Att aktien har tappat värde senaste tiden har inget med Bitcoin att göra. Teslaaktien har rört sig med Nasdaq med samma hävstång som den brukar.
Vet inte vad du menar med "senaste tiden", men Tesla är ner ca 30% sedan topparna runt $880 8/1 och 26/1. Nasdaq är under samma tid ner ca 0,5% respektive ca 4%. Det är definitivt även en aktiespecifik nedgång, inte bara marknadsrelaterat.
Nasdaq som är tekniktungt har gått ner på samma sätt som Tesla senaste tiden pga sell offen i stort sett alla alla högt värderade techbolag. Sedan handlas Tesla alltid med hävstång mot index.
Men det stämmer inte hela tiden. Tesla missade tex nästan helt uppgången i fredags av någon anledning.
Att aktien har tappat värde senaste tiden har inget med Bitcoin att göra. Teslaaktien har rört sig med Nasdaq med samma hävstång som den brukar.
Vet inte vad du menar med "senaste tiden", men Tesla är ner ca 30% sedan topparna runt $880 8/1 och 26/1. Nasdaq är under samma tid ner ca 0,5% respektive ca 4%. Det är definitivt även en aktiespecifik nedgång, inte bara marknadsrelaterat.
Nasdaq som är tekniktungt har gått ner på samma sätt som Tesla senaste tiden pga sell offen i stort sett alla alla högt värderade techbolag. Sedan handlas Tesla alltid med hävstång mot index.
Men det stämmer inte hela tiden. Tesla missade tex nästan helt uppgången i fredags av någon anledning.
Verkar inte som du läste det jag skrev överhuvudtaget.
Tesla ner 30% sen januari och Nasdaq ner runt 2% under samma period. Så nej...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verkar inte som du läste det jag skrev överhuvudtaget.
Tesla ner 30% sen januari och Nasdaq ner runt 2% under samma period. Så nej...
Jag tänkte mer från att Tesla tillkännagav att man hade köpt Bitcoin i februari eftersom det var tal om att Teslas köp av Bitcoin har påverkat värderingen. Men ja Nasdaq var en dålig jämförelse. Rotationen har inte påverkat alla högt värderade aktier på samma sätt.
Vill man jämföra med något bättre så har tex Tesla och Nio rört sig lika sedan Tesla tillkännagav Bitcoinköpet.
Verkar inte som du läste det jag skrev överhuvudtaget.
Tesla ner 30% sen januari och Nasdaq ner runt 2% under samma period. Så nej...
Jag tänkte mer från att Tesla tillkännagav att man hade köpt Bitcoin i februari eftersom det var tal om att Teslas köp av Bitcoin har påverkat värderingen. Men ja Nasdaq var en dålig jämförelse. Rotationen har inte påverkat alla högt värderade aktier på samma sätt.
Det var ju det som var poängen i artikeln. Det har inte påverkat värderingen. Du behöver nog läsa lite noggrannare
In late January TSLA bought about 1.5 billion of Bitcoin and the ensuing rally in the crypto asset quickly made the company a paper profit of nearly $1 billion. This was bigger than the company’s profits from EV sales in 2020 turning TSLA effectively into a crypto hedge fund rather than an EV car maker. While investors cheered the move initially the stock price did not respond as markets fully understand that Bitcoin is two-edged sword.
[quote="spacecoin"
Det var ju det som var poängen i artikeln. Det har inte påverkat värderingen. Du behöver nog läsa lite noggrannare
In late January TSLA bought about 1.5 billion of Bitcoin and the ensuing rally in the crypto asset quickly made the company a paper profit of nearly $1 billion. This was bigger than the company’s profits from EV sales in 2020 turning TSLA effectively into a crypto hedge fund rather than an EV car maker. While investors cheered the move initially the stock price did not respond as markets fully understand that Bitcoin is two-edged sword.
Ja det gjorde jag Men att marknaden helt skulle förstå Bitcoin vet jag inte om man kan hålla med.
Data, vetenskap och fakta, som vi alla har tillgång till, bevisar att Volkswagen-koncernen inte är i närheten av en position att utmana marknadsledaren, varken idag eller i framtiden. Volkswagen-gruppen är mindre idag inom elbilar och husbatterier och kommer enligt deras definition att krympa varje år i förhållande till Tesla.
Data, vetenskap och fakta, som vi alla har tillgång till, bevisar att Volkswagen-koncernen inte är i närheten av en position att utmana marknadsledaren, varken idag eller i framtiden. Volkswagen-gruppen är mindre idag inom elbilar och husbatterier och kommer enligt deras definition att krympa varje år i förhållande till Tesla.
Jag vågar inte tro något. Försäljningen i USA borde ha varit sämre i väntan på skatterabatt. 0 leveranser av S/X. 10 båtar till Europa borde innebära bra leveranser här men det har inte synts i siffror hittils. Kina har varit bra i jan+feb men Tesla måste antagligen leverera galet bra där i mars för att nå 162t.
Jag kikar lite på Tesla.com igen...
I t ex NL NO UK FR finns det gott om M3 för omedelbar leverans i alla fall. Det verkar ju inte vara bara att tillverka bilar så blir som magiskt sålda längre?
Edit: verkar vara runt 100 M3 i FR.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Jag kikar lite på Tesla.com igen...
I t ex NL NO UK finns det gott om M3 för omedelbar leverans i alla fall. Det verkar ju inte vara bara att tillverka bilar så blir som magiskt sålda längre?
Kikade också precis på UK. Det finns exakt 37 (!) 'nya' Model 3 i London...
Undrar hur många motsvarande bilar Audi, BMW, Merca, Jaguar, Volvo m.fl. har för omedelbar leverans i London...
Som jag förstår det finns det en hel del potentiella kunder som väldigt, väldigt gärna inte vill vänta flera månader på leverans. Är nog inte helt dumt att inte tappa de affärerna till andra aktörer...
Jag kikar lite på Tesla.com igen...
I t ex NL NO UK finns det gott om M3 för omedelbar leverans i alla fall. Det verkar ju inte vara bara att tillverka bilar så blir som magiskt sålda längre?
Kikade också precis på UK. Det finns exakt 37 (!) Model 3 i London...
Undrar hur många motsvarande bilar Audi, BMW, Merca, Jaguar, Volvo m.fl. har för omedelbar leverans i London...
Som jag förstår det finns det en hel del potentiella kunder som väldigt, väldigt gärna inte vill vänta flera månader på leverans. Är nog inte helt dumt att inte tappa de affärerna till andra aktörer...
Det kanske bara är jag som har dålig koll, men det brukar väl vara helt rent i samband med kvartalsslut? Någon som har mer koll kanske kan fylla i hur det brukar se ut?
Jag kikar lite på Tesla.com igen...
I t ex NL NO UK finns det gott om M3 för omedelbar leverans i alla fall. Det verkar ju inte vara bara att tillverka bilar så blir som magiskt sålda längre?
Kikade också precis på UK. Det finns exakt 37 (!) 'nya' Model 3 i London...
Undrar hur många motsvarande bilar Audi, BMW, Merca, Jaguar, Volvo m.fl. har för omedelbar leverans i London...
Som jag förstår det finns det en hel del potentiella kunder som väldigt, väldigt gärna inte vill vänta flera månader på leverans. Är nog inte helt dumt att inte tappa de affärerna till andra aktörer...
Låter inte många bilar för ett par månader. Det dröjer väl 1-2 månader innan nästa båtlast kommer så de som finns som lagerbilar nu skall räcka hela april och troligen större delen av maj också. Helst hade väl Tesla sett dem sålda men om de har produktionskapacitet så lär de vilja leverera bilar som har chans att sälja innan kvartalsslut men som sannolikt är sålda innan sista månaden på nästkommande kvartal.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag kikar lite på Tesla.com igen...
I t ex NL NO UK finns det gott om M3 för omedelbar leverans i alla fall. Det verkar ju inte vara bara att tillverka bilar så blir som magiskt sålda längre?
Kikade också precis på UK. Det finns exakt 37 (!) 'nya' Model 3 i London...
Undrar hur många motsvarande bilar Audi, BMW, Merca, Jaguar, Volvo m.fl. har för omedelbar leverans i London...
Som jag förstår det finns det en hel del potentiella kunder som väldigt, väldigt gärna inte vill vänta flera månader på leverans. Är nog inte helt dumt att inte tappa de affärerna till andra aktörer...
De andra bygger inte mot lager som Tesla gör. De byggder för det mesta mot beställning istället.
Jag kikar lite på Tesla.com igen...
I t ex NL NO UK finns det gott om M3 för omedelbar leverans i alla fall. Det verkar ju inte vara bara att tillverka bilar så blir som magiskt sålda längre?
Kikade också precis på UK. Det finns exakt 37 (!) 'nya' Model 3 i London...
Undrar hur många motsvarande bilar Audi, BMW, Merca, Jaguar, Volvo m.fl. har för omedelbar leverans i London...
Som jag förstår det finns det en hel del potentiella kunder som väldigt, väldigt gärna inte vill vänta flera månader på leverans. Är nog inte helt dumt att inte tappa de affärerna till andra aktörer...
De andra bygger inte mot lager som Tesla gör. De bygger för det mesta mot beställning istället.
Är inte skillnaden att Tesla inte har några återförsäljare. Audi, BMW, Merca, Jaguar, Volvo m.fl. har en massa återförsäljare som beställer bilar själva utan en specifik slutkund. Dessa hamnar sedan först i deras utställningshall och säljs sedan därifrån till slutkunden. Jag antar att Tesla sedan en tid tillbaka agerar på samma sätt. Sannolikt eftersom de kommit fram till att de kan öka sin totala försäljning på det viset.
Är inte skillnaden att Tesla inte har några återförsäljare. Audi, BMW, Merca, Jaguar, Volvo m.fl. har en massa återförsäljare som beställer bilar själva utan en specifik slutkund. Dessa hamnar sedan först i deras utställningshall och säljs sedan därifrån till slutkunden. Jag antar att Tesla sedan en tid tillbaka agerar på samma sätt. Sannolikt eftersom de kommit fram till att de kan öka sin totala försäljning på det viset.
Nej inte i Sverige iaf. Visst beställer återförsäljare kontinuerligt bilar och alla blir inte sålda direkt till slutkund utan hamnar i hallen. Men det är väldigt få. Egentligen bokar återförsäljaren upp slottar i fabriken för att minska leveranstiden. Jag var t ex inne på Bavaria i höstas och funderade på en ny i3. Då kunde jag ändra på befintliga orders och få leverans tidigare.
Det räcker annars att titta på tillvalslistan på BMW, Mercedes osv för att förstå att mycket av lockelsen för en nybilsköpare ligger i att "skräddarsy" sin egen bil. Det finns hur mycket som helst att välja på. Men såklart, handlarna har stenkoll på de populäraste kombinationerna och om de måste ta hem den utan en tilltänkt kund så är den lättsåld. Några nya bilar i hallen måste de ju också ha för att folk ska ha nåt att klämma och titta på.
Är inte skillnaden att Tesla inte har några återförsäljare. Audi, BMW, Merca, Jaguar, Volvo m.fl. har en massa återförsäljare som beställer bilar själva utan en specifik slutkund. Dessa hamnar sedan först i deras utställningshall och säljs sedan därifrån till slutkunden. Jag antar att Tesla sedan en tid tillbaka agerar på samma sätt. Sannolikt eftersom de kommit fram till att de kan öka sin totala försäljning på det viset.
Nej inte i Sverige iaf. Visst beställer återförsäljare kontinuerligt bilar och alla blir inte sålda direkt till slutkund utan hamnar i hallen. Men det är väldigt få. Egentligen bokar återförsäljaren upp slottar i fabriken för att minska leveranstiden. Jag var t ex inne på Bavaria i höstas och funderade på en ny i3. Då kunde jag ändra på befintliga orders och få leverans tidigare.
Det räcker annars att titta på tillvalslistan på BMW, Mercedes osv för att förstå att mycket av lockelsen för en nybilsköpare ligger i att "skräddarsy" sin egen bil. Det finns hur mycket som helst att välja på. Men såklart, handlarna har stenkoll på de populäraste kombinationerna och om de måste ta hem den utan en tilltänkt kund så är den lättsåld. Några nya bilar i hallen måste de ju också ha för att folk ska ha nåt att klämma och titta på. [Min understrykning.]
Och det är det här som är min poäng.
Som jag förstår det så agerar Tesla på samma sätt sen en tid tillbaka.
Är inte skillnaden att Tesla inte har några återförsäljare. Audi, BMW, Merca, Jaguar, Volvo m.fl. har en massa återförsäljare som beställer bilar själva utan en specifik slutkund. Dessa hamnar sedan först i deras utställningshall och säljs sedan därifrån till slutkunden. Jag antar att Tesla sedan en tid tillbaka agerar på samma sätt. Sannolikt eftersom de kommit fram till att de kan öka sin totala försäljning på det viset.
Nej inte i Sverige iaf. Visst beställer återförsäljare kontinuerligt bilar och alla blir inte sålda direkt till slutkund utan hamnar i hallen. Men det är väldigt få. Egentligen bokar återförsäljaren upp slottar i fabriken för att minska leveranstiden. Jag var t ex inne på Bavaria i höstas och funderade på en ny i3. Då kunde jag ändra på befintliga orders och få leverans tidigare.
Det räcker annars att titta på tillvalslistan på BMW, Mercedes osv för att förstå att mycket av lockelsen för en nybilsköpare ligger i att "skräddarsy" sin egen bil. Det finns hur mycket som helst att välja på. Men såklart, handlarna har stenkoll på de populäraste kombinationerna och om de måste ta hem den utan en tilltänkt kund så är den lättsåld. Några nya bilar i hallen måste de ju också ha för att folk ska ha nåt att klämma och titta på. [Min understrykning.]
Och det är det här som är min poäng.
Som jag förstår det så agerar Tesla på samma sätt sen en tid tillbaka.
Ja fast de står ju inte i en hall dit man kan åka och kolla. Skulle jag gärna vilja göra med tanke på den bristfälliga kvalitetskontrollen. Då skulle man kunna se ut en bil som ser bra ut m a p passform osv.