Ja man sa under rapporten igår att man siktar på högre volymer än vad man tidigare har haft med S/X. Nya packen innehåller färre celler och Panasonic kan säkert göra liknande optimeringar i Japan som man tidigare gjort i Nevada. 110-120t S/X per år är säkert möjligt. Tesla har garanterat gjort massa förändringar som inte bara gör bilarna bättre utan även billigare att tillverka. S/X kommer förhoppningsvis ha bra marginaler och bidra mycket även om volymen inte är så imponerande.fth skrev:S/X refresh har tydligen sålt som smör, jag tror dom kommer att komma tillbaka till minst samma volymer som innan refresh.VoltAmpere skrev:S o X kommer väl inte tillbaka i några större volymer, eller?
Som andel av Teslas totala tillverkning kommer dom förstås att fortsätta minska iom att 3/Y fortsätter skala upp, men i absoluta tal tror jag S/X kommer att öka.
Jag har mycket svårt att tro att Tesla skulle ha byggt om produktionslinorna för S/X med mindre kapacitet än tidigare, och efterfrågan verkar som sagt inte vara ett problem.
/fth
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Re: Aktien TSLA
Majoriteten av analytiker från världens största finansiella institutioner har köp eller behåll som rating och ingen av dem fäster något större värde vid FSD. Det är garanterat inte inräknat i kursen.MWall skrev:backe skrev:Sabbe skrev:
Man har väl sålt FSD till alla som vill ha det i flera år nu?
FSD är väl redan inräknat i kursen?
Jag tror inte det kommer bli verklighet under det här decenniet. Men som synes så fortsätter Elon hajpa FSD via sitt twitterkonto...
Re: Aktien TSLA
Men man säljer FSD idag(och har gjort i flera år), varför är det inte inräknat i kursen då?Jordad skrev:Majoriteten av analytiker från världens största finansiella institutioner har köp eller behåll som rating och ingen av dem fäster något större värde vid FSD. Det är garanterat inte inräknat i kursen.MWall skrev:backe skrev:Sabbe skrev:
Man har väl sålt FSD till alla som vill ha det i flera år nu?
FSD är väl redan inräknat i kursen?
Jag tror inte det kommer bli verklighet under det här decenniet. Men som synes så fortsätter Elon hajpa FSD via sitt twitterkonto...
Re: Aktien TSLA
Du "vet" att det blir så men ändå driver det inte aktiekursen idag?Sabbe skrev:När FSD fungerar fullt ut om något/några år så kan vi glömma aktiekurs under $5000.
Re: Aktien TSLA
Analytiker har varken kunskap eller tro på att FSD snart är verklighet, därav har man länge kunnat öka sitt innehav i Tesla till ett väldigt bra prisMWall skrev:Du "vet" att det blir så men ändå driver det inte aktiekursen idag?Sabbe skrev:När FSD fungerar fullt ut om något/några år så kan vi glömma aktiekurs under $5000.
Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev:Analytiker har varken kunskap eller tro på att FSD snart är verklighet, därav har man länge kunnat öka sitt innehav i Tesla till ett väldigt bra prisMWall skrev:Du "vet" att det blir så men ändå driver det inte aktiekursen idag?Sabbe skrev:När FSD fungerar fullt ut om något/några år så kan vi glömma aktiekurs under $5000.
Vad menar du med att "FSD snart är verklighet"? Och vad ska det innebära för intäkter?
Det här med att "alla andra är dumma fån, det är bara vi som sett sanningen" är ju även applicerbart på Filadelfia-församlingen i Knutby. Klassiskt sekt-tänk.
Re: Aktien TSLA
Har investeringsparkonto, vilket innebär att man betalar en schablonskatt.
När är det tillfälle att sälja? 850 verkar som en gräns som topparna har varit på.
När är det tillfälle att sälja? 850 verkar som en gräns som topparna har varit på.
Re: Aktien TSLA
Analytikernas riktkurser är ju även inom 12-18 månader i USA. Få investerare tror nog att Tesla kommer få några intäkter från robotaxis inom 12-18 månader. Ofta sträcker sig analyserna längre än 12-18 månader men det är ändå få analytiker som fäster något värde vid robotaxis då. Piper Sandler som har högst riktkurs gör det tex marginellt från 2025 och framåt. Det är inte helt omöjligt att Tesla börjar med en begränsad testverksamhet inom 4 år så det kanske stämmer.Sabbe skrev:Analytiker har varken kunskap eller tro på att FSD snart är verklighet, därav har man länge kunnat öka sitt innehav i Tesla till ett väldigt bra prisMWall skrev:Du "vet" att det blir så men ändå driver det inte aktiekursen idag?Sabbe skrev:När FSD fungerar fullt ut om något/några år så kan vi glömma aktiekurs under $5000.
Men FSD som mjukvara kan bidra innan dess. Tesla sa igår att de inte hade börjat erkänna resten av de uppskjutna FSD-intäkterna trots att man hade börjat släppa FSD-beta till fler. När Tesla gör ett bredare släpp så är det någon miljard till som går rakt till vinst och blir funktionerna bättre kan det vara en betydande inkomstkälla även om Tesla inte har lanserat robotaxis.
Re: Aktien TSLA
Många som öppnade starkt idag. Ford ligger lite oväntat på närmare 4%, Tesla just nu 2%
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Aktien TSLA
Aktien rusar.
897,21 USD +31,41 (3,63 %)i dag
Ska kursen slå ATH?
897,21 USD +31,41 (3,63 %)i dag
Ska kursen slå ATH?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7061
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Kursen har touchat 900 redan, där finns det motstånd, tar den sig genom det klättrar den nog en bit till, annars vänder det nog ned en del mot slutet av dagen.Zalman3 skrev:Aktien rusar.
897,21 USD +31,41 (3,63 %)i dag
Ska kursen slå ATH?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Tesla har 3ggr högre bruttovinst per bil än GM och 6ggr högre än Ford.
Om nu Tesla ligger på en årstakt på ca 1 miljon bilar.
Det skulle innebära att GM måste sälja 3 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 6 miljoner bilar.
https://www.cnbc.com/2021/10/21/dont-be ... estor.html
Om då Tesla säljer ca 2 miljoner bilar 2023.
Det skulle innebära att GM måste sälja 6 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 12 miljoner bilar.
Om nu Tesla ligger på en årstakt på ca 1 miljon bilar.
Det skulle innebära att GM måste sälja 3 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 6 miljoner bilar.
https://www.cnbc.com/2021/10/21/dont-be ... estor.html
Om då Tesla säljer ca 2 miljoner bilar 2023.
Det skulle innebära att GM måste sälja 6 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 12 miljoner bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Porsche och Ferrari har väl högre marginal än Tesla men det måste ju finnas tillräckligt många kunder med tillräckligt mycket pengar också...Zalman3 skrev:Tesla har 3ggr högre bruttovinst per bil än GM och 6ggr högre än Ford.
Om nu Tesla ligger på en årstakt på ca 1 miljon bilar.
Det skulle innebära att GM måste sälja 3 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 6 miljoner bilar.
https://www.cnbc.com/2021/10/21/dont-be ... estor.html
Om då Tesla säljer ca 2 miljoner bilar 2023.
Det skulle innebära att GM måste sälja 6 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 12 miljoner bilar.
Re: Aktien TSLA
Precis, kommer Tesla klara av att hålla dessa marginalerna när de ökar produktionstakten ytterligare?Maw skrev:Porsche och Ferrari har väl högre marginal än Tesla men det måste ju finnas tillräckligt många kunder med tillräckligt mycket pengar också...Zalman3 skrev:Tesla har 3ggr högre bruttovinst per bil än GM och 6ggr högre än Ford.
Om nu Tesla ligger på en årstakt på ca 1 miljon bilar.
Det skulle innebära att GM måste sälja 3 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 6 miljoner bilar.
https://www.cnbc.com/2021/10/21/dont-be ... estor.html
Om då Tesla säljer ca 2 miljoner bilar 2023.
Det skulle innebära att GM måste sälja 6 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 12 miljoner bilar.
Re: Aktien TSLA
Maw skrev:Porsche och Ferrari har väl högre marginal än Tesla men det måste ju finnas tillräckligt många kunder med tillräckligt mycket pengar också...Zalman3 skrev:Tesla har 3ggr högre bruttovinst per bil än GM och 6ggr högre än Ford.
Om nu Tesla ligger på en årstakt på ca 1 miljon bilar.
Det skulle innebära att GM måste sälja 3 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 6 miljoner bilar.
https://www.cnbc.com/2021/10/21/dont-be ... estor.html
Om då Tesla säljer ca 2 miljoner bilar 2023.
Det skulle innebära att GM måste sälja 6 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 12 miljoner bilar.
Teslas stora problem nu är att man inte hinner leverera.
Global vehicle inventory (days of supply)
Q3 2020, 14 dagar
Q3 2021, 6 dagar (-57%)
https://ir.tesla.com/#tab-quarterly-disclosure
Tesla höjer priserna, men tyvärr ökar ändå leveranstiderna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7061
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Hittills har marginalerna ökat rejält samtidigt som volym ökat och ASP minskat, så det ser rätt bra ut för framtiden.vigge50 skrev:Precis, kommer Tesla klara av att hålla dessa marginalerna när de ökar produktionstakten ytterligare?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Ja och de stora kostnadsbesparingarna med gigapress till hela produktionen och 4680 har man fortfarande framför sig. ASP är heller inte långt över genomsnittspriset för en ny bil på flera av Teslas största marknader. I USA var tex genomsnittspriset för en ny bil år 2020 38960usd.fth skrev:Hittills har marginalerna ökat rejält samtidigt som volym ökat och ASP minskat, så det ser rätt bra ut för framtiden.vigge50 skrev:Precis, kommer Tesla klara av att hålla dessa marginalerna när de ökar produktionstakten ytterligare?
/fth
Re: Aktien TSLA
Det pratas ju om att Tesla kommer upp i en bruttomarginal på ca 40% med en allt mer ökad mjukvaruförsäljning.
Dessutom satsas mycket på helkundserbjudanden.
Har man:
1. Tesla bil
2. Tesla solceller
3. Tesla Powerwall
4. Tesla försäkring
5. Tesla FSD
6. Tesla VPP elbolag
Så får man stora rabatter. Men det blir svårt/dyrt att byta till ett annat märke.
Allt enligt välkänt Apple tänk.
Dessutom satsas mycket på helkundserbjudanden.
Har man:
1. Tesla bil
2. Tesla solceller
3. Tesla Powerwall
4. Tesla försäkring
5. Tesla FSD
6. Tesla VPP elbolag
Så får man stora rabatter. Men det blir svårt/dyrt att byta till ett annat märke.
Allt enligt välkänt Apple tänk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
ASP kan ju öka med upprampning av MS och MX.fth skrev:Hittills har marginalerna ökat rejält samtidigt som volym ökat och ASP minskat, så det ser rätt bra ut för framtiden.vigge50 skrev:Precis, kommer Tesla klara av att hålla dessa marginalerna när de ökar produktionstakten ytterligare?
/fth
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Men bortsett från M/X som varit utan produktion i ett år och modeller som inte börjat tillverkas ännu så har Tesla korta leveranstider jämför med t ex VWZalman3 skrev:Maw skrev:Porsche och Ferrari har väl högre marginal än Tesla men det måste ju finnas tillräckligt många kunder med tillräckligt mycket pengar också...Zalman3 skrev:Tesla har 3ggr högre bruttovinst per bil än GM och 6ggr högre än Ford.
Om nu Tesla ligger på en årstakt på ca 1 miljon bilar.
Det skulle innebära att GM måste sälja 3 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 6 miljoner bilar.
https://www.cnbc.com/2021/10/21/dont-be ... estor.html
Om då Tesla säljer ca 2 miljoner bilar 2023.
Det skulle innebära att GM måste sälja 6 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 12 miljoner bilar.
Teslas stora problem nu är att man inte hinner leverera.
Global vehicle inventory (days of supply)
Q3 2020, 14 dagar
Q3 2021, 6 dagar (-57%)
https://ir.tesla.com/#tab-quarterly-disclosure
Tesla höjer priserna, men tyvärr ökar ändå leveranstiderna.
Re: Aktien TSLA
Kollade lite leveranstider:
USA
Model Y LR
Est. Delivery: April 2022
Model 3 SR+
Est. Delivery: May 2022
Tesla styr till de dyraste P modellerna.
USA
Model Y P
Est. Delivery: December 2021
Model 3 P
Est. Delivery: November 2021
USA
Model Y LR
Est. Delivery: April 2022
Model 3 SR+
Est. Delivery: May 2022
Tesla styr till de dyraste P modellerna.
USA
Model Y P
Est. Delivery: December 2021
Model 3 P
Est. Delivery: November 2021
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7061
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
ASP bör också kunna öka när leveranser av S/X i volym kommer igång, med bibehållen eller ökande marginal.Jordad skrev:Ja och de stora kostnadsbesparingarna med gigapress till hela produktionen och 4680 har man fortfarande framför sig. ASP är heller inte långt över genomsnittspriset för en ny bil på flera av Teslas största marknader. I USA var tex genomsnittspriset för en ny bil år 2020 38960usd.
Det är faktiskt svårt att hitta någon indikator som pekar åt fel håll för TSLA just nu.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7061
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
PE gick från 450 till 280 iom EPS Q3, för att nå samma PE som tidigare (beräknad på 2020Q3-2021Q2) skulle kursen idag vara $1393.
Det bör finnas en viss uppsida om man säger så...
/fth
Det bör finnas en viss uppsida om man säger så...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options