Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
Jag har väldigt svårt att förstå hur börsen, inklusive TSLA, kan ha vänt upp redan. Såg precis att Agnes Wold hävdar att vi får leva med restriktioner och isolering av riskgrupper året ut åtminstone. Att resa utomlands kanske vi kan göra först nästa sommar. Om vi har tur med vaccin... Det blir ju lika över hela världen.

Hur det slår mot världsekonomin är jättesvårt att svara på men lusten och förmågan att köpa dyra elbilar kommer antagligen minska rejält...
Eller så vill alla ha en bil om man inte kan åka kollektivt. Men det förutsätter ju att man har ett jobb att gå till, och det lär ju finnas en och annan bil på begagnatmarknaden om ekonomin havererar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Epidemin rasar ju som värst nu. Om 1-2 månader måste folk tillbaka till jobb igen. Pandemin borde ha lugnat sig i många länder. Nu vet man också vilka sektorer som drabbas och många vill vara med på uppgången som oundvikligen kommer.
Så tyder jag kaffesumpen i botten på koppen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Epidemin rasar ju som värst nu. Om 1-2 månader måste folk tillbaka till jobb igen. Pandemin borde ha lugnat sig i många länder. Nu vet man också vilka sektorer som drabbas och många vill vara med på uppgången som oundvikligen kommer.
Så tyder jag kaffesumpen i botten på koppen.
Hur vet du att det är som värst just nu? Dödstalen i de värst drabbade länderna har börjat sjunka. Det är sant. Men varför har de gjort det? Jo, för att de har mer eller mindre haft utegångsförbud i en månad. När de börjar gå tillbaka till jobb och skolor, vad tror du händer då? Smittan finns där fortfarande.

Det som är lite skrämmande är att vi bara har sett lokala utbrott än så länge. Men resten av länderna då? Italien är inte enbart Lombardiet, USA är inte enbart New York och ett par andra svårt drabbade städer. Sverige är inte enbart Stockholm. Osv osv.

Den globala kurvan för antalet dödsfall pekar fortfarande rakt uppåt. En viss avmattning kan man se om man kikar på den logaritmiska vyn. Men inte särskilt stor avmattning.

https://www.worldometers.info/coronavir ... vegas1?%20

Vad gäller börsen så har OMX plockat tillbaka halva raset redan. -14% för 2020 nu. Det är en löjligt liten nedgång sett till vad som nu händer.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Epidemin rasar ju som värst nu. Om 1-2 månader måste folk tillbaka till jobb igen. Pandemin borde ha lugnat sig i många länder. Nu vet man också vilka sektorer som drabbas och många vill vara med på uppgången som oundvikligen kommer.
Så tyder jag kaffesumpen i botten på koppen.
Hur vet du att det är som värst just nu? Dödstalen i de värst drabbade länderna har börjat sjunka. Det är sant. Men varför har de gjort det? Jo, för att de har mer eller mindre haft utegångsförbud i en månad. När de börjar gå tillbaka till jobb och skolor, vad tror du händer då? Smittan finns där fortfarande.

Det som är lite skrämmande är att vi bara har sett lokala utbrott än så länge. Men resten av länderna då? Italien är inte enbart Lombardiet, USA är inte enbart New York och ett par andra svårt drabbade städer. Sverige är inte enbart Stockholm. Osv osv.

Den globala kurvan för antalet dödsfall pekar fortfarande rakt uppåt. En viss avmattning kan man se om man kikar på den logaritmiska vyn. Men inte särskilt stor avmattning.

https://www.worldometers.info/coronavir ... vegas1?%20

Vad gäller börsen så har OMX plockat tillbaka halva raset redan. -14% för 2020 nu. Det är en löjligt liten nedgång sett till vad som nu händer.
Jag vet inte alls, det var därför jag refererade till kaffesumpen.
Jag tror ändå att det gått upp för folk att man måste ändra beteende. Lokalt kommer man inte att ställas inför faktum på samma sätt. Det finns tester, skyddsutrustning som inte fanns för en månad sedan. Kollen är bättre. Vi kanske kan återkomma till detta i slutet av maj.
Håller helt med dig om att man får vara lite pessimist också...
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Aktien fortsätter upp under förhandeln. Undrar om det kan bli en likadan sqeeze nu som det blev tidigare i år?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

684,48 dollar i förhandeln!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
kontakten2

Re: Aktien TSLA

Inlägg av kontakten2 »

Enligt börsanalytiker så är det stort uppköp för att täcka alla blankare. Tesla är extremt blankad jämfört med andra liknande bolag.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

kontakten2 skrev:
Enligt börsanalytiker så är det stort uppköp för att täcka alla blankare. Tesla är extremt blankad jämfört med andra liknande bolag.
Analytikerna har fel men de brukar de ju alltid ha. Blankarna som täcker sina positioner påverkar självklart lite men volymen är så hög så det är bara marginellt. Detta är ingen squeeze utan det är nog mest en massa långa med fomo som köper in sig igen.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av jpetters »

$TSLA UPGRADED TO NEUTRAL FROM UNDERPERFORM AT CREDIT SUISSE
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

över 700 nu. Ser vi 1000 innan battery day?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Vissa spåkulor säger upp mot just 1000 i närtid, och sen ett ras ner mot 250.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: Aktien TSLA

Inlägg av McMagnus »

Vad skulle motivera raset?
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Jag tror att det kommer ett ras idag efter öppning. Många kommer nog att ta hem sina vinster. Kanske inte så stort ras, men det kommer inte att fortsätta som igår. Krönet har nåtts nu och då kommer det att vända neråt efter öppning.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8570
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Jerker skrev:
Jag tror att det kommer ett ras idag efter öppning. Många kommer nog att ta hem sina vinster. Kanske inte så stort ras, men det kommer inte att fortsätta som igår. Krönet har nåtts nu och då kommer det att vända neråt efter öppning.
Wanna bet :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

706 dollar står Tesla aktien i!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Rasmussen »

Trodde raset skulle komma igår efter påskhelgen så sålde av på 590:((( Mycket stark fomo nu men sitter still i båten!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Den här gången prickade nära jag botten, men nu är problemet art jag inte hunnit köpa in mig färdigt. :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Pontus skrev:
Jerker skrev:
Jag tror att det kommer ett ras idag efter öppning. Många kommer nog att ta hem sina vinster. Kanske inte så stort ras, men det kommer inte att fortsätta som igår. Krönet har nåtts nu och då kommer det att vända neråt efter öppning.
Wanna bet :D
Nej, jag hade fel! :lol:
Men jag såg ju det så jag köpte snabbt som ögat och har iaf gått plus under dagen. Får se vilket håll den går åt i fortsättningen!
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

Nu har det gått för fort uppåt tycker jag. Sålde av 25% av innehavet på $718. Vill egentligen inte ligga underexponerad på Tesla, men den här återhämtningen på börsen rimmar inte riktigt med verkligheten. Sviterna av pandemin går inte över så snabbt.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Viper »

$864 enligt Goldman Sachs. Så klart ... man skulle ha köpt lite fler på $361 ... :shock:
Model S 75D 2016 Midnight silver
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Viper skrev:
$864 enligt Goldman Sachs. Så klart ... man skulle ha köpt lite fler på $361 ... :shock:

Du får nog en chans till är jag rädd.


https://www.dn.se/ekonomi/borserna-rusa ... fran-over/
Börskurserna rusar och Stockholmsbörsen har stigit med över 20 procent sedan botten i mitten av mars.

Men experterna varnar – krisen är långt ifrån över och vi kan få rejäla bakslag.

– Jag befarar att vi kommer att testa de tidigare bottennivåerna, säger finansanalytikern Peter Malmqvist.
kontakten2

Re: Aktien TSLA

Inlägg av kontakten2 »

Verdi skrev:
Viper skrev:
$864 enligt Goldman Sachs. Så klart ... man skulle ha köpt lite fler på $361 ... :shock:

Du får nog en chans till är jag rädd.


https://www.dn.se/ekonomi/borserna-rusa ... fran-over/
Börskurserna rusar och Stockholmsbörsen har stigit med över 20 procent sedan botten i mitten av mars.

Men experterna varnar – krisen är långt ifrån över och vi kan få rejäla bakslag.

– Jag befarar att vi kommer att testa de tidigare bottennivåerna, säger finansanalytikern Peter Malmqvist.
Ajabaja, du får inte hänvisa till experter ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Och varför den stiger nu?
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Och varför den stiger nu?
Visste jag när och varför en aktie rör sig som den gör skulle jag vara miljardär vid det här laget... ;)

Tror du Tesla går igenom Corona-pandemin och efterföljande lågkonjunktur oskadda så till den grad att de kan växa i den här kursen så köp/behåll. Annars köp inte/sälj.

Jag äger inga aktier i Tesla. Tror inte jag kommer ångra det på kort/medellång sikt. På lång sikt, kanske. Men jag får nog bättre tillfällen att köpa än just idag.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Och varför den stiger nu?
Visste jag när och varför en aktie rör sig som den gör skulle jag vara miljardär vid det här laget... ;)

Tror du Tesla går igenom Corona-pandemin och efterföljande lågkonjunktur oskadda så till den grad att de kan växa i den här kursen så köp/behåll. Annars köp inte/sälj.

Jag äger inga aktier i Tesla. Tror inte jag kommer ångra det på kort/medellång sikt. På lång sikt, kanske. Men jag får nog bättre tillfällen att köpa än just idag.
Jag syftade mer på att det finns de som följer och läser en massa bloggar och artiklar som kan peka på att nån analytiker gått ut och sagt nåt som får aktien att skutta. Alltså, just nu så har den tagit ett skutt, så jag undrar vad som hände som orsakade det.
Skriv svar