Remuz skrev:Zalman3 skrev:Jordad skrev:spacecoin skrev:Sabbe skrev:Bara mjukvaran i bilarna såsom FSD, premium connectivity, spel osv kommer att generera mer än $10.000 i vinst per fordon i framtiden.
Kanske om du väntar till år 3000 så inflationen kommer ikapp...
Det är nog inte omöjligt att Tesla säljer en bil för 40t usd och sedan under bilens livslängd tjänar ytterligare 10t genom att erbjuda olika tjänster. Elbilar kräver för lite service och bränslet är löjligt billigt. Hela bil/transportindustrin kommer försöka skapa sådana tjänster för att ersätta uteblivna intäkter.
Pratade med en Hyundai handlare.
Det är inte helt klart hur vinsten av försäljningen av mjukvaru uppgraderingar och olika prenumerationer ska fördelas.
Bilhandlaren hävdar ju att de måste få en stor del av kakan då "oljebyte" inte längre behövs.
Det är sånt som kommer ta död på många märken. Jag har suttit och försökt lansera saker i Europa och 97% tiden har gått till att hitta bonusmodeller för lokala säljare när man lanserar en ny produkt som inte passar den gamla mallen. Jag tror den tiden är förbi och sälj blir mer centraliserat. Service etc behövs lokalt, men sälj till generationer som skaffar sin första bil 2020-talet behövs inte lokalt, helst ska man nog kunna beställa den hem med Prime...
Ja det kommer att kräva en omställning helt klart, med tanke på hur ÅF:arnas intäktsfördelning ser ut. Det blir en tuff utmaning för "legacy"-bolagen.
Jag tänker att det skett en omställning under flera decennier där man går från lokala specialiserade affärer som t ex slaktare/köttaffärer, fotobutiker och bilhandlare med hög service till en modell med stormarknader med sämre service och bättre priser. Denna utveckling har fortsatt när allt gick online. Vi får se om det vänder för vissa branscher med niche-butiker i framtiden.
Jag tror dock att bilmarknaden blir väldigt "commoditized" i och med el-övergången. Det blir svårare att särskilja prestanda, räckvidd och annat om några år. Det krävs inte mycket service. Alla kommer att ha typ samma hårdvara som är standardkomponenter. Till en början kan mjukvara vara en skillnad, men den kommer att jämnas ut också tror jag. Att sälja tjänster kommer att bli det enda sättet att tjäna pengar. Att det i närtid rör sig om 1000 USD i snitt per såld Tesla per år tror jag är en våt dröm. Kanske om Level 4 blir en verklighet, vilket jag är skeptisk till.
Tesla och andra biltillverkare är nog inte på humör att ta "liability" för körning på AP i närtid, och tekniken är för långt bort. Om man har 100 000 Robotaxis i trafik som kör dubbelt så bra som en människa, så kommer det ske flera krockar per dag (typ en per timme). Tufft att förklara den matten för folk via media tror jag. Så jag tror att man kommer att behöva vara minst 10x en människa för att lansera utan att bli bränd. Och det känns lååångt bort för Tesla i dagsläget.
Edit: Det sker ungefär 2 olyckor per en miljon körda kilometer vad jag kan förstå. En taxi rullar runt 50 mil per dag, och en flotta på 100k fordon gör alltså 50 miljoner kilometer per dag, vilket skulle motsvara 50 olyckor om dagen, eller två per timme, givet att man är dubbelt så bra som en människa.
FSD-betan har väl ca 8-10 km per intervention i dagsläget i stadstrafik om man är snäll. Om man antar att det sker 10x fler olyckor i stadskörning, så behöver man alltså bli cirka 100000x gånger bättre än idag om man ska våga kalla sig L4 och "superhuman" (dubbelt så bra) i stadstrafik.
Om vi antar att varje release av FSD-betan blir dubbelt så bra som det förra, vilket den inte varit hittills, så är L4 bara 17 releaser bort Hur många Elon-veckor är det?
ref
https://www.researchgate.net/figure/Mon ... _284903283