Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:

Jag föreslog den förklaringsmodellen för tre månader sedan när han försökte twittra ner kursen. Legato försökte då förklara för mig att det i själva verkat är bra för Tesla rent ekonomiskt om Elon får bonus. Att han får köpa aktier med rabatt säger Legato inte är en belastning. Lite oklart varför dom inte betalar ut bonus lite oftare.
Vilken förklaringsmodell?

För företaget Tesla är det självklart bättre med att Elon får aktier/optioner istället för att betala ut lön till honom. För aktieägarna är det en annan sak kanske men det är aktieägarna som bestämmer och har indirekt beslutat om denna bonus.
Den är rätt genialisk den där kompensationsplanen eftersom den både är kopplad till omsättning, ebitda och börsvärde. För att Elon ska få betalt måste både företaget ha växt och aktien ökat i värde. Att det då blir en utspädning för aktieägare spelar väl inte så stor roll eftersom avkastningen ändå varit bra.

För att Elon ska få hela den nuvarande planens ersättning måste aktiens värde öka med ca 300% samtidigt som omsättningen ökar med 800%. En av anledningarna till att Elon säger att aktien är övervärderad just nu är nog den procentuella skillnaden i hur nära Tesla är att nå de två målen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Sabbe skrev:
Zalman3 skrev:
Upp till 882 dollar!

Förstår inte varför?

Vad har ni för teorier ?
Som jag skrev imorse:

”Nytt ATH denna vecka tack vare SpaceX och Jay Leno’s garage?”
Du verkar ha rätt Sabbe.


Tesla/Elon Musk Interest Boosted by SpaceX Demo-2 Success.

SpaceX Crew Demo-2 Mission Boosts Interest In Tesla/Musk.

In a historic achievement, SpaceX had a successful launch and docking of its Crew Demo-2 mission over the weekend. Congratulations are in order for SpaceX, NASA, Elon Musk, and the whole team involved. This mission was the first crewed orbital spaceflight launched in the US since 2011, and the first ever by a private company.

This was the last major test in the way of SpaceX's human spaceflight system to be certified for operational crewed missions by NASA. The success is another "proof of concept" moment for Elon Musk as a leader, furthering his credibility among those that remain skeptical.

Tesla, by extension, benefits from SpaceX's success. Search interest on Google for "Tesla" and "Elon Musk" spiked from their average for the week by ~4x and ~12x in the moments leading up to the Crew Demo-2 launch.

Interestingly, one of the breakout related search queries for these search terms was "SpaceX stock". SpaceX does not trade publicly, but Tesla does, and may be seen as a nice alternative investment by those interested in SpaceX. TSLA closed Monday at its fourth highest closing price ever at $898.10.
https://www.thestreet.com/tesla/news/te ... cex-launch
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:

Jag föreslog den förklaringsmodellen för tre månader sedan när han försökte twittra ner kursen. Legato försökte då förklara för mig att det i själva verkat är bra för Tesla rent ekonomiskt om Elon får bonus. Att han får köpa aktier med rabatt säger Legato inte är en belastning. Lite oklart varför dom inte betalar ut bonus lite oftare.
Vilken förklaringsmodell?

För företaget Tesla är det självklart bättre med att Elon får aktier/optioner istället för att betala ut lön till honom. För aktieägarna är det en annan sak kanske men det är aktieägarna som bestämmer och har indirekt beslutat om denna bonus.
Förklaringsmodellen till varför Elon försökte twittra ner aktiekursen för att undvika att företaget skulle behöva betala ut bonusen. Som du skrev så behöver han ju knappast pengar privat. Det handlade ju dessutom hans andra twitter om (att äga saker).
Men Legato förklarade för mig att det var till Teslas fördel att bonusen betalades. Så då undrar man ju varför inte aktieägarna beslutar om det lite oftare.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Varför gör de inte aktieutdelning så ägarna får lite tillbaka utan behöva sälja andelarna?
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ellerstrom »

Mickep skrev:
Varför gör de inte aktieutdelning så ägarna får lite tillbaka utan behöva sälja andelarna?
Därför att Tesla och deras aktieägare tror att Tesla kan investera pengarna bättre själva och därmed ge en högre avkastning till dess ägare (i form av högre framtida värdering av bolaget/aktiekursen). Aktieutdelning är inte så vanligt i tillväxtbolag, men däremot vanligt i bolag där tillväxten bedöms som mindre (moget bolag/marknad etc).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:

Jag föreslog den förklaringsmodellen för tre månader sedan när han försökte twittra ner kursen. Legato försökte då förklara för mig att det i själva verkat är bra för Tesla rent ekonomiskt om Elon får bonus. Att han får köpa aktier med rabatt säger Legato inte är en belastning. Lite oklart varför dom inte betalar ut bonus lite oftare.
Vilken förklaringsmodell?

För företaget Tesla är det självklart bättre med att Elon får aktier/optioner istället för att betala ut lön till honom. För aktieägarna är det en annan sak kanske men det är aktieägarna som bestämmer och har indirekt beslutat om denna bonus.
Förklaringsmodellen till varför Elon försökte twittra ner aktiekursen för att undvika att företaget skulle behöva betala ut bonusen. Som du skrev så behöver han ju knappast pengar privat. Det handlade ju dessutom hans andra twitter om (att äga saker).
Men Legato förklarade för mig att det var till Teslas fördel att bonusen betalades. Så då undrar man ju varför inte aktieägarna beslutar om det lite oftare.
Det är inte alls min förklaringsmodell så där har du missförstått mig igen. Tror inte att Elons orsak till twittrandet var att inte få ut bonusen. Jag tror att det var vissa medier som försökte koppla Elons vilja till att få igång tillverkningen igen berodde på bonusen. Med Elons twitter tror jag han ville visa att han inte alls tänkte på bonusen när han ville få igång tillverkningen igen. Teslas aktieägare verkar vilja ha kvar Elon på Tesla (antagligen för att de tror att det är bra för Tesla) och nu är han mer ekonomiskt bunden till Tesla och Teslas utveckling i minst 5 år till. Skulle han lämna Tesla och tex satsa mer på SpaceX så skulle han kanske vilja sälja större andel av aktierna för att lägga dessa på kolonisering av Mars. Det skulle troligen inte vara bra för Teslas aktiekurs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Nära ATH nu!

50 dollar upp idag!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tellus »

Zalman3 skrev:
Nära ATH nu!

50 dollar upp idag!!!
6DA65286-E50D-40FC-9716-56CE2791597E.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

Zalman3 skrev:
Nära ATH nu!

50 dollar upp idag!!!
Undrar om den har draghjälp av NKLA? Upp över 100% igår.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
Zalman3 skrev:
Nära ATH nu!

50 dollar upp idag!!!
Undrar om den har draghjälp av NKLA? Upp över 100% igår.
NKLA:s uppgång beror väl i alla fall delvis på att noterade VTIQ slog sig samman med onoterade Nikola och VTIQ bytte då namn till NKLA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
dstr skrev:
Zalman3 skrev:
Nära ATH nu!

50 dollar upp idag!!!
Undrar om den har draghjälp av NKLA? Upp över 100% igår.
NKLA:s uppgång beror väl i alla fall delvis på att noterade VTIQ slog sig samman med onoterade Nikola och VTIQ bytte då namn till NKLA.
Den uppgången borde väl kommit redan i fredags isåfall? Det var enbart igår den gick upp över 100%.

Hur som så är det bra med vind i seglen för elfordons-branschen. :D
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jocce »

(Ja den som vet kan göra sig rik osv bla bla bla...)

Men, vart tror ni den vänder och går ner? Och hur långt tror ni den går ner sen?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

Jocce skrev:
(Ja den som vet kan göra sig rik osv bla bla bla...)

Men, vart tror ni den vänder och går ner? Och hur långt tror ni den går ner sen?


/Jocce
Jag är lite inne på att blanka idag. Efter sådana uppgångar så brukar det komma en nergång. Samtidigt så hägrar $1000-gränsen. Svårt.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

dstr skrev:
Jocce skrev:
(Ja den som vet kan göra sig rik osv bla bla bla...)

Men, vart tror ni den vänder och går ner? Och hur långt tror ni den går ner sen?


/Jocce
Jag är lite inne på att blanka idag. Efter sådana uppgångar så brukar det komma en nergång. Samtidigt så hägrar $1000-gränsen. Svårt.
Om den går ath så brukar de ofta följas av många fler aths. Men Musks läckta email om produktionsproblem för MY och makrosituationen kanske förhindrar ath den här veckan?
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

FE0F3428-D501-432E-8E68-2285FC782528.png
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Aktien TSLA

Inlägg av olarsson »

Mina innehav i TSLA och NKLA nådde dubblerat värde nästan på minuten samtidigt igår kväll. Lite skojigt.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »


Tesla Model Y: The Legacy Car Killer.

Sandy Munro, Car and Driver, and others have estimated GM is losing $7k per Chevy Bolt sold. If Chevy reduces the Bolt retail price by another $2,000 to match the Tesla price cut it will be losing $9k per Bolt sold. If not, GM will sell fewer Bolts. Either way, GM is in a flat spin heading for a hard crash landing that will be difficult to escape.

Tesla will sell 80% of all cars once gas engined vehicles are no longer being produced.
https://seekingalpha.com/article/435294 ... car-killer


Vissa tror att Tesla kommer dominera bilindustrin.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

80%? Det får vi verkligen hoppas att det inte sker. Skulle vara mycket dåligt för konsumenterna och en hälsosam marknad.

Hur som, Model Y är nu med i referensprogrammet. Går trögt att sälja i pandemin?

https://electrek.co/2020/06/09/tesla-ad ... ak-demand/
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jocce »

Jag la säljorder på 955. Var nära igår men ingen Cigarr ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Jocce skrev:
Jag la säljorder på 955. Var nära igår men ingen Cigarr ;)


/Jocce
Köper om den går under 750.

https://electrek.co/2020/06/09/exclusiv ... -covid-19/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

970 flög just förbi i förhandeln.

1000 idag?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

”Fyrsiffrigt idag” tänkte jag precis skriva, men @dstr hann före :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

$995 i förhandeln nu, helt galet :o

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
$995 i förhandeln nu, helt galet :o

/fth
När passerar Tesla Toyota och blir störst i världen angående aktievärde?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Helt sjukt!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Skriv svar