Ja, 210k gissar jag.Zalman3 skrev:Snart slut på Q2. Vad tror ni, slås rekordet på ca 185.000 bilar trots chipsbrist?
/fth
Moderator: Redaktion
Ja, 210k gissar jag.Zalman3 skrev:Snart slut på Q2. Vad tror ni, slås rekordet på ca 185.000 bilar trots chipsbrist?
Tesla informerade tydligt att du köpte funktioner som skulle komma någon gång i framtiden. Men ändå förståeligt att man blir bitter när de inte lyckades leverera med en gång. Tesla underskattade även hur mycket problem lagstiftning i EU skulle innebära. Det var ett stort misstag.Remuz skrev:Ska vi verkligen in i Elons löftesträsk igen? Återkom när min X från 2017 kan köra kust-till-kust i USA. Jag betalade för FSD, men såg det aldrig och nu är ju den bilen plockad till molekyler i Holland så den lär aldrig se FSD
1 år efter en aktieaffär är det ju väldigt lätt att vara efterklok och inse att det kunde ha gått bättre bara OM. Det är väl väldigt väldigt sällan som man prickar precis rätt och kunde fått till det bättre.TomParkering skrev:Det är väldigt lätt att avgöra vilka Tesla ägare som är bittra för att dom aldrig köpt tsla eller gjorde det men sålde för tidigt.
Skyldig, men jag är inte desperat.Maw skrev:Man kan nog säga att det är väldigt tydligt att en hel del som skriver i den här tråden har TSLA och desperat hoppas och tror på uppgång
Dela gärna med dig av din analys till varför aktien är övervärderad istället så lär vi oss alla någotRemuz skrev:Helt obegripligt att man inte kan kritisera teslas aktiekurs utan att behöva bli utsatt för attacker. Vi vill tydligen ha ett facistiskt forum där alla oliktänkande ska bort.
Får väl börja ignorera den här tråden också som flera andra där folk inte klarar av att man inte delar deras åsikter.
Baserat på all fakta jag har om tesla (och jag medger att det nog inte är allt) så ser jag bolaget som mycket övervärderat. Nu skrev jag det igen, lika bra att förbereda sig på gatloppet.
Jag pysslar mycket med aktier, men inte alls på dessa risknivåer. Var och en får argumentera för sina åsikter samt göra de investeringar som passar dem. Men en sak ska ni veta, världen blir inte bättre av att alla åsikter likriktas.
Vissa köper Tesla aktien av ideologiska skäl.Remuz skrev:Det finns massor av inlägg där jag (och andra) förklarat varför värderingen är för hög. Nu har ni hausare jagat bort alla andra skeptiker från den här tråden, så det är inte mycket av debatt kvar
Det är fler än ekonomer som ser det fullständigt absurda i det handlandet.Zalman3 skrev:Vissa köper Tesla aktien av ideologiska skäl.Remuz skrev:Det finns massor av inlägg där jag (och andra) förklarat varför värderingen är för hög. Nu har ni hausare jagat bort alla andra skeptiker från den här tråden, så det är inte mycket av debatt kvar
Då är det ointressant om kursen ligger i 600 eller 6.000 dollar.
Man köper ändå.
Detta har tydligen ekonomer svårt att förstå.
Blir en diskussion verkligen bättre av omotiverade negativa åsikter som ingen får iifrågasätta?Remuz skrev:Det finns massor av inlägg där jag (och andra) förklarat varför värderingen är för hög. Nu har ni hausare jagat bort alla andra skeptiker från den här tråden, så det är inte mycket av debatt kvar
Nu är inte jag ekonom, men det är den typen av tankar som gör att aktier blir övervärderade, men jag är helt ok med att man handlar på det sättet. Det jag inte är ok med är att jag inte får uttrycka att det för mig är en orimlig värdering. Ni får handla hur ni vill samt motivera det hur ni vill, jag får avstå eller blanka och jag får motivera det hur jag vill. Men varje gång jag tar upp att aktien är övervärderad får jag en massa ilska mot mig, på samma sätt som Legato och Verdi jagats från den här tråden försöker ni nu jaga bort mig.Zalman3 skrev:Vissa köper Tesla aktien av ideologiska skäl.Remuz skrev:Det finns massor av inlägg där jag (och andra) förklarat varför värderingen är för hög. Nu har ni hausare jagat bort alla andra skeptiker från den här tråden, så det är inte mycket av debatt kvar
Då är det ointressant om kursen ligger i 600 eller 6.000 dollar.
Man köper ändå.
Detta har tydligen ekonomer svårt att förstå.
Jag har motiverat min åsikt många gånger. Det är tydligen svårt för dig att acceptera det. Du får ifrågasätta det hur mycket du vill, men du kan ju tänka på tonen i dina inlägg när jag pratar om ditt älskade företags aktie. Jag älskar Tesla och Elon (SpaceX också), men jag tror inte lika hårt på teslas framtida vinster som ni gör. Jag tror Tesla blir ett mittenbolag på lång sikt. Har jag fel så blir jag glad, det har jag sagt förut, men det är vad jag tror baserat på den info jag har.Jordad skrev:Blir en diskussion verkligen bättre av omotiverade negativa åsikter som ingen får iifrågasätta?Remuz skrev:Det finns massor av inlägg där jag (och andra) förklarat varför värderingen är för hög. Nu har ni hausare jagat bort alla andra skeptiker från den här tråden, så det är inte mycket av debatt kvar
Att aktien är högt värderad utifrån var Tesla är idag håller självklart alla med om här. Men att den är övervärderad som du hävdade är inte lika självklart.
Det var din ton här som startade det:Remuz skrev:Jag har motiverat min åsikt många gånger. Det är tydligen svårt för dig att acceptera det. Du får ifrågasätta det hur mycket du vill, men du kan ju tänka på tonen i dina inlägg när jag pratar om ditt älskade företags aktie. Jag älskar Tesla och Elon (SpaceX också), men jag tror inte lika hårt på teslas framtida vinster som ni gör. Jag tror Tesla blir ett mittenbolag på lång sikt. Har jag fel så blir jag glad, det har jag sagt förut, men det är vad jag tror baserat på den info jag har.
Självklart måste någon besvara det om man uttrycker sig så.Superfina grafer men jag skulle vilja påstå att man viktat in än mer i kursen redan. Det är ju problemet med ras efter rapporterna då man viktat in mer än vad ens Elon ljugit ihop...
För mig är det ointressant med alla påståenden om att TSLA är övervärderad eller är på väg till månen, om man inte samtidigt berättar vad som är rätt värde och hur man kommer fram till det.Remuz skrev:Nu är inte jag ekonom, men det är den typen av tankar som gör att aktier blir övervärderade, men jag är helt ok med att man handlar på det sättet. Det jag inte är ok med är att jag inte får uttrycka att det för mig är en orimlig värdering. Ni får handla hur ni vill samt motivera det hur ni vill, jag får avstå eller blanka och jag får motivera det hur jag vill. Men varje gång jag tar upp att aktien är övervärderad får jag en massa ilska mot mig, på samma sätt som Legato och Verdi jagats från den här tråden försöker ni nu jaga bort mig.
(Ni ovan är samlingsnamn för hausare med låg tolerans)
Jag gillar oliktänkande skarpt.Remuz skrev:Jag konstaterar att folk i denna tråd är samma som de jag undvek på flashback för 15år sedan. Likrikta på. Jag har gett mina åsikter till varför jag tycker som jag tycker, men ändå sägs det att jag inte har det. Jag har hållit god ton under attackerna, men det går inte att argumentera med folk som inte klarar av oliktänkande.
Varför måste man kunna säga vad som är rätt värde? Det räcker ju med att man kan motivera varför man tycker nuvarande värdering är hög eller låg.FinaFisken skrev:
För mig är det ointressant med alla påståenden om att TSLA är övervärderad eller är på väg till månen, om man inte samtidigt berättar vad som är rätt värde och hur man kommer fram till det.
Det skulle förstås vara ett bakslag om 4680 inte kom igång, men varför tror du att Teslas fortsatta existens (min tolkning av "Teslas framtid") hänger på det? Kan de inte i värsta fall fortsätta med 2170?taliz skrev:Tycker problemen med 4680 är oroväckande.
Känns som mkt av Teslas framtid hänger på att de får till 4680 i närtid.
Verkar inte som analytiker tagit höjd för det(eller överhuvudtaget noterat det).
Klart dom kan fortsätta med 2170, men den tekniken är ju inte mkt bättre än konkurrenterna.renes skrev:Det skulle förstås vara ett bakslag om 4680 inte kom igång, men varför tror du att Teslas fortsatta existens (min tolkning av "Teslas framtid") hänger på det? Kan de inte i värsta fall fortsätta med 2170?taliz skrev:Tycker problemen med 4680 är oroväckande.
Känns som mkt av Teslas framtid hänger på att de får till 4680 i närtid.
Verkar inte som analytiker tagit höjd för det(eller överhuvudtaget noterat det).
Det är ganska assymetriskt sett. Dvs Tesla måste vara mycket bättre än konkurrenterna för att finnas kvar, medan konkurrenterna bara behöver vara inte mycket sämre än Tesla. Tror inte det funkar så, i synnerhet inte eftersom Tesla nu kan anses vara ledaren i segmentet och utmanare behöver vara avsevärt bättre än ledaren för att komma förbi. Lika bra räcker inte.taliz skrev:Klart dom kan fortsätta med 2170, men den tekniken är ju inte mkt bättre än konkurrenterna.renes skrev:Det skulle förstås vara ett bakslag om 4680 inte kom igång, men varför tror du att Teslas fortsatta existens (min tolkning av "Teslas framtid") hänger på det? Kan de inte i värsta fall fortsätta med 2170?taliz skrev:Tycker problemen med 4680 är oroväckande.
Känns som mkt av Teslas framtid hänger på att de får till 4680 i närtid.
Verkar inte som analytiker tagit höjd för det(eller överhuvudtaget noterat det).
4680 är ju ett rejält kliv framåt, så att säga nästa generation efter skateboard-designen som de först lanserade med Model S 2012.
Flera övriga tillverkare har nu också en skateboard-design, dvs de är ikapp på den fronten nu.
Att Tesla använder cylindriska 2170 som är enklare och därmed billigare att masstillverka är en fördel jämfört med konkurrenterna. Men Rivian kommer snart med 2170 och det kommer säkert även fler bilar förutom M3 SR som har de ännu billigare LFP-cellerna framöver.taliz skrev:Klart dom kan fortsätta med 2170, men den tekniken är ju inte mkt bättre än konkurrenterna.renes skrev:Det skulle förstås vara ett bakslag om 4680 inte kom igång, men varför tror du att Teslas fortsatta existens (min tolkning av "Teslas framtid") hänger på det? Kan de inte i värsta fall fortsätta med 2170?taliz skrev:Tycker problemen med 4680 är oroväckande.
Känns som mkt av Teslas framtid hänger på att de får till 4680 i närtid.
Verkar inte som analytiker tagit höjd för det(eller överhuvudtaget noterat det).
4680 är ju ett rejält kliv framåt, så att säga nästa generation efter skateboard-designen som de först lanserade med Model S 2012.
Flera övriga tillverkare har nu också en skateboard-design, dvs de är ikapp på den fronten nu.
Återstår att se om de lyckas nå 100GWh nästa år.The production staff is nearly all hired. Our material supply chain is established and the team is on track for full production ramp this year. Meanwhile, we've developed enough engineering confidence with our 4680 design and the production process and equipment to kick off manufacturing equipment and facility construction to support our 100 gigawatt hour 2022 goal