Dåliga jobbsiffror i USA, inflations-hot och Ryssland funderar på att invadera Ukraina. Omicron osv. Annars är det lugnt.
Haha! Inte verkligheten som kommer ikapp alltså?
Verkar vara lite strul med Kina ev:s som vill avlistas som skapar extra oroa i branschen läste jag också sen.
Dåliga jobbsiffror i USA, inflations-hot och Ryssland funderar på att invadera Ukraina. Omicron osv. Annars är det lugnt.
Haha! Inte verkligheten som kommer ikapp alltså?
Verkar vara lite strul med Kina ev:s som vill avlistas som skapar extra oroa i branschen läste jag också sen.
Dåliga jobbsiffror i USA, inflations-hot och Ryssland funderar på att invadera Ukraina. Omicron osv. Annars är det lugnt.
Haha! Inte verkligheten som kommer ikapp alltså?
Verkar vara lite strul med Kina ev:s som vill avlistas som skapar extra oroa i branschen läste jag också sen.
Twitter har gått bananas med att tolka allt Elon skriver som chiffer och ledtrådar till datum när "något" skall ske. Detta pågår iofs hela tiden, och dom flesta glömmer dessa spekulationer så fort datumet i fråga passerat utan att "något" faktiskt hänt, men den här gången måste nog även jag hålla med om att tecknen är fler och kanske tydligare än vanligt.
Oddsen är alltså ganska bra att det händer "något" 9:e december.
Vad detta "något" skulle vara är dock ännu mer osäkert, spekulationerna handlar bl.a. om öppnandet av Giga Berlin och/eller Texas, ett samgående av alla Elons bolag (SpaceX, Tesla, Boring Company, etc) i ett "superbolag" som tippas heta "X.com", etc etc.
Det mest tippade "något" är dock att ytterligare en split kommer att presenteras den dagen, det är nog det jag lutar åt också.
/fth
Öppning av SuC worldwide kanske kan vara ett alternativ?
Jag som inte har Tesla håller tummarna för det på torsdag
Twitter har gått bananas med att tolka allt Elon skriver som chiffer och ledtrådar till datum när "något" skall ske. Detta pågår iofs hela tiden, och dom flesta glömmer dessa spekulationer så fort datumet i fråga passerat utan att "något" faktiskt hänt, men den här gången måste nog även jag hålla med om att tecknen är fler och kanske tydligare än vanligt.
Oddsen är alltså ganska bra att det händer "något" 9:e december.
Vad detta "något" skulle vara är dock ännu mer osäkert, spekulationerna handlar bl.a. om öppnandet av Giga Berlin och/eller Texas, ett samgående av alla Elons bolag (SpaceX, Tesla, Boring Company, etc) i ett "superbolag" som tippas heta "X.com", etc etc.
Det mest tippade "något" är dock att ytterligare en split kommer att presenteras den dagen, det är nog det jag lutar åt också.
/fth
Öppning av SuC worldwide kanske kan vara ett alternativ?
Jag som inte har Tesla håller tummarna för det på torsdag
Och om det skulle bli så så kan det bli riktigt bra köpläge på aktien ett par dagar efter det…
Öppning av SuC worldwide kanske kan vara ett alternativ?
Jag som inte har Tesla håller tummarna för det på torsdag
Och om det skulle bli så så kan det bli riktigt bra köpläge på aktien ett par dagar efter det…
Ja, det är ett fullt möjligt scenario.
Ett annat är att ett ev tillkännagivande av öppning av nätverket kombineras med en prognos för intäkter från SuC-nätverket och att det får aktien att stiga. I så fall är det köpläge nu
Öppning av SuC worldwide kanske kan vara ett alternativ?
Jag som inte har Tesla håller tummarna för det på torsdag
Och om det skulle bli så så kan det bli riktigt bra köpläge på aktien ett par dagar efter det…
Ja, det är ett fullt möjligt scenario.
Ett annat är att ett ev tillkännagivande av öppning av nätverket kombineras med en prognos för intäkter från SuC-nätverket och att det får aktien att stiga. I så fall är det köpläge nu
Jo det är väl allmänt känt. Det som var nytt är ju att:
"As per the SEC response, the commission confirmed that the Division of Enforcement’s investigation is still active and ongoing" vilket är ytterligare en sten på vågen om SolarCity var en bra affär för aktieägarna eller ej. Jag vill inte ens gissa hur mycket pengar den verksamheten blöder. Utöver de 4-6 miljarder dollar som Tesla (ni aktieägare) betalade.
Aktiekursen har utvecklats rätt bra sedan köpet av Solarcity
Det kanske är trots köpet snarare än tack vare köpet?
Jag har ifs ingen egen uppfattning i frågan men bara för att två förlopp pågår parallellt så behöver inte det ena förloppets positiva utveckling bevisa att det andra förloppets förtjänster
Jo det är väl allmänt känt. Det som var nytt är ju att:
"As per the SEC response, the commission confirmed that the Division of Enforcement’s investigation is still active and ongoing" vilket är ytterligare en sten på vågen om SolarCity var en bra affär för aktieägarna eller ej. Jag vill inte ens gissa hur mycket pengar den verksamheten blöder. Utöver de 4-6 miljarder dollar som Tesla (ni aktieägare) betalade.
Teslas mål är att snabba upp övergången till förnyelsebar energi. Att Tesla skulle sälja elbilar utan att bry sig om var elen som laddar bilarna kommer ifrån hade varit fel. Solceller som Tesla har sålt har enligt Tesla själva producerat 3 gånger så mycket el som har krävts för att driva alla Teslas sålda bilar.
Elon Musk brukar beskriva Tesla som en samling startups. Vad som är gemensamt för alla startups är att de alltid blöder pengar under utvecklingsfasen. Det går inte att undvika. Tesla har heller inte haft resurserna att bry sig om energidelen senaste åren. Det blev mest tydligt i försäljningen av solceller. Det är först nu den kan börja bidra när Tesla har återinfört abonnemang på solceller, ökar produktionen av Solar roof och även ökar produktion av lagring. Nya Megapack-fabriken är tex dimensionerad för 40GWh per år vilket är väsentligt högre än de 3GWh som Tesla levererade totalt 2020.
SEC-utredningen kommer nog inte leda till något signifikant. De defekter som orsakade bränder ledde till att Walmart och Tesla förlikade för några år sedan. Walmart är fortsatt en av Tesla Energys största kunder och Walmart är dessutom en av de största kunderna för Semis.
Tesla har bara brytt sig om bilarna och nästan helt försakat solceller under tiden man utvecklade Solar roof. Det är först under senaste kvartalen man har börjat bry sig om solceller igen.
Platt tillväxt i tre år när solceller är stekhett... Ok... Nu har ju även Elon själv sagt (i rättegången mot honom) att Solar Roof var luft när det lanserades och knappt finns som en fungerande produkt fortfarande. Hur mycket av dom där Megawatten är traditionella paneler gjorda i Kina? 90%?
Teslas försäljning i Kina sjunker för andra månaden i rad. Tillväxttakten i marknaden är hög. Trots detta är Teslas domestic China sales knappt upp på 12 mån som jag förstår det? Siffrorna från nov 2021 är endast 4% upp jämfört med okt 2020. Vet inte om detta är cherrypickat, eller varför man valt just den jämförelsen. https://www.electrive.com/2021/11/08/ch ... es-growth/
Är det någon som har någon åsikt om varför det är så här? ARK verkar börja tanka XPeng...
Teslas försäljning i Kina sjunker för andra månaden i rad. Tillväxttakten i marknaden är hög. Trots detta är Teslas domestic China sales knappt upp på 12 mån som jag förstår det? Siffrorna från nov 2021 är endast 4% upp jämfört med okt 2020. Vet inte om detta är cherrypickat, eller varför man valt just den jämförelsen. https://www.electrive.com/2021/11/08/ch ... es-growth/
Är det någon som har någon åsikt om varför det är så här? ARK verkar börja tanka XPeng...
Tesla Shanghai exporterade 21.127 stycken fordon under november 2021, hur många exporterades under oktober 2020?
Det viktiga är hur många som producerats vilket vi får reda på nästa vecka kanske
Teslas försäljning i Kina sjunker för andra månaden i rad. Tillväxttakten i marknaden är hög. Trots detta är Teslas domestic China sales knappt upp på 12 mån som jag förstår det? Siffrorna från nov 2021 är endast 4% upp jämfört med okt 2020. Vet inte om detta är cherrypickat, eller varför man valt just den jämförelsen. https://www.electrive.com/2021/11/08/ch ... es-growth/
Är det någon som har någon åsikt om varför det är så här? ARK verkar börja tanka XPeng...
Tesla Shanghai exporterade 21.127 stycken fordon under november 2021, hur många exporterades under oktober 2020?
Det viktiga är hur många som producerats vilket vi får reda på nästa vecka kanske
Oroväckande att Tesla dippar två månader i rad på en stor marknad dock, men man kanske väljer att exportera i högre grad eftersom det kanske ger bättre marginaler? Man skulle vilja veta hur backloggen och orderingången är i Kina.
Teslas försäljning i Kina sjunker för andra månaden i rad. Tillväxttakten i marknaden är hög. Trots detta är Teslas domestic China sales knappt upp på 12 mån som jag förstår det? Siffrorna från nov 2021 är endast 4% upp jämfört med okt 2020. Vet inte om detta är cherrypickat, eller varför man valt just den jämförelsen. https://www.electrive.com/2021/11/08/ch ... es-growth/
Är det någon som har någon åsikt om varför det är så här? ARK verkar börja tanka XPeng...
Tesla Shanghai exporterade 21.127 stycken fordon under november 2021, hur många exporterades under oktober 2020?
Det viktiga är hur många som producerats vilket vi får reda på nästa vecka kanske
Oroväckande att Tesla dippar två månader i rad på en stor marknad dock, men man kanske väljer att exportera eftersom det kanske get bättre marginaler? Man skulle vilja veta hur backloggen och orderingången är i Kina.
Enligt Rob Mauer med podden Tesla Daily så har efterfrågan på Kinamarknaden varit relativt svag för Tesla. Han brukar inte direkt svartmåla läget för Tesla.
När det gäller leveranser i Kina måste man ha med sig att bara bilar under 300,000 yuan får subventioner. Det dämpar efterfrågan på dyrare modeller och Tesla tjänar mer på att exportera 3/Y LR och P till Europa än att leverera billiga 3/Y RWD i Kina.
Marginalerna är ändå okej på RWD och när Berlinfabriken är igång kommer Tesla tjäna bra på att sälja mängder av billiga RWD i Kina.