Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Tesla dammsuger batterimarknaden.
Köper batterier från Panasonic, CATL, LG Chem och Samsung.
Tesla är världens Största elbilstillverkare och har dessutom en energi verksamhet som också kräver massor av batterier.
Så i förhandlingarna med batteritillverkare har man både kompetensen och volymerna som gör att man kan få till bra avtal.

Så att det blir allt svårare för konkurrenterna att få tag på billiga och bra batterier med snabb leveranstid.

Därmed utökar Tesla avståndet till sina konkurrenter.
Det tycker jag kan bli ett problem om Tesla uppnår en monopolliknande status på elbilsmarknaden. Vi behöver konkurrens även för att Tesla ska fortsätta bättre sig (fixa till kvalitetskontroll, strunta i att fokusera på att utveckla spel till bilarna). Ja det tycker jag faktisk som Tesla ägare.

Inte att det inte är ok att Tesla gör sånt, dom har ju en verksamhet att sköta.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Pontus skrev:
Tesla leverade färre bilar Q2 2020 jämfört med Q2 2019.
Är det bra eller dåligt?

Bra om ser till hur läget är i världen just nu.

Dåligt om ser det som att Tesla nu har 100% mer fabriker och 33% fler modeller.
Det är väl bara bra eftersom deras största fabrik var stängd med noll produktion under 7 veckor och Tesla har till skillnad mot andra biltillverkare endast några veckor med lagerbilar. Att leverera så många bilar och få igång produktionen så snabbt efter stoppet är imponerande särskilt om man jämför med andra biltillverkare.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

FinaFisken skrev:
Svenssons skrev:
Det är ju naturligtvis i relation till övriga marknaden och hur det gått för konkurrenterna. Har marknaden utstått nära totalstopp under många veckor och konkurrenterna minskar sin försäljning med 30-50% så ser -5 till 0% rätt bra ut. Det går ju inte tro att Tesla kan ha samma ökning när 100% av fabrikerna stått helt stilla under en tid av kvartalet och arbetslösheten rusat i samtliga marknader som man säljer bilen på.
I förhållande till tidigare Q2-förväntningar hamnar Tesla också mellan -30-50%.
Nu blandar du ihop förväntningar och faktiskt resultat. Tesla faktiska resultat är ungefär -5% mot föregående period medan andra biltilverkare har -30% till -50% mot föregående period.

Förväntningarna på Tesla för Q2 må ha varit 50% mer än faktiskt resultat hos en del spekulanter för ett år sedan men det är en annan sak. Övriga biltiłverkare lär också haft förväntningar på ökad försäljning även ifall kanske inte samma ökning som Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Sean tror att Tesla gjorde en vinst Q2.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Ser fram emot rubrikerna om Tesla är den enda fordonstillverkaren som redovisar en vinst under andra kvartalet :D
To66e
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 jul 2020 02:14

Re: Aktien TSLA

Inlägg av To66e »

Fredrik j skrev:
Tesla behöver Elon Musk mer än Elon Musk behöver Tesla.
Samma sak sades om Apple och Steve Jobs (RIP).

Jag har läst på mycket om investeringar och hur belönande det är för ett företag att ha ett populärt och uppskattat ansikte. Elon Musk har blivit en ikon, men jag tror att ju mer tiden går, så hänger de på honom mindre och mindre. I slutändan så pratar ingen Tesla-ägare om hur de köpte bilen bara på grund av Elon Musk.

På senaste tiden har jag studerat mycket om aktiehandel och underskattade aspekter på hur man uppnår mer framgång. En väldigt bra sida som går genom mmånga aspekter inom personlig och företagsekonomier kan du hitta här > https://finanso.se/ .
Tesla hade definitivt inte ens varit i närheten med sin framgång, om de inte hade haft Elon som frontman. Titta bara på hans The Boring Company, som slutsäljer eldkastare och annat skräp. Men hans största roll för Tesla är som marknadsförare nu för tiden.

När Steve Jobs dog (R.I.P) så sades samma sak om Apple. "Hur kommer de att kunna utvecklas utan the master mind"?
Sanningen är att när ett företag har ett sånt konstant flöde av köp och sina lojala kunder så har du mycket mer frihet om vad du kan göra med dina produkter/tjänster.
Jag har själv varit en Apple kund, men Efter Iphone 6 så har telefonen knappt utvecklats på samma nivå som det gjorde under Steve Jobs tid. Trotts det så säljs deras mobiler ut på dag 1 över hela världen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla tar in allt mera på fossilbilstillverkarna.
20200705_035319.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

To66e skrev:
När Steve Jobs dog (R.I.P) så sades samma sak om Apple. "Hur kommer de att kunna utvecklas utan the master mind"?
Sanningen är att när ett företag har ett sånt konstant flöde av köp och sina lojala kunder så har du mycket mer frihet om vad du kan göra med dina produkter/tjänster.
Jag har själv varit en Apple kund, men Efter Iphone 6 så har telefonen knappt utvecklats på samma nivå som det gjorde under Steve Jobs tid. Trotts det så säljs deras mobiler ut på dag 1 över hela världen.
Apple har väl inte kommit med något nytt, likt iPhone, på senare år? Så mycket hype är det ju inte heller. Jag köpte min X ganska enkelt utan att stå i kö eller vänta.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
To66e skrev:
När Steve Jobs dog (R.I.P) så sades samma sak om Apple. "Hur kommer de att kunna utvecklas utan the master mind"?
Sanningen är att när ett företag har ett sånt konstant flöde av köp och sina lojala kunder så har du mycket mer frihet om vad du kan göra med dina produkter/tjänster.
Jag har själv varit en Apple kund, men Efter Iphone 6 så har telefonen knappt utvecklats på samma nivå som det gjorde under Steve Jobs tid. Trotts det så säljs deras mobiler ut på dag 1 över hela världen.
Apple har väl inte kommit med något nytt, likt iPhone, på senare år? Så mycket hype är det ju inte heller. Jag köpte min X ganska enkelt utan att stå i kö eller vänta.
Mobilmarknaden är mogen numera, folk köper inte ny mobil varje år längre. Det vet Apple och därför satsar man mycket på nya områden. Wearables(Watch, Airpods etc) och Services(icloud, Music etc) växer väldigt fort.
Man kommer snart också gå från Intel till sina egna chip i datorerna, vilket bör ge ytterligare en boost för dom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
To66e skrev:
När Steve Jobs dog (R.I.P) så sades samma sak om Apple. "Hur kommer de att kunna utvecklas utan the master mind"?
Sanningen är att när ett företag har ett sånt konstant flöde av köp och sina lojala kunder så har du mycket mer frihet om vad du kan göra med dina produkter/tjänster.
Jag har själv varit en Apple kund, men Efter Iphone 6 så har telefonen knappt utvecklats på samma nivå som det gjorde under Steve Jobs tid. Trotts det så säljs deras mobiler ut på dag 1 över hela världen.
Apple har väl inte kommit med något nytt, likt iPhone, på senare år? Så mycket hype är det ju inte heller. Jag köpte min X ganska enkelt utan att stå i kö eller vänta.
Mobilmarknaden är mogen numera, folk köper inte ny mobil varje år längre. Det vet Apple och därför satsar man mycket på nya områden. Wearables(Watch, Airpods etc) och Services(icloud, Music etc) växer väldigt fort.
Man kommer snart också gå från Intel till sina egna chip i datorerna, vilket bör ge ytterligare en boost för dom.
Tänkte mer på innovativa produkter som Ipod och IPhone var när dom kom.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »


Man kommer snart också gå från Intel till sina egna chip i datorerna, vilket bör ge ytterligare en boost för dom.
Är faktisk tveksam att de överger Intel.
De körde PowerPC förut.
2006 gick man över till Intel och det blev ett lyft.

Men visst, det som talar mot Intel är att marknaden för PC stationära datorer är vikande och bärbara datorer ser inte heller ut så bra.
Däremot mobiltelefoner, paddor och i allt högre utsträckning bilar har en bättre marknad.
Och klarar sig kunderna med en ARM CPU i 90% av fallen, då täcker man en stor marknad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
To66e skrev:
När Steve Jobs dog (R.I.P) så sades samma sak om Apple. "Hur kommer de att kunna utvecklas utan the master mind"?
Sanningen är att när ett företag har ett sånt konstant flöde av köp och sina lojala kunder så har du mycket mer frihet om vad du kan göra med dina produkter/tjänster.
Jag har själv varit en Apple kund, men Efter Iphone 6 så har telefonen knappt utvecklats på samma nivå som det gjorde under Steve Jobs tid. Trotts det så säljs deras mobiler ut på dag 1 över hela världen.
Apple har väl inte kommit med något nytt, likt iPhone, på senare år? Så mycket hype är det ju inte heller. Jag köpte min X ganska enkelt utan att stå i kö eller vänta.
Mobilmarknaden är mogen numera, folk köper inte ny mobil varje år längre. Det vet Apple och därför satsar man mycket på nya områden. Wearables(Watch, Airpods etc) och Services(icloud, Music etc) växer väldigt fort.
Man kommer snart också gå från Intel till sina egna chip i datorerna, vilket bör ge ytterligare en boost för dom.
Tänkte mer på innovativa produkter som Ipod och IPhone var när dom kom.
Apple Watch och airpods är innovativa dom också, totalt dominerande på marknaden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:

Man kommer snart också gå från Intel till sina egna chip i datorerna, vilket bör ge ytterligare en boost för dom.
Är faktisk tveksam att de överger Intel.
De körde PowerPC förut.
2006 gick man över till Intel och det blev ett lyft.

Men visst, det som talar mot Intel är att marknaden för PC stationära datorer är vikande och bärbara datorer ser inte heller ut så bra.
Däremot mobiltelefoner, paddor och i allt högre utsträckning bilar har en bättre marknad.
Och klarar sig kunderna med en ARM CPU i 90% av fallen, då täcker man en stor marknad.
Tveksam pga vad? Det är tydligt att Intel kört fast, senaste 6-7 åren har inte mkt hänt.
Det är också anledningen till att AMD kommit tillbaka och nu utmanar Intel likt de gjorde i början på 2000-talet.
Apple har krossat allt motstånd med sina A-processorer, flera år gamla iPhones är fortfarande snabbare än det senaste konkurrenterna levererar.
Troligen kommer man kunna göra samma sak med datorerna närmaste åren. Särskilt deras laptops lär bli dominanter när det kommer till att vara smidiga med enorm prestanda och samtidigt väldigt strömsnåla. Man kommer också kunna integrera med iOS/iPadOS på ett helt annat sätt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
To66e skrev:
När Steve Jobs dog (R.I.P) så sades samma sak om Apple. "Hur kommer de att kunna utvecklas utan the master mind"?
Sanningen är att när ett företag har ett sånt konstant flöde av köp och sina lojala kunder så har du mycket mer frihet om vad du kan göra med dina produkter/tjänster.
Jag har själv varit en Apple kund, men Efter Iphone 6 så har telefonen knappt utvecklats på samma nivå som det gjorde under Steve Jobs tid. Trotts det så säljs deras mobiler ut på dag 1 över hela världen.
Apple har väl inte kommit med något nytt, likt iPhone, på senare år? Så mycket hype är det ju inte heller. Jag köpte min X ganska enkelt utan att stå i kö eller vänta.
Mobilmarknaden är mogen numera, folk köper inte ny mobil varje år längre. Det vet Apple och därför satsar man mycket på nya områden. Wearables(Watch, Airpods etc) och Services(icloud, Music etc) växer väldigt fort.
Man kommer snart också gå från Intel till sina egna chip i datorerna, vilket bör ge ytterligare en boost för dom.
Tänkte mer på innovativa produkter som Ipod och IPhone var när dom kom.
Apple Watch och airpods är innovativa dom också, totalt dominerande på marknaden.
Nja. Inte så innovativt.

https://m3.idg.se/2.1022/1.616011/tiden ... ta-klockor
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Det fanns gott om "smarta" telefoner innan iPhone också, från allsköns tillverkare.
Grejen är att Apple får ihop helheten så bra med sina produkter, det är därför de blir marknadsledande. Innovationen är alltså produkten som helhetskoncept. Inte att de var först med en viss teknisk lösning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det fanns gott om "smarta" telefoner innan iPhone också, från allsköns tillverkare.
Grejen är att Apple får ihop helheten så bra med sina produkter, det är därför de blir marknadsledande. Innovationen är alltså produkten som helhetskoncept. Inte att de var först med en viss teknisk lösning.
Kanske för vissa då? För mig var det ett jasså och en ful klocka.
Airpods är annorlunda men jag kan inte ha inearlurar. Ramlar bara ur.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Det fanns gott om "smarta" telefoner innan iPhone också, från allsköns tillverkare.
Grejen är att Apple får ihop helheten så bra med sina produkter, det är därför de blir marknadsledande. Innovationen är alltså produkten som helhetskoncept. Inte att de var först med en viss teknisk lösning.
Kanske för vissa då? För mig var det ett jasså och en ful klocka.
Airpods är annorlunda men jag kan inte ha inearlurar. Ramlar bara ur.
Folk är olika snabba att anamma ny teknik. Det du beskriver var likadant för smarta telefoner och egentligen all annan ny teknik. "Nä, det där är inget för mig". Ytterligare några år senare så har du en..

Wearables är redan en enorm marknad och den kommer fortsätta växa explosionsartat. Nästa stora grej ryktas vara glasögon.
Skulle inte förvåna mig om många slutat släpa runt på otympliga mobiltelefoner inom något decennium.
Själv har jag inte längre någon plånbok eller bilnycklar att släpa på. Ett steg på vägen..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jag släpar inte ens med mig telefonen överallt och klocka har jag aldrig använt.
Glasögon skulle ju vara intressant om dom kunde korrigera synrubbningar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Men vissa av oss anammar ju inte nyheter som är undermåliga eller inte passar oss, som t.ex. airpods. Jag kan inte heller ha nån typ av hörlur som bygger på att de ska tryckas in i örat för att stanna kvar. Tvärtom har jag sedan länge hörlurar som har en bygel runt örat eftersom det är det enda som funkar för mig.

Ett exempel på undermålig teknik som man tvingats till att acceptera är ju virtuella tangentbord. Jag sörjer fortfarande djupt att de fysiska tangentborden försvann, för jag svär varje gång jag måste skriva på det virtuella. Jag har aldrig blivit vän med de virtuella tangentborden av flera skäl. Det är en anledning till att jag använder min laptop oftare när jag ska skriva nåt på sociala medier. Jag släpar alltid med mig min laptop om jag ska vara borta över natt någon stans, har med mig den i bilen om jag kör långkörningar osv.

Sen är många "revolutionerande innovationer" totalt poänglösa i min värld. En sån är de där nya klockorna. Jag slutade ha nåt på armen för kanske 10 år sedan. Mobilen har ersatt den och jag begriper inte varför man nu ska en pryl till som bara är en förlängning av mobilen som jag ändå har med mig.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Men vissa av oss anammar ju inte nyheter som är undermåliga eller inte passar oss, som t.ex. airpods. Jag kan inte heller ha nån typ av hörlur som bygger på att de ska tryckas in i örat för att stanna kvar. Tvärtom har jag sedan länge hörlurar som har en bygel runt örat eftersom det är det enda som funkar för mig.

Ett exempel på undermålig teknik som man tvingats till att acceptera är ju virtuella tangentbord. Jag sörjer fortfarande djupt att de fysiska tangentborden försvann, för jag svär varje gång jag måste skriva på det virtuella. Jag har aldrig blivit vän med de virtuella tangentborden av flera skäl. Det är en anledning till att jag använder min laptop oftare när jag ska skriva nåt på sociala medier. Jag släpar alltid med mig min laptop om jag ska vara borta över natt någon stans, har med mig den i bilen om jag kör långkörningar osv.

Sen är många "revolutionerande innovationer" totalt poänglösa i min värld. En sån är de där nya klockorna. Jag slutade ha nåt på armen för kanske 10 år sedan. Mobilen har ersatt den och jag begriper inte varför man nu ska en pryl till som bara är en förlängning av mobilen som jag ändå har med mig.
Det är väl ingen som påstått att airpods passar alla, lika lite som iPhone passar alla.
Men fråga vemsomhelst vad de tänker på om någon säger trådlösa hörlurar, eller smartphone... de är helt enkelt marknadsledande och "gold standard".

Du svarar ju själv på varför det blev som det blev. De flesta orkar inte släpa runt på ett fysiskt tangentbord. Själv använder jag bara laptop för jobb numera, annars är det iPad eller iPhone för hela slanten.

Hur poänglös är den när du kan ha en klocka, eller ett par glasögon, istället för en smartphone? Ju mindre och lättare prylar desto bättre IMO.
Dvs det behöver inte vara "en pryl till", utan en pryl istället för en annan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker skrev:
Men vissa av oss anammar ju inte nyheter som är undermåliga eller inte passar oss, som t.ex. airpods. Jag kan inte heller ha nån typ av hörlur som bygger på att de ska tryckas in i örat för att stanna kvar. Tvärtom har jag sedan länge hörlurar som har en bygel runt örat eftersom det är det enda som funkar för mig.

Ett exempel på undermålig teknik som man tvingats till att acceptera är ju virtuella tangentbord. Jag sörjer fortfarande djupt att de fysiska tangentborden försvann, för jag svär varje gång jag måste skriva på det virtuella. Jag har aldrig blivit vän med de virtuella tangentborden av flera skäl. Det är en anledning till att jag använder min laptop oftare när jag ska skriva nåt på sociala medier. Jag släpar alltid med mig min laptop om jag ska vara borta över natt någon stans, har med mig den i bilen om jag kör långkörningar osv.

Sen är många "revolutionerande innovationer" totalt poänglösa i min värld. En sån är de där nya klockorna. Jag slutade ha nåt på armen för kanske 10 år sedan. Mobilen har ersatt den och jag begriper inte varför man nu ska en pryl till som bara är en förlängning av mobilen som jag ändå har med mig.
Fysiska tangentbord är helt klart överlägset, men lite opraktiskt att bära med sig i fickan. Många envisas hålla telefonen i stående läge (är väl så man alltid haft telefoner). Själv fungerar det inte alls så speciellt bra, så jag har kört i liggande läge i så många fall det går sedan jag skaffade min första smartphone. Skriver och knappar med två tummar på samma avstånd ifrån sidorna, inte alls lika bra som ett tangentbord men bra behagligare än alternativet.

Kanske något du kunde prova?

//skrivet med touchknappar på en telefon
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Men fråga vemsomhelst vad de tänker på om någon säger trådlösa hörlurar, eller smartphone... de är helt enkelt marknadsledande och "gold standard".
Jag har iPhone X men resten av familjen har android. Vet inte iPhone är så mycket bättre. Stör mig på att inte ha bakåtknapp nere i högra hörnet som dom andra.
Smågrejor men ändå. Carplay är bättre än android auto i min bil. Men att iPhone skulle vara marknadsledande? Nä.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev:
Ett exempel på undermålig teknik som man tvingats till att acceptera är ju virtuella tangentbord. Jag sörjer fortfarande djupt att de fysiska tangentborden försvann, för jag svär varje gång jag måste skriva på det virtuella.
Håller inte alls med om att virtuella tangentbord är undermåliga. På en liten handhållen enhet, som ska kunna bäras i fickan, är de överlägsna fysiska tangentbord. Däremot föredrar jag alla dagar i veckan fysiskt tangentbord när utrymmet inte är en begränsande faktor. Olika lösningar för olika tillämpningar helt enkelt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Men fråga vemsomhelst vad de tänker på om någon säger trådlösa hörlurar, eller smartphone... de är helt enkelt marknadsledande och "gold standard".
Jag har iPhone X men resten av familjen har android. Vet inte iPhone är så mycket bättre. Stör mig på att inte ha bakåtknapp nere i högra hörnet som dom andra.
Smågrejor men ändå. Carplay är bättre än android auto i min bil. Men att iPhone skulle vara marknadsledande? Nä.
Saken är att dom har en mindre bit av marknaden, men majoriteten av vinsten. Låter bekant när jag nu skriver det...
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Men fråga vemsomhelst vad de tänker på om någon säger trådlösa hörlurar, eller smartphone... de är helt enkelt marknadsledande och "gold standard".
Jag har iPhone X men resten av familjen har android. Vet inte iPhone är så mycket bättre. Stör mig på att inte ha bakåtknapp nere i högra hörnet som dom andra.
Smågrejor men ändå. Carplay är bättre än android auto i min bil. Men att iPhone skulle vara marknadsledande? Nä.

Jag skaffade en iPhone 11 åt grabben. Själv har jag en Oneplus 6. Visst scrollar väl iPhonen lite bättre och är snabbare men batteriet är ju skräp på den. Alltid urladdad. Och tar sjukt mycket längre tid att ladda än min "simpla" kines-telefon. Min laddar verkligen jättesnabbt. Skulle på riktigt inte byta även om jag fick min son att gå på med på det. Som egenföretagare så är telefoner nästan "gratis" så jag köper precis vad jag tycker jag behöver. Köpte en Oneplus 6 eftersom jag hade en Samsung med "edge" eller vad det heter förut och på den nya versionen så fanns det bara såna. Dvs "krökta" skärmar runt hörnen, vilket jag inte alls gillade. Och enligt mina teknikintresserade kompisar ska inte Oneplus ha lika mycket "bloatware" som Samsung heller.
Skriv svar