Jordad skrev:Legato skrev:
"Naturligt att jämföra"? Den enda period du överhuvudtaget kan plocka ut där CAGR överstiger 50% och du tycker inte det är cherrypicking? Jag tycker det är definitionen av cherry picking... Mycket oklart vad starten av internationella M3-leveranser överhuvudtaget har med saken att göra, det är knappast något "normaltillstånd" att man lanserar en ny bilmodell i stora volymer.
Faktum är att när vi summerar 2021 så kommer det med största sannolikhet fortsatt vara så att man haft klart under 50% CAGR för 2017-2021 och 2018-2021.
Det stämmer inte. Du cherrypickar med. Vad slutresultatet blir 2021 ska man nog vara försiktig med att vara tvärsäker på redan nu. Tesla kan potentiellt dubbla bilförsäljningen jämfört med 2020 med likvärdigt eller högre ASP samtidigt som man tredubblar intäkterna från energipridukter. Vad skulle det innebära för omsättningen? CAGR för 17-21 skulle bli 55-60% isf. Det är inte omöjligt att Tesla lyckas med det.
Mest långsiktiga helår vi kan mäta 15-20 är också 51%. Men resultat 2020 är överdrivet lågt pga produktionsbortfall under pandemin och ska man bedöma Tesla långsiktigt så är det inte meningsfullt att jämföra med. 2018 var också ett mycket speciellt år för Tesla när man ökade produktionen med 145% och hade en skatterabatt som tog slut i USA vid årsskiftet. Det är inte en rättvis utgångspunkt för Tesla kommer självklart inte ha ett liknande år igen. 2017 är bättre att jämföra med isf.
Jag cherrypickar inte överhuvudtaget. Jag redovisar datan på helår, vilket är vad man gör med CAGR. Du gör en massa krumbukter där du vill manipulera fakta utifrån
din bild av vad som är lämpliga perioder att mäta istället för att bara titta på faktan som den är.
Gällande 2020 så kan man lika gärna påstå att det var ett överdrivet starkt år eftersom man började massproducera Model Y
och började leverera i Kina. Jag tycker dock det är helt onödiga krumbukter, det är bättre att bara titta på datan som den är.
Jag har inte heller varit "tvärsäker". Jag skrev "med största sannolikhet" vilket är helt i linje med de prognoser som finns:
Tittar man på högsta analytikerprognosen för omsättning 2021 så ligger den på 53,81 miljarder dollar. Med den utgångspunkten så har vi 46,3% CAGR från 2017 och 35,9% från 2018.
Tittar man på genomsnittsprognosen på 49,25 miljarder dollar så har vi CAGR på 41,6% respektive 31,9%.
Så även om du väljer ut 2017 som startår och väljer att ta den allra mest optimistiska prognosen så når man inte 50%. Alltså högst osannolikt hur man än vrider och vänder på det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021