Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

olarsson skrev:
444 och tillbaka på grönt. Det går fort ner. Och fort upp. : )
Volatil aktie!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Kan man tänka sig att marknaden nu har justerat priset för den kommande besvikelsen ikväll? Kanske lika bra att sitta still i båten, ingen större rörelse är att vänta efter battery day?
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Fegade ur och halverade igår kväll.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FredrikR »

SR-71-BlackBird skrev:
Fegade ur och halverade igår kväll.
Det var nog helt rätt beslut, tänker att aktien lär gå ner till under 400 i alla fall.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

pejvic skrev:
NiklasTesla skrev:
Och där fortsätter aktien upp idag med.

Gjort fyrsiffrig vinst på ca två veckor så nu har jag precis sålt ca 66% av aktierna.

Denna aktie är superkul att köra "swing-trade" med <3 :)
vad är fyrsiffrig vinst? menar du under 10.000kr?
Precis. Blir kul att se vad som händer med kursen idag/imorgon :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

SR-71-BlackBird skrev:
Fegade ur och halverade igår kväll.
Hur lyckades du sälja en halv aktie?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Jag sätter en glass på att det går upp imorgon, någon som sätter emot :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av mans71 »

Pontus skrev:
Jag sätter en glass på att det går upp imorgon, någon som sätter emot :)
En ICE-glass? :lol:
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

mans71 skrev:
Pontus skrev:
Jag sätter en glass på att det går upp imorgon, någon som sätter emot :)
En ICE-glass? :lol:
:lol: den var ju riktigt bra
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Sweet misstänkte att kursen skulle gå ned (köpte ny aktie precis och har rejält med krut att köpa fler om kursen fortsätter ner).

Detta batteri är ett rejält framsteg och möjliggörare för miljontals med Teslabilar per år och övergång till 100% förnyelsebar el på elnätet.

Tesla kommer bli världens största bolag är min spådom.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Problemet är väl att de nya batterierna inte fungerar ännu. Ska man vara lite avig så är detta ännu ett ofullbordat batteri med hype.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

Ökade nu på $399 så att jag är tillbaka på normalinnehav.

Väldigt svårt att sia om hur länge det dröjer innan marknaden förstår magnituden av detta. Räknar man på vad det innebär att tillverka och sälja produkter för 3TWH 2030 bör Tesla omsätta över 1 svensk biljon dollar när de når dit. Och det utan att räkna med intäkter från eventuell framgång med autonomi.

Bra och pedagogiskt försök att värdera det som presenterades av Tesla Daily här:

Själv tycker jag att Teslas roadmap för att förverkliga skiftet är trovärdig och närmast att likna med en Masterplan pt 3. Kommer självklart bli en del hiccups och saker som tar längre tid än Elon tror, men deras track record för att på det stora hela genomföra vad de föresätter sig är starkt. Inom några år kommer vi antagligen se andra tillverkare kopiera planen rakt av och köpa bolag som Northvolt för att försöka hinna ikapp. Alternativt kommer batteribolagen plötsligt börja reaköpa bilvarumärken på dekis för att ta upp kampen själva.

På kort sikt kan aktien dock säkert sjunka mer. Då ökar jag gärna över normalinnehav för att ha utrymme för framtida swingtrading. I mina ögon slutade aktien vara tillfälligt övervärderad nu. :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1976
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

Price target: 1400 USD efter battery day:
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Gustafsson skrev:
Problemet är väl att de nya batterierna inte fungerar ännu. Ska man vara lite avig så är detta ännu ett ofullbordat batteri med hype.
Jag skulle rekommendera att titta på presentationen. De säger under den att de redan har producerat tiotusentals celler. Det är i sig inte särskilt imponerande för det räcker bara till runt 10 bilar men det är tillräckligt för att utveckla maskinerna. De är på version 4 av linan just nu och hoppas att kunna börja riktig massproduktion när linan är runt version 6. Men mycket kan självklart gå fel på vägen.

Efter presentationen fick större investerare och en del andra inspektera linan och det kommer säkert ut en del info om det framöver.
backe
Inlägg: 1711
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
Gustafsson skrev:
Problemet är väl att de nya batterierna inte fungerar ännu. Ska man vara lite avig så är detta ännu ett ofullbordat batteri med hype.
Jag skulle rekommendera att titta på presentationen. De säger under den att de redan har producerat tiotusentals celler. Det är i sig inte särskilt imponerande för det räcker bara till runt 10 bilar men det är tillräckligt för att utveckla maskinerna. De är på version 4 av linan just nu och hoppas att kunna börja riktig massproduktion när linan är runt version 6. Men mycket kan självklart gå fel på vägen.

Efter presentationen fick större investerare och en del andra inspektera linan och det kommer säkert ut en del info om det framöver.
Är inte detta själva produktionen som du pratar om, att batteriet inte är färdigt har väl mer med att utvecklingen av cellen inte är helt klar?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

backe skrev:
Jordad skrev:
Gustafsson skrev:
Problemet är väl att de nya batterierna inte fungerar ännu. Ska man vara lite avig så är detta ännu ett ofullbordat batteri med hype.
Jag skulle rekommendera att titta på presentationen. De säger under den att de redan har producerat tiotusentals celler. Det är i sig inte särskilt imponerande för det räcker bara till runt 10 bilar men det är tillräckligt för att utveckla maskinerna. De är på version 4 av linan just nu och hoppas att kunna börja riktig massproduktion när linan är runt version 6. Men mycket kan självklart gå fel på vägen.

Efter presentationen fick större investerare och en del andra inspektera linan och det kommer säkert ut en del info om det framöver.
Är inte detta själva produktionen som du pratar om, att batteriet inte är färdigt har väl mer med att utvecklingen av cellen inte är helt klar?
Linan fungerar, men de har dålig yeild än så länge.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Alfred skrev:
Ökade nu på $399 så att jag är tillbaka på normalinnehav.

Väldigt svårt att sia om hur länge det dröjer innan marknaden förstår magnituden av detta. Räknar man på vad det innebär att tillverka och sälja produkter för 3TWH 2030 bör Tesla omsätta över 1 svensk biljon dollar när de når dit. Och det utan att räkna med intäkter från eventuell framgång med autonomi.

Bra och pedagogiskt försök att värdera det som presenterades av Tesla Daily här:

Själv tycker jag att Teslas roadmap för att förverkliga skiftet är trovärdig och närmast att likna med en Masterplan pt 3. Kommer självklart bli en del hiccups och saker som tar längre tid än Elon tror, men deras track record för att på det stora hela genomföra vad de föresätter sig är starkt. Inom några år kommer vi antagligen se andra tillverkare kopiera planen rakt av och köpa bolag som Northvolt för att försöka hinna ikapp. Alternativt kommer batteribolagen plötsligt börja reaköpa bilvarumärken på dekis för att ta upp kampen själva.

På kort sikt kan aktien dock säkert sjunka mer. Då ökar jag gärna över normalinnehav för att ha utrymme för framtida swingtrading. I mina ögon slutade aktien vara tillfälligt övervärderad nu. :)
Bra analys, håller med stenhårt! Att marknaden överreagerar och sänker kursen är ett underbart tillfälle att öka på innehavet i Tesla <3
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Såg faktiskt presentationen och tyckte ändå Elon var tydlig med att det finns mycket utvecklingsarbete kvar innan de nya cellerna kan massproduceras. Jag tror att man inte kan vara helt säker på att ”det bara är lite tid kvar” innan cellerna hittar in i nya bilar.
Om Tesla får igång en fungerande tillverkning så kommer nog aktiekursen att vända uppåt igen. Dröjer de för länge så kommer garanterat andra batteritillverkare också med betydande förbättringar i sina batterier. Skillnaden är att Tesla gärna berättar hur bra allt ska bli -snart. Tidsplaner är dock inte Teslas paradgren.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ChristerSjo »

Gustafsson skrev:
Såg faktiskt presentationen och tyckte ändå Elon var tydlig med att det finns mycket utvecklingsarbete kvar innan de nya cellerna kan massproduceras. Jag tror att man inte kan vara helt säker på att ”det bara är lite tid kvar” innan cellerna hittar in i nya bilar.
Om Tesla får igång en fungerande tillverkning så kommer nog aktiekursen att vända uppåt igen. Dröjer de för länge så kommer garanterat andra batteritillverkare också med betydande förbättringar i sina batterier. Skillnaden är att Tesla gärna berättar hur bra allt ska bli -snart. Tidsplaner är dock inte Teslas paradgren.
Nu är jag inte någon försvarare av Teslas aktie kurs som gått upp med 700% senaste året och i princip inte visar någon större vinst stabilt och har ett av världens största börsvärde.

MEN, Tesla måste ju väga allt på guldvåg vad gäller ny teknik. Vad tror ni skulle hända med försäljningen i närtid om det som exempel gick ut med att inom 12 månader kommer alla våra bilar få 50% längre räckvidd och dessutom kosta 25% mindre?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Aktien TSLA

Inlägg av slugger75 »

ChristerSjo skrev:
Vad tror ni skulle hända med försäljningen i närtid om det som exempel gick ut med att inom 12 månader kommer alla våra bilar få 50% längre räckvidd och dessutom kosta 25% mindre?
Varför skulle Tesla gå ut med något sådant?

Tror du att en Model X kostar 750 000 kr om ett år, istället för 1 000 000 kr nu?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ChristerSjo »

slugger75 skrev:
ChristerSjo skrev:
Vad tror ni skulle hända med försäljningen i närtid om det som exempel gick ut med att inom 12 månader kommer alla våra bilar få 50% längre räckvidd och dessutom kosta 25% mindre?
Varför skulle Tesla gå ut med något sådant?

Tror du att en Model X kostar 750 000 kr om ett år, istället för 1 000 000 kr nu?
Det var en retorisk fråga. Självklart går dom inte ut med sådan information.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Nä, för att då skulle folk Osbourna jättehårt. Jag menar vem vill sitta med en 12 månader bil som är hälften så bra och 20% dyrare.
backe
Inlägg: 1711
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

ChristerSjo skrev:
slugger75 skrev:
ChristerSjo skrev:
Vad tror ni skulle hända med försäljningen i närtid om det som exempel gick ut med att inom 12 månader kommer alla våra bilar få 50% längre räckvidd och dessutom kosta 25% mindre?
Varför skulle Tesla gå ut med något sådant?

Tror du att en Model X kostar 750 000 kr om ett år, istället för 1 000 000 kr nu?
Det var en retorisk fråga. Självklart går dom inte ut med sådan information.
Indirekt säger man väl detta med det man släppte på battery Day, inte inom 12 månader men på några års sikt. Men vi kommer ändå behöva byta bilar under tiden. Sen kommer priserna inte gå ner över en natt heller antar jag utan ticka ner när produktionen blir bättre och billigare. Men även om dom skulle gå ner över en natt vilket verkar orealistiskt, så vet vi inte om det blir om 2år eller 5år, så bilar kommer säljas oavsett.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror man kommer till ett läge där även tesla behöver börja med modellår eller motsvarande. Det blir rörigt att hålla isär olika status på hårdvara.
Sen kanske man inte kallar det för något så etablerat som modellår men kanske typ model3 2.4...osv
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Aktien upp ca 7 dollar.
Golvet är nått.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar