Ventures
In the longer term, Tesla could sell 20 million vehicles per year, compared to around 360,000 in 2019, says Gene Munster of Loup Ventures. He says the company could be a "much bigger business" and discusses the market for electric pick-up trucks.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1493
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Aktien TSLA
Ökade rejält idag.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Aktien TSLA
Han menade nog sitt innehav.Jerker skrev:Ökade? Den har ju sjunkit över $20.SR-71-BlackBird skrev:Ökade rejält idag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Aktien TSLA
Ah...taliz skrev:Han menade nog sitt innehav.Jerker skrev:Ökade? Den har ju sjunkit över $20.SR-71-BlackBird skrev:Ökade rejält idag.
Re: Aktien TSLA
Ah...taliz skrev:Han menade nog sitt innehav.Jerker skrev:Ökade? Den har ju sjunkit över $20.SR-71-BlackBird skrev:Ökade rejält idag.
Re: Aktien TSLA
Sålde hälften igår, kanske borde sålt mer. Planerar att köpa tillbaka på måndag om fallet har slutat då.
Re: Aktien TSLA
Ingen som skryter med att ha köpt igår? Eller säger i förväg att hen har sålt? Alltid detta självgoda retrospektiv. Typiskt.LarsL skrev:Sålde hälften igår, kanske borde sålt mer. Planerar att köpa tillbaka på måndag om fallet har slutat då.
Re: Aktien TSLA
Vad spelar det för roll? Det är nog få här som har några jätteposter.Verdi skrev:Ingen som skryter med att ha köpt igår? Eller säger i förväg att hen har sålt? Alltid detta självgoda retrospektiv. Typiskt.LarsL skrev:Sålde hälften igår, kanske borde sålt mer. Planerar att köpa tillbaka på måndag om fallet har slutat då.
Jag skrev att jag dumpade en hel del på 257 inte alltför långt upp i tråden. Om du nu vill gotta dig i andras missar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Aktien TSLA
taliz skrev:Vad spelar det för roll? Det är nog få här som har några jätteposter.Verdi skrev:Ingen som skryter med att ha köpt igår? Eller säger i förväg att hen har sålt? Alltid detta självgoda retrospektiv. Typiskt.LarsL skrev:Sålde hälften igår, kanske borde sålt mer. Planerar att köpa tillbaka på måndag om fallet har slutat då.
Jag skrev att jag dumpade en hel del på 257 inte alltför långt upp i tråden. Om du nu vill gotta dig i andras missar.
Det är ju inte unikt för detta forum. Alla skriver om goda affärer. Nästan aldrig någon som skriver om dåliga. Dig undantagen då kanske.
Själv har jag inga aktier i Tesla.
Re: Aktien TSLA
Kunde ha skrivit det igår men vill inte jingsa något, även om jag nu så klart kan trassla till tillbaka köpet.Verdi skrev:Ingen som skryter med att ha köpt igår? Eller säger i förväg att hen har sålt? Alltid detta självgoda retrospektiv. Typiskt.LarsL skrev:Sålde hälften igår, kanske borde sålt mer. Planerar att köpa tillbaka på måndag om fallet har slutat då.
Gjorde en liknande vända för ett tag sedan men missade helt och var tvungen att köpa tillbaka till för högt pris. Till slut blev det ändå väldigt bra men kändes surt då.
Re: Aktien TSLA
Aktien kommer rasa tills reservationsantal släpps.
Där man kan se att efterfrågan finns.
Cypertrucken är ... inte snygg, men man måste komma ihåg att den inte är privfordon (som rivian som kan ta skyhögt betalt) utan är ett bruksfordon. Ett verktyg för arbetsfolk. Det är funktionen som är milsvid mer betydelse än form.
Den där kommer inte rosta, drar dubbelt så mycket, har en ramp och skydd för flaket. Och strömuttag. Arbetsfordon är fula.
Marknaden är jättestor. Jag behöver mer jämförelser med fossilditon och då framför allt pris.
Där man kan se att efterfrågan finns.
Cypertrucken är ... inte snygg, men man måste komma ihåg att den inte är privfordon (som rivian som kan ta skyhögt betalt) utan är ett bruksfordon. Ett verktyg för arbetsfolk. Det är funktionen som är milsvid mer betydelse än form.
Den där kommer inte rosta, drar dubbelt så mycket, har en ramp och skydd för flaket. Och strömuttag. Arbetsfordon är fula.
Marknaden är jättestor. Jag behöver mer jämförelser med fossilditon och då framför allt pris.
Re: Aktien TSLA
Inget direkt fel på designen, den är bara ordentligt annorlunda. Vi måste vänjas vid hur den ser ut innan vi accepterar den. Tesla är idag förmodligen det enda bilföretag som kan komma undan med något så här järvt.Mickep skrev:Aktien kommer rasa tills reservationsantal släpps.
Där man kan se att efterfrågan finns.
Cypertrucken är ... inte snygg, men man måste komma ihåg att den inte är privfordon (som rivian som kan ta skyhögt betalt) utan är ett bruksfordon. Ett verktyg för arbetsfolk. Det är funktionen som är milsvid mer betydelse än form.
Den där kommer inte rosta, drar dubbelt så mycket, har en ramp och skydd för flaket. Och strömuttag. Arbetsfordon är fula.
Marknaden är jättestor. Jag behöver mer jämförelser med fossilditon och då framför allt pris.
På långsikt är jag inte orolig för aktien, annars hade jag inte haft den. Men det blir alltid en dipp efter att något presenterats. Våra drömmar är alltid vackrare än den fakta vi får på bordet, så att säga.
Re: Aktien TSLA
Betyder reservationsantalet verkligen så mycket? Bara 1000 kr och helt återbetalningsbart.Mickep skrev:Aktien kommer rasa tills reservationsantal släpps.
Där man kan se att efterfrågan finns.
Cypertrucken är ... inte snygg, men man måste komma ihåg att den inte är privfordon (som rivian som kan ta skyhögt betalt) utan är ett bruksfordon. Ett verktyg för arbetsfolk. Det är funktionen som är milsvid mer betydelse än form.
Den där kommer inte rosta, drar dubbelt så mycket, har en ramp och skydd för flaket. Och strömuttag. Arbetsfordon är fula.
Marknaden är jättestor. Jag behöver mer jämförelser med fossilditon och då framför allt pris.
Konkurrenterna är ju inte dagens arbetsfordon.
Re: Aktien TSLA
Alla reservationer av Teslas modeller har alltid varit helt återbetalningsbara. Det som antalet reservationer kommer visa är att det finns ett intresse för bilen. Det är ju flera som säger att den aldrig kommer att sälja. Antalet reservationer kommer kunna vara ett argument mot detta. Det fungerar som en marknadsundersökning där de som svarar på undersökningen dessutom måste lägga upp pengar på bordet. Borde alltså vara en bättre indikator än en undersökning av random personer som inte behöver lägga upp något alls.Fredrik j skrev:Betyder reservationsantalet verkligen så mycket? Bara 1000 kr och helt återbetalningsbart.Mickep skrev:Aktien kommer rasa tills reservationsantal släpps.
Där man kan se att efterfrågan finns.
Cypertrucken är ... inte snygg, men man måste komma ihåg att den inte är privfordon (som rivian som kan ta skyhögt betalt) utan är ett bruksfordon. Ett verktyg för arbetsfolk. Det är funktionen som är milsvid mer betydelse än form.
Den där kommer inte rosta, drar dubbelt så mycket, har en ramp och skydd för flaket. Och strömuttag. Arbetsfordon är fula.
Marknaden är jättestor. Jag behöver mer jämförelser med fossilditon och då framför allt pris.
Konkurrenterna är ju inte dagens arbetsfordon.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
Bokningarna visar också vilken modell folk är intresserade av så att de får en känsla för det.
Re: Aktien TSLA
Jovisst är det ett bra marknadsföringsknep som ju har spridit sig i bilbranschen. Det man vill åstakomma är ju en känsla av att bilarna är så attraktiva att man måste ställa sig i kö för att få köpa en. Vi såg ju vad en köplats egentligen betydde om man ville köpa model3. 450000 förhandsbokade ju model3 och ställde sig i kö. Samma med polestar2. Där står det ju enligt uppgifter 100000 med kölapp. Sannolikt kommer det när det är dags finnas bilar till alla som vill ha och hur många som sen verkligen köper går inte att bedöma på kön.Svenssons skrev:Alla reservationer av Teslas modeller har alltid varit helt återbetalningsbara. Det som antalet reservationer kommer visa är att det finns ett intresse för bilen. Det är ju flera som säger att den aldrig kommer att sälja. Antalet reservationer kommer kunna vara ett argument mot detta. Det fungerar som en marknadsundersökning där de som svarar på undersökningen dessutom måste lägga upp pengar på bordet. Borde alltså vara en bättre indikator än en undersökning av random personer som inte behöver lägga upp något alls.Fredrik j skrev:Betyder reservationsantalet verkligen så mycket? Bara 1000 kr och helt återbetalningsbart.Mickep skrev:Aktien kommer rasa tills reservationsantal släpps.
Där man kan se att efterfrågan finns.
Cypertrucken är ... inte snygg, men man måste komma ihåg att den inte är privfordon (som rivian som kan ta skyhögt betalt) utan är ett bruksfordon. Ett verktyg för arbetsfolk. Det är funktionen som är milsvid mer betydelse än form.
Den där kommer inte rosta, drar dubbelt så mycket, har en ramp och skydd för flaket. Och strömuttag. Arbetsfordon är fula.
Marknaden är jättestor. Jag behöver mer jämförelser med fossilditon och då framför allt pris.
Konkurrenterna är ju inte dagens arbetsfordon.
Re: Aktien TSLA
Det är du som säger att det är ett marknadsföringsknep.Fredrik j skrev:
Jovisst är det ett bra marknadsföringsknep som ju har spridit sig i bilbranschen. Det man vill åstakomma är ju en känsla av att bilarna är så attraktiva att man måste ställa sig i kö för att få köpa en. Vi såg ju vad en köplats egentligen betydde om man ville köpa model3. 450000 förhandsbokade ju model3 och ställde sig i kö. Samma med polestar2. Där står det ju enligt uppgifter 100000 med kölapp. Sannolikt kommer det när det är dags finnas bilar till alla som vill ha och hur många som sen verkligen köper går inte att bedöma på kön.
Det jag säger är att det fungerar som en marknadsundersökning, antagligen främst internt men självklart även för branschen. Spelar egentligen ingen större roll de faktiska siffrorna utan mer fördelningen.
För Tesla är det intressant att veta om fördelningen är 80-10-10, 10-80-10 eller 10-10-80 t.ex. mellan en, två och tre motorer och på olika marknader. Det kommer avgöra hur de ska planera expansionen. Sedan kan man tycka det är intressant att Tesla fick 4,5 gånger fler reservationer på Model 3 än Polestar får på Polestar 2 med samma reservationsbelopp och liknande pris/storlek osv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
Kunde man förespå aktiekursen genom att räkna reservationerna för model3?
För att se fördelningen om 3-4 år skulle man ju behöva öppna reservationsböckerna för alla modeller man då kommer producera. Troligtvis har man väl en ny model S och model3 närmar sig utbyte.
För att se fördelningen om 3-4 år skulle man ju behöva öppna reservationsböckerna för alla modeller man då kommer producera. Troligtvis har man väl en ny model S och model3 närmar sig utbyte.
Re: Aktien TSLA
En reservation är en marknadsundersökning och marknadsföringsploj. Men får gratis reklam med artiklar om antalet reservationer. inget mer.
Som vi sett har det ingen praktiskt betydelse. inte när det är massproducerade saker. Men frågan är om det är så smart att vara först med en produkt som genom historien alltid har barnsjukdomar.
Kia som inte har reservationer har 12 månaders leverans tid. Tiden man får vänta beror på hur många som produceras. köplats har mindre betydelse.
Som vi sett har det ingen praktiskt betydelse. inte när det är massproducerade saker. Men frågan är om det är så smart att vara först med en produkt som genom historien alltid har barnsjukdomar.
Kia som inte har reservationer har 12 månaders leverans tid. Tiden man får vänta beror på hur många som produceras. köplats har mindre betydelse.
Re: Aktien TSLA
Nej, reservationer är inte en stark indikation på hur aktiekursen går. För Model 3 så var möjligheten att kunna reservera viktig för Tesla eftersom det pekade på hur viktigt det var att expandera. Den fungerade också som en väckarklocka för tillverkarna av personbilar.Fredrik j skrev:Kunde man förespå aktiekursen genom att räkna reservationerna för model3?
För att se fördelningen om 3-4 år skulle man ju behöva öppna reservationsböckerna för alla modeller man då kommer producera. Troligtvis har man väl en ny model S och model3 närmar sig utbyte.
För Cybertruck ligger nu reservationerna fördelade på ca 20-40-40 mellan 1, 2 och 3 motorer och de olika batteripacken. Antalet reservationer funkar också som en väckarklocka för andra tillverkare av pickups.
Tesla kan inte direkt titta på sina tidigare kunder och avgöra hur marknaden ska se ut när de ska byta bil.
När de släppte Roadstern så hade de inga tidigare kunder. När de släppte Model S hade de inga tidigare kunder som hade en sedan. När de släppte Model X hade de inga tidigare kunder som hade en SUV. När de släppte Model 3 hade de inga tidigare kunder på mindre sedan. Tesla bryter ny mark och är med och skapar marknaden. Tidigare kunder och produktionssiffror säger väldigt lite om framtida tillverkningssiffror än så länge.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
De kan se hur många av olika slag som beställs och om det är nya kunder eller de som redan äger Tesla bilar.
Re: Aktien TSLA
En fördel med att förboka är att man mentalt inte köper nåt annat.Mickep skrev:En reservation är en marknadsundersökning och marknadsföringsploj. Men får gratis reklam med artiklar om antalet reservationer. inget mer.
Som vi sett har det ingen praktiskt betydelse. inte när det är massproducerade saker. Men frågan är om det är så smart att vara först med en produkt som genom historien alltid har barnsjukdomar.
Kia som inte har reservationer har 12 månaders leverans tid. Tiden man får vänta beror på hur många som produceras. köplats har mindre betydelse.
Konkurrenterna tappar redan försäljning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension