Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

spacecoin skrev:
Jag tycker det är oroväckande att Musk anser att han får bättre avkastning på 10-20 miljarder dollar i Twitter än i Tesla.
Tycker du att han borde sälja sina SpaceX aktier också och köpa Tesla aktier för att visa sin hängivenhet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

Pontus skrev:
Vet inte exakt hur det är nu men gissar att 99% av den ersättning Elon får från Tesla är i form aktie från optioner han fått. Då är det väl inte så konstigt att man säljer en del för att få pengar. Det behöver väl inte betyda att han inte tror på Tesla utan kanske bara att han vill prova andra saker också?
Musk har förklarat varför han vill köpa Twitter. Men det är ingen idé att leta upp den infon och posta i den här tråden. Baserat på tidigare meningsutbyten med Spacecoin så kommer hen inte tro på det oavsett vad...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
Pontus skrev:
Vet inte exakt hur det är nu men gissar att 99% av den ersättning Elon får från Tesla är i form aktie från optioner han fått. Då är det väl inte så konstigt att man säljer en del för att få pengar. Det behöver väl inte betyda att han inte tror på Tesla utan kanske bara att han vill prova andra saker också?
Musk har förklarat varför han vill köpa Twitter. Men det är ingen idé att leta upp den infon och posta i den här tråden. Baserat på tidigare meningsutbyten med Spacecoin så kommer hen inte tro på det oavsett vad...
Men hallå! HAN VILL JU INTE KÖPA TWITTER! :D
Twitter måste ju släpa honom till domstolen.

Tesla-pojkarna är ju så ruskigt godtrogna. Elon pumpar upp kursen på stämman, och säger att varje dipp är ett köpläge. Dagen efter säljer Elon och folk köper. Sedan försvarar dom Elon, dessutom. Inte en kult?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Pontus skrev:
spacecoin skrev:
Jag tycker det är oroväckande att Musk anser att han får bättre avkastning på 10-20 miljarder dollar i Twitter än i Tesla.
Tycker du att han borde sälja sina SpaceX aktier också och köpa Tesla aktier för att visa sin hängivenhet?
Med tanke på att SpaceX blivit av med FCC-bidraget om glesbygds-bredband på 900M USD och SpaceX verkar behöva ta in mer pengar löpande så borde han väl stoppa in degen där istället för att köpa ett sociala-medier-företag som inte har något med hans businesses att göra.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Pontus skrev:
Vet inte exakt hur det är nu men gissar att 99% av den ersättning Elon får från Tesla är i form aktie från optioner han fått. Då är det väl inte så konstigt att man säljer en del för att få pengar. Det behöver väl inte betyda att han inte tror på Tesla utan kanske bara att han vill prova andra saker också?
Musk har förklarat varför han vill köpa Twitter. Men det är ingen idé att leta upp den infon och posta i den här tråden. Baserat på tidigare meningsutbyten med Spacecoin så kommer hen inte tro på det oavsett vad...
Men hallå! HAN VILL JU INTE KÖPA TWITTER! :D
Twitter måste ju släpa honom till domstolen.

Tesla-pojkarna är ju så ruskigt godtrogna. Elon pumpar upp kursen på stämman, och säger att varje dipp är ett köpläge. Dagen efter säljer Elon och folk köper. Sedan försvarar dom Elon, dessutom. Inte en kult?
Som sagt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
.../ Inte en kult?
OM det finns en kult på det här forumet så finns inte bara en kult – isåfall så finns det minst två kulter...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Pontus skrev:
Vet inte exakt hur det är nu men gissar att 99% av den ersättning Elon får från Tesla är i form aktie från optioner han fått. Då är det väl inte så konstigt att man säljer en del för att få pengar. Det behöver väl inte betyda att han inte tror på Tesla utan kanske bara att han vill prova andra saker också?
Musk har förklarat varför han vill köpa Twitter. Men det är ingen idé att leta upp den infon och posta i den här tråden. Baserat på tidigare meningsutbyten med Spacecoin så kommer hen inte tro på det oavsett vad...
Men hallå! HAN VILL JU INTE KÖPA TWITTER! :D /...
Det var inte det senaste jag hörde honom själv säga(!) Hur gammal är din källa? Har du en källa?

Oavsett och återigen – baserat på tidigare meningsutbyten med dig så kommer du inte tro på något jag postar här oavsett vad...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

SwedishAdvocate skrev:
Pontus skrev:
Vet inte exakt hur det är nu men gissar att 99% av den ersättning Elon får från Tesla är i form aktie från optioner han fått. Då är det väl inte så konstigt att man säljer en del för att få pengar. Det behöver väl inte betyda att han inte tror på Tesla utan kanske bara att han vill prova andra saker också?
Musk har förklarat varför han vill köpa Twitter. Men det är ingen idé att leta upp den infon och posta i den här tråden. Baserat på tidigare meningsutbyten med Spacecoin så kommer hen inte tro på det oavsett vad...
Inte så insatt i frågan och för mig känns det som det kvittar varför han vill satsa pengar där men tycker att han kan få göra det om han vill och eftersom han i stort sett inte har några pengar utan mest aktier så är det väl inte ko.stigt om han säljer en del, han har ju fortfarande en ganska stor summa med aktier.
Hur gör till exempel Bezos när han vill spendera pengar, har han enorm lön från Amazon, lånar han eller har sålt aktier någon gång? Jag vet inte.

Edit: https://www.forbes.com/sites/rachelsand ... c4ac8f1389a
Verkar som Elon inte är ensam...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
spacecoin skrev:
Andersen skrev:
spacecoin skrev:
Jag tycker det är oroväckande att Musk anser att han får bättre avkastning på 10-20 miljarder dollar i Twitter än i Tesla.
Det handlar inte om pengarna för Elon. Har du inte förstått det än?
Om det inte är för pengar, varför försöker han slingra sig ur affären då? Om det är hans allra hetaste dröm att äga Twitter?
På något plan anser han ju i alla fall att det är viktigare att äga Twitter än Tesla om han skiftar över så mycket pengar dit.
Eftersom han bara är girig och bryr sig om pengar så tar han ut världens högsta lön hos Tesla.
Eftersom Twitter är så mkt mer lönsamt än Tesla så vill han så klart flytta sina pengar dit.
Tydliga bevis på att pengar är det som driver honom.
Tar man bara på sig rymdmyntets glasögon så uppenbaras sanningen ganska snabbt.
Vi andra får dock fortsätta leva i vår fantasivärld.
Det är lite tråkigt att ditt enda argument är något slags raljerande.
Kan du komma på en enda aktiv VD/ledare som flyttar 20% av sitt kapital ut ur huvudbolaget för att köpa ett företag liknande Twitter. Eller ett vilket företag som helst? Eller kan någon kanske ge en anledning till varför man gör så ens, om man inte tycker värderingen i kronjuvelen är (för) hög.

Han behöver tydligen inte skatta på denna försäljning av någon anledning om man får tro Gary Black.
Elon har sålt ~15 miljoner aktier av de ~170 miljoner aktier han hade, hur får du det till 20%?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev:
Elon har sålt ~15 miljoner aktier av de ~170 miljoner aktier han hade, hur får du det till 20%?
Det var en uppskattning av det han sålt totalt, men jag slog inte upp det ska jag erkänna. Spelar det någon roll? Det är principen att hans pengar och fokus flyttas från Tesla som ni borde vara bekymrade över, menar jag.

Med det kanske är bara positivt och accelererar Elons planer med 3-5 år som han själv uttryckte det på stämman. ;) Man undrar VERKLIGEN vad han har för planer med Twitter för att uppnå detta. Det lär inte handla om "free speech" eller minskning av "bottar" i så fall.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
.../ Det är principen att hans pengar och fokus flyttas från Tesla som ni borde vara bekymrade över, menar jag. /...
Återigen: Han har berättat varför han vill köpa Twitter. Jag tror på den anledning han angivit och således är just det här inget som jag är 'bekymrad' över. Du tror ju uppenbarligen inte på den anledning han har angivit – och då kan man väl säkert hitta på hur många saker som helst att bekymra sig över...

¯\_(ツ)_/¯
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Alla är vi olika. Om jag hade en VD anställd som sa, "hej, jag tänkte ta ett nytt jobb parallellt med det här" så skulle jag bli bekymrad. Eller om jag hade en styrelse om inte investerar egna pengar (inte bara billiga optioner) i bolaget, samma sak.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Alla är vi olika. Om jag hade en VD anställd som sa, "hej, jag tänkte ta ett nytt jobb parallellt med det här" så skulle jag bli bekymrad. Eller om jag hade en styrelse om inte investerar i bolaget, samma sak.
Elon har ju iofs hyfsat framgångsrikt rattat ett antal företag parallellt.

Klarade han Tesla och SpaceX samtidigt under extremt tuffa år för båda företagen så tror jag inte Twitter kommer vara något större problem, särskilt som övriga företag går som tåget för närvarande.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
spacecoin skrev:
Alla är vi olika. Om jag hade en VD anställd som sa, "hej, jag tänkte ta ett nytt jobb parallellt med det här" så skulle jag bli bekymrad. Eller om jag hade en styrelse om inte investerar i bolaget, samma sak.
Elon har ju iofs hyfsat framgångsrikt rattat ett antal företag parallellt.

Klarade han Tesla och SpaceX samtidigt under extremt tuffa år för båda företagen så tror jag inte Twitter kommer vara något större problem, särskilt som övriga företag går som tåget för närvarande.

/fth
Ja kanske är det så.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Upp idag.

896,76 USD +36,87 (4,29 %)i dag
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tellus »

Zalman3 skrev:
Upp idag.

896,76 USD +36,87 (4,29 %)i dag
Ibland går det upp, ibland går det ner, jag blir inte klok på det här!
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tellus skrev:
Zalman3 skrev:
Upp idag.

896,76 USD +36,87 (4,29 %)i dag
Ibland går det upp, ibland går det ner, jag blir inte klok på det här!
" kom igen katten, det svänger juh" :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

Zalman3 skrev:
Upp idag.

896,76 USD +36,87 (4,29 %)i dag
Inte illa för att vara en fredag...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjelkeman »

Det går upp till lite före splitten, sedan säljs det mycket av de som spekulerar kortsiktigt, så då går det ner efter splitten. Sen börjar det krypa upp igen. $420;igen till julen? ;)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Model 3 Long Range går ej att beställa längre i USA pga för hög efterfrågan, det går bra nu :mrgreen:
97725916-33F8-4DCB-B098-9F8BCEF3DCFB.jpeg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Efter stängning 904,00 +3,91 (0,43 %)

Tuffar på i förhandeln.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Tellus skrev:
Zalman3 skrev:
Upp idag.

896,76 USD +36,87 (4,29 %)i dag
Ibland går det upp, ibland går det ner, jag blir inte klok på det här!
Ja nu har den tagit sig upp till hösten -21-nivån ungefär…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

927,96 USD
+27,87 (3,10 %)i dag

Upp i dag igen.
Når den 1.000 dollar innan spliten?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Zalman3 skrev:
927,96 USD
+27,87 (3,10 %)i dag

Upp i dag igen.
Når den 1.000 dollar innan spliten?
~30% kvar till ATH. Tycker vi firar ordentligt när den når $420.69 efter split :lol:
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Sabbe skrev:
Zalman3 skrev:
927,96 USD
+27,87 (3,10 %)i dag

Upp i dag igen.
Når den 1.000 dollar innan spliten?
~30% kvar till ATH. Tycker vi firar ordentligt när den når $420.69 efter split :lol:
For sure!!!
Skriv svar