Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

Legato skrev:
[JM] skrev:
MWall skrev:
....klipp pga för många citat.....

Det är hur lätt som helst att beslå Elon med att ljuga. Finns oräkneliga uttalanden som är tveksamma.
Då borde det vara lätt för dig att plocka fram några exempel då.
Ett ganska enkelt exempel är väl när han påstod att Tesla var nära konkurs den senaste gången. Ett annat är "Funding Secured". Den senare kostade mig många tusen.
Som inte är lögner om FSD.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Legato skrev:
[JM] skrev:
MWall skrev:
....klipp pga för många citat.....

Det är hur lätt som helst att beslå Elon med att ljuga. Finns oräkneliga uttalanden som är tveksamma.
Då borde det vara lätt för dig att plocka fram några exempel då.
Ett ganska enkelt exempel är väl när han påstod att Tesla var nära konkurs den senaste gången. Ett annat är "Funding Secured". Den senare kostade mig många tusen.
Som inte är lögner om FSD.
Vilket jag inte heller påstått och det var ju inte heller det som efterfrågades.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

Legato skrev:
[JM] skrev:
Legato skrev:
[JM] skrev:
MWall skrev:
....klipp pga för många citat.....

Det är hur lätt som helst att beslå Elon med att ljuga. Finns oräkneliga uttalanden som är tveksamma.
Då borde det vara lätt för dig att plocka fram några exempel då.
Ett ganska enkelt exempel är väl när han påstod att Tesla var nära konkurs den senaste gången. Ett annat är "Funding Secured". Den senare kostade mig många tusen.
Som inte är lögner om FSD.
Vilket jag inte heller påstått och det var ju inte heller det som efterfrågades.
Jo det var precis FSD vi diskuterade och huruvida Elon ljuger och lurar folk att köpa den innan den är klar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

[JM] skrev:
MWall skrev:
....klipp pga för många citat.....

Det är hur lätt som helst att beslå Elon med att ljuga. Finns oräkneliga uttalanden som är tveksamma.
Då borde det vara lätt för dig att plocka fram några exempel då.

https://www.roadandtrack.com/news/a3535 ... have-made/

https://elonsbrokenpromises.com/
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

MWall skrev:
[JM] skrev:
MWall skrev:
....klipp pga för många citat.....

Det är hur lätt som helst att beslå Elon med att ljuga. Finns oräkneliga uttalanden som är tveksamma.
Då borde det vara lätt för dig att plocka fram några exempel då.

https://www.roadandtrack.com/news/a3535 ... have-made/

https://elonsbrokenpromises.com/
Jag tar upp det exempel som har med AP/Summon att göra för det ligger närmast FSD.
Övrigt handlar om M3, semi, CT osv.


Elon Musk
@elonmusk
In ~2 years, summon should work anywhere connected by land & not blocked by borders, eg you're in LA and the car is in NY
9:11 PM · Jan 10, 2016
Nu behöver du/ni bara bevisa att Elon själv inte trodde på detta påstående när han twittrade det.
Det blir ju nämligen inte en lögn förän det är en medveten handlig i avseende att vilseleda.
Om Elon på fullt allvar tror, vid givna tillfället, på det han säger/skriver så är det inte en lögn.

Överoptimistiskt så här i efterhand, javisst alla gånger, men inte en lögn.

Väntar fortfarande på ett BEVIS på att han ljugit om FSD.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Legato skrev:
[JM] skrev:
Legato skrev:
[JM] skrev:


Ett ganska enkelt exempel är väl när han påstod att Tesla var nära konkurs den senaste gången. Ett annat är "Funding Secured". Den senare kostade mig många tusen.
Som inte är lögner om FSD.
Vilket jag inte heller påstått och det var ju inte heller det som efterfrågades.
Jo det var precis FSD vi diskuterade och huruvida Elon ljuger och lurar folk att köpa den innan den är klar.
Läs det som citerades. Diskussionen gällde lögner generellt. Men, men det finns givetvis hur mkt som helst även ang FSD. Exempelvis att AP2 skulle vara tillräcklig hårdvara för FSD. Man får vara bra naiv om man på fullt allvar tror att EM faktiskt trodde det. Det är ett intressant ämne för övrigt, EM är uppenbarligen en otroligt intelligent man, ändå tycks många tro att han är helt oförmögen till kritiskt tänkande.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Att vilseleda skulle jag definitivt klassa som en lögn.

Har svårt att tro att Elon har så dålig koll på sin produkt så att han omedvetet sprider falsk information.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Att vilseleda skulle jag definitivt klassa som en lögn.

Har svårt att tro att Elon har så dålig koll på sin produkt så att han omedvetet sprider falsk information.
Precis. Det är fascinerande med ansatsen att EM skulle vara hyperintelligent och totalt okunnig på samma gång. Att AP2 inte skulle duga för FSD hade min 13-åriga son kunnat förklara.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
dd88 skrev:
Att vilseleda skulle jag definitivt klassa som en lögn.

Har svårt att tro att Elon har så dålig koll på sin produkt så att han omedvetet sprider falsk information.
Precis. Det är fascinerande med ansatsen att EM skulle vara hyperintelligent och totalt okunnig på samma gång. Att AP2 inte skulle duga för FSD hade min 13-åriga son kunnat förklara.
Har han aldrig i intervjusammanhang fått frågan om anledningen till missbedömningarna?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

Legato skrev:

Läs det som citerades. Diskussionen gällde lögner generellt. Men, men det finns givetvis hur mkt som helst även ang FSD. Exempelvis att AP2 skulle vara tillräcklig hårdvara för FSD. Man får vara bra naiv om man på fullt allvar tror att EM faktiskt trodde det. Det är ett intressant ämne för övrigt, EM är uppenbarligen en otroligt intelligent man, ändå tycks många tro att han är helt oförmögen till kritiskt tänkande.
Hela diskussionen började på sidan 853 där jag kommenterade Maw med följande.
[JM] skrev:
Maw skrev:

Ett hedervärt förhållningssätt är att man utvecklar först och tar betalt sen. Eftersom det tycks vara många år kvar till fungerande självkörning för Tesla så är det alldeles för tidigt att ta betalt för produkten/tjänsten FSD.

Föreställ dig att Apple skulle ha börjat sälja och ta betalt funktioner i sina produkter år 2016 som kanske är färdiga år 2026.. helt otänkbart..
Det är ju ingen som tvingar dig att köpa....
Nu har du valmöjligheten att köpa eller inte.
Snacka om i-landsproblem. Gnälla på valfrihet....
Ingenstans efter det har vi, jag eller MWall, nämnt något annat tema än FSD....
Vilket var diskussionen du valde att bidra i.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Tramsig diskussion. Klart han visste att det inte skulle gå. Precis som med robotaxi.

Jag tycker det är lögner. Vad är det annars?

Finns väl säkert nån som tror att Teslabot blir verklighet också...
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Legato skrev:

Läs det som citerades. Diskussionen gällde lögner generellt. Men, men det finns givetvis hur mkt som helst även ang FSD. Exempelvis att AP2 skulle vara tillräcklig hårdvara för FSD. Man får vara bra naiv om man på fullt allvar tror att EM faktiskt trodde det. Det är ett intressant ämne för övrigt, EM är uppenbarligen en otroligt intelligent man, ändå tycks många tro att han är helt oförmögen till kritiskt tänkande.
Hela diskussionen började på sidan 853 där jag kommenterade Maw med följande.
[JM] skrev:
Maw skrev:

Ett hedervärt förhållningssätt är att man utvecklar först och tar betalt sen. Eftersom det tycks vara många år kvar till fungerande självkörning för Tesla så är det alldeles för tidigt att ta betalt för produkten/tjänsten FSD.

Föreställ dig att Apple skulle ha börjat sälja och ta betalt funktioner i sina produkter år 2016 som kanske är färdiga år 2026.. helt otänkbart..
Det är ju ingen som tvingar dig att köpa....
Nu har du valmöjligheten att köpa eller inte.
Snacka om i-landsproblem. Gnälla på valfrihet....
Ingenstans efter det har vi, jag eller MWall, nämnt något annat tema än FSD....
Vilket var diskussionen du valde att bidra i.
Det är inte sant.

För det första så var det detta som skrevs:
"Det är hur lätt som helst att beslå Elon med att ljuga. Finns oräkneliga uttalanden som är tveksamma.

Då borde det vara lätt för dig att plocka fram några exempel då."

Det var alltså lögner generellt. Vidare så gav MWall svar i form av länkar till just generella lögner, inte lögner ang AP-specifikt. Det må hända att du enbart var intresserad av just FSD-lögner, men då hade du kunnat fråga om just det. Oavsett, så har du nu fått konkreta exempel även på det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

Legato skrev:
[JM] skrev:
Legato skrev:

Läs det som citerades. Diskussionen gällde lögner generellt. Men, men det finns givetvis hur mkt som helst även ang FSD. Exempelvis att AP2 skulle vara tillräcklig hårdvara för FSD. Man får vara bra naiv om man på fullt allvar tror att EM faktiskt trodde det. Det är ett intressant ämne för övrigt, EM är uppenbarligen en otroligt intelligent man, ändå tycks många tro att han är helt oförmögen till kritiskt tänkande.
Hela diskussionen började på sidan 853 där jag kommenterade Maw med följande.
[JM] skrev:
Maw skrev:

Ett hedervärt förhållningssätt är att man utvecklar först och tar betalt sen. Eftersom det tycks vara många år kvar till fungerande självkörning för Tesla så är det alldeles för tidigt att ta betalt för produkten/tjänsten FSD.

Föreställ dig att Apple skulle ha börjat sälja och ta betalt funktioner i sina produkter år 2016 som kanske är färdiga år 2026.. helt otänkbart..
Det är ju ingen som tvingar dig att köpa....
Nu har du valmöjligheten att köpa eller inte.
Snacka om i-landsproblem. Gnälla på valfrihet....
Ingenstans efter det har vi, jag eller MWall, nämnt något annat tema än FSD....
Vilket var diskussionen du valde att bidra i.
Det är inte sant.

För det första så var det detta som skrevs:
"Det är hur lätt som helst att beslå Elon med att ljuga. Finns oräkneliga uttalanden som är tveksamma.

Då borde det vara lätt för dig att plocka fram några exempel då."

Det var alltså lögner generellt. Vidare så gav MWall svar i form av länkar till just generella lögner, inte lögner ang AP-specifikt. Det må hända att du enbart var intresserad av just FSD-lögner, men då hade du kunnat fråga om just det. Oavsett, så har du nu fått konkreta exempel även på det.
Eftersom allt ovan rör FSD så tolkar du naturligtvis det som att det rör allt annat. Eftersom det passar din agenda.
Eftersom det uppenbarligen är ett försöka att skruva diskussionen åt ett annat håll så väljer jag att inte kommentera utan väntar fortfarande på BEVIS om att han medvetet ljuger om FSD.

Sen kan fortsätta gnälla om 13-åringar osv eller annat irrelevant i brist på fakta.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

Sandlåda :lol:

Att som VD för ett börsbolag sägs att 2016 kan man åka kust till kust med FSD är ju inte ok även om man tror på det. Det driver ju aktiekursen och ska därmed vara rejält underbyggt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

MWall skrev:
Tramsig diskussion. Klart han visste att det inte skulle gå. Precis som med robotaxi.

Jag tycker det är lögner. Vad är det annars?

Finns väl säkert nån som tror att Teslabot blir verklighet också...
Tramsig diskussion.
Och ändå väljer du att fortsätta?!
Fortfarande utan mer fakta eller bevis om lögn.

Jag ser bara ytterligare inlägg med brist på relevant information och försök att vinkla diskussionen åt andra håll som bekräftelse för att jag har rätt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

[JM] skrev:
MWall skrev:
Tramsig diskussion. Klart han visste att det inte skulle gå. Precis som med robotaxi.

Jag tycker det är lögner. Vad är det annars?

Finns väl säkert nån som tror att Teslabot blir verklighet också...
Tramsig diskussion.
Och ändå väljer du att fortsätta?!
Fortfarande utan mer fakta eller bevis om lögn.

Jag ser bara ytterligare inlägg med brist på relevant information och försök att vinkla diskussionen åt andra håll som bekräftelse för att jag har rätt.
Jag anser att jag bevisat att han har ljugit om FSD. Att du slingrar dig om semantik och tankar om huruvida han trodde på vad han sa eller inte är det som är trams. Elon är en av världens mest intelligenta människor. Han gör inte såna missbedömningar omedvetet. Punkt.

Jag känner mer och mer att allt det här med att Elon inte vill tjäna pengar och bara bidra till omställningen är bullshit också. Hela den storyn är nog ytterst medveten för att tjäna just pengar på tidsandan.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av tslaqqq »

Somliga är tragiskt trångsynta och med bakomliggande agenda som de inte vill avslöja - då pratar vi inte om Elon...

Känns ej heller som samma individer aldrig drivit egna bolag eller förstår vad begreppet vision betyder
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

tslaqqq skrev:
Somliga är tragiskt trångsynta och med bakomliggande agenda som de inte vill avslöja - då pratar vi inte om Elon...

Känns ej heller som samma individer aldrig drivit egna bolag eller förstår vad begreppet vision betyder

Finns regler kring manipulation av börskursen också. Elon har väl till och med fällts för vissa utspel?

Visioner är något annat. Det kan de väl hålla internt? Visionerna är väl ändå till för deras arbete. Börjar man sprida det till allmänheten så är det mer reklam än vision?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Legato skrev:
[JM] skrev:
Legato skrev:

Läs det som citerades. Diskussionen gällde lögner generellt. Men, men det finns givetvis hur mkt som helst även ang FSD. Exempelvis att AP2 skulle vara tillräcklig hårdvara för FSD. Man får vara bra naiv om man på fullt allvar tror att EM faktiskt trodde det. Det är ett intressant ämne för övrigt, EM är uppenbarligen en otroligt intelligent man, ändå tycks många tro att han är helt oförmögen till kritiskt tänkande.
Hela diskussionen började på sidan 853 där jag kommenterade Maw med följande.
[JM] skrev:
Maw skrev:

Ett hedervärt förhållningssätt är att man utvecklar först och tar betalt sen. Eftersom det tycks vara många år kvar till fungerande självkörning för Tesla så är det alldeles för tidigt att ta betalt för produkten/tjänsten FSD.

Föreställ dig att Apple skulle ha börjat sälja och ta betalt funktioner i sina produkter år 2016 som kanske är färdiga år 2026.. helt otänkbart..
Det är ju ingen som tvingar dig att köpa....
Nu har du valmöjligheten att köpa eller inte.
Snacka om i-landsproblem. Gnälla på valfrihet....
Ingenstans efter det har vi, jag eller MWall, nämnt något annat tema än FSD....
Vilket var diskussionen du valde att bidra i.
Det är inte sant.

För det första så var det detta som skrevs:
"Det är hur lätt som helst att beslå Elon med att ljuga. Finns oräkneliga uttalanden som är tveksamma.

Då borde det vara lätt för dig att plocka fram några exempel då."

Det var alltså lögner generellt. Vidare så gav MWall svar i form av länkar till just generella lögner, inte lögner ang AP-specifikt. Det må hända att du enbart var intresserad av just FSD-lögner, men då hade du kunnat fråga om just det. Oavsett, så har du nu fått konkreta exempel även på det.
Eftersom allt ovan rör FSD så tolkar du naturligtvis det som att det rör allt annat. Eftersom det passar din agenda.
Eftersom det uppenbarligen är ett försöka att skruva diskussionen åt ett annat håll så väljer jag att inte kommentera utan väntar fortfarande på BEVIS om att han medvetet ljuger om FSD.

Sen kan fortsätta gnälla om 13-åringar osv eller annat irrelevant i brist på fakta.
Min agenda? Gnälla om 13-åringar? Herregud.

Förhoppningsvis inser du att det alltid kommer vara en bedömningsfråga vad som är med avsikt och inte. Men det är alltid lika roligt med folk som helgonförklarar EM samtidigt som de indirekt säger att han är hopplöst okunnig. Det går givetvis inte ihop någonstans. Men gör de dig gladare att lura dig själv så för all del...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
tslaqqq skrev:
Somliga är tragiskt trångsynta och med bakomliggande agenda som de inte vill avslöja - då pratar vi inte om Elon...

Känns ej heller som samma individer aldrig drivit egna bolag eller förstår vad begreppet vision betyder

Finns regler kring manipulation av börskursen också. Elon har väl till och med fällts för vissa utspel?

Visioner är något annat. Det kan de väl hålla internt? Visionerna är väl ändå till för deras arbete. Börjar man sprida det till allmänheten så är det mer reklam än vision?
Han har fällts för "funding secured", det fanns ingen som helst sanning bakom det men han valde ändå att göra uttalanden om att det inte fanns någon allmängiltig definition av hans formulering. Ungefär lika fånigt semantik-käbbel som vissa andra inlägg här.

Ibland känns det som att han underskattar andra och tror att de inte förstår den allra mest grundläggande logiken. Kanske riskerar det att bli så när man är extremt intelligent. Det tragiska är ju att han trots allt ganska ofta verkar ha rätt, vissa köper det han säger helt oavsett vad det är.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Viggo

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Viggo »

Legato skrev:
Han har fällts för "funding secured", det fanns ingen som helst sanning bakom det men han valde ändå att göra uttalanden om att det inte fanns någon allmängiltig definition av hans formulering.
Det stämmer inte, han har varken dömts för det liksom att det inte bevisats att det inte fanns någon sanning bakom det:

https://www.sec.gov/news/press-release/2018-226

SEC har anklagat och stämt honom för det du skriver, men resten är osanning.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Han har fällts för "funding secured", det fanns ingen som helst sanning bakom det men han valde ändå att göra uttalanden om att det inte fanns någon allmängiltig definition av hans formulering. Ungefär lika fånigt semantik-käbbel som vissa andra inlägg här.

Ibland känns det som att han underskattar andra och tror att de inte förstår den allra mest grundläggande logiken. Kanske riskerar det att bli så när man är extremt intelligent. Det tragiska är ju att han trots allt ganska ofta verkar ha rätt, vissa köper det han säger helt oavsett vad det är.
Nej, Elon har inte fällts. Varför detta konstanta ältande av gammal utagerad skit? Har ni inget bättre för er?

Tesla är i ett oerhört spännande läge. Vinsten kan bli grym under Q4 med marginaler som närmar sig tech-bolagen. Man håller samtidigt på och inviger två nya fabriker som båda ska tillverka bilar med ny revolutionerande teknologi. Det har aldrig kännts mer spännande att äga Tesla-aktier :D


OBS! Läs inte det nedanför här utan bry er om något vettigt istället.

Funding secured var inte nödvändigtvis en lögn. Även om det självklart inte var tillräckligt så hävdade Elon att han hade ett muntligt löfte med Saudi PIF och det fanns flera andra intresserade som ville ingå i ett utköp. Elon har inte fällts för att ha gjort något fel men Tesla förlikade med SEC och gick med på att Elon Musk lämnade över ordförandeskapet i styrelsen till Robyn Denholm. Elon fick välkommen avlastning från sin arbetsbörda och för de överenskomna böterna fick han aktier i utbyte. Elon har tjänat några hundra miljoner dollar på att ha betalat de böterna. Alla aktieägare(mig inkluderat) som skrev till Tesla och bad dem stoppa utköpet fick också vad vi ville och Tesla förblev noterat. Långsiktiga aktieägare har haft löjlig avkastning tack vare det :D

Att Tesla var mindre än 10 veckor från konkurs var garanterat inte en lögn. Tesla försökte tredubbla sin produktion på kort tid och det är riskfyllt vilket de också fick erfara.

När det gäller fsd och robotaxis så är det tydligt att det är området där Elon Musk har sämst kompetens och det är också där hans överdrivna optimism har irrat mest fel. Men att kalla det lögner och älta det år ut och år in känns bara sjukligt vid det här laget. Vettigare att ni skapar en supportgrupp och försöker hitta verktyg för att komma vidare i livet.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Viggo skrev:
Legato skrev:
Han har fällts för "funding secured", det fanns ingen som helst sanning bakom det men han valde ändå att göra uttalanden om att det inte fanns någon allmängiltig definition av hans formulering.
Det stämmer inte, han har varken dömts för det liksom att det inte bevisats att det inte fanns någon sanning bakom det:

https://www.sec.gov/news/press-release/2018-226

SEC har anklagat och stämt honom för det du skriver, men resten är osanning.
Hur menar du att det du länkar skulle visa att EM var oskyldig?

Det står i texten som du länkar att de förlikats men att EM varken erkänner eller förnekar det ha anklagats för. Eftersom han fick ett straff får man väl se det som att han är fälld/dömd, ungefär som man tar emot ett strafföreläggande i Sverige, huruvida man erkänner eller inte är ovidkommande, man har likväl begått brottet.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Viggo skrev:
Legato skrev:
Han har fällts för "funding secured", det fanns ingen som helst sanning bakom det men han valde ändå att göra uttalanden om att det inte fanns någon allmängiltig definition av hans formulering.
Det stämmer inte, han har varken dömts för det liksom att det inte bevisats att det inte fanns någon sanning bakom det:

https://www.sec.gov/news/press-release/2018-226

SEC har anklagat och stämt honom för det du skriver, men resten är osanning.
Nu var det detta med semantik igen... Han settlade och betalade $20M (plus lika mycket från Tesla som bolag), han accepterade också att kliva ner från ordförandeposten.

Att det inte fanns någon sanning vet vi ju per definition eftersom det inte blev något utköp.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Han har fällts för "funding secured", det fanns ingen som helst sanning bakom det men han valde ändå att göra uttalanden om att det inte fanns någon allmängiltig definition av hans formulering. Ungefär lika fånigt semantik-käbbel som vissa andra inlägg här.

Ibland känns det som att han underskattar andra och tror att de inte förstår den allra mest grundläggande logiken. Kanske riskerar det att bli så när man är extremt intelligent. Det tragiska är ju att han trots allt ganska ofta verkar ha rätt, vissa köper det han säger helt oavsett vad det är.
Nej, Elon har inte fällts. Varför detta konstanta ältande av gammal utagerad skit? Har ni inget bättre för er?

Tesla är i ett oerhört spännande läge. Vinsten kan bli grym under Q4 med marginaler som närmar sig tech-bolagen. Man håller samtidigt på och inviger två nya fabriker som båda ska tillverka bilar med ny revolutionerande teknologi. Det har aldrig kännts mer spännande att äga Tesla-aktier :D


OBS! Läs inte det nedanför här utan bry er om något vettigt istället.

Funding secured var inte nödvändigtvis en lögn. Även om det självklart inte var tillräckligt så hävdade Elon att han hade ett muntligt löfte med Saudi PIF och det fanns flera andra intresserade som ville ingå i ett utköp. Elon har inte fällts för att ha gjort något fel men Tesla förlikade med SEC och gick med på att Elon Musk lämnade över ordförandeskapet i styrelsen till Robyn Denholm. Elon fick välkommen avlastning från sin arbetsbörda och för de överenskomna böterna fick han aktier i utbyte. Elon har tjänat några hundra miljoner dollar på att ha betalat de böterna. Alla aktieägare(mig inkluderat) som skrev till Tesla och bad dem stoppa utköpet fick också vad vi ville och Tesla förblev noterat. Långsiktiga aktieägare har haft löjlig avkastning tack vare det :D

Att Tesla var mindre än 10 veckor från konkurs var garanterat inte en lögn. Tesla försökte tredubbla sin produktion på kort tid och det är riskfyllt vilket de också fick erfara.

När det gäller fsd och robotaxis så är det tydligt att det är området där Elon Musk har sämst kompetens och det är också där hans överdrivna optimism har irrat mest fel. Men att kalla det lögner och älta det år ut och år in känns bara sjukligt vid det här laget. Vettigare att ni skapar en supportgrupp och försöker hitta verktyg för att komma vidare i livet.

Wow. Jag trodde verkligen du kunde mer om kapitalmarknaden än att ha gått på att de var nära konkurs. Tror man på fullt allvar att Tesla i det läget saknade möjlighet att resa kapital så orkar jag inte ens diskutera.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar