Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av flipmac »

Alfred skrev:
Verkligen tröttsam stämning i den här tråden nu. Varför är ni så arga på varandra?

Köpte mer på $583 nyss. 12,5% övervikt. Dvs 12,5 procent fler aktier än min långsiktiga normalnivå som jag håller när jag anser det lika stor risk för nedgång som chans till uppgång.
Jag laddade också på lite häromdagen. FSD v9 tror jag inte kommer påverka kursen så mycket men däremot kan nog q2 göra det. Annars har jag svårt att se någon större rusning såvida de inte presenterar model 2 eller börjar bygga fabrik i Indien. Båda två lär väl sannolikt inträffa förr eller senare.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

flipmac skrev:
Alfred skrev:
Verkligen tröttsam stämning i den här tråden nu. Varför är ni så arga på varandra?

Köpte mer på $583 nyss. 12,5% övervikt. Dvs 12,5 procent fler aktier än min långsiktiga normalnivå som jag håller när jag anser det lika stor risk för nedgång som chans till uppgång.
Jag laddade också på lite häromdagen. FSD v9 tror jag inte kommer påverka kursen så mycket men däremot kan nog q2 göra det. Annars har jag svårt att se någon större rusning såvida de inte presenterar model 2 eller börjar bygga fabrik i Indien. Båda två lär väl sannolikt inträffa förr eller senare.
Nej, visst. Lite svårt att se just nu exakt vad som ska bryta negativt momentum. Men brukar vara det som kännetecknar köpläge. FSD v9 kommer betyda mycket för mig, men marknaden kommer nog som vanligt sakna tillräcklig fantasi för att omedelbart förstå implikationerna av om den imponerar. Lite längre fram tror jag det finns stor chans att Q3 och Q4 blir riktigt grymma i år och att det därför gäller att passa på att ladda nu. Blir Q2 en besvikelse är jag beredd att öka ytterligare.

Det fina med att vara LONG nu när Tesla är kassaflödespositiva och välfinansierade är att riskerna känns rätt minimala. Innan M3-rampen var avklarad fanns det ändå en betydande risk för konkurs/rejäl utspädning. Nu är läget annorlunda. Visst är det volatilt och finns överhängande risk för ytterligare nedgång, men bara man tagit höjd för det känns det rätt lugnt att bara vänta tills kursen kommer upp på nya toppar. SHORT bets är mycket mer riskabla ur det perspektivet. Svårare att vänta ut eventuell dålig timing då.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Model Y from Giga Texas will launch with 4680 cells, confirms Elon Musk.

https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... elon-musk/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Alfred skrev:
Verkligen tröttsam stämning i den här tråden nu. Varför är ni så arga på varandra?

Köpte mer på $583 nyss. 12,5% övervikt. Dvs 12,5 procent fler aktier än min långsiktiga normalnivå som jag håller när jag anser det lika stor risk för nedgång som chans till uppgång.
Är det någon som är arg? Jag är då inte det minsta arg. :D

Att inte hålla med / anse att någon har fel betyder inte att man är arg. Kan nog tex räkna antalet ggr jag varit arg på min sambo under 10 år på ena handens fingrar, men antalet gånger vi haft olika åsikter är nog ungefär lika många som dagarna som hittills passerat.

Jag kan iaf gläjda dig med att berätta att jag stängt min sista korta position i Tesla. Så just nu har jag ingen exponering alls. Skulle fortfarande hellre vara kort än lång, men alltid något va? ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ChristerSjo »

Balanserar kring 200 dagars glidande medelvärde några dagar nu. Ofta tar den fart åt något håll vilken sidan den vill ligga på.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Jag förstår att du "glömde" att svara gällande att CAGR hamnar under 50% även med de allra mest optimistiska antagandena för 2021...

Nej, jag cherrypickar inte överhuvudtaget.
Lustigt att det varje gång är det allra mest positiva som du tycker är mest rättvisande :lol: Varför inte 2014 eller 2013 om du nu ska använda riktigt gammal data? 2015-2020 är den enda period med över 50% CAGR.
Ärligt talat var jag lat och tog 2015 mest för att det var det första året som det fanns data från på: https://hypercharts.co/tsla

Att det råkade bli året med bäst CAGR var en slump :) Långsiktigt är ju bilden ändå tydlig att Tesla her legat runt 45-50%. Det är också tydligt att 2018 var ett sjukt bra år och att 2020 var ett dåligt år. 2021 ser ut att bli mycket bättre. Frågan var även om Tesla skulle kunna nå 50% omsättningstillväxt framöver och att bedöma det efter de senaste 8 kvartalen var inte helt orättvist.

Jag "glömde" inte att svara utan jag tyckte det är meningslöst att sia om hur det här året kommer gå. Man kan inte förneka att Tesla försöker dubbla bilproduktionen och skulle det ske är analytikernas prognoser helt fel. För att Tesla ska lyckas med det var de tvungna att först slå produktionsrekord q1. Nu gjorde man nästan det så målet är fortfarande nåbart men det finns för många andra frågor kvar. Har de hamstrat 18650? Hur snabbt kommer de kunna öka produktionen av S/X? Kommer Y igång i Austin och Berlin? Kommer Cybertruck och Semi igång? Med tanke på det är det omöjligt att göra en vettig uppskattning av omsättningen 2021.
I doubt it, men OK ;)

Personligen tycker jag som sagt 2017-2018 är avsevärt mer representativt för dagens Tesla än 2015, men let's agree to disagree. Ja, 2021 blir nog bättre än 2020 men det betyder inte att 2020 var ett dåligt år. Personligen tror jag 2020 kommer vara ett "över medel"-år när vi tittar tillbaka tio år framåt.

Gällande analytiker så hade jag kunnat hålla med för ett par år sedan, då var det inte många som var pro-Tesla, men numera tycker jag det känns hyfsat balanserat. Jag har svårt att tro att de mest optimistiska prognoserna skulle ligga i underkant av vad som faktiskt kommer ske, men time will tell. Det är alltid svårt att uppskatta omsättning för snabbväxare men nu har trots allt nästan 40% av året redan passerat så helt fel tror jag inte de kommer ligga.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

Det här känns som ökad risk för besvikelse vid Q2-rapport. Hade jag vetat hade jag antagligen avvaktat med köpet härom dagen. Kanske blir djupare dipp/bättre köpläge när det briserar.

https://electrek.co/2021/05/18/tesla-st ... nightmare/
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Elon utesluter inte att skapa en egen Tesla Crypto valuta.
Screenshot_20210518-235127_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

Legato skrev:
Alfred skrev:
Verkligen tröttsam stämning i den här tråden nu. Varför är ni så arga på varandra?

Köpte mer på $583 nyss. 12,5% övervikt. Dvs 12,5 procent fler aktier än min långsiktiga normalnivå som jag håller när jag anser det lika stor risk för nedgång som chans till uppgång.
Är det någon som är arg? Jag är då inte det minsta arg. :D

Att inte hålla med / anse att någon har fel betyder inte att man är arg. Kan nog tex räkna antalet ggr jag varit arg på min sambo under 10 år på ena handens fingrar, men antalet gånger vi haft olika åsikter är nog ungefär lika många som dagarna som hittills passerat.

Jag kan iaf gläjda dig med att berätta att jag stängt min sista korta position i Tesla. Så just nu har jag ingen exponering alls. Skulle fortfarande hellre vara kort än lång, men alltid något va? ;)
Verkar mest vara Jordad och Spacecoin som går runt i cirklar och tappar tålamodet med varandra. Nåväl.

Bara glad om du stängt positionen med vinst, grattis! Har inget alls emot när du går kort. Marknaden behöver folk som tänker olika. Som jag sagt tidigare beundrar jag ditt mod. Skulle själv aldrig våga betta mot Tesla även när värderingen sprungit iväg för snabbt. Long bets är ju som sagt bara att vänta ut när man hamnar fel med timingen. Att gå kort innebär för stor risk att bli sittande med svåra beslut.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Alfred skrev:
Legato skrev:
Alfred skrev:
Verkligen tröttsam stämning i den här tråden nu. Varför är ni så arga på varandra?

Köpte mer på $583 nyss. 12,5% övervikt. Dvs 12,5 procent fler aktier än min långsiktiga normalnivå som jag håller när jag anser det lika stor risk för nedgång som chans till uppgång.
Är det någon som är arg? Jag är då inte det minsta arg. :D

Att inte hålla med / anse att någon har fel betyder inte att man är arg. Kan nog tex räkna antalet ggr jag varit arg på min sambo under 10 år på ena handens fingrar, men antalet gånger vi haft olika åsikter är nog ungefär lika många som dagarna som hittills passerat.

Jag kan iaf gläjda dig med att berätta att jag stängt min sista korta position i Tesla. Så just nu har jag ingen exponering alls. Skulle fortfarande hellre vara kort än lång, men alltid något va? ;)
Verkar mest vara Jordad och Spacecoin som går runt i cirklar och tappar tålamodet med varandra. Nåväl.

Bara glad om du stängt positionen med vinst, grattis! Har inget alls emot när du går kort. Marknaden behöver folk som tänker olika. Som jag sagt tidigare beundrar jag ditt mod. Skulle själv aldrig våga betta mot Tesla även när värderingen sprungit iväg för snabbt. Long bets är ju som sagt bara att vänta ut när man hamnar fel med timingen. Att gå kort innebär för stor risk att bli sittande med svåra beslut.
Jordad kommer ständigt med insatta och bra inlägg och har dessutom
visat prov på ett fantastiskt tålamod. Tack Jordad!
Men det är väl som dom säger att man kan inte vinna en debatt mot ett svin,
denne kommer bara dra ner en i gyttjan och vinna på erfarenhet. :D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev:
Alfred skrev:
Verkar mest vara Jordad och Spacecoin som går runt i cirklar och tappar tålamodet med varandra. Nåväl.
Jordad kommer ständigt med insatta och bra inlägg och har dessutom
visat prov på ett fantastiskt tålamod. Tack Jordad!
Men det är väl som dom säger att man kan inte vinna en debatt mot ett svin,
denne kommer bara dra ner en i gyttjan och vinna på erfarenhet. :D
Tack för ditt inlägg i debatten. Förlåt om jag ibland stör er lilla circle-jerk.

Jag har beställt en bok till mig för sommarläsning: https://svenska.yle.fi/artikel/2019/09/ ... sterrikisk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

How about ur own cryptocurrency called StarBase...
Screenshot_20210519-061109_Twitter.jpg

Hur coolt vore det inte om Tesla skapar en egen cryptovaluta med namnet Starbase???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Inget stöd till dyra elbilar?
Screenshot_20210519-063127_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Märkligt att Tesla blankare får mycket rubriker, men inte exempelvis Renaissance Technologies som är long.
Köpte för ca 552 miljoner dollar.
Screenshot_20210519-064755_YouTube.jpg
Screenshot_20210519-064710_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla har bra cashflow och är mycket lönsamma!
Screenshot_20210519-064843_YouTube.jpg
Screenshot_20210519-064919_YouTube.jpg
Screenshot_20210519-070527_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Och 2023 ser det mycket bra ut.
Screenshot_20210519-070710_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Larofo skrev:
Men det är väl som dom säger att man kan inte vinna en debatt mot ett svin,
denne kommer bara dra ner en i gyttjan och vinna på erfarenhet. :D
Nja, du blandar ihop två olika uttryck med samma innebörd:

"Man ska aldrig brottas med ett svin; båda kommer att bli skitiga men bara svinet kommer att tycka om det."

"Man kan aldrig vinna en debatt mot en idiot; idioten kommer att dra ner diskussionen på sin låga nivå och vinna på överlägsen erfarenhet."
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Ark Invest handlar mera Tesla aktier.

Cathie Wood-led Ark Investment Management on Tuesday snapped up $27.2 million worth of shares in Tesla Inc (NASDAQ:TSLA) after a two-week gap during which shares of the electric vehicle company have retreated about 15%.

https://markets.businessinsider.com/new ... 1030444140
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Jerker skrev:
Larofo skrev:
Men det är väl som dom säger att man kan inte vinna en debatt mot ett svin,
denne kommer bara dra ner en i gyttjan och vinna på erfarenhet. :D
Nja, du blandar ihop två olika uttryck med samma innebörd:

"Man ska aldrig brottas med ett svin; båda kommer att bli skitiga men bara svinet kommer att tycka om det."

"Man kan aldrig vinna en debatt mot en idiot; idioten kommer att dra ner diskussionen på sin låga nivå och vinna på överlägsen erfarenhet."
Jag tror att han blandat ihop vem som är vem..
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bod »

Toppen!
Hade inte hört något av dem tidigare, men kommer att använda dem konstant i fortsättningen. :D
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Och 2023 ser det mycket bra ut.
Screenshot_20210519-070710_YouTube.jpg
Ferragu said he sees many comments about Tesla's profitability or lack thereof. They often confuse thoughts of gross margin, segment results, exceptional or financial items, regulatory credits, although the question of whether Tesla successfully builds factories to manufacture cars and sells them is rarely discussed. The analyst points out that the only suitable way to gauge Tesla's operational profitability is to look at cash return on operating assets: "out of a dollar of assets immobilized in the ground, how much cash can Tesla generate in one year." The resulting metric is “bullet-proof.” As it is only looking at operational cash, it cannot be tuned with accounting levers and purely represent the ability of Tesla’s operation to generate cash. Thus Ferragu concludes that "increasing asset utilization will drive near doubling of return on operating assets from 20% in 2020 to 38% in 2023."
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ing-assets
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
Och 2023 ser det mycket bra ut.
Bilagan Screenshot_20210519-070710_YouTube.jpg finns inte längre
Ferragu said he sees many comments about Tesla's profitability or lack thereof. They often confuse thoughts of gross margin, segment results, exceptional or financial items, regulatory credits, although the question of whether Tesla successfully builds factories to manufacture cars and sells them is rarely discussed. The analyst points out that the only suitable way to gauge Tesla's operational profitability is to look at cash return on operating assets: "out of a dollar of assets immobilized in the ground, how much cash can Tesla generate in one year." The resulting metric is “bullet-proof.” As it is only looking at operational cash, it cannot be tuned with accounting levers and purely represent the ability of Tesla’s operation to generate cash. Thus Ferragu concludes that "increasing asset utilization will drive near doubling of return on operating assets from 20% in 2020 to 38% in 2023."
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ing-assets
Svårt att bedöma en analys man inte har tillgång till men Elon tyckte det var en bra observation iaf.
Screenshot_20210519-143508.png
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Äntligen lite uppgång för Tesla aktien.

611,11 USD
+30,23 (5,20 %)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Jag är rätt skeptisk till att Tesla/Elon skulle tvärvända så i den här frågan.

Jag tror i så fall det är mer troligt att dom använder lidar tillfälligt för att t.ex verifiera och kalibrera avstånd och geometri i den ”4D” kamerabaserade världsbilden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar