Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Zalman3 skrev:

Horrendous Week For Shorts: Based on S3’s numbers, Tesla short sellers added more than $4 billion to their 2020 losses this week.

https://m.benzinga.com/article/18470636
Att blankarna inte lär sig :roll:
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Uppgradering av Dan Ives idag och aktien går upp fint :) Han förutspår att elbilar kommer utgöra 10% av nybilsförsäljningen år 2025 vilket är ca 7 miljoner elbilar. Teslas mål för 2025 är 4 miljoner. VW 3 miljoner. Hyundai 1 miljon. Volvo 0,5 miljoner. Elbilar kommer troligen stå för mer än 10% såvida inte alla biltillverkare misslyckas totalt vilket iofs alla utom Tesla har gjort hittills. Jag tror ändå att VW och andra kommer lyckas bättre framöver och nå sina mål.

Länk: https://borsvarlden.com/artiklar/wedbus ... fterfragan
Wedbush höjer riktkursen för Tesla på förväntningar om stark efterfrågan
Wedbush höjer riktkursen för Tesla till 560 dollar (500) och till 1 000 dollar under bullscenariot. Rekommendationen neutral upprepas.

Den höjda riktkursen kommer från att Tesla står att gynnas av en stark efterfrågan de kommande åren. På Wedbush räknar man med att elbilar går från att stå för tre procent av den totala bilförsäljningen idag till tio procent 2025.
Denna starka efterfrågan väntas oproportionerligt gynna Tesla under de närmaste åren, särskilt i den viktiga Kina-regionen, som kan stå för 40 procent av bolagets leveranser fram tills 2022. Detta förutspår Wedbush baserat på Teslas leveranser under det första året från Gigafactory i Shanghai.
Tesla stiger 1,6 procent till 497,52 dollar per aktie i förhandeln på måndagen.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Uppgradering av Dan Ives idag och aktien går upp fint :) Han förutspår att elbilar kommer utgöra 10% av nybilsförsäljningen år 2025 vilket är ca 7 miljoner elbilar. Teslas mål för 2025 är 4 miljoner. VW 3 miljoner. Hyundai 1 miljon. Volvo 0,5 miljoner. Elbilar kommer troligen stå för mer än 10% såvida inte alla biltillverkare misslyckas totalt vilket iofs alla utom Tesla har gjort hittills. Jag tror ändå att VW och andra kommer lyckas bättre framöver och nå sina mål.

Länk: https://borsvarlden.com/artiklar/wedbus ... fterfragan
Wedbush höjer riktkursen för Tesla på förväntningar om stark efterfrågan
Wedbush höjer riktkursen för Tesla till 560 dollar (500) och till 1 000 dollar under bullscenariot. Rekommendationen neutral upprepas.

Den höjda riktkursen kommer från att Tesla står att gynnas av en stark efterfrågan de kommande åren. På Wedbush räknar man med att elbilar går från att stå för tre procent av den totala bilförsäljningen idag till tio procent 2025.
Denna starka efterfrågan väntas oproportionerligt gynna Tesla under de närmaste åren, särskilt i den viktiga Kina-regionen, som kan stå för 40 procent av bolagets leveranser fram tills 2022. Detta förutspår Wedbush baserat på Teslas leveranser under det första året från Gigafactory i Shanghai.
Tesla stiger 1,6 procent till 497,52 dollar per aktie i förhandeln på måndagen.
Så det innebär att man spår att 90% av försäljningen 2025 är fossilbilar då? Då gäller det ju för biltillverkarna att balansera sin strategi så man inte blir sittande med alla äggen i en korg.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Så det innebär att man spår att 90% av försäljningen 2025 är fossilbilar då? Då gäller det ju för biltillverkarna att balansera sin strategi så man inte blir sittande med alla äggen i en korg.
Prognosen 7 miljoner elbilar 2025 är nog iofs alldeles för låg.

Det räcker ju med att räkna ihop vad typ fem av tillverkarna med högst ambitioner inom elbilar (Tesla, VW, etc) har "lovat" leverera 2025 så hamnar man på kanske 10 miljoner, sen finns det väl ytterligare 10-20 tillverkare som kommer att bidra.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Så det innebär att man spår att 90% av försäljningen 2025 är fossilbilar då? Då gäller det ju för biltillverkarna att balansera sin strategi så man inte blir sittande med alla äggen i en korg.
Prognosen 7 miljoner elbilar 2025 är nog iofs alldeles för låg.

Det räcker ju med att räkna ihop vad typ fem av tillverkarna med högst ambitioner inom elbilar (Tesla, VW, etc) har "lovat" leverera 2025 så hamnar man på kanske 10 miljoner, sen finns det väl ytterligare 10-20 tillverkare som kommer att bidra.

/fth
Jag tror också den är på tok för låg.
När dom stora tillverkarna styr om och det finns elbilar i alla smaker så kommer proppen lossna rejält.
Jag tror ju "rena" fossilbilar kommer en låg andel till 2025, iallafall på den europeiska marknaden. Det kommer bara vara elbilar och hybrider kvar. Jag tror även att vi kommer få se ett par överraskningar när det gäller vilka som kommer komma ut som vinnare.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

Lyssna på senaste avsnittet av Bilar med sladd. Jag gjorde en ordentlig koll av alla tillverkares ambitioner till 2025. Svårt att sammanställa, men summeringen hamnar på ca 20 miljoner rena elbilar per år att jämföra med totala marknaden för personbilar som hittills ligger på cirka 90M/år.

https://bilarmedsladd.se/vi-moter-elon-musk/

Det skulle antyda en marknadsandel för BEV på strax över 20%, men personligen tror jag att flera tillverkare kommer att accelerera sina planer.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

I princip gör alla sådana här analyser av s.k. experter ett grundfel: man räknar med en linjär utveckling från dagens nivåer och det blir aldrig så vid teknikskiften. Jag såg en föreläsning där han hade tagit massor av exempel inom elbilsvärlden under 2010-talet på hur analyser sett ut och samtliga hade gissat på en alldeles för långsam utveckling och hade varje år tvingats revidera sina förutsägelser. Ändå fattade ingen att de var tvungna att överge sina linjära beräkningar.

Jag tror på en snabbare utveckling. Flaskhalsen batterier kommer snart att sprängas och då kommer det att gå snabbt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
I princip gör alla sådana här analyser av s.k. experter ett grundfel: man räknar med en linjär utveckling från dagens nivåer och det blir aldrig så vid teknikskiften. Jag såg en föreläsning där han hade tagit massor av exempel inom elbilsvärlden under 2010-talet på hur analyser sett ut och samtliga hade gissat på en alldeles för långsam utveckling och hade varje år tvingats revidera sina förutsägelser. Ändå fattade ingen att de var tvungna att överge sina linjära beräkningar.

Jag tror på en snabbare utveckling. Flaskhalsen batterier kommer snart att sprängas och då kommer det att gå snabbt.
Det finns ju iofs tyvärr flera rätt hårda begränsningar/flaskhalsar, det går ju helt enkelt inte att bygga hur många/stora fabriker som helst den relativt korta tidsperioden som 4-5 år ändå är.

Man kan ju ta Tesla som utgångspunkt, dom går ju "all in" för detta och satsar mer än någon annan, och dom har alltså som mål att "bara" ha en kapacitet på 5M/år vid 2025.
Jag har svårt att se att någon annan tillverkare, även om dom mot förmodan också skulle gå "all in", skulle kunna bygga upp tillverkningskapacitet att slå detta tills dess.

Men väsentligt fler elbilar än 7M/år kommer det absolut att byggas då, jag räknar också med att vi hamnar någonstans runt 20M.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

fth skrev:
Jerker skrev:
I princip gör alla sådana här analyser av s.k. experter ett grundfel: man räknar med en linjär utveckling från dagens nivåer och det blir aldrig så vid teknikskiften.
Det finns ju iofs tyvärr flera rätt hårda begränsningar/flaskhalsar, det går ju helt enkelt inte att bygga hur många/stora fabriker som helst den relativt korta tidsperioden som 4-5 år ändå är.

Man kan ju ta Tesla som utgångspunkt, dom går ju "all in" för detta och satsar mer än någon annan, och dom har alltså som mål att "bara" ha en kapacitet på 5M/år vid 2025.
/fth
Håller med er båda. Jag tror dock att andel elbilar blir betydligt större än 10% då jag inte kan se att folk fortsätter köpa fossilbilar när det finns bättre produkter. Antagligen väntar de med sitt nybilsköp och kör vidare med sin gamla eller så har delningstjänsterna blivit så bra och billiga att många inte köper någon bil alls. Tror verkligen att peak-car var 2019.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
Jerker skrev:
I princip gör alla sådana här analyser av s.k. experter ett grundfel: man räknar med en linjär utveckling från dagens nivåer och det blir aldrig så vid teknikskiften. Jag såg en föreläsning där han hade tagit massor av exempel inom elbilsvärlden under 2010-talet på hur analyser sett ut och samtliga hade gissat på en alldeles för långsam utveckling och hade varje år tvingats revidera sina förutsägelser. Ändå fattade ingen att de var tvungna att överge sina linjära beräkningar.

Jag tror på en snabbare utveckling. Flaskhalsen batterier kommer snart att sprängas och då kommer det att gå snabbt.
Det finns ju iofs tyvärr flera rätt hårda begränsningar/flaskhalsar, det går ju helt enkelt inte att bygga hur många/stora fabriker som helst den relativt korta tidsperioden som 4-5 år ändå är.

Man kan ju ta Tesla som utgångspunkt, dom går ju "all in" för detta och satsar mer än någon annan, och dom har alltså som mål att "bara" ha en kapacitet på 5M/år vid 2025.
Jag har svårt att se att någon annan tillverkare, även om dom mot förmodan också skulle gå "all in", skulle kunna bygga upp tillverkningskapacitet att slå detta tills dess.

Men väsentligt fler elbilar än 7M/år kommer det absolut att byggas då, jag räknar också med att vi hamnar någonstans runt 20M.

/fth
Ja, så sa alla experter hela 2010-talet och ändå har elbilen haft en exponentiell utveckling hela tiden, batteriernas priser har fallit mycket snabbare än de trodde, batteriernas lagringskapacitet har stigit mer osv. Man underskattade hela tiden hur utvecklingen skulle komma att se ut. Jag tror att man underskattar utvecklingen de närmaste årtiondena också. Det satsas ju enormt på batterifabrikar världen över nu och fler och fler byggen startas. Den proppen kommer att gå ur i mitten av 2020-talet och då blir en explosion av elbilar ut på marknaden.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Nytt ATH!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Ja, så sa alla experter hela 2010-talet och ändå har elbilen haft en exponentiell utveckling hela tiden, batteriernas priser har fallit mycket snabbare än de trodde, batteriernas lagringskapacitet har stigit mer osv. Man underskattade hela tiden hur utvecklingen skulle komma att se ut. Jag tror att man underskattar utvecklingen de närmaste årtiondena också. Det satsas ju enormt på batterifabrikar världen över nu och fler och fler byggen startas. Den proppen kommer att gå ur i mitten av 2020-talet och då blir en explosion av elbilar ut på marknaden.
Ja, precis, mitten av 2020-talet, det är ju just 2025 vi talar om nu.

Jag tror också på en exponentiell utveckling, men när inte ens Tesla själva har satt upp högre mål än 5M/år till 2025 så har jag svårt att tro att dom skulle ha signifikant större kapacitet då.

Dom andra tillverkarna har ju betydligt mer blygsamma mål, i senaste avsnittet med "Bilar med sladd" så hade dom en quiz på just målsättningar 2025 för de största elbilstillverkarna, och det finns inget där som tyder på att den totala volymen elbilar skulle bli markant större än kanske 15-20 miljoner bilar tills dess, dvs motsvarande kanske 25-30% av totala volymen nya bilar.

Tesla har ju dessutom som bekant inte legat före sina prognoser särskilt ofta, desto oftare rejält efter sin tidplan ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Screen-Shot-2020-11-23-at-10.48.13-AM.jpg

Uppe i 530 dollar i efterhandeln!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Zalman3 skrev:
Nytt ATH!
Så härligt! Gjorde liten vinsthemtagning.

Har kvar en del Teslaaktier samt Nioaktier men funderar på att även köpa lite Xpeng aktier till min portfölj.

Någon här som även har Nio och Xpengaktier? :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Aktien ligger i 536 dollar i förhandeln!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av mans71 »

NiklasTesla skrev:
Zalman3 skrev:
Nytt ATH!
Så härligt! Gjorde liten vinsthemtagning.

Har kvar en del Teslaaktier samt Nioaktier men funderar på att även köpa lite Xpeng aktier till min portfölj.

Någon här som även har Nio och Xpengaktier? :)
Har också Tesla och Nio men ingen Xpeng. Fin utveckling på Nio nu iaf :)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Jag tror inte att det är dags att göra vinsthemtagning än. Ska se om jag gör det efter att alla dessa fonder handlat på sig, och det dröjer ju ett tag än.

En vän till mig köpte på min inrådan Teslaaktier för 50.000:- för 3½ år sedan och har inte rört dem sedan dess. Nu är hon upp 670%.

En annan vän köpte inte aktier i våras (disponibelt var 200.000:-). Nu sitter han med drygt 200.000:- i en trygg fond. Hade han köpt Tesla så hade han haft över 700.000:- idag.

Det är lätt att vara efterklok. :roll:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Jerker skrev:
Jag tror inte att det är dags att göra vinsthemtagning än. Ska se om jag gör det efter att alla dessa fonder handlat på sig, och det dröjer ju ett tag än.

En vän till mig köpte på min inrådan Teslaaktier för 50.000:- för 3½ år sedan och har inte rört dem sedan dess. Nu är hon upp 670%.

En annan vän köpte inte aktier i våras (disponibelt var 200.000:-). Nu sitter han med drygt 200.000:- i en trygg fond. Hade han köpt Tesla så hade han haft över 700.000:- idag.

Det är lätt att vara efterklok. :roll:
Alltid lätt i efterhand.
Jag tänker ibland gubben jag träffade på en SuC som köpte 33 dollar st för några år sedan, hans 800.000 kr har växt en del nu :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Har köpt å sålt lite under de senaste fyra åren. Alltid med lite vinst, men hade jag låtit degen vara kvar i ugnen hade jag idag kunnat beställa en Plaid för vinsten om jag sålt nu.
Nu rör jag inte aktien sedan nåt år, intalar mig själv att så länge uppgången i aktien balanserar värdeminskningen på bilen, så är allt bra :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Den fortsätter upp i förhandeln. En rad faktorer som medverkar till en uppgång i efterhandeln och nu, bl.a. att Biden nu blir briefad inför övergången. Ska bli intressant att se om det blir en rekyl p.g.a. vinsthemtagningar eller om fler köper när marknaden öppnar.
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Aktien TSLA

Inlägg av p1457 »

NiklasTesla skrev:
Zalman3 skrev:
Nytt ATH!
Så härligt! Gjorde liten vinsthemtagning.

Har kvar en del Teslaaktier samt Nioaktier men funderar på att även köpa lite Xpeng aktier till min portfölj.

Någon här som även har Nio och Xpengaktier? :)
Köpte Nio när den låg på ca 4,80. Sålde en tredjedel när den var uppe i 10. Tyvärr är jag bara en småsparare så även om procentuella ökningen är över 1000 % så är jag inte miljonär för det.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

Har Nio och Kandi också. Skulle ALDRIG sälja grundinnehavet i Tesla. Har 1000% avkastning. Dvs tio gånger insatt kapital. Plus en del tradande. Mig spelar det ingen roll om de rasar som ett korthus. Är så nöjd så nöjd om det blir 500% också. Man skall inte bli girig.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

pejvic skrev:
Har Nio och Kandi också. Skulle ALDRIG sälja grundinnehavet i Tesla. Har 1000% avkastning. Dvs tio gånger insatt kapital. Plus en del tradande. Mig spelar det ingen roll om de rasar som ett korthus. Är så nöjd så nöjd om det blir 500% också. Man skall inte bli girig.
Jag håller med. Nästan. Men om du "aldrig" säljer så har du ju inte haft något för det alls? Eller väntar du på utdelning?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

renes skrev:
pejvic skrev:
Har Nio och Kandi också. Skulle ALDRIG sälja grundinnehavet i Tesla. Har 1000% avkastning. Dvs tio gånger insatt kapital. Plus en del tradande. Mig spelar det ingen roll om de rasar som ett korthus. Är så nöjd så nöjd om det blir 500% också. Man skall inte bli girig.
Jag håller med. Nästan. Men om du "aldrig" säljer så har du ju inte haft något för det alls? Eller väntar du på utdelning?
jag är rätt gammal så man hoppas ju hitta något i livet man behöver pengarna till... Så det blir väl nåt sånt. Till slut. Förhoppningsvis. Jag känner med Apple nu efter 10år att jag faktiskt skulle kunna tänka mig att överväga en försäljning. Men lite galet att investera i ännu mer Tesla. Man kan ju inte ha alla sina pengar på en grej.
Haft alla 3/Y
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev:
renes skrev:
pejvic skrev:
Har Nio och Kandi också. Skulle ALDRIG sälja grundinnehavet i Tesla. Har 1000% avkastning. Dvs tio gånger insatt kapital. Plus en del tradande. Mig spelar det ingen roll om de rasar som ett korthus. Är så nöjd så nöjd om det blir 500% också. Man skall inte bli girig.
Jag håller med. Nästan. Men om du "aldrig" säljer så har du ju inte haft något för det alls? Eller väntar du på utdelning?
jag är rätt gammal så man hoppas ju hitta något i livet man behöver pengarna till... Så det blir väl nåt sånt. Till slut. Förhoppningsvis. Jag känner med Apple nu efter 10år att jag faktiskt skulle kunna tänka mig att överväga en försäljning. Men lite galet att investera i ännu mer Tesla. Man kan ju inte ha alla sina pengar på en grej.
Man pratar ju ibland om "dead mans car". Kanske kommer man även prata om "dead mans share"...:)
Skriv svar