Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Gardell tror sötebrödsdagarna på börsen är över och jämför med it-bubblan.

https://www.dn.se/ekonomi/christer-gard ... att-salja/
Penser nördade loss på vad de anser om börsens värdering häromdagen. Alltid intressant. Från 5 min ungefär:
Bra länk! Tack!
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Jordad skrev:
MWall skrev:
Gardell tror sötebrödsdagarna på börsen är över och jämför med it-bubblan.

https://www.dn.se/ekonomi/christer-gard ... att-salja/
Penser nördade loss på vad de anser om börsens värdering häromdagen. Alltid intressant. Från 5 min ungefär:
Är inte så insatt. Har Penser bra track record?
Ja men det händer ju oförutsedda saker som Evergreen och annat med. Spännande ändå att se om det blir någon supercykel framöver eller om de har fel. Christer Gardell har nog rätt bra koll med.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

Haha... men seriöst future earnings PE tal 6-9 månader.
Kvartalsekonomer. Största faran mot civilisationen sen atombomben.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sprang på denna på reddit i en Quantumscape-sub så jag har ingen källa tyvärr:
top-oems.jpeg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Intressant om chipsbristen är att exempelvis Intel klagar över att de inte vill bygga gamla "dumma" chip.

Bilindustrin ligger kvar på en nivå som datorbranschen var på 1990-talet. Datorer med nätverkskort, ljudkort, I/O-kort mm.

Idag är det mesta integrerat.
Screenshot_20210922-003441_YouTube.jpg
Screenshot_20210922-003519_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Bra att Tesla äntligen börjar med leveranserna av MS utanför USA.
Screenshot_20210922-065304_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

När tror ni Tesla tar över andra plats?
CF592429-33B0-40B2-A574-949D568C141F.jpeg
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

Sabbe skrev:
När tror ni Tesla tar över andra plats?
21Q3.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Aida »

Nu sålde jag mina 130 000 kr för 750 $… Kommer jag att ångra mig?!
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

Aida skrev:
Nu sålde jag mina 130 000 kr för 750 $… Kommer jag att ångra mig?!
Det håller vi tummarna för... :)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

Aida skrev:
Nu sålde jag mina 130 000 kr för 750 $… Kommer jag att ångra mig?!
Ja på lång sikt (5 år)
Förmodligen ja på kort sikt också. <1år

Vad fick dig att det beslutet?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Aida skrev:
Nu sålde jag mina 130 000 kr för 750 $… Kommer jag att ångra mig?!
Jag är ju en evig optimist i dom här sammanhangen, och jag har haft fel många gånger, men för mig är iaf tecknen väldigt tydliga att Tesla kommer att göra ett rekordkvartal Q3, både map produktion, leveranser, lönsamhet, marginaler, efterfrågan, etc.

Detta borde i en rimlig värld avspegla sig i kursen efter rapporten, men nu lever vi ju inte i en helt rimlig värld. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Aida skrev:
Nu sålde jag mina 130 000 kr för 750 $… Kommer jag att ångra mig?!
Med stor sannolikhet beroende på tidshorisont. Vad investerar du pengarna på istället och varför tror du den investeringen kommer slå Tesla på kort respektive lång sikt?
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TomParkering »

Aida skrev:
Nu sålde jag mina 130 000 kr för 750 $… Kommer jag att ångra mig?!
Står ju redan i $751 så det borde du göra.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

fth skrev:
Aida skrev:
Nu sålde jag mina 130 000 kr för 750 $… Kommer jag att ångra mig?!
Jag är ju en evig optimist i dom här sammanhangen, och jag har haft fel många gånger, men för mig är iaf tecknen väldigt tydliga att Tesla kommer att göra ett rekordkvartal Q3, både map produktion, leveranser, lönsamhet, marginaler, efterfrågan, etc.

Detta borde i en rimlig värld avspegla sig i kursen efter rapporten, men nu lever vi ju inte i en helt rimlig värld. ;)

/fth
Om kursen inte ökar så kommer Tesla snart ses som en värdeaktie med tanke på tillväxt och vinsten man lär rapportera i q3 och q4.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Aida »

Jag vet inte egentligen… Hade satsat 40 000 kr och fick nu 130 000 kr. Kändes som att det var dags att stoppa även om jag egentligen hade velat vänta in Giga Berlin…

Jag behöver pengar till min Hyundai I5 och av alla aktier kändes Tesla som störst risk. Aktien är ju skyhög jämfört med andra biltillverkare. Alla leveransrekord bör ju redan vara inräknade i kursen. Elon är ju en loose cannon…

Men jaaa lite ångrar jag mig redan…
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Aida skrev:
Jag vet inte egentligen… Hade satsat 40 000 kr och fick nu 130 000 kr. Kändes som att det var dags att stoppa även om jag egentligen hade velat vänta in Giga Berlin…

Jag behöver pengar till min Hyundai I5 och av alla aktier kändes Tesla som störst risk. Aktien är ju skyhög jämfört med andra biltillverkare. Alla leveransrekord bör ju redan vara inräknade i kursen. Elon är ju en loose cannon…

Men jaaa lite ångrar jag mig redan…
Om du anser Tesla vara en i mängden som vilken annan biltillverkare så gjorde du rätt i att sälja.

Resan för Tesla har precis börjat. Är övertygad om att Tesla kommer att bli världens högst värderade bolag redan innan 2030.

2017 sa jag att varje Tesla aktie kommer att bli värd 1 miljon kronor styck (splittar borträknade). Idag är den värd 33.555kr styck, så den ska upp 30 gånger dagens kurs till :D
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Jag hade aldrig räknat med TSLA långsiktigt, vem vet vad Elon kan få för sig. Samtidigt så är 130kkr inte "så mycket pengar" i avseendet att man knappast går ut i förtidspension eller betalar av huslånet. Jag har köpt/sålt Tesla i omgångar och fått ihop tillräckligt för en ny motorcykel och lite prylar till hemmet, vilket räcker gott och väl åt mig.

Största problemet för mig är osäkerheten vilket medför att jag inte vill gå in med tillräckligt mycket pengar för att det ska göra skillnad.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Det är givetvis många framgångar för Tesla som redan är diskonterade i kursen. Vågar dock varken satsa på fortsatt uppgång eller nedgång. När de här bubblorna spricker är svårt att bedöma. Kan säkert fortsätta gå upp ett tag till.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Det är givetvis många framgångar för Tesla som redan är diskonterade i kursen. Vågar dock varken satsa på fortsatt uppgång eller nedgång. När de här bubblorna spricker är svårt att bedöma. Kan säkert fortsätta gå upp ett tag till.
Tesla är nog ingen bubbla. Aktier värderas efter framtid potential och det krävs inte alldeles för många kvartal innan Tesla växer in i dagens värdering.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Det är givetvis många framgångar för Tesla som redan är diskonterade i kursen. Vågar dock varken satsa på fortsatt uppgång eller nedgång. När de här bubblorna spricker är svårt att bedöma. Kan säkert fortsätta gå upp ett tag till.
Tesla är nog ingen bubbla. Aktier värderas efter framtid potential och det krävs inte alldeles för många kvartal innan Tesla växer in i dagens värdering.

Krävs nog ganska rejäl tillväxt då? Krävs väl först och främst att de lyckas få rejäla intäkter från FSD?

Ska bli spännande att följa. Bedömer som sagt risken som alldeles för hög för att satsa mina egna pengar åt något håll.
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

MWall skrev:
Jordad skrev:
MWall skrev:
Det är givetvis många framgångar för Tesla som redan är diskonterade i kursen. Vågar dock varken satsa på fortsatt uppgång eller nedgång. När de här bubblorna spricker är svårt att bedöma. Kan säkert fortsätta gå upp ett tag till.
Tesla är nog ingen bubbla. Aktier värderas efter framtid potential och det krävs inte alldeles för många kvartal innan Tesla växer in i dagens värdering.

Krävs nog ganska rejäl tillväxt då? Krävs väl först och främst att de lyckas få rejäla intäkter från FSD?

Ska bli spännande att följa. Bedömer som sagt risken som alldeles för hög för att satsa mina egna pengar åt något håll.
De växer med 50-100% varje år de kommande åren, är det tillräckligt?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
MWall skrev:
Jordad skrev:
MWall skrev:
Det är givetvis många framgångar för Tesla som redan är diskonterade i kursen. Vågar dock varken satsa på fortsatt uppgång eller nedgång. När de här bubblorna spricker är svårt att bedöma. Kan säkert fortsätta gå upp ett tag till.
Tesla är nog ingen bubbla. Aktier värderas efter framtid potential och det krävs inte alldeles för många kvartal innan Tesla växer in i dagens värdering.

Krävs nog ganska rejäl tillväxt då? Krävs väl först och främst att de lyckas få rejäla intäkter från FSD?

Ska bli spännande att följa. Bedömer som sagt risken som alldeles för hög för att satsa mina egna pengar åt något håll.
De växer med 50-100% varje år de kommande åren, är det tillräckligt?
Det alla tror sig veta är redan inprisat i kursen. Helt klart kommer det gå jättebra för Tesla. Men hur bra? Bättre än de skyhöga förväntningarna? Jag tror inte det.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Krävs nog ganska rejäl tillväxt då? Krävs väl först och främst att de lyckas få rejäla intäkter från FSD?

Ska bli spännande att följa. Bedömer som sagt risken som alldeles för hög för att satsa mina egna pengar åt något håll.
Det räcker med bilförsäljning. Pe beräknas ttm. Q2 var dåligt men står ändå för hälften av vinsten ttm. Q3 kommer vara bättre tack vare att leveranser har ökat totalt, att S/X har kommit igång, att 3/Y från Freemont endast levereras till NA vilket ger bättre marginaler och att leveranser av 3/Y till Europa sker enbart från Shanghai vilket också ger bättre marginaler. Q4 kan sedan innebära likvärdiga eller ännu bättre leveranser.

Tesla håller på att bli en riktig vinstmaskin. Det kommer stora kostnadsbesparingar genom Austin och Berlin. Lägger man till FSD, Tesla Energy och annat så är aktien direkt billig idag. Men det förutsätter att Tesla ska lyckas fortsätta växa. Det är högst troligt att Tesla gör det med tanke på hur effektivt man fick igång Shanghai men det är inte riskfritt.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

Ärligt talat så ser jag större risk i att satsa pengar i något annat företag än tesla.
På lång sikt (>5 år ) alltså.


De prognoser som publiceras av folk som faktiskt verkar fatta vad som håller på att hända så ligger ju prisbilden på 3000$-ish runt år 2025/2026.

Sen finns det gott om "men tesla är ju bara en biltillverkare" analytiker där polletten inte ramlat ner ännu. Dessa har ju helt andra siffror, 70$ till 1000$
Skriv svar