Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev:
Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.
Generösa Miljöbonus-regler när man har varit relativt ensamma på marknaden och utsläppsrättshandeln som lutar helt i Teslas riktning.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Härlig cherry picking som vanligt.

2018-2020 har Tesla CAGR på 21,2%
2017-2020 har Tesla CAGR på 38,9%
Nej, det var inte cherrypicking. Senaste kvartalet är bara naturligt att jämföra. Tesla har haft ett avsevärt lägre ASP sedan man började leverera M3 internationellt. Därför tog jag från det kvartalet eftersom jag tyckte det var mest rättvist om man ska bedöma Tesla framtid utifrån dagens tillstånd. Tesla kan återfå skattesubventioner i USA men det kan vara en kortsiktig höjning av ASP som säkert även den kommer ta slut. Vi vet inte vilken cap det blir. Bättre att bedöma normaltillstånd.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Maw skrev:
Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.
Miljöbonus-regler när man har varit relativt ensamma på marknaden och utsläppsrättshandeln som lutar helt i Teslas riktning.
Teslas största marknad är USA och amerikanska staten betalar kunder 7500 dollar för att välja en annan elbil än Tesla. Är det gynnsamt?

Alla större företag utnyttjar olika skattelättnader, bidrag m.m. Det är inget som är exklusivt för Tesla.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Maw skrev:
Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.
Miljöbonus-regler när man har varit relativt ensamma på marknaden och utsläppsrättshandeln som lutar helt i Teslas riktning.
Teslas största marknad är USA och amerikanska staten betalar kunder 7500 dollar för att välja en annan elbil än Tesla. Är det gynnsamt?

Alla större företag utnyttjar olika skattelättnader, bidrag m.m. Det är inget som är exklusivt för Tesla.
Det är väl klart att Tesla har gynnats oproportionerligt mycket av el-bonusar och utsläppshandeln under tiden konkurrensen knappt funnits? Dvs fram tills nu.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Maw skrev:
Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.
Miljöbonus-regler när man har varit relativt ensamma på marknaden och utsläppsrättshandeln som lutar helt i Teslas riktning.
Teslas största marknad är USA och amerikanska staten betalar kunder 7500 dollar för att välja en annan elbil än Tesla. Är det gynnsamt?

Alla större företag utnyttjar olika skattelättnader, bidrag m.m. Det är inget som är exklusivt för Tesla.
Det är väl klart att Tesla har gynnats mest av el-bonusar under tiden konkurrensen knappt funnits?
Du sa ju att de gynnas mest just nu. Hur ska du ha det?

Det är ändå roligt att de som gnäller på Tesla anser att Tesla är ett dåligt företag eftersom de använder skattesystemet för att skaffa sig fördelar. Det är tydligen Teslas fel att andra företagsledningar agerar som kompletta idioter och tvingas betala miljardbelopp i böter eftersom de inte förmår att ha någon framförhållning. Okej :?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Du sa ju att de gynnas mest just nu. Hur ska du ha det?

Det är ändå roligt att de som gnäller på Tesla anser att Tesla är ett dåligt företag eftersom de använder skattesystemet för att skaffa sig fördelar. Det är tydligen Teslas fel att andra företagsledningar agerar som kompletta idioter och tvingas betala miljardbelopp i böter eftersom de inte förmår att ha någon framförhållning. Okej :?
Jag sa att det aldrig kommer att vara gynnsammare läge i framtiden. Det anknyt till diskussionen om värdering, P/E, CAGR. Vet inte riktigt vad du fick det där andra ifrån? Kanske läge för dig att hoppa i säng för kvällen?

Jag har inga problem med att Tesla har i ensam majestät avnjutit denna statliga sponsring. Det jag säger är att den håller på att spridas ut.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jag sa att det aldrig kommer att vara gynnsammare läge i framtiden. Det anknyt till diskussionen om P/E, CAGR.
Det är tal om att nya subventionerna i USA blir 10000 dollar istället och mycket högre cap än innan. Det kan införas samtidigt som Tesla påbörjar leveranser från Austin. Norge var tidigt ute med förbud av fossilbilar från 2025. I takt med att försäljningen av elbilar tar över i fler länder så kan det komma fler förbud. Tesla kan få långt mycket större fördelar framöver än vad man har haft tidigare. Man kan inte räkna med det men att hävda att Tesla inte kan få bättre medvind är fel.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Det är tal om att nya subventionerna i USA blir 10000 dollar istället och mycket högre cap än innan. Det kan införas samtidigt som Tesla påbörjar leveranser från Austin. Norge var tidigt ute med förbud av fossilbilar från 2025. I takt med att försäljningen av elbilar tar över i fler länder så kan det komma fler förbud. Tesla kan få långt mycket större fördelar framöver än vad man har haft tidigare. Man kan inte räkna med det men att hävda att Tesla inte kan få bättre medvind är fel.
Jag kanske uttrycker mig oklart eller så vill du inte bara förstå vad jag säger.

Det spelar ingen roll om subventionerna är 1 USD eller 10000 USD, så länge det är flera aktörer som kan få dem så blir det ingen fördel för Tesla som det tidigare varit. Nu har vi Ford, VAG och många andra i startgroparna.
Till elbilar ska vi. Med god konkurrens. Tillverkare som tidigare bara haft skitiga fossiler har fått betala böter till Tesla. Det kommer att försvinna, eller hur?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Det är tal om att nya subventionerna i USA blir 10000 dollar istället och mycket högre cap än innan. Det kan införas samtidigt som Tesla påbörjar leveranser från Austin. Norge var tidigt ute med förbud av fossilbilar från 2025. I takt med att försäljningen av elbilar tar över i fler länder så kan det komma fler förbud. Tesla kan få långt mycket större fördelar framöver än vad man har haft tidigare. Man kan inte räkna med det men att hävda att Tesla inte kan få bättre medvind är fel.
Jag kanske uttrycker mig oklart eller så vill du inte bara förstå vad jag säger.

Det spelar ingen roll om subventionerna är 1 USD eller 10000 USD, så länge det är flera aktörer som kan få dem så blir det ingen fördel för Tesla som det tidigare varit. Nu har vi Ford, VAG och många andra i startgroparna.
Till elbilar ska vi. Med god konkurrens. Tillverkare som tidigare bara haft skitiga fossiler har fått betala böter till Tesla. Det kommer att försvinna, eller hur?
Ja man kan ju hoppas det iaf :) Anledningen till att Tesla har fått en större del av bidrag och böter hittils är att man sålt flest rena elbilar. Om det fortsätter så kommer Tesla få mest även i fortsättningen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Härlig cherry picking som vanligt.

2018-2020 har Tesla CAGR på 21,2%
2017-2020 har Tesla CAGR på 38,9%
Nej, det var inte cherrypicking. Senaste kvartalet är bara naturligt att jämföra. Tesla har haft ett avsevärt lägre ASP sedan man började leverera M3 internationellt. Därför tog jag från det kvartalet eftersom jag tyckte det var mest rättvist om man ska bedöma Tesla framtid utifrån dagens tillstånd. Tesla kan återfå skattesubventioner i USA men det kan vara en kortsiktig höjning av ASP som säkert även den kommer ta slut. Vi vet inte vilken cap det blir. Bättre att bedöma normaltillstånd.
"Naturligt att jämföra"? Den enda period du överhuvudtaget kan plocka ut där CAGR överstiger 50% och du tycker inte det är cherrypicking? Jag tycker det är definitionen av cherry picking... Mycket oklart vad starten av internationella M3-leveranser överhuvudtaget har med saken att göra, det är knappast något "normaltillstånd" att man lanserar en ny bilmodell i stora volymer.

Faktum är att när vi summerar 2021 så kommer det med största sannolikhet fortsatt vara så att man haft klart under 50% CAGR för 2017-2021 och 2018-2021.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Helt klart att Tesla har motvind nu i Kina.

Doubts rise over Tesla as April sales tumble.
http://www.chinadaily.com.cn/a/202105/1 ... be48b.html



Och dementier.

Twitter user Ray4Tesla shared that an automobile social media outlet in China took responsibility for the fear, uncertainty, and doubt (FUD) it spread against Tesla in China. The network publicly apologized to Tesla for spreading the rumors of brake failure without any evidence. The outlet also urged other outlets to delete the false information and made a promise to stop spreading rumors in the future. I think both the American and some European media outlets should take notes.

Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Och det är motvind i Berlin.
Elon är nu i Berlin och ska styra upp saker.

Tesla-chefen flög in efter problem med Gigafactory i Grünheide.

Produktionsstart i juli 2021 misslyckades. Problem ökar kring Gigafactory i Grünheide. Nu har Tesla-chef Elon Musk överraskat flög in.

Elon Musk är i Tyskland, i Berlin. Om det är eld någonstans flyger Tesla-chefen personligen: Och på byggarbetsplatsen för den nya europeiska gigafabriken för den amerikanska elbilstillverkaren i Tyskland i Grünheide, Brandenburg, där produktionsstart måste skjutas upp från juli till höst / i slutet av 2021, staplar problemen upp.

Det faktum att Elon Musk oväntat anlände till BER-flygplatsen på söndag kväll efter en mellanlandning i London passar in i detta - och orsakar omedelbart spekulationer om hans Berlin-resa. Tesla-freaks filmade inflytandet från sin privata jet.

https://www.tagesspiegel.de/berlin/elon ... 96202.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Ska man göra ett förarprov innan man får ut sin Tesla I Kina?

Tesla issues clarification on testing Chinese car-buyers’ driving knowledge
https://www.globaltimes.cn/page/202105/1223604.shtml
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:

"Naturligt att jämföra"? Den enda period du överhuvudtaget kan plocka ut där CAGR överstiger 50% och du tycker inte det är cherrypicking? Jag tycker det är definitionen av cherry picking... Mycket oklart vad starten av internationella M3-leveranser överhuvudtaget har med saken att göra, det är knappast något "normaltillstånd" att man lanserar en ny bilmodell i stora volymer.

Faktum är att när vi summerar 2021 så kommer det med största sannolikhet fortsatt vara så att man haft klart under 50% CAGR för 2017-2021 och 2018-2021.
Det är väl helt naturligt att ta med siffrorna för senaste kvartalet? Det känns mer oärligt att ignorera dessa. Så mycket cherrypicking att säga att CAGR ligger runt 50% tycker inte jag att det är. Att säga att CAGR är kring 20% skulle jag säga är cherrypicking då det endast är ett kvartal som faller in där (2018 Q4 med CAGR på 17,5%).
CAGR with end value from 2021 Q1 .png
Klart att man kan få lägre CAGR om man ignorerar senaste kvartalet men då ställer jag återigen frågan, varför ignorera senaste kvartalet? Det finns dessutom flera perioder med >50% CAGR så att välja n=2, dvs 2 år är inte enda period med över 50% CAGR. Tar vi endast heltal för n så är hälften över 50% och andra hälften mellan 40-50% de senaste 10 åren tillbaka, inga perioder under 40%.
Legato skrev:
Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
Nog tycker jag att det är nära 50%. Skulle till och med säga att CAGR ligger kring 50% med en avvikelse för 2018 Q4. Att välja just detta kvartal som begin value är cherrypicking enligt mig då det egentligen är enda kvartalet som sticker ut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TomParkering »

spacecoin skrev:
Det spelar ingen roll om subventionerna är 1 USD eller 10000 USD, så länge det är flera aktörer som kan få dem så blir det ingen fördel för Tesla som det tidigare varit. Nu har vi Ford, VAG och många andra i startgroparna.
Till elbilar ska vi. Med god konkurrens. Tillverkare som tidigare bara haft skitiga fossiler har fått betala böter till Tesla. Det kommer att försvinna, eller hur?
Teslas skatterabatt i USA försvann för över 2 år sedan. Dom nådde 200.000 sålda bilar i USA i juli 2018. Den minskade sedan gradvis under några kvartal.

Sedan dess har Tesla sålt strax över 500.000 bilar i USA. Dessa är sålda med en konkurrens nackdel på $7.500 dollar jämfört med samtliga andra tillverkare (utom på slutet när även GM nått gränsen). Under hela denna period har man hållt ungefär samma marknadsandel, 70-80%.

Tesla har alltså sålt 500.000 av 700.000, det är över 70%, av sina bilar i USA utan skatterabatt.

Ditt argument verkar inte vara att skatten påverkar utan att konkurrenterna nu har bilar att sälja vilket dom inte hade innan. I stort är det fel. Ja dom kan tillverka fler än innan men det kan Tesla också. Men det är en annan diskussion.

En förändring av skatterabatten (ja jag vägrar kalla det subventioner, subventioner är vad oljebolagen får) kommer att stärka Teslas situation jämfört med situationen de senaste 2-2½ åren. Alltså den period man sålt 70+ procent av sina totala försäljning någonsing.

Om Tesla i år ökar sin försäljning i USA med 100% och alla andra ökar sin med 200% så innebär det defacto att i antal bilar ökar Tesla mer än alla de andra tillsammans. 100% på en marknadsandel av 70% är fler bilar än 200% på 30% marknadsandel. Teslas kunder skulle alltså tillsammans kunna få mer lättnader än vad samtliga andra tillverkares får tillsammans.

Om skattelättnaderna återinförs även för Tesla för att hjälpa dom att sälja så många bilar så skulle det absolut vara en fördel jämfört med situationen som den varit de senaste åren.

Det finns dessutom en direkt negativ påverkan sedan Biden blev president för Tesla i att många, förmodligen korrekt, tror att det kommer nya lättnader för elbilar som även kommer att gälla Tesla igen. Kanske t.o.m. $10.000 istället för $7.500. Dock kan ingen vara säker på att det kommer att gälla retroaktivt för hela 2021. Det innebär att tills det är klarlagt vilket i bästa fall verkar bli i augusti så riskerar alla som köper en Tesla att gå miste om dom pengarna. Det bidrar ju knappast till din teori om att det blir en nackdel för Tesla när det nya systemet blir klart.
Senast redigerad av TomParkering, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

https://www.marketwatch.com/story/early ... cle_inline
“The only rhyme is that in the long run the value of stocks is the long-run free cash flows they generate but we have but the barest and most nebulous clues as to what these cash flows will turn out to be,” Anderson said. “But woe betide those who think that a near-term price to earnings ratio defines value in an era of deep change.”
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

TomParkering skrev:
spacecoin skrev:
Det spelar ingen roll om subventionerna är 1 USD eller 10000 USD, så länge det är flera aktörer som kan få dem så blir det ingen fördel för Tesla som det tidigare varit. Nu har vi Ford, VAG och många andra i startgroparna.
Till elbilar ska vi. Med god konkurrens. Tillverkare som tidigare bara haft skitiga fossiler har fått betala böter till Tesla. Det kommer att försvinna, eller hur?
Ditt argument verkar inte vara att skatten påverkar utan att konkurrenterna nu har bilar att sälja vilket dom inte hade innan. I stort är det fel.
Mitt resonemang var bredare än bilsubventioner, men sedan snöade diskussionen in på det. Det handlade om brist på konkurrens inom elbilar, utsläppsrätts-spelet i EU och till viss del bilsubventioner för elbilar. Apropå värdering, CAGR P/E osv.

Tesla har haft det lugnt och förmånligt och njutit av first-mover advantage fram tills 2021, more or less. Och fått jackpot av EU:s regler. Mitt resonemang var att det inte kommer att bli bättre än vad det är idag. Sedan växer så klart marknadssegmentet "elbil" men när "elbil" är samma sak som "bil" inom några år, så är det många som vill vara med och slåss om marknaden.

Ang CAGR så verkar 2020Q1 vara en outlier om man tittar på diagrammet som Svenssons postade. Är det något som har koll på varför? Och hur det ser ut resten av 2020 + 2021Q1?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Mitt resonemang var bredare än bilsubventioner, men sedan snöade diskussionen in på det. Det handlade om brist på konkurrens inom elbilar, utsläppsrätts-spelet i EU och till viss del bilsubventioner för elbilar. Apropå värdering, CAGR P/E osv.

Tesla har haft det lugnt och förmånligt och njutit av first-mover advantage fram tills 2021, more or less. Och fått jackpot av EU:s regler. Mitt resonemang var att det inte kommer att bli bättre än vad det är idag. Sedan växer så klart marknadssegmentet "elbil" men när "elbil" är samma sak som "bil" inom några år, så är det många som vill vara med och slåss om marknaden.

Ang CAGR så verkar 2020Q1 vara en outlier om man tittar på diagrammet som Svenssons postade. Är det något som har koll på varför? Och hur det ser ut resten av 2020 + 2021Q1?
När det gäller skatterabatterna i USA och Europa så har Tesla inte haft någon fördel jämfört med övriga tillverkare, tvärtom. Skatterabatterna går ju till kunderna och de kan välja vilken elbil de vill för att få rabatterna. Vissa av dessa rabatter har inte betalats ut till dyrare bilar vilket gjort att vissa modeller som Tesla har inte varit berättigade till rabatterna. Tesla har alltid konkurrerat på hela bilmarknaden, De har dock valt att endast ha marknadssegmentet "elbil" och inte tillverka någon avgasbil. Övriga biltillverkare har valt att inte komma med direkt attraktiva elbilar om de ens kommer med några förrän kanske nu senaste året. Samtliga biltillverkare agerar dock på hela bilmarknaden. Skulle man enbart prata om elbilsmarknaden så skulle ju Tesla helt dominera och flera bilmärken skulle inte ens existera. Toyota skulle vara en väldigt liten aktör och man skulle kunna ifrågasätta den skyhöga värderingen för det bolaget när de i princip inte tillverkar några elbilar. Borde ju vara mycket mindre än Polestar tex...

Gällande CAGR så jämför man alltid minst ett år, det blir annars lite som att bara kolla på försäljningen för en månad istället för ett kvartal vilket kan slå rätt kraftig fram och tillbaka.

Gär kommer graf med även kvartalen på kortare tid än ett år, de svänger som sagt var mycket mer och är inget man egentligen ska kolla på:
CAGR end value from 2021Q1.png
De tre sista staplarna skall alltså ignoreras och kommer aldrig synas i någon data för CAGR med end value från 2021Q1.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Legato skrev:

"Naturligt att jämföra"? Den enda period du överhuvudtaget kan plocka ut där CAGR överstiger 50% och du tycker inte det är cherrypicking? Jag tycker det är definitionen av cherry picking... Mycket oklart vad starten av internationella M3-leveranser överhuvudtaget har med saken att göra, det är knappast något "normaltillstånd" att man lanserar en ny bilmodell i stora volymer.

Faktum är att när vi summerar 2021 så kommer det med största sannolikhet fortsatt vara så att man haft klart under 50% CAGR för 2017-2021 och 2018-2021.
Det är väl helt naturligt att ta med siffrorna för senaste kvartalet? Det känns mer oärligt att ignorera dessa. Så mycket cherrypicking att säga att CAGR ligger runt 50% tycker inte jag att det är. Att säga att CAGR är kring 20% skulle jag säga är cherrypicking då det endast är ett kvartal som faller in där (2018 Q4 med CAGR på 17,5%).
CAGR with end value from 2021 Q1 .png
Klart att man kan få lägre CAGR om man ignorerar senaste kvartalet men då ställer jag återigen frågan, varför ignorera senaste kvartalet? Det finns dessutom flera perioder med >50% CAGR så att välja n=2, dvs 2 år är inte enda period med över 50% CAGR. Tar vi endast heltal för n så är hälften över 50% och andra hälften mellan 40-50% de senaste 10 åren tillbaka, inga perioder under 40%.
Legato skrev:
Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
Nog tycker jag att det är nära 50%. Skulle till och med säga att CAGR ligger kring 50% med en avvikelse för 2018 Q4. Att välja just detta kvartal som begin value är cherrypicking enligt mig då det egentligen är enda kvartalet som sticker ut.
Därför att man tittar på hela år, inte enskilda kvartal. I enskilda kvartal är volatiliteten såklart väldigt hög och för Tesla precis som för de flesta andra bolag så är kalendereffekter påtagliga. Därför jobbar man med hela kalenderår när man räknar ut CAGR.

Jag har aldrig påstått att CAGR är 20%, varför hittar du på? Jag har konstaterat att den är:
2018-2020 har Tesla CAGR på 21,2%
2017-2020 har Tesla CAGR på 38,9%

Ska du hitta >50% över kalenderår så får man gå väldigt långt bak i tiden. Nuvarande tillväxt är som sagt avsevärt lägre.

Vet inte ens vad du jämfört eftersom det inte framgår. Kvartal mot kvartal eller rullande 12 månader? Det senare är iaf lite mindre fel...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
"Naturligt att jämföra"? Den enda period du överhuvudtaget kan plocka ut där CAGR överstiger 50% och du tycker inte det är cherrypicking? Jag tycker det är definitionen av cherry picking... Mycket oklart vad starten av internationella M3-leveranser överhuvudtaget har med saken att göra, det är knappast något "normaltillstånd" att man lanserar en ny bilmodell i stora volymer.

Faktum är att när vi summerar 2021 så kommer det med största sannolikhet fortsatt vara så att man haft klart under 50% CAGR för 2017-2021 och 2018-2021.
Det stämmer inte. Du cherrypickar med. Vad slutresultatet blir 2021 ska man nog vara försiktig med att vara tvärsäker på redan nu. Tesla kan potentiellt dubbla bilförsäljningen jämfört med 2020 med likvärdigt eller högre ASP samtidigt som man tredubblar intäkterna från energipridukter. Vad skulle det innebära för omsättningen? CAGR för 17-21 skulle bli 55-60% isf. Det är inte omöjligt att Tesla lyckas med det.

Mest långsiktiga helår vi kan mäta 15-20 är också 51%. Men resultat 2020 är överdrivet lågt pga produktionsbortfall under pandemin och ska man bedöma Tesla långsiktigt så är det inte meningsfullt att jämföra med. 2018 var också ett mycket speciellt år för Tesla när man ökade produktionen med 145% och hade en skatterabatt som tog slut i USA vid årsskiftet. Det är inte en rättvis utgångspunkt för Tesla kommer självklart inte ha ett liknande år igen. 2017 är bättre att jämföra med isf.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TomParkering »

Det många verkar missa är att när Tesla fortsätter ha en marknadsandel runt 20%, på världsmarknaden, så kommer nästan alla dom bilarna i många år framöver att komma från tidigare ICE köpare. Med andra ord är det bilar som dom etablerade företagen säljer mindre.

Även om t.ex. Volkswagen kommer upp i en liknande siffra av elbilsmarknaden motsvarar det en nolltillväxt för dom eftersom de, eller i alla fall branschen totalt, kommer att minska med motsvarande.

Lägger du till ett antal nya aktörer, som t.ex. Polestar och flera som startar från scratch med elbilar så kommer det ju inte att vara 20% de etablerade tappar utan förmodligen 30-40% som går till nya aktörer. Så per defenition kommer det att bli ett stort tapp för de gamla företagen. Deras totala kaka blir mycket mindre.

Även de företag som faktiskt lyckas ersätta hela sitt tapp med elbilar istället, och det tror jag bara något enstaka klarar, kommer att få oerhörda ekonomiska problem med nedskrivningar av värden. Det finns i deras balansräkningar oerhörda summor (tiotals miljarder dollar) för saker som utveckling av dieselmotorer etc. Dom har även underfinansierade pensionskostnader som blir ett ännu större problem med minskad personal eftersom framtiden innebär mer robotar och mindre folk i fabrikerna. Dessa kostnader slås i princip ut på varje enskild såld bil. När antalet bilar minskar varje år så blir kostnaden för avskrivningar så hög att man kommer att behöva göra extra avskrivningar som kommer att resultera i mångmiljardförluster.

Finns risk chans att typ hälften av de 20 största ICE tillverkarna just nu inte finns om 10 år.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TomParkering »

Jordad skrev:
2017 är bättre att jämföra med isf.
Inga åsikter om resonomanget i övrigt men för ett företag som växer med 50% om året är det ju helt meningslöst att titta fyra år tillbaka. Oavsett om det gäller hur mycket toapapper eller kanelbullar de köper eller andra kostnader.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
"Naturligt att jämföra"? Den enda period du överhuvudtaget kan plocka ut där CAGR överstiger 50% och du tycker inte det är cherrypicking? Jag tycker det är definitionen av cherry picking... Mycket oklart vad starten av internationella M3-leveranser överhuvudtaget har med saken att göra, det är knappast något "normaltillstånd" att man lanserar en ny bilmodell i stora volymer.

Faktum är att när vi summerar 2021 så kommer det med största sannolikhet fortsatt vara så att man haft klart under 50% CAGR för 2017-2021 och 2018-2021.
Det stämmer inte. Du cherrypickar med. Vad slutresultatet blir 2021 ska man nog vara försiktig med att vara tvärsäker på redan nu. Tesla kan potentiellt dubbla bilförsäljningen jämfört med 2020 med likvärdigt eller högre ASP samtidigt som man tredubblar intäkterna från energipridukter. Vad skulle det innebära för omsättningen? CAGR för 17-21 skulle bli 55-60% isf. Det är inte omöjligt att Tesla lyckas med det.

Mest långsiktiga helår vi kan mäta 15-20 är också 51%. Men resultat 2020 är överdrivet lågt pga produktionsbortfall under pandemin och ska man bedöma Tesla långsiktigt så är det inte meningsfullt att jämföra med. 2018 var också ett mycket speciellt år för Tesla när man ökade produktionen med 145% och hade en skatterabatt som tog slut i USA vid årsskiftet. Det är inte en rättvis utgångspunkt för Tesla kommer självklart inte ha ett liknande år igen. 2017 är bättre att jämföra med isf.
Jag cherrypickar inte överhuvudtaget. Jag redovisar datan på helår, vilket är vad man gör med CAGR. Du gör en massa krumbukter där du vill manipulera fakta utifrån din bild av vad som är lämpliga perioder att mäta istället för att bara titta på faktan som den är.

Gällande 2020 så kan man lika gärna påstå att det var ett överdrivet starkt år eftersom man började massproducera Model Y och började leverera i Kina. Jag tycker dock det är helt onödiga krumbukter, det är bättre att bara titta på datan som den är.

Jag har inte heller varit "tvärsäker". Jag skrev "med största sannolikhet" vilket är helt i linje med de prognoser som finns:

Tittar man på högsta analytikerprognosen för omsättning 2021 så ligger den på 53,81 miljarder dollar. Med den utgångspunkten så har vi 46,3% CAGR från 2017 och 35,9% från 2018.

Tittar man på genomsnittsprognosen på 49,25 miljarder dollar så har vi CAGR på 41,6% respektive 31,9%.

Så även om du väljer ut 2017 som startår och väljer att ta den allra mest optimistiska prognosen så når man inte 50%. Alltså högst osannolikt hur man än vrider och vänder på det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
backe
Inlägg: 1711
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

TomParkering skrev:
Det många verkar missa är att när Tesla fortsätter ha en marknadsandel runt 20%, på världsmarknaden, så kommer nästan alla dom bilarna i många år framöver att komma från tidigare ICE köpare. Med andra ord är det bilar som dom etablerade företagen säljer mindre.

Även om t.ex. Volkswagen kommer upp i en liknande siffra av elbilsmarknaden motsvarar det en nolltillväxt för dom eftersom de, eller i alla fall branschen totalt, kommer att minska med motsvarande.

Lägger du till ett antal nya aktörer, som t.ex. Polestar och flera som startar från scratch med elbilar så kommer det ju inte att vara 20% de etablerade tappar utan förmodligen 30-40% som går till nya aktörer. Så per defenition kommer det att bli ett stort tapp för de gamla företagen. Deras totala kaka blir mycket mindre.

Även de företag som faktiskt lyckas ersätta hela sitt tapp med elbilar istället, och det tror jag bara något enstaka klarar, kommer att få oerhörda ekonomiska problem med nedskrivningar av värden. Det finns i deras balansräkningar oerhörda summor (tiotals miljarder dollar) för saker som utveckling av dieselmotorer etc. Dom har även underfinansierade pensionskostnader som blir ett ännu större problem med minskad personal eftersom framtiden innebär mer robotar och mindre folk i fabrikerna. Dessa kostnader slås i princip ut på varje enskild såld bil. När antalet bilar minskar varje år så blir kostnaden för avskrivningar så hög att man kommer att behöva göra extra avskrivningar som kommer att resultera i mångmiljardförluster.

Finns risk chans att typ hälften av de 20 största ICE tillverkarna just nu inte finns om 10 år.
Finns risk chans att inte Tesla finns om 10 år.

Sen finns det inget som säger att inte Tesla ska tappa marknadsandelar, vad är det som säger att det ska vara konstant eller bara kunna öka? Finns många exempel på folk som bytt bort Tesla mot andra elbilar.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Jag cherrypickar inte överhuvudtaget. Jag redovisar datan på helår, vilket är vad man gör med CAGR. Du gör en massa krumbukter där du vill manipulera fakta utifrån din bild av vad som är lämpliga perioder att mäta istället för att bara titta på faktan som den är.
Det är väl klart att du gör. Varför väljer du 2017 eller 2018 som startår och inte 2015? Ett så ungt företag som Tesla har genomgått stora förändringar under enskilda år. Varför väljer du år som ger överdrivet negativ bild istället för att göra en rättvis bedömning utifrån alla år? Teslas långsiktiga CAGR helår från 2015 till 2020 är ca 51%. Det måste väl vara den mest rättvisa bilden enligt den logiken?

Jag valde två helår tillbaka från senaste kvartalet 19q1-21q1. Det är en rättvis utgångspunkt om man ska bedöma hur ett företag presterat senaste tiden. 8 kvartal borde vara tillräckligt.
Skriv svar