Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Aktien TSLA

Inlägg av kenjon »

Nja, det är bara PKK som EU har klassat, inte YPG som Turkiet också säger är terrorister.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
niklas12
Inlägg: 2506
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Aktien TSLA

Inlägg av niklas12 »

MWall skrev:
wannabee skrev:
Maw skrev:
Elon låter mer och mer som Trump i sitt hån av alla som tycker något annat än han själv gör...
Du vet om att Trump fick fler röster när han förlorade mot Biden, än när han vann mot Hillary, så de som röstade på honom verkar ha gillat det han gjorde som president?

I Sverige pratar vi gärna om hur hjärntvättade t ex ryssarna är av sin statsmedia. Men verkar som vi får en skev bild av omvärlden i Sverige också. T ex Trump som beskrivs som hin håle själv. Jag vet ärligt talat inte mycket om Trumps faktiska politik. Det är det ingen som rapporterar om i Sverige. Allt fokus ligger på hans persona.

En annan sak som slog mig nu när Erdogan sa nej om NATO. Först lät det jättekonstigt med hans snack om att vi gömmer terrorister. Sen säger de i förbifarten att PKK och den där andra organisationen är terroriststämplade av EU. Dvs EU som helhet tycker att det är terrorister. Men i Sverige är det "frihetskämpar". Det är ju fan helt sjukt. Är det via sossarna som det blivit så?
MP och VPK är väl de som driver egen agenda att skydda PKK och övriga med C som medhåll i mångt och mycket.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

kenjon skrev:
Nja, det är bara PKK som EU har klassat, inte YPG som Turkiet också säger är terrorister.

Ok, är inte insatt eller bryr mig så väldigt. Tyckte det bara var pikant att Erdogan faktiskt kan ha rätt även sett med objektiva ögon. Sverige har alltså vägrat utlämna medlemmar i en terroriststämplad organisation. Det är ju egentligen oerhört.

Sen finns det kanske en massa om och men som krånglar till det hela. Men det brukar det ju finnas.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
kenjon skrev:
Nja, det är bara PKK som EU har klassat, inte YPG som Turkiet också säger är terrorister.

Ok, är inte insatt eller bryr mig så väldigt. Tyckte det bara var pikant att Erdogan faktiskt kan ha rätt även sett med objektiva ögon. Sverige har alltså vägrat utlämna medlemmar i en terroriststämplad organisation. Det är ju egentligen oerhört.

Sen finns det kanske en massa om och men som krånglar till det hela. Men det brukar det ju finnas.
Att vara medlem i en terroristorganisation är kanske inte grund för utlämning, speciellt inte om tortyr väntar. För att det ska bli fråga om utlämning måste ett brott ha begåtts och brottet måste även vara ett brott enligt Svenska lagar.

YPG stred väl med/åt väst under kanpen mpt IS och har hyllats av bl a USA. De är inte terrorklassade av EU eller USA.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Halloj, vad tror ni om aktien TSLA?
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Melon Must »

spacecoin skrev:
Halloj, vad tror ni om aktien TSLA?
Vi är nog många som ångrat att man inte sålde på 1200 och köpte på sig nu igen. På längre sikt tror jag verkligen på TSLA.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Jag ser bara att Tesla rört sig som Nasdaq med samma hävstång som vanligt.
Ni tror inte att Teslas kurssvängningar påverkar Nasdaq Composite trots att den ingår i index?

Hela den här inställningen att "Tesla är som Nasdaq med hävstäng" påminner mig om en rolig tweet jag såg härom veckan på ett liknande ämne (korralation är inte orsakssamband).
Fast i det här fallet är det tvärt om.
Screenshot 2022-05-20 at 10.28.24.png
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
kenjon skrev:
Nja, det är bara PKK som EU har klassat, inte YPG som Turkiet också säger är terrorister.
Ok, är inte insatt eller bryr mig så väldigt. Tyckte det bara var pikant att Erdogan faktiskt kan ha rätt även sett med objektiva ögon. Sverige har alltså vägrat utlämna medlemmar i en terroriststämplad organisation. Det är ju egentligen oerhört. [Min understrykning.]

Sen finns det kanske en massa om och men som krånglar till det hela. Men det brukar det ju finnas.
Men i det här fallet så hade ju Erdogan inte rätt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
MWall skrev:
kenjon skrev:
Nja, det är bara PKK som EU har klassat, inte YPG som Turkiet också säger är terrorister.
Ok, är inte insatt eller bryr mig så väldigt. Tyckte det bara var pikant att Erdogan faktiskt kan ha rätt även sett med objektiva ögon. Sverige har alltså vägrat utlämna medlemmar i en terroriststämplad organisation. Det är ju egentligen oerhört. [Min understrykning.]

Sen finns det kanske en massa om och men som krånglar till det hela. Men det brukar det ju finnas.
Men i det här fallet så hade ju Erdogan inte rätt...

Säger vem? Du?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
SwedishAdvocate skrev:
MWall skrev:
kenjon skrev:
Nja, det är bara PKK som EU har klassat, inte YPG som Turkiet också säger är terrorister.
Ok, är inte insatt eller bryr mig så väldigt. Tyckte det bara var pikant att Erdogan faktiskt kan ha rätt även sett med objektiva ögon. Sverige har alltså vägrat utlämna medlemmar i en terroriststämplad organisation. Det är ju egentligen oerhört. [Min understrykning.]

Sen finns det kanske en massa om och men som krånglar till det hela. Men det brukar det ju finnas.
Men i det här fallet så hade ju Erdogan inte rätt...
Säger vem? Du?
Men det framgår ju ovan i tråden (!)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Man vet att TSLA-utvecklingen är iskall när tråden handlar mer om vilka som utrotade ISIS än om aktien 8-)

Lite tråkigt nu när aktien plötsligt börjar bli intressant på riktigt. Det känns ju dock som det kommer bli riktigt tufft kortsiktigt med usel produktion och leveranser från Shanghai.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Legato skrev:
Man vet att TSLA-utvecklingen är iskall när tråden handlar mer om vilka som utrotade ISIS än om aktien 8-)

Lite tråkigt nu när aktien plötsligt börjar bli intressant på riktigt. Det känns ju dock som det kommer bli riktigt tufft kortsiktigt med usel produktion och leveranser från Shanghai.
På kort sikt blir det nog lite svajigt. Men det är ett ypperligt läge att allvarligt fundera på
om man inte ska investera stort i TSLA, antingen nu eller kommande 6 månader.
Visst kursen kan dippa mer, alla bolag kan börja gå sämre, men jag är starkt
positiv till kommande 5-10 årsperiod.
För övrigt så får den här tråden en del inlägg när kusen går ner från ett visst gäng, på
samma sätt som det kommer inlägg från det andra gänget när kursen går upp. ;)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

650 !
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Aktien TSLA

Inlägg av perwis »

Billigt nu! Bara synd att jag inte har några pengar kvar att köpa mer TSLA för. Skrapade fram till en för 641. Gissar att börsraset idag beror på oro för anklagelserna mot Elon och för att valarna försöker få ned priset på en fredag för optionernas skull.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

perwis skrev:
Billigt nu! Bara synd att jag inte har några pengar kvar att köpa mer TSLA för. Skrapade fram till en för 641. Gissar att börsraset idag beror på oro för anklagelserna mot Elon och för att valarna försöker få ned priset på en fredag för optionernas skull.

Synd att jag råkade köpa 10 aktier på ~$815. Borde kanske sälja men känns som att det lika gärna kan få ligga kvar.

Har en hel del likvida medel. Är inte sugen på att köpa mer just nu heller. Det här med att fånga fallande knivar har jag fått nog av.

Snart halverad kurs från toppen? Går fort i hockey.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Yxel »

Köpte också på 800, bara ligga kvar…
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Jag ser bara att Tesla rört sig som Nasdaq med samma hävstång som vanligt.
Ni tror inte att Teslas kurssvängningar påverkar Nasdaq Composite trots att den ingår i index?

Hela den här inställningen att "Tesla är som Nasdaq med hävstäng" påminner mig om en rolig tweet jag såg härom veckan på ett liknande ämne (korralation är inte orsakssamband).
Fast i det här fallet är det tvärt om.
Bilagan Screenshot 2022-05-20 at 10.28.24.png finns inte längre
Tesla utgör några procent av Nasdaq och påverkar ytterst lite. Sker det inga betydelsefulla nyheter så handlas aktien som börsen med hävstång. Här är Nasdaq och Tesla senaste månaden.
Screenshot_20220520-211827_Chrome.jpg
Screenshot_20220520-211930_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av wannabee »

Ursäkta om det redan tagits upp.

Det var ju en rik snubbe med en massa Tesla aktier som anmodat Tesla att återköpa aktier.

https://www.dagensps.se/bors-finans/sto ... miljarder/

Det är väl oerhört dumt av Tesla att göra så, det är väl mycket bättre för företaget om de bygger fler fabriker och tar fram fler modeller för pengarna de har i kassan.

Att de ska återköpa aktier för att rädda aktiekursen är väl motsatsen till vad som brukar sägas för att motivera existensen av aktier. (Typ att företaget utfärdar aktier för att få in pengar för investeringar företaget behöver göra)

Har Elon kommenterat detta?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Ja att mena att tesla skall använda sitt kapital för att få upp kursen känns väldigt egoistisk när den som säger är en stor aktieägare.
Låt värdet vara i marknadens händer. Eller hellre gör utdelning på ägandet så det blir meningsfullt att äga.
(Om teslas skall använda kapital). Att få tesla att köpa innebär bara att denne vill ta hem den vinst den har vilket kan göra kursen ännu lägre.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

Klipp 1: Rob Maurer (Tesla Daily)
Klipp 2: Dillon Loomis (Eliectrified)
Går igenom för och nackdelar med ett återköp vs utdelningar, investeringar osv.




Mkt av de funderingar som tas upp i denna tråd brukar dessa två herrar avhandla dagligen.
Så om ni inte orkar gräva igenom hela internet varje dag för TSLA-relaterad info så ger dessa två en daglig summering.

I mitt tycke två objektiva personer som försöker lyfta fram argument från olika ståndpunkter.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jag tycker det är en gigantisk varningsflagga om ett tillväxtföretag börjar med återköp av aktier eller prata om att ge utdelning. istället för att investera i tillväxt.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev:
Jag tycker det är en gigantisk varningsflagga om ett tillväxtföretag börjar med återköp av aktier eller prata om att ge utdelning. istället för att investera i tillväxt.
Håller med. Det innebär ju att man tror att ägarna har bättre möjlighet att få avkastning genom att investera pengarna någin annastans än vad företaget kan få genom att använda pengarna för tillväxt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
spacecoin skrev:
Jag tycker det är en gigantisk varningsflagga om ett tillväxtföretag börjar med återköp av aktier eller prata om att ge utdelning. istället för att investera i tillväxt.
Håller med. Det innebär ju att man tror att ägarna har bättre möjlighet att få avkastning genom att investera pengarna någin annastans än vad företaget kan få genom att använda pengarna för tillväxt.
För inte länge sen trodde Elon mer på Bitcoin än på sitt eget bolag. ;)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
Maw skrev:
spacecoin skrev:
Jag tycker det är en gigantisk varningsflagga om ett tillväxtföretag börjar med återköp av aktier eller prata om att ge utdelning. istället för att investera i tillväxt.
Håller med. Det innebär ju att man tror att ägarna har bättre möjlighet att få avkastning genom att investera pengarna någin annastans än vad företaget kan få genom att använda pengarna för tillväxt.
För inte länge sen trodde Elon mer på Bitcoin än på sitt eget bolag. ;)
Handlade inte det om riskspridning med tanke på valutaeffekter?

Så snarare att de inte ville ha hela kassan i traditionella valutor och därför istället placerade en del i Bitcoin...

Personligen kan jag dock inte uttala mig om hur smart det var...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar