Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Sabbe skrev:
CyberTruck kommer att sälja bättre än Model 3 i USA. Skulle inte bli förvånad om de kan sälja fler än 1 miljon CyberTrucks per år när de väl kan massproduceras.

Att få kunderna att välja Cybertruck är en mycket större utmaning än att få de som köpt europeiska mellanklass-sedaner att välja Model 3. Viss skillnad i hur progressiva de olika kundgrupperna är.
Som svensk har man ju lite svårt att greppa hur populära pickuperna är i US...


Inte alls. Min poäng var att de som köper såna kanske inte är lika välvilligt inställda mot nymodigheter som elbilar. En betydligt mer konservativ kundgrupp.
Min poäng också. Amerikanerna kör trucks för att dom älskar dom och som tydligt i filmen jag länkar till så är det inte bara medelålders, konservativa vita män...

Bilen i filmen köptes av en synnerligen konservativ vit medelålders man. ;) Sjukt konservativt att "köpa en bil åt sin fru". Varför fick hon inte köpa själv?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror du egentligen förstår vad jag menar.

Det var entusiasmen över en truck jag menade. Den kändes genuin.
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Jag tror du egentligen förstår vad jag menar.

Det var entusiasmen över en truck jag menade. Den kändes genuin.
Jag är med på att pickuper är väldigt populära. Men sen förstår jag inte riktigt vad som är din poäng. Menar du att Cybertruck kommer sälja bra eller dåligt?

Frågan är väl om de blir entusiastiska över något så nyskapande som Cybertruck. Den ser inte ut som nånting annat och går på el. De som köper idag vill tydligen ha en 7-liters V8 och traditionellt utseende. Det är det jag menar är utmaningen som Tesla står inför.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror du egentligen förstår vad jag menar.

Det var entusiasmen över en truck jag menade. Den kändes genuin.
Jag är med på att pickuper är väldigt populära. Men sen förstår jag inte riktigt vad som är din poäng. Menar du att Cybertruck kommer sälja bra eller dåligt?

Frågan är väl om de blir entusiastiska över något så nyskapande som Cybertruck. Den ser inte ut som nånting annat och går på el. De som köper idag vill tydligen ha en 7-liters V8 och traditionellt utseende. Det är det jag menar är utmaningen som Tesla står inför.
Min poäng är att vi med svenska ögon har svårt att förstå vad amerikanska bilköpare vill ha. Det det är ju t.o.m. svårt att med svenska ögon förstå vad svenska bilköpare vill ha...
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Viper »

Verdi skrev:

Bilen i filmen köptes av en synnerligen konservativ vit medelålders man. ;) Sjukt konservativt att "köpa en bil åt sin fru". Varför fick hon inte köpa själv?
En konservativ svenne som lever den amerikanska drömmen! Klart han köper en "truck" till sin fru ... inget konstigt alls. Förstå om man skulle komma hem med en sån ...
Model S 75D 2016 Midnight silver
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Viper skrev:
Verdi skrev:

Bilen i filmen köptes av en synnerligen konservativ vit medelålders man. ;) Sjukt konservativt att "köpa en bil åt sin fru". Varför fick hon inte köpa själv?
En konservativ svenne som lever den amerikanska drömmen! Klart han köper en "truck" till sin fru ... inget konstigt alls. Förstå om man skulle komma hem med en sån ...
Tycker nog att han har acklimatiserat sig ganska bra till det amerikanska sättet...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:
Det såldes cirka 1 miljon F-serie pickuper 2019, jag har svårt att tro att Cybertruck ens kommer i närheten. Det såldes 1.2 miljoner Toyota Corolla, vilket var den bil det såldes mest av förra året.

Tesla sålde 367500 bilar förra året.

Även om kunderna skulle finnas så tror jag inte Tesla har kapaciteten att producera, leverera och underhålla en sån försäljningsökning.
Tesla lär naturligtvis inte tillverka 1 miljon Cybertruck samma år som den lanseras men tror inte att 1 miljon CT per år är någon omöjlighet.

Förra året kom i princip alla bilar från en fabrik. När Cybertruck lanseras kommer minst 4 fabriker vara uppe och producera bilar. Ett par år senare lär nog en eller ett par fabriker till vara uppe och snurra. Årskapacitet på minst 1,5 miljoner bilar är sannolikt ett par år efter att CT börjat leverera.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Det såldes cirka 1 miljon F-serie pickuper 2019, jag har svårt att tro att Cybertruck ens kommer i närheten. Det såldes 1.2 miljoner Toyota Corolla, vilket var den bil det såldes mest av förra året.

Tesla sålde 367500 bilar förra året.

Även om kunderna skulle finnas så tror jag inte Tesla har kapaciteten att producera, leverera och underhålla en sån försäljningsökning.
Tesla lär naturligtvis inte tillverka 1 miljon Cybertruck samma år som den lanseras men tror inte att 1 miljon CT per år är någon omöjlighet.

Förra året kom i princip alla bilar från en fabrik. När Cybertruck lanseras kommer minst 4 fabriker vara uppe och producera bilar. Ett par år senare lär nog en eller ett par fabriker till vara uppe och snurra. Årskapacitet på minst 1,5 miljoner bilar är sannolikt ett par år efter att CT börjat leverera.
Och med tanke på hur konstruktionen ser ut så skulle jag inte bli förvånad om dom kan rampa upp produktionen
extremt snabbt även med Tesla-mått...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MangeT »

Då blir det Teslamått på passningen.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

MangeT skrev:
Då blir det Teslamått på passningen.
Lätt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Elof »

Men är inte lite av grejen att tillverkningsmetoden är billig(are än pressad plåtkaross) bara vid ganska små volymer då man slipper tunga verktygsinvesteringar? I miljonvolymer blir det billigare med vanlig pressad plåt?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Aktien TSLA

Inlägg av kenjon »

Man slipper alla ramdetaljer, det är väl där vinsten ligger....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Aktien TSLA

Inlägg av RagWal »

Lack kan också vara lite bekymmersamt på flera vis...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Q2 kanske inte blir så dålig ändå för Tesla.

Electrek has now learned that Tesla might surprise with much higher deliveries than expected — even maybe getting close to beating its last Q2 record of 95,000 deliveries.
https://electrek.co/2020/06/25/tesla-su ... -pandemic/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Tesla kan komma att rapportera en vinst för det andra kvartalet vilket skulle resultera i att de kan komma att inkluderas i S&P500. Kursen kan då komma att rusa ordentligt.

https://electrek.co/2020/06/29/tesla-co ... -pandemic/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Aktien upp 50 dollar.

Vad får egentligen Elon säga?
Hans uttalanden är klart kurspåverkande.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Finns det inte redan reservationslös framgång intecknad i aktiekursen?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

Zalman3 skrev:
... Vad får egentligen Elon säga?
Hans uttalanden är klart kurspåverkande.
Vilket tänker du på nu?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Zalman3 skrev:
... Vad får egentligen Elon säga?
Hans uttalanden är klart kurspåverkande.
Vilket tänker du på nu?
Ett massmail idag, en dag innan kvartalslut, är väl direkt riktat till marknaden?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Zalman3 skrev:
... Vad får egentligen Elon säga?
Hans uttalanden är klart kurspåverkande.
Vilket tänker du på nu?
Ett massmail idag, en dag innan kvartalslut, är väl direkt riktat till marknaden?
Hur då? Det var ju riktat till företagets anställda. Menar du att han inte får kommunicera med sina anställda?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Aktien TSLA

Inlägg av metchristian »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Zalman3 skrev:
... Vad får egentligen Elon säga?
Hans uttalanden är klart kurspåverkande.
Vilket tänker du på nu?
Ett massmail idag, en dag innan kvartalslut, är väl direkt riktat till marknaden?
Hur då? Det var ju riktat till företagets anställda. Menar du att han inte får kommunicera med sina anställda?
Han ber ju sina anställda att göra allt va de kan gällande leveranser så de kan nå break even /vinst.
Så hur kan detta va kurs påverkan? Vilken vd/ägare/chef som helst brukar ju kunna säga så till anställda ju...
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Klart han får. Men han vet ju att mailet läcker ut sekunden efter han skickat det. Tror ni inte han också kommunicerar med marknaden?
Det är väl ok så länge det visar sig vara sant.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Klart han får. Men han vet ju att mailet läcker ut sekunden efter han skickat det. Tror ni inte han också kommunicerar med marknaden?
Det är väl ok så länge det visar sig vara sant.
Ja alla i ledningen på Tesla är garanterat medvetna om att det kommer läcka ut eftersom alla tidigare liknande mail har läckt. Det här är Elons sätt att både uppmuntra anställda och ge fingret till SEC samtidigt :lol:
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ChristerSjo »

metchristian skrev:

Han ber ju sina anställda att göra allt va de kan gällande leveranser så de kan nå break even /vinst.
Så hur kan detta va kurs påverkan? Vilken vd/ägare/chef som helst brukar ju kunna säga så till anställda ju...
All info som kan kan påverka kursen. I detta fall både uppåt och nedåt. Detta är inte tillåtet om inte hela marknaden får ta del av det.'
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

ChristerSjo skrev:
metchristian skrev:

Han ber ju sina anställda att göra allt va de kan gällande leveranser så de kan nå break even /vinst.
Så hur kan detta va kurs påverkan? Vilken vd/ägare/chef som helst brukar ju kunna säga så till anställda ju...
All info som kan kan påverka kursen. I detta fall både uppåt och nedåt. Detta är inte tillåtet om inte hela marknaden får ta del av det.'
Fast att en VD för ett företag uppmuntrar anställda för att se till att företaget ska nå lönsamhet kan väl inte klassas som kursdrivande verksamhet? Det är väl bara en VD som gör sitt jobb och inget annat? Det är ju knappast så att han har nämnt något om S&P 500 i mailet.
Skriv svar