Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Maw skrev:
Men att Tesla nyligen klagat på långsamma Tyska byråkratiska processer kan du väl inte kalla fake news?
https://www.berliner-zeitung.de/en/tesl ... -li.151548
Sådana klagomål överför ju fokus från Teslas teknikstrul till Tyska myndighetsprocesser även om de inte rakt ut skyller på myndigheterna för förseningen.
Det kanske delvis förklarar varför byggandet tar mycket längre tid i Tyskland än i Kina men det är ingen förklaring alls till förseningen av bilarna eftersom Tesla samtidigt säger att det tar längre tid att få till masstillverkning av 4680-celler. Utan celler, inga bilar. Nu tillverkas ju inga celler i Giga Berlin utan i Fremont, USA. Det är där det har blivit problem med masstillverkningen av 4680-celler och därmed försening av Model S/X/Y och Semi. Batterifabriken i Tyskland påverkar inte dessa planer mer än för upprampningen av tillverkningen av Model Y i Giga Berlin.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Svenssons skrev:
Maw skrev:
Men att Tesla nyligen klagat på långsamma Tyska byråkratiska processer kan du väl inte kalla fake news?
https://www.berliner-zeitung.de/en/tesl ... -li.151548
Sådana klagomål överför ju fokus från Teslas teknikstrul till Tyska myndighetsprocesser även om de inte rakt ut skyller på myndigheterna för förseningen.
Det kanske delvis förklarar varför byggandet tar mycket längre tid i Tyskland än i Kina men det är ingen förklaring alls till förseningen av bilarna eftersom Tesla samtidigt säger att det tar längre tid att få till masstillverkning av 4680-celler. Utan celler, inga bilar. Nu tillverkas ju inga celler i Giga Berlin utan i Fremont, USA. Det är där det har blivit problem med masstillverkningen av 4680-celler och därmed försening av Model S/X/Y och Semi. Batterifabriken i Tyskland påverkar inte dessa planer mer än för upprampningen av tillverkningen av Model Y i Giga Berlin.
Det känns lite osäkert vad volymproduktion faktiskt innebär. Drew Baglino sa det här efter att Elon nämnde volymproduktion om 12 till 18 månader på senaste earnings call:
Yes, thanks. Just one thing I would add is there's been a lot of questions about yields. Actually, I noticed people asking about that. The yield progress has been really strong every day, and we were really still in commissioning phase.

We were really still in commissioning phase with most of the tools to the point where we're confident that the yield trajectory aligns with our internal cost projections. We did talk about yield also at Battery Day, which is one of the reasons why it's useful to check in on that. It takes a while, as Elon just mentioned, to go from prototype to production. And it's not just parts.

It's processes, it's equipment. But as we've matured the process equipment, we've gotten to where we need to be on the yield side.
I min värld betyder yield mängden korrekta celler man tillverkar.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Svenssons skrev:
Maw skrev:
Men att Tesla nyligen klagat på långsamma Tyska byråkratiska processer kan du väl inte kalla fake news?
https://www.berliner-zeitung.de/en/tesl ... -li.151548
Sådana klagomål överför ju fokus från Teslas teknikstrul till Tyska myndighetsprocesser även om de inte rakt ut skyller på myndigheterna för förseningen.
Det kanske delvis förklarar varför byggandet tar mycket längre tid i Tyskland än i Kina men det är ingen förklaring alls till förseningen av bilarna eftersom Tesla samtidigt säger att det tar längre tid att få till masstillverkning av 4680-celler. Utan celler, inga bilar. Nu tillverkas ju inga celler i Giga Berlin utan i Fremont, USA. Det är där det har blivit problem med masstillverkningen av 4680-celler och därmed försening av Model S/X/Y och Semi. Batterifabriken i Tyskland påverkar inte dessa planer mer än för upprampningen av tillverkningen av Model Y i Giga Berlin.
Nej, jag håller med om att förseningarna sannolikt inte beror på Tyska myndigheter uran på tekniska problem.

Att Tesla väljer att högljutt klaga på Tyska myndigheter i samband med att förseningar offentliggörs får mig att spekulera i att Tesla gärna vill få aktiemarknaden att tro att förseningarna beror på myndigheter snarare än tekniska problem. Observera att jag inte påstår att det är fakta utan spekulation... ;)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Maw skrev:
Svenssons skrev:
Maw skrev:
Ok, så hur ligger det till? Vad beror förseningen av produktionsstart från mitten av 2021 till slutet av 2021 på enligt Tesla/Elon? Vi är väl överens om att det skett en försening?
Ja, det har skett en försening från ursprungliga planen som Tesla lade fram i mars 2019. Förseningen är på ca 6 månader som det ser ut då de från början sa att bilarna skulle levereras i början av 2021 till nu slutet av 2021 (däremellan stod det på hemsidan även mitten av 2021). Senaste officiella information som gäller enligt både Elons twittrande, Teslas hemsida och framförallt senaste kvartalsmöte är i slutet av detta år. Denna försening verkar vara kopplat till problem med att massproducera de nya 4680-cellerna i den fabrik Tesla har satt upp i Fremont. Att de även bygger en batterifabrik i Giga Berlin spelar mindre roll för initiala produktionen, den behöver inte vara klar för att Tesla ska kunna leverera bilar med 4680-celler. Någon försening till nästa är har inte kommit från någon officiell källa.
Men att Tesla nyligen klagat på långsamma Tyska byråkratiska processer kan du väl inte kalla fake news?
https://www.berliner-zeitung.de/en/tesl ... -li.151548
Sådana klagomål överför ju fokus från Teslas teknikstrul till Tyska myndighetsprocesser även om de inte rakt ut skyller på myndigheterna för förseningen.
Som jag redan skrivit tidigare så spelar det mer roll vad de säger på kvartalsrapportmötet än vad som skrivs på hemsida, twitter eller liknande. Förseningen för bilarna verkar bero på tiden det tar att få igång masstillverkning av fungerande 4680-celler enligt mötet, inget om att det beror på förseningar i byggandet av fabriken.

Byggandet av fabriken i Berlin tar dock mycket längre tid än tex den i Kina men även den i Austin, Texas som det verkar. Det är väl detta som Tesla klagar på i ett öppet brev. Tror du inte att det är byråkratin som gör att det tar längre tid att bygga fabriken i Tyskland än i Kina eller USA? Vad har du för annan spekulation till varför det tar längre tid att bygga i Tyskland? Är det för att kunna skylla på byråkrater så att man kan dölja tekniska problem som du spekulerade i tidigare? Även ifall Tesla öppet talar om de tekniska problemen med att gå från prototyp till masstillverkning av bra celler?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Kan man få påpeka att det finns en liten liten möjlighet att tesla bara lite underskattat komplexiteten i att bygga en helt ny fabrik samtidigt som man introducerar ny teknik (tänker på megacasting) samtidigt som man ska rekrytera personal? Lägg då tysk byråkrati ovanpå i kombination med covid-19 och plötsligt är det ju ganska märkvärdigt om man skulle lyckas på rekordtid.
Mycket märkvärdigt skulle jag säga.
Men om det är så vill man ju naturligt inte berätta det innan det är ett faktum.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Kan man få påpeka att det finns en liten liten möjlighet att tesla bara lite underskattat komplexiteten i att bygga en helt ny fabrik samtidigt som man introducerar ny teknik (tänker på megacasting) samtidigt som man ska rekrytera personal? Lägg då tysk byråkrati ovanpå i kombination med covid-19 och plötsligt är det ju ganska märkvärdigt om man skulle lyckas på rekordtid.
Mycket märkvärdigt skulle jag säga.
Men om det är så vill man ju naturligt inte berätta det innan det är ett faktum.
Både Fremont och Austin kör också med megacasting. Tesla har byggt fabrik i Kina innan Tyskland och startade byggandet i Texas efter. Kina byggdes mycket snabbare än Tyskland och Texas är snart ikapp Tyskland trots mycket större fabrik. Tekniken är ju inte orsaken till förseningen i Tyskland då (samma lär ju användas i Texas) så vad är orsaken till att det tar längre tid i Tyskland?

Förseningen för bilar med 4680-celler verkar Tesla säga beror på de tekniska problemen att gå från prototyp till masstillverkning av bra celler. Ska man inte tro på det? Ska man istället tro att de inte säger att så är fallet och istället spekulera i att de vill dölja tekniska problem med att skylla på byråkrater även ifall det inte finns några uttalanden om att tillverkningen av 4680-celler beror på byråkrater?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jag har fått uppfattningen att modelY från Berlin skulle använda mer megacasting-teknik än tidigare och att bilen blir ganska annorlunda jämfört med den amerikanska upplagan. Fabriken i kina introducerade väl ingen ny teknik utan bygger kopior av dom amerikanska bilarna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Jag har fått uppfattningen att modelY från Berlin skulle använda mer megacasting-teknik än tidigare och att bilen blir ganska annorlunda jämfört med den amerikanska upplagan. Fabriken i kina introducerade väl ingen ny teknik utan bygger kopior av dom amerikanska bilarna.
Tesla har ju börjat med megacasting i Fremont också och Texas lär ju inte skilja sig från Berlin. Tror du det just är byggandet av fabriksdelen för megacasting som gör att det tar 50-100% längre tid i Tyskland än Kina?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Jag har fått uppfattningen att modelY från Berlin skulle använda mer megacasting-teknik än tidigare och att bilen blir ganska annorlunda jämfört med den amerikanska upplagan. Fabriken i kina introducerade väl ingen ny teknik utan bygger kopior av dom amerikanska bilarna.
Tesla har ju börjat med megacasting i Fremont också och Texas lär ju inte skilja sig från Berlin. Tror du det just är byggandet av fabriksdelen för megacasting som gör att det tar 50-100% längre tid i Tyskland än Kina?
Nej det tror jag inte. Som sagt så har jag fått uppfattningen att tesla tänker utnyttja megacastingtekniken ett steg längre på berlintillverkade modelY och att det behövs en längre uppstartsprocess än i fremont. I Berlin kommer man ju dessutom rekrytera en hel del personal. I fremont hade man ju byggt model3 tidigare.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Jag har fått uppfattningen att modelY från Berlin skulle använda mer megacasting-teknik än tidigare och att bilen blir ganska annorlunda jämfört med den amerikanska upplagan. Fabriken i kina introducerade väl ingen ny teknik utan bygger kopior av dom amerikanska bilarna.
Tesla har ju börjat med megacasting i Fremont också och Texas lär ju inte skilja sig från Berlin. Tror du det just är byggandet av fabriksdelen för megacasting som gör att det tar 50-100% längre tid i Tyskland än Kina?
Nej det tror jag inte. Som sagt så har jag fått uppfattningen att tesla tänker utnyttja megacastingtekniken ett steg längre på berlintillverkade modelY och att det behövs en längre uppstartsprocess än i fremont. I Berlin kommer man ju dessutom rekrytera en hel del personal. I fremont hade man ju byggt model3 tidigare.
Man har gått ett steg längre i Fremont redan men det är vad jag vet bara på test/prototyper. Texas ska väl också rekrytera en hel del personal utan att ha byggt några bilar där tidigare?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Jag har fått uppfattningen att modelY från Berlin skulle använda mer megacasting-teknik än tidigare och att bilen blir ganska annorlunda jämfört med den amerikanska upplagan. Fabriken i kina introducerade väl ingen ny teknik utan bygger kopior av dom amerikanska bilarna.
Tesla har ju börjat med megacasting i Fremont också och Texas lär ju inte skilja sig från Berlin. Tror du det just är byggandet av fabriksdelen för megacasting som gör att det tar 50-100% längre tid i Tyskland än Kina?
Nej det tror jag inte. Som sagt så har jag fått uppfattningen att tesla tänker utnyttja megacastingtekniken ett steg längre på berlintillverkade modelY och att det behövs en längre uppstartsprocess än i fremont. I Berlin kommer man ju dessutom rekrytera en hel del personal. I fremont hade man ju byggt model3 tidigare.
Man har gått ett steg längre i Fremont redan men det är vad jag vet bara på test/prototyper. Texas ska väl också rekrytera en hel del personal utan att ha byggt några bilar där tidigare?
Ja det är rimligt att man får uppstartsproblem i Texas också.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Jag har fått uppfattningen att modelY från Berlin skulle använda mer megacasting-teknik än tidigare och att bilen blir ganska annorlunda jämfört med den amerikanska upplagan. Fabriken i kina introducerade väl ingen ny teknik utan bygger kopior av dom amerikanska bilarna.
Tesla har ju börjat med megacasting i Fremont också och Texas lär ju inte skilja sig från Berlin. Tror du det just är byggandet av fabriksdelen för megacasting som gör att det tar 50-100% längre tid i Tyskland än Kina?
Nej det tror jag inte. Som sagt så har jag fått uppfattningen att tesla tänker utnyttja megacastingtekniken ett steg längre på berlintillverkade modelY och att det behövs en längre uppstartsprocess än i fremont. I Berlin kommer man ju dessutom rekrytera en hel del personal. I fremont hade man ju byggt model3 tidigare.
Man har gått ett steg längre i Fremont redan men det är vad jag vet bara på test/prototyper. Texas ska väl också rekrytera en hel del personal utan att ha byggt några bilar där tidigare?
Ja det är rimligt att man får uppstartsproblem i Texas också.
Du tror alltså inte på Tesla och det som sades på kvartalsrapportmötet om produktion i Texas i år? Vad för uppstartsproblem har Giga Berlin fått som är kopplat till Giga Berlin? Du verkar känna till något om det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jag uppfattar tesla som ett företag som rent generellt är optimistiska och att man har en tendens av att förminska problem och underskatta tid.
Ja, jag blir generellt förvånad om tesla håller tidplan. Med det inte sagt att det skulle vara omöjligt.

Allt jag skriver här är saker jag tror. Naturligtvis vet jag inte hur det förhåller sig. Troligtvis är det mycket få här på forumet som vet säkert.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Jag uppfattar tesla som ett företag som rent generellt är optimistiska och att man har en tendens av att förminska problem och underskatta tid.
Ja, jag blir generellt förvånad om tesla håller tidplan. Med det inte sagt att det skulle vara omöjligt.

Allt jag skriver här är saker jag tror. Naturligtvis vet jag inte hur det förhåller sig. Troligtvis är det mycket få här på forumet som vet säkert.
I Shanghai har Tesla väl ändå hållt tidsplanerna bra.

Angående batteritillverkning i Austin och Berlin så har byggnaden för batteritillverkning uppförts mycket snabbare i Austin. Det verkar som att det kan ha varit en försening kring batteritillverkning i Berlin eller att Tesla har prioriterat olika.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Jag uppfattar tesla som ett företag som rent generellt är optimistiska och att man har en tendens av att förminska problem och underskatta tid.
Ja, jag blir generellt förvånad om tesla håller tidplan. Med det inte sagt att det skulle vara omöjligt.

Allt jag skriver här är saker jag tror. Naturligtvis vet jag inte hur det förhåller sig. Troligtvis är det mycket få här på forumet som vet säkert.
Ja, vi är nog "snillen som spekulerar" de flesta av oss. Även de som inte själva inser det :lol:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Då var vi där igen ;)
666.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Vad tror ni, har TSLA tappat det? Trots nedåtgående trend den sista tiden så läser man inte mycket om det på sidorna som vanligtvis lyfter varenda lilla uppgång.

Vad kan få kursen att vända? Leveranser av Plaid? Faktisk release av pappersprodukter likt Cybertruck/Roadster/Semi? Ny FSD beta? Elons avgång? Slutet på Covid? Nya restriktioner?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MarcusC »

Kanske en krasch av marknaden och efter den vänder det
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TomParkering »

dd88 skrev:
Vad tror ni, har TSLA tappat det? Trots nedåtgående trend den sista tiden så läser man inte mycket om det på sidorna som vanligtvis lyfter varenda lilla uppgång.

Vad kan få kursen att vända? Leveranser av Plaid? Faktisk release av pappersprodukter likt Cybertruck/Roadster/Semi? Ny FSD beta? Elons avgång? Slutet på Covid? Nya restriktioner?
Nedåtgående kursrörelserna de senaste månaderna är ju för allt som har med electricitet, förnybar energi och snabbväxande företag. Tesla är ju ett av de största företagen i samtliga dom tre kategorierna och har klarat sig bättre än de flesta företag som sysslar med liknande.

Känns ganska icke relaterat till hur Tesla faktiskt presterar för tillfället om man säger så. När Biden-administrationen får tummen ur röva och tvingar igenom sin transport och infrastruktur plan så vänder ju vindarna. Då lär Tesla vara bland dom största vinnarna. Kombinera det med i princip garanterade rekordsiffror för 2021 så är det bara att sitta lugnt i båten.

Har ju nu börjat bli en brist på bilar i allmänhet i USA, både på ICE och EV. Så i princip alla bilar som alla företag kan bygga i år kommer att säljas. Trolig bensinbrist i USA i vår/sommar kommer ju inte att göra efterfrågan på just EV mindre. Så inte ens de som varit "oroliga" för bristande efterfråga behöver ju vara det. Hänger bara på att dom kan bygga bilarna.

Verkar som om dom har rätt bra koll på hur man gör det både i Fremont och Shanghai.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Är med dig, men samtidigt, många gånger när liknande aktörer har backat så har TSLA ändå ökat.

Länge sågs ju TSLAs förmåga att gå uppåt på en sviktande marknad som dess styrka.

Att den tiden är över borde väl ändå betyda något?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TomParkering »

dd88 skrev:
Är med dig, men samtidigt, många gånger när liknande aktörer har backat så har TSLA ändå ökat.

Länge sågs ju TSLAs förmåga att gå uppåt på en sviktande marknad som dess styrka.

Att den tiden är över borde väl ändå betyda något?
Det betyder väl mest att det som för alla andra snabbväxande företag finns en gräns för hur mycket det kan gå upp innan det kommer en utplanning.

Lätt att glömma att över de senaste 10 åren har kursen legat still eller gått ner under längre tid än den gått upp.

Problemet med en aktie som Tesla är ju att vi som tror på den vet att nästa uppgång kan komma när som helst, även utan någon specifik anledning. Där har du en historik som jag tror kommer att fortsätta. Så även om man trodde att t.ex. 700 var högt så riskerar du att missa nästa dubbling för att försöka tjäna 5-10% om du säljer för att köpa tillbaka när det gått ner.

Problemet för någon som tror långsiktigt på Tesla är ju att sälja för att tjäna på tillfälliga nergångar, att du behöver pricka både den tillfälliga toppen och den tillfälliga botten för att det ska bli bra. Du har alltså två tillfällen det kan bli fel. Om man bara behåller sina aktier i tills det gått upp om en vecka, månad eller år och inte behöver sälja innan så är det noll risk man missar uppgången.

Med det sagt så är ju långa optioner/warrants för 2023 ganska lockande nu. Skulle inte köpa några som går ut i år. Omöjligt att veta om uppgången hinner komma i tid då.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

TomParkering skrev:
dd88 skrev:
Är med dig, men samtidigt, många gånger när liknande aktörer har backat så har TSLA ändå ökat.

Länge sågs ju TSLAs förmåga att gå uppåt på en sviktande marknad som dess styrka.

Att den tiden är över borde väl ändå betyda något?
Det betyder väl mest att det som för alla andra snabbväxande företag finns en gräns för hur mycket det kan gå upp innan det kommer en utplanning.

Lätt att glömma att över de senaste 10 åren har kursen legat still eller gått ner under längre tid än den gått upp.

Problemet med en aktie som Tesla är ju att vi som tror på den vet att nästa uppgång kan komma när som helst, även utan någon specifik anledning. Där har du en historik som jag tror kommer att fortsätta. Så även om man trodde att t.ex. 700 var högt så riskerar du att missa nästa dubbling för att försöka tjäna 5-10% om du säljer för att köpa tillbaka när det gått ner.

Problemet för någon som tror långsiktigt på Tesla är ju att sälja för att tjäna på tillfälliga nergångar, att du behöver pricka både den tillfälliga toppen och den tillfälliga botten för att det ska bli bra. Du har alltså två tillfällen det kan bli fel. Om man bara behåller sina aktier i tills det gått upp om en vecka, månad eller år och inte behöver sälja innan så är det noll risk man missar uppgången.

Med det sagt så är ju långa optioner/warrants för 2023 ganska lockande nu. Skulle inte köpa några som går ut i år. Omöjligt att veta om uppgången hinner komma i tid då.
Jag är också lite lockad av warrants nu. Sedan känner jag att man ändå lär sig lite med åren och blir bättre på att välja rätt tillfälle att köpa och sälja. Senaste året ser iaf halvt okej ut för mig.
Screenshot_20210510-231354.png
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »


Tesla could rally to $1,000 this year as demand from China remains strong and the global chip shortage subsides, Wedbush says
https://markets.businessinsider.com/new ... 1030410381


En del tror på uppgång för Teslas aktie.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla är en populär arbetsgivare.


Screenshot_20210511-072037_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

$582 just nu, lutar väl åt ett fortsatt tapp efter öppning.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar