Tja... i efterhandeln ligger den på 2800, så det är ju en bit kvar ändå.taliz skrev:Inte sååå långt till ARKs 4000 pre split nu.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Aktien TSLA
Helt rätt. Finns även DNB Fund Reneweable Energy och DNB Grönt Norden.olarsson skrev:Om fonder kan vara intressant så kika på texGustafsson skrev:Är lite intresserad att som amatör gå in i några andra aktier än TSLA, med klimatprofil, elbilar, kraft, vind etc.
Några tips på intressanta aktier?
BNP Paribas Energy Transition
Handelsbanken Hållbar Energi
Thematica – Future Mobility
Upp ca 130, 90 respektive 120% i år.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Aktien TSLA
Tack för tipsen. Solaredge ser mest intressant ut pga courtageavgifter men ERG Spa har trevlig direktavkastning.Credde skrev:Även Ørsted i Danmark, SolarEdge i USA, ERG Spa i Italien är några tips.NiklasTesla skrev:Förutom Tesla, Xpeng och Nio kan jag tipsa om följande:Gustafsson skrev:Är lite intresserad att som amatör gå in i några andra aktier än TSLA, med klimatprofil, elbilar, kraft, vind etc.
Några tips på intressanta aktier?
Vestas, Eolus vind, Slite vind, Arise, SoltechEnergy, Minesto, Seatwirl.
Finns säker många fler som någon annan gärna kan tipsa mig om.
Diversifiering brukar alltid vinna över tid.
Re: Aktien TSLA
Solaredge är nog braNiklasTesla skrev:Tack för tipsen. Solaredge ser mest intressant ut pga courtageavgifter men ERG Spa har trevlig direktavkastning.Credde skrev:Även Ørsted i Danmark, SolarEdge i USA, ERG Spa i Italien är några tips.NiklasTesla skrev:Förutom Tesla, Xpeng och Nio kan jag tipsa om följande:Gustafsson skrev:Är lite intresserad att som amatör gå in i några andra aktier än TSLA, med klimatprofil, elbilar, kraft, vind etc.
Några tips på intressanta aktier?
Vestas, Eolus vind, Slite vind, Arise, SoltechEnergy, Minesto, Seatwirl.
Finns säker många fler som någon annan gärna kan tipsa mig om.
Diversifiering brukar alltid vinna över tid.
Jag har även Minesto. Tycker det är intressant då det är baskraft. Fullt utbyggt skulle tekniken kunna leverera mer el än all nuvarande kärnkraft.
Climeon har nog inte nämnts här. De håller också på med baskraft från geotermiska kraftverk och skulle kunna leverera nästan lika mycket vid full utbyggnad. Climeon har exponering mot kryssningsfartyg och aktien har tagit stryk under corona.
Annat intressant som inte nämnts här är Ferroamp och fonden Proethos.
Re: Aktien TSLA
Azelio är ett annat bolag i nya energibranschen. De håller på med energilagring.
Model Y LR.
Model S70D
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
TSLA stängde på $574, dagshögsta och ännu ett ATH, det går bra nu
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Aktien TSLA
Senaste veckan har jag tjänat mångdubbelt mer på mina Tesla-aktier än på mitt ordinarie arbete
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Det gäller nog rätt många av oss TSLA-ägare /TiborBlomhall skrev:Senaste veckan har jag tjänat mångdubbelt mer på mina Tesla-aktier än på mitt ordinarie arbete
Sen kan man ju iofs diskutera om vi verkligen har "tjänat" pengarna än, jag har efter tidigare uppgångar svurit över att ha sålt i förtid, men nu börjar det rycka i "sälj"-fingret igen
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Aktien TSLA
När det går bra så brukar det gå RIKTIGT bra med TSLA. Likväl när det går dåligt, då går det riktigt dåligt. Ingen mellanmjölk här inte.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Aktien TSLA
Påminner om en gammal chef jag hade som för ganska exakt 21 år sedan satt på sitt kontor och hojtade om att han tjänade mångdubbelt mer på börsen än på sitt jobb. Ett år senare var de flesta av hans aktier värdelösa. Vet ej om han sålde i tid eller inte. Dock är han typen som alltid landar på fötterna oavsett vad så det gjorde han säkert.TiborBlomhall skrev:Senaste veckan har jag tjänat mångdubbelt mer på mina Tesla-aktier än på mitt ordinarie arbete
Inga jämförelser i övrigt mer än att det är lätt att tappa fotfästet. Jag sålde min aktier efter det första rycket på 10% upp till ca $450. Samtidigt vill jag ha en genuin tro på att bolaget jag investerar i förtjänar en högre värdering. I fallet Tesla så gör jag inte det riktigt och då blir det ohållbart att äga aktier. Att spekulera i börspsykologi, Elon-fanatism och andra effekter överlåter jag åt andra.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Aktien TSLA
Amazon ligger på ca 3200USD/aktie. Lär nog vara i dessa territorier som Tesla-aktien lär säljas för innan år 2030.Banane skrev:Påminner om en gammal chef jag hade som för ganska exakt 21 år sedan satt på sitt kontor och hojtade om att han tjänade mångdubbelt mer på börsen än på sitt jobb. Ett år senare var de flesta av hans aktier värdelösa. Vet ej om han sålde i tid eller inte. Dock är han typen som alltid landar på fötterna oavsett vad så det gjorde han säkert.TiborBlomhall skrev:Senaste veckan har jag tjänat mångdubbelt mer på mina Tesla-aktier än på mitt ordinarie arbete
Inga jämförelser i övrigt mer än att det är lätt att tappa fotfästet. Jag sålde min aktier efter det första rycket på 10% upp till ca $450. Samtidigt vill jag ha en genuin tro på att bolaget jag investerar i förtjänar en högre värdering. I fallet Tesla så gör jag inte det riktigt och då blir det ohållbart att äga aktier. Att spekulera i börspsykologi, Elon-fanatism och andra effekter överlåter jag åt andra.
Re: Aktien TSLA
TiborBlomhall skrev:Senaste veckan har jag tjänat mångdubbelt mer på mina Tesla-aktier än på mitt ordinarie arbete
Har du sålt av aktierna också?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Aktien TSLA
Sålde av redan för några månader sedan tillräckligt mycket så jag fick tillbaka grundinvesteringen. Därmed kommer jag gå plus på vilken nivå än jag säljerJocce skrev:Har du sålt av aktierna också?TiborBlomhall skrev:Senaste veckan har jag tjänat mångdubbelt mer på mina Tesla-aktier än på mitt ordinarie arbete
/Jocce
Fast jag tänkte behålla aktierna några år till så ja, det är fortfarande jobbet som betalar maten på bordet.
Re: Aktien TSLA
Lite dit jag ville kommaTiborBlomhall skrev:Sålde av redan för några månader sedan tillräckligt mycket så jag fick tillbaka grundinvesteringen. Därmed kommer jag gå plus på vilken nivå än jag säljerJocce skrev:Har du sålt av aktierna också?TiborBlomhall skrev:Senaste veckan har jag tjänat mångdubbelt mer på mina Tesla-aktier än på mitt ordinarie arbete
/Jocce
Fast jag tänkte behålla aktierna några år till så ja, det är fortfarande jobbet som betalar maten på bordet.
Men bara gratulera för er som haft kvar aktier ) Jag sålde av mina för ett tag sen och gjorde bra vinst. Hade man varit kall hade man köpt tillbaka när de dippade osv men men
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Aktien TSLA
Lär? Hoppas verkligen du har en djupare analys också.NiklasTesla skrev:
Amazon ligger på ca 3200USD/aktie. Lär nog vara i dessa territorier som Tesla-aktien lär säljas för innan år 2030.
Här nedan följer lite tankar för att sätta saker och ting i perspektiv. Jag är på intet sätt någon börshaj utan det är bara ett sätt att visa på hur hög värderingen ändå är.
TESLA
Värde: 544 miljarder USD.
Antal sålda bilar 2019: 367 500
Vinst 2019: 0.0358 miljarder USD
Vinst/bil: $97
Exempel på konkurrenter.
BMW
Värde: 48 miljarder
Antal sålda bilar 2019: 2,5 miljoner
Vinst 2019: 5.6 miljarder USD
Vinst/bil: $2,240
VAG
Värde: 78 miljarder USD.
Antal sålda bilar 2019: 10,9 miljoner
Vinst 2019: 15.88 miljarder USD
Vinst/bil: $1,457
Hade Tesla varit värt en tiondel av dagens värde så hade det ändå varit ett förhoppningsbolag.
Om vi använder BMW som exempel så gör de en vinst som motsvarar en dryg tiondel av marknadsvärdet. Motsvarande vinst för Tesla är alltså 63 miljarder USD. Även om vi är snälla mot Tesla och låtsas att de kan göra mer än dubbla vinsten mot BMW per såld bil ($5k) så skulle det alltså krävas 12,6 miljoner sålda bilar. Med samma vinstmarginal per bil som BMW skulle det bli 28,1 miljoner bilar. Med samma vinstmarginal per bil som VW är det 43,2 miljoner bilar per år.
Skulle Tesla värderas till $3200 USD per aktie så krävs det alltså ca 6 ggr så många sålda bilar som jag räknade fram ovan. På ett ungefär. 70-250 miljoner bilar per år alltså.
Nu kommer många av er svara "jo, men finansiella regler gäller inte Tesla. Det här är nåt nytt". Vilket då igen återanknyter till stämningarna före millennieskiftet där ingen kunde räkna hem värderingen av t ex Framfab med traditionella beräkningar.
Re: Aktien TSLA
Det är tack vare att så många utvärderar Teslas fundamenta på detta sätt som vi andra gjort så stora vinster på sistone. Kursen var länge nedtryckt av att denna typ av räkneövning härskade bland analytikerna i kombination med missuppfattningen att om elbilar nu trots allt skulle bli något skulle VW och gänget snabbt kunna komma ikapp Tesla. Nu har många förstått hur irrelevant jämförelsen i antal levererade bilar är och hur svårt det är att komma ikapp, och därför har aktien tagit ett rejält kliv uppåt.Banane skrev:Lär? Hoppas verkligen du har en djupare analys också.NiklasTesla skrev:
Amazon ligger på ca 3200USD/aktie. Lär nog vara i dessa territorier som Tesla-aktien lär säljas för innan år 2030.
Här nedan följer lite tankar för att sätta saker och ting i perspektiv. Jag är på intet sätt någon börshaj utan det är bara ett sätt att visa på hur hög värderingen ändå är.
TESLA
Värde: 544 miljarder USD.
Antal sålda bilar 2019: 367 500
Vinst 2019: 0.0358 miljarder USD
Exempel på konkurrenter.
BMW
Värde: 48 miljarder
Antal sålda bilar 2019: 2,5 miljoner
Vinst 2019: 5.6 miljarder USD
Vinst/bil: $2,240
VAG
Värde: 78 miljarder USD.
Antal sålda bilar 2019: 10,9 miljoner
Vinst 2019: 15.88 miljarder USD
Vinst/bil: $1,457
Hade Tesla varit värt en tiondel av dagens värde så hade det ändå varit ett förhoppningsbolag.
Om vi använder BMW som exempel så gör de en vinst som motsvarar en dryg tiondel av marknadsvärdet. Motsvarande vinst för Tesla är alltså 63 miljarder USD. Även om vi är snälla mot Tesla och låtsas att de kan göra mer än dubbla vinsten mot BMW per såld bil ($5k) så skulle det alltså krävas 12,6 miljoner sålda bilar. Med samma vinstmarginal per bil som BMW skulle det bli 28,1 miljoner bilar. Med samma vinstmarginal per bil som VW är det 43,2 miljoner bilar per år.
Skulle Tesla värderas till $3200 USD per aktie så krävs det alltså ca 6 ggr så många sålda bilar som jag räknade fram ovan. På ett ungefär. 70-250 miljoner bilar per år alltså.
Nu kommer många av er svara "jo, men finansiella regler gäller inte Tesla. Det här är nåt nytt". Vilket då igen återanknyter till stämningarna före millennieskiftet där ingen kunde räkna hem värderingen av t ex Framfab med traditionella beräkningar.
Några saker som haltar i jämförelsen med andra bilbolag:
* Alla som köper TSLA är övertygade om att elbilar är framtiden. Det som möjligtvis ska jämföras då är antalet sålda elbilar inte det totala antalet bilar. Bilarna som övriga tillverkare säljer med förbränningsmotorer säger ju ingenting om hur många elbilar de säljer i framtiden.
* Vinst/bil är helt missvisande. Det man behöver kolla på är bruttomarginalen per bil, och igen: bruttomarginalen per elbil. BMW och gänget är ju idag antagligen på kulmen av sin lönsamhet innan de tvingas följa efter Tesla och göra massiva investeringar i den teknik de idag saknar. Redan nu spöar Tesla dem på bruttomarginal. Jämför man bruttomarginal på elbilar är det närmast walkover. Ingen annan gör ju vinst på sina elbilar eftersom Tesla är de enda som hunnit realisera skalfördelar och har kontroll över batteritillverkning.
* Tesla är vertikalt integrerat och äger IP och tillverkning för allt från laddnätverk till FSD-dator till mjukvara till servicenätverk och kundrelationer. BMW och gänget äger i princip bara varumärke, förbränningsmotorer, växellådor och slutmontering. Kunderna ligger hos återförsäljare som visat sig vara en belastning, teknik för självkörning hos underleverantörer vilket gör det omöjligt att på egen hand skapa unikt värde, och så vidare. Det egna IP:t och expertisen och organisationen kring förbränningsmotorer och växellådor har plötsligt förvandlats till en belastning eftersom den inte har något värde i framtidens fordon och kräver dyra omstruktureringspaket för att bli av med fel personal.
* Tesla har liknande ledning inom energilagring och solenergi som är två marknader som var för sig förväntas bli jämförbara i storlek med fordonstillverkning.
Att avfärda Teslas försprång som att finansiella regler inte gäller för Tesla eftersom Toyota säljer så himla många fler bilar och därför borde vara värt mer är helt enkelt bara insiktslöst.
Med det sagt har jag betydande svårigheter att bedöma nuvarande värdering av TSLA just eftersom det inte finns något vettigt att jämföra med. Å ena sidan vill jag växla ner eftersom mycket av senaste uppgången antagligen beror på S&P500 som verkligen inte skapat något fundamentalt värde i bolaget. Å andra sidan tror jag att Tesla kommer chocka Wall street när de ger guidance för nästa års tillverkning och folk får upp ögonen för hur bra FSD börjar bli. Hittills har jag suttit still, men överväger att sälja 20% av innehavet nästa vecka.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Aktien TSLA
Alfred skrev:Det är tack vare att så många utvärderar Teslas fundamenta på detta sätt som vi andra gjort så stora vinster på sistone. Kursen var länge nedtryckt av att denna typ av räkneövning härskade bland analytikerna i kombination med missuppfattningen att om elbilar nu trots allt skulle bli något skulle VW och gänget snabbt kunna komma ikapp Tesla. Nu har många förstått hur irrelevant jämförelsen i antal levererade bilar är och hur svårt det är att komma ikapp, och därför har aktien tagit ett rejält kliv uppåt.
Några saker som haltar i jämförelsen med andra bilbolag:
* Alla som köper TSLA är övertygade om att elbilar är framtiden. Det som möjligtvis ska jämföras då är antalet sålda elbilar inte det totala antalet bilar. Bilarna som övriga tillverkare säljer med förbränningsmotorer säger ju ingenting om hur många elbilar de säljer i framtiden.
* Vinst/bil är helt missvisande. Det man behöver kolla på är bruttomarginalen per bil, och igen: bruttomarginalen per elbil. BMW och gänget är ju idag antagligen på kulmen av sin lönsamhet innan de tvingas följa efter Tesla och göra massiva investeringar i den teknik de idag saknar. Redan nu spöar Tesla dem på bruttomarginal. Jämför man bruttomarginal på elbilar är det närmast walkover. Ingen annan gör ju vinst på sina elbilar eftersom Tesla är de enda som hunnit realisera skalfördelar och har kontroll över batteritillverkning.
* Tesla är vertikalt integrerat och äger IP och tillverkning för allt från laddnätverk till FSD-dator till mjukvara till servicenätverk och kundrelationer. BMW och gänget äger i princip bara varumärke, förbränningsmotorer, växellådor och slutmontering. Kunderna ligger hos återförsäljare som visat sig vara en belastning, teknik för självkörning hos underleverantörer vilket gör det omöjligt att på egen hand skapa unikt värde, och så vidare. Det egna IP:t och expertisen och organisationen kring förbränningsmotorer och växellådor har plötsligt förvandlats till en belastning eftersom den inte har något värde i framtidens fordon och kräver dyra omstruktureringspaket för att bli av med fel personal.
* Tesla har liknande ledning inom energilagring och solenergi som är två marknader som var för sig förväntas bli jämförbara i storlek med fordonstillverkning.
Att avfärda Teslas försprång som att finansiella regler inte gäller för Tesla eftersom Toyota säljer så himla många fler bilar och därför borde vara värt mer är helt enkelt bara insiktslöst.
Med det sagt har jag betydande svårigheter att bedöma nuvarande värdering av TSLA just eftersom det inte finns något vettigt att jämföra med. Å ena sidan vill jag växla ner eftersom mycket av senaste uppgången antagligen beror på S&P500 som verkligen inte skapat något fundamentalt värde i bolaget. Å andra sidan tror jag att Tesla kommer chocka Wall street när de ger guidance för nästa års tillverkning och folk får upp ögonen för hur bra FSD börjar bli. Hittills har jag suttit still, men överväger att sälja 20% av innehavet nästa vecka.
Varför är det irrelevant? Jag har alltså en Model S själv sen ganska många år. Ändå förstår jag inte riktigt var pengarna ska komma ifrån.
Att göra som du och på något sätt jämföra mot de andras situation säger egentligen ingenting. Tesla måste ändå på något vis försvara sin värdering i absoluta tal. Det har ingenting med konkurrenter och deras situation att göra.
Jag tror stenhårt på att företaget Tesla kommer växa och tjäna mer pengar. Däremot tror jag inte värderingen är för låg just nu.
Re: Aktien TSLA
Därför att bilar de säljer idag inte korrelerar med hur många de säljer i framtiden. De har just nu fel IP, fel personal och fel underleverantörer och kommer påskynda devalueringen av sina egna tillgångar genom att inse faktum och ta alla omställningskostnader. Det är därför de är på väg in i samma återvändsgränd som Kodak och Nokia.Banane skrev:Varför är det irrelevant? Jag har alltså en Model S själv sen ganska många år. Ändå förstår jag inte riktigt var pengarna ska komma ifrån.
VAG är möjligen undantaget, men jag tror likväl att större delen av deras börsvärde utgörs av tillgångar som vi TSLA-ägare (alltså aktieägare) tycker är värdelösa.
Det är ju just det jag inte gör. Jag jämför inte med de andra biltillverkarna, det var du som gjorde det.Banane skrev:Att göra som du och på något sätt jämföra mot de andras situation säger egentligen ingenting. Tesla måste ändå på något vis försvara sin värdering i absoluta tal. Det har ingenting med konkurrenter och deras situation att göra.
Jag tror stenhårt på att företaget Tesla kommer växa och tjäna mer pengar. Däremot tror jag inte värderingen är för låg just nu.
Jag försöker förstå hur värdefullt det är att ha ledningen på elbilar, självkörning, energilagring, batteritillverkning och möjligtvis (med mycket välvilja) solceller för hemmet. De sista två är svåra att hävda att Tesla verkligen leder i dagsläget, men deras roadmap och trackrecord gör att jag ändå är bullish.
Vinner man alla dessa marknader blir man utan problem världens största bolag sett till både intäkter och lönsamhet. I så fall är dagens värdering fortfarande låg. Men den stora frågan är ju om man verkligen vinner alla dessa samt när man i så fall gör det.
Men det är alltså det jag försöker värdera, och som du märker har det väldigt lite att göra med att jämföra leveranser av antal bilar med i många fall redan dödsdömda biltillverkare.
Och det kliar alltså även i mitt säljfinger nu. Det har gått alldeles för snabbt uppåt. Det bör bli en S&P500-korrektion nedåt när hetsen kring inkluderingen väl ebbar ut.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Aktien TSLA
Njae. Jag jämförde vinst idag och antal sålda bilar idag. Du hävdar att Tesla blir mer värt för att det går sämre för de andra. Dvs en relativ framgång. Inte en absolut.
FSD får vi se vart det tar vägen. Jag betalar inte 100 tusen för att slippa hålla i ratten. Det krävs mer. Jag tror de får svårt att knyta ihop säcken och kunna erbjuda något som verkligen är värt nåt.
FSD får vi se vart det tar vägen. Jag betalar inte 100 tusen för att slippa hålla i ratten. Det krävs mer. Jag tror de får svårt att knyta ihop säcken och kunna erbjuda något som verkligen är värt nåt.
Re: Aktien TSLA
Man kan inte jämföra Tesla med gamla industribolag med noll tillväxt. Dessutom kan man inte jämföra vinst hos ett tillväxtbolag som just lämnar den initiala expansionsfasen med etablerade bolag. Traditionella biltillverkare har dessutom stagnerat med föråldrade affärsmodeller som innebär alldeles för låga vinster.Banane skrev:Lär? Hoppas verkligen du har en djupare analys också.NiklasTesla skrev:
Amazon ligger på ca 3200USD/aktie. Lär nog vara i dessa territorier som Tesla-aktien lär säljas för innan år 2030.
Här nedan följer lite tankar för att sätta saker och ting i perspektiv. Jag är på intet sätt någon börshaj utan det är bara ett sätt att visa på hur hög värderingen ändå är.
TESLA
Värde: 544 miljarder USD.
Antal sålda bilar 2019: 367 500
Vinst 2019: 0.0358 miljarder USD
Exempel på konkurrenter.
BMW
Värde: 48 miljarder
Antal sålda bilar 2019: 2,5 miljoner
Vinst 2019: 5.6 miljarder USD
Vinst/bil: $2,240
VAG
Värde: 78 miljarder USD.
Antal sålda bilar 2019: 10,9 miljoner
Vinst 2019: 15.88 miljarder USD
Vinst/bil: $1,457
Hade Tesla varit värt en tiondel av dagens värde så hade det ändå varit ett förhoppningsbolag.
Om vi använder BMW som exempel så gör de en vinst som motsvarar en dryg tiondel av marknadsvärdet. Motsvarande vinst för Tesla är alltså 63 miljarder USD. Även om vi är snälla mot Tesla och låtsas att de kan göra mer än dubbla vinsten mot BMW per såld bil ($5k) så skulle det alltså krävas 12,6 miljoner sålda bilar. Med samma vinstmarginal per bil som BMW skulle det bli 28,1 miljoner bilar. Med samma vinstmarginal per bil som VW är det 43,2 miljoner bilar per år.
Skulle Tesla värderas till $3200 USD per aktie så krävs det alltså ca 6 ggr så många sålda bilar som jag räknade fram ovan. På ett ungefär. 70-250 miljoner bilar per år alltså.
Nu kommer många av er svara "jo, men finansiella regler gäller inte Tesla. Det här är nåt nytt". Vilket då igen återanknyter till stämningarna före millennieskiftet där ingen kunde räkna hem värderingen av t ex Framfab med traditionella beräkningar.
Teslas omsättning 2020 blir antagligen 34-38 miljarder. En tiondel av Teslas nuvarande börsvärde på 544 miljarder hade varit idiotiskt låg värdering för ett företag som växer med 50% per år och dessutom trots tillväxten ändå går med vinst.
Man måste också förstå situationen i världen för att förstå varför Tesla har så hög värdering. Räntan är i stort sett noll i hela världen vilket innebär att pengar är gratis. I en värld där pengar är gratis betyder vinst ingenting. Det enda som betyder något är hur effektivt ett företag kan omvandla gratispengar till tillväxt och marknadsandel. Både BMW och VW är oerhört dåliga på det.
Det råder inte längre något tvivel om att elbilar kommer ta över all bilförsäljning under de närmaste decenniet. Batterier sjunker för snabbt i pris och alldeles för många stater planerar förbud för att det ska finna någon förtjänst i att sälja avgasbilar bortom 2030.
BMWs satsning på elbilar går sjukt trögt trots att de var tidigt ute. Även VW misslyckas helt med att nå sina mål. Tesla bygger idag mer än tre gånger så många elbilar som någon av konkurrenterna. Samtidigt bygger man tre av världens största bilfabriker samtidigt i rekordfart. Det finns inget annat företag som är i närheten av den expansionstakten och det har antagligen inte hänt något liknande i bilindustrin de senaste hundra åren.
Lägg till autnomi, soltak och energilagring så har du hälften av dagens värdering. Andra häften kommer från esg-hausse och s&p 500.
Re: Aktien TSLA
De orden du lägger i min mun stämmer inte med vad jag skrev.Banane skrev:Njae. Jag jämförde vinst idag och antal sålda bilar idag. Du hävdar att Tesla blir mer värt för att det går sämre för de andra. Dvs en relativ framgång. Inte en absolut.
FSD får vi se vart det tar vägen. Jag betalar inte 100 tusen för att slippa hålla i ratten. Det krävs mer. Jag tror de får svårt att knyta ihop säcken och kunna erbjuda något som verkligen är värt nåt.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Aktien TSLA
I slutänden måste det väl vara vinsten som räknas? Det är det jag menar. När elbilsmarknaden mognat och är vad fossilbilsmarknaden är idag. Hur stor andel kommer Tesla ha? Kollar man på Norge som har världens mest mogna elbilsmarknad så går det inte så himla bra för Tesla längre. När kommer folk köpa elbilar utan subventioner?Jordad skrev:Man kan inte jämföra Tesla med gamla industribolag med noll tillväxt. Dessutom kan man inte jämföra vinst hos ett tillväxtbolag som just lämnar den initiala expansionsfasen med etablerade bolag. Traditionella biltillverkare har dessutom stagnerat med föråldrade affärsmodeller som innebär alldeles för låga vinster.
Teslas omsättning 2020 blir antagligen 34-38 miljarder. En tiondel av Teslas nuvarande börsvärde på 544 miljarder hade varit idiotiskt låg värdering för ett företag som växer med 50% per år och dessutom trots tillväxten ändå går med vinst.
Man måste också förstå situationen i världen för att förstå varför Tesla har så hög värdering. Räntan är i stort sett noll i hela världen vilket innebär att pengar är gratis. I en värld där pengar är gratis betyder vinst ingenting. Det enda som betyder något är hur effektivt ett företag kan omvandla gratispengar till tillväxt och marknadsandel. Både BMW och VW är oerhört dåliga på det.
Det råder inte längre något tvivel om att elbilar kommer ta över all bilförsäljning under de närmaste decenniet. Batterier sjunker för snabbt i pris och alldeles för många stater planerar förbud för att det ska finna någon förtjänst i att sälja avgasbilar bortom 2030.
BMWs satsning på elbilar går sjukt trögt trots att de var tidigt ute. Även VW misslyckas helt med att nå sina mål. Tesla bygger idag mer än tre gånger så många elbilar som någon av konkurrenterna. Samtidigt bygger man tre av världens största bilfabriker samtidigt i rekordfart. Det finns inget annat företag som är i närheten av den expansionstakten och det har antagligen inte hänt något liknande i bilindustrin de senaste hundra åren.
Lägg till autnomi, soltak och energilagring så har du hälften av dagens värdering. Andra häften kommer från esg-hausse och s&p 500.
Det råder en hel del tvivel om hur stor marknadsandel elbilar kommer få skulle jag säga. Jag personligen tvivlar också. Själv kör jag på el för att det passar mig. Men det passar inte alla. Och kommer infrastrukturen hänga med?
Jag tror helt enkelt inte det kommer gå så snabbt och enkelt som andra tror. På sätt och vis drivs omställningen av politiker snarare än av ha-begär hos allmänheten. Inte alls som med smartphones. De ville folk ha. Finns det samma sug efter elbilar verkligen?
Re: Aktien TSLA
Även om man inte har några aktier i tesla är det ju ganska spännande. Några säger undervärderad och andra säger övervärderad. Klart är ju att det rekord som krävs.
Någon skrev att pengar är gratis idag. Undrar hur mycket gratispengar det investerats i teslaaktier...
Någon skrev att pengar är gratis idag. Undrar hur mycket gratispengar det investerats i teslaaktier...
Re: Aktien TSLA
Jag tror att mindre än 5% av Teslas vinst kommer från traditionell bilförsäljning om 10 år.Banane skrev:I slutänden måste det väl vara vinsten som räknas? Det är det jag menar. När elbilsmarknaden mognat och är vad fossilbilsmarknaden är idag. Hur stor andel kommer Tesla ha? Kollar man på Norge som har världens mest mogna elbilsmarknad så går det inte så himla bra för Tesla längre. När kommer folk köpa elbilar utan subventioner?Jordad skrev:Man kan inte jämföra Tesla med gamla industribolag med noll tillväxt. Dessutom kan man inte jämföra vinst hos ett tillväxtbolag som just lämnar den initiala expansionsfasen med etablerade bolag. Traditionella biltillverkare har dessutom stagnerat med föråldrade affärsmodeller som innebär alldeles för låga vinster.
Teslas omsättning 2020 blir antagligen 34-38 miljarder. En tiondel av Teslas nuvarande börsvärde på 544 miljarder hade varit idiotiskt låg värdering för ett företag som växer med 50% per år och dessutom trots tillväxten ändå går med vinst.
Man måste också förstå situationen i världen för att förstå varför Tesla har så hög värdering. Räntan är i stort sett noll i hela världen vilket innebär att pengar är gratis. I en värld där pengar är gratis betyder vinst ingenting. Det enda som betyder något är hur effektivt ett företag kan omvandla gratispengar till tillväxt och marknadsandel. Både BMW och VW är oerhört dåliga på det.
Det råder inte längre något tvivel om att elbilar kommer ta över all bilförsäljning under de närmaste decenniet. Batterier sjunker för snabbt i pris och alldeles för många stater planerar förbud för att det ska finna någon förtjänst i att sälja avgasbilar bortom 2030.
BMWs satsning på elbilar går sjukt trögt trots att de var tidigt ute. Även VW misslyckas helt med att nå sina mål. Tesla bygger idag mer än tre gånger så många elbilar som någon av konkurrenterna. Samtidigt bygger man tre av världens största bilfabriker samtidigt i rekordfart. Det finns inget annat företag som är i närheten av den expansionstakten och det har antagligen inte hänt något liknande i bilindustrin de senaste hundra åren.
Lägg till autnomi, soltak och energilagring så har du hälften av dagens värdering. Andra häften kommer från esg-hausse och s&p 500.
Det råder en hel del tvivel om hur stor marknadsandel elbilar kommer få skulle jag säga. Jag personligen tvivlar också. Själv kör jag på el för att det passar mig. Men det passar inte alla. Och kommer infrastrukturen hänga med?
Jag tror helt enkelt inte det kommer gå så snabbt och enkelt som andra tror. På sätt och vis drivs omställningen av politiker snarare än av ha-begär hos allmänheten. Inte alls som med smartphones. De ville folk ha. Finns det samma sug efter elbilar verkligen?
Och det är det stora problemet för fossilbilstillverkare att de inte förstår Teslas affärsmodell.
Hörde senast igår om en som köpt ett 10 kWh batteri som han lät ett energibolag styra.
Han sålde frekvensreglering för 28.000kr per år.
Såg en film från Detroit där en fordonsexpert sa att fordonsdata var värt upp till 50.000 kr.
Tesla säljer FSD mjukvara för 77.000kr.
Vilken annan än Tesla pratar om sånt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Med all respekt Zalman så lever du i en bubbla. Vi får se. Oavsett vad ni säger så är det som att vara tillbaka i 1999. "De gamla förstår inte" osv. Men till sist tar verkligheten ut sin rätt oavsett hur många fina ord och visioner man har.Zalman3 skrev:Jag tror att mindre än 5% av Teslas vinst kommer från traditionell bilförsäljning om 10 år.
Och det är det stora problemet för fossilbilstillverkare att de inte förstår Teslas affärsmodell.
Hörde senast igår om en som köpt ett 10 kWh batteri som han lät ett energibolag styra.
Han sålde frekvensreglering för 28.000kr per år.
Såg en film från Detroit där en fordonsexpert sa att fordonsdata var värt upp till 50.000 kr.
Tesla säljer FSD mjukvara för 77.000kr.
Vilken annan än Tesla pratar om sånt?
Det är i vilket fall spännande att följa.