Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Aktien TSLA

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:

Apple låser väl in sina användare och gör det väldigt krångligt att migrera till en annan plattform. Lite som SAP. :lol:
Om jag får gissa så är de för man är van vid systemet. Android funkar på annat sätt. Så lite samma anledning att jag inte går till iPhone dvs inget fel alls på iPhone egentligen även om jag hatar använda min jobb mobil där jag är påtvingad en iphone.

Sen glöm inte att iPhone har enorma styrkor hos stora it organisationer där de finns ett enormt stöd för att hantera telefonerna, lite som Windows i företags miljö.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
MWall skrev:

Apple låser väl in sina användare och gör det väldigt krångligt att migrera till en annan plattform. Lite som SAP. :lol:
Om jag får gissa så är de för man är van vid systemet. Android funkar på annat sätt. Så lite samma anledning att jag inte går till iPhone dvs inget fel alls på iPhone egentligen även om jag hatar använda min jobb mobil där jag är påtvingad en iphone.

Sen glöm inte att iPhone har enorma styrkor hos stora it organisationer där de finns ett enormt stöd för att hantera telefonerna, lite som Windows i företags miljö.

Ja det går ju åt båda hållen. Men Android är ju så mycket större än bara Samsung. Finns massor av märken och modeller att välja på. Och det är inte alls lika låst till enbart en tillverkare även om Google såklart dominerar plattformen.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Men vad är det då som gör att appleanvändarna stannar?
Kör Android själv och har aldrig ägt en appleprodukt.

Oavsett vad det är så måste nog tesla hitta något liknande som utmärker och "låser fast" kunderna.
Jag använder sedan 10 år både Android och iPhone och tycker om båda. Det jag uppskattar med min iPhone är enkelheten jämfört med Android och att man alltid känner igen sig i användargränssnittet. Man kan jämföra hur Googles UI utvecklats jämfört med t ex Yahoo. Jag upplever också mina Androider som betydligt buggigare och av lägre kvalitet hårdvarumässigt. Mina iPhones har hållt längre.

I bilväg så har vi en Polestar 2 och en Tesla MY. Det är så här långt uppenbart inte Teslan som konceptmässigt påminner mest om iPhone men Teslan är mer praktisk : )
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

[JM] skrev:
Fredrik j skrev:
Min XR har ju betydliget buggigare mjukvara än mina tidigare Androidtelefon.
Det här med att det skulle vara så fantastiskt är ju överdrivet.
Men vad är det då som gör att appleanvändarna stannar?
Kör Android själv och har aldrig ägt en appleprodukt.

Oavsett vad det är så måste nog tesla hitta något liknande som utmärker och "låser fast" kunderna.
Stannar Appleanvändarna i högre utsträckning? Om jag tittar omkring mig så verkar folk byta mellan apple och android. I min familj hade ungarna Apple som sina första telefoner men två av tre kör nu android.
Kundunderlaget är ju inte statiskt. Kunder kommer och går.
Det jag tror Apple har tjänat på är det stora utbudet av skal/tillbehör som finns på marknaden. Det var det största skälet till att mina ungar valde Iphone för 10 år sedan.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
Är nog beägen att hålla med om USP:arna.

Därför jag tror det är viktigt att ligga långt före gällande SW i bilen/appen, "funktionaliteten".
FSD räcker inte. Många klarar sig utan med det höga priset.
Har haft första X:en nu i 3 år och nu börjar gummilister och plastdetaljer ge sig lite snabbare än hos "normala" biltillverkare.
SC har fixat allt utan snack så jag är nöjd men vad händer om ytterligare 3 år?
Ska man bibehålla kunder utan att inför/uppgradera modellerna så behöver man leverera "det lilla extra".

Dvs skapa nya USP:er
Jag har samma uppfattning och spaning/analys. Jag tror att man behöver jobba med byggkvaliteten om man ska behålla kunder. Själv är jag kluven till om det blir en ny Tesla. Det lutar åt att testa något annat (också haft MX i knappt 3 år).
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Robotaxi visar man nog snart och lanserar så snabbt man kan. Första applikationen tror jag borde bli i boringtunnlar.
En riktig volymprodukt! Säljer och levererar Tesla fler än 10000 av den innan 2027 menar du? Det är väl fler än vad som fysiskt får plats i de Boringtunnlar som finns då. :D
Endast i Las Vegas kommer det finnas 55 stationer och man kommer att kunna transportera upp till 57.000 passagerare i timmen. Kan bli ett problem för Tesla då efterfrågan kommer skjuta i höjden ännu mer när miljontals som tidigare aldrig åkt en Tesla nu får uppleva bilarna :D

Tänk dig i framtiden när dessa tunnlar och stationer finns i alla större städer runt om i världen fulla av självkörande Tesla fordon.

Kostnad:
Enkel resa $1.50
24h biljett $2.50

https://www.theverge.com/2022/6/30/2319 ... ion-photos
2A15F786-59C6-4149-86C4-B8FA520B248E.jpeg
8108B092-C536-4718-9214-17C2296390DF.jpeg
Senast redigerad av Sabbe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Robotaxi visar man nog snart och lanserar så snabbt man kan. Första applikationen tror jag borde bli i boringtunnlar.
En riktig volymprodukt! Säljer och levererar Tesla fler än 10000 av den innan 2027 menar du? Det är väl fler än vad som fysiskt får plats i de Boringtunnlar som finns då. :D
Endast i Las Vegas kommer det finnas 55 stationer och man kommer att kunna transportera upp till 57.000 passagerare i timmen. Kan bli ett problem för Tesla då efterfrågan kommer skjuta i höjden ännu mer när miljontals som tidigare aldrig åkt en Tesla nu får uppleva bilarna :D

Tänk dig i framtiden när dessa tunnlar och stationer finns i alla större städer runt om i världen fulla av självkörande Tesla fordon.

https://www.theverge.com/2022/6/30/2319 ... ion-photos
2A15F786-59C6-4149-86C4-B8FA520B248E.jpeg
8108B092-C536-4718-9214-17C2296390DF.jpeg
Lycka till med det där i Europa.

Vore det inte bättre om amerikanerna byggde tunnelbanor i fler städer istället?
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

MWall skrev:

Lycka till med det där i Europa.

Vore det inte bättre om amerikanerna byggde tunnelbanor i fler städer istället?
Till en ungefärlig kostnad av 100x vad Boring tunnlarna kostar? Tror inte skattebetalarna är så sugna på det…

På tal om det så spenderades inga skattepengar på dessa tunnlar, så jag tror städer kommer hoppa på detta så fort de har möjlighet.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
MWall skrev:

Lycka till med det där i Europa.

Vore det inte bättre om amerikanerna byggde tunnelbanor i fler städer istället?
Till en ungefärlig kostnad av 100x vad Boring tunnlarna kostar? Tror inte skattebetalarna är så sugna på det…

På tal om det så spenderades inga skattepengar på dessa tunnlar, så jag tror städer kommer hoppa på detta så fort de har möjlighet.

Ja vi får väl se. Tunnelbana är överlägset i städer. Både för miljön och för effektiviteten. Vore verkligen hemskt om det där av någon outgrundlig anledning skulle bli standard.
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

MWall skrev:
Sabbe skrev:
MWall skrev:

Lycka till med det där i Europa.

Vore det inte bättre om amerikanerna byggde tunnelbanor i fler städer istället?
Till en ungefärlig kostnad av 100x vad Boring tunnlarna kostar? Tror inte skattebetalarna är så sugna på det…

På tal om det så spenderades inga skattepengar på dessa tunnlar, så jag tror städer kommer hoppa på detta så fort de har möjlighet.

Ja vi får väl se. Tunnelbana är överlägset i städer. Både för miljön och för effektiviteten. Vore verkligen hemskt om det där av någon outgrundlig anledning skulle bli standard.
Las Vegas tunnlarna kommer att kunna transportera lika många passagerare som Stockholms tunnelbana. Tror de allra flesta skulle föredra att sitta i en Tesla och slippa trängseln i en tunnelbana. Dessutom går det betydligt snabbare att ta sig till destinationen direkt istället för att behöva stanna på varje station likt en tunnelbana.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
MWall skrev:
Sabbe skrev:
MWall skrev:

Lycka till med det där i Europa.

Vore det inte bättre om amerikanerna byggde tunnelbanor i fler städer istället?
Till en ungefärlig kostnad av 100x vad Boring tunnlarna kostar? Tror inte skattebetalarna är så sugna på det…

På tal om det så spenderades inga skattepengar på dessa tunnlar, så jag tror städer kommer hoppa på detta så fort de har möjlighet.

Ja vi får väl se. Tunnelbana är överlägset i städer. Både för miljön och för effektiviteten. Vore verkligen hemskt om det där av någon outgrundlig anledning skulle bli standard.
Las Vegas tunnlarna kommer att kunna transportera lika många passagerare som Stockholms tunnelbana. Tror de allra flesta skulle föredra att sitta i en Tesla och slippa trängseln i en tunnelbana. Dessutom går det betydligt snabbare att ta sig till destinationen direkt istället för att behöva stanna på varje station likt en tunnelbana.
Hur flexibel är en sån där loop då? Hur många stationer finns det? Kan man åka kors och tvärs? Kommer det finnas korsningar/tunnelbyten där nere? Vad händer om en bil stannar?

Jag sitter hellre i en tunnelbanevagn än med fyra främlingar i en Tesla.
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

MWall skrev:

Hur flexibel är en sån där loop då? Hur många stationer finns det? Kan man åka kors och tvärs? Kommer det finnas korsningar/tunnelbyten där nere? Vad händer om en bil stannar?

Jag sitter hellre i en tunnelbanevagn än med fyra främlingar i en Tesla.
Trodde du hade koll på projektet i Las Vegas och hur tunnlarna fungerar. Finns massa bra videor på Youtube som förklarar i detalj. Annars besvaras dina frågor bra på https://www.boringcompany.com/loop

För att inte fortsätta off topic så är det intressanta att alla dessa tunnlar runt om i världen kommer att köras av självkörande Tesla fordon. Och detta kommer att vara positivt för Tesla aktien och företaget.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
MWall skrev:

Hur flexibel är en sån där loop då? Hur många stationer finns det? Kan man åka kors och tvärs? Kommer det finnas korsningar/tunnelbyten där nere? Vad händer om en bil stannar?

Jag sitter hellre i en tunnelbanevagn än med fyra främlingar i en Tesla.
Trodde du hade koll på projektet i Las Vegas och hur tunnlarna fungerar. Finns massa bra videor på Youtube som förklarar i detalj. Annars besvaras dina frågor bra på https://www.boringcompany.com/loop

För att inte fortsätta off topic så är det intressanta att alla dessa tunnlar runt om i världen kommer att köras av självkörande Tesla fordon. Och detta kommer att vara positivt för Tesla aktien och företaget.

Tillåts bara självkörande Tesla-bilar? Så man får inte ta sin privata bil?
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

MWall skrev:
Sabbe skrev:
MWall skrev:

Hur flexibel är en sån där loop då? Hur många stationer finns det? Kan man åka kors och tvärs? Kommer det finnas korsningar/tunnelbyten där nere? Vad händer om en bil stannar?

Jag sitter hellre i en tunnelbanevagn än med fyra främlingar i en Tesla.
Trodde du hade koll på projektet i Las Vegas och hur tunnlarna fungerar. Finns massa bra videor på Youtube som förklarar i detalj. Annars besvaras dina frågor bra på https://www.boringcompany.com/loop

För att inte fortsätta off topic så är det intressanta att alla dessa tunnlar runt om i världen kommer att köras av självkörande Tesla fordon. Och detta kommer att vara positivt för Tesla aktien och företaget.

Tillåts bara självkörande Tesla-bilar? Så man får inte ta sin privata bil?
Nu till en början så sitter en förare och rattar men i framtiden så ska dessa vara helt självkörande. Endast Tesla bilar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
MWall skrev:
Sabbe skrev:
MWall skrev:

Hur flexibel är en sån där loop då? Hur många stationer finns det? Kan man åka kors och tvärs? Kommer det finnas korsningar/tunnelbyten där nere? Vad händer om en bil stannar?

Jag sitter hellre i en tunnelbanevagn än med fyra främlingar i en Tesla.
Trodde du hade koll på projektet i Las Vegas och hur tunnlarna fungerar. Finns massa bra videor på Youtube som förklarar i detalj. Annars besvaras dina frågor bra på https://www.boringcompany.com/loop

För att inte fortsätta off topic så är det intressanta att alla dessa tunnlar runt om i världen kommer att köras av självkörande Tesla fordon. Och detta kommer att vara positivt för Tesla aktien och företaget.

Tillåts bara självkörande Tesla-bilar? Så man får inte ta sin privata bil?
Nu till en början så sitter en förare och rattar men i framtiden så ska dessa vara helt självkörande. Endast Tesla bilar.
Hur får de ihop ekonomin om det krävs en förare? Varför fungerar inte FSD ens i tunnlar de bygger själva? Tycker det borde vara en baggis. Väldigt kontrollerad miljö. Inga speciella skyltar, möten, mänskliga förare, vägarbeten, snöfall, skyfall, cyklister, gångare... Utan bara köra rakt fram i en tunnel och samarbeta med likadana självkörande bilar.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Sabbe skrev:
MWall skrev:
Sabbe skrev:
MWall skrev:

Hur flexibel är en sån där loop då? Hur många stationer finns det? Kan man åka kors och tvärs? Kommer det finnas korsningar/tunnelbyten där nere? Vad händer om en bil stannar?

Jag sitter hellre i en tunnelbanevagn än med fyra främlingar i en Tesla.
Trodde du hade koll på projektet i Las Vegas och hur tunnlarna fungerar. Finns massa bra videor på Youtube som förklarar i detalj. Annars besvaras dina frågor bra på https://www.boringcompany.com/loop

För att inte fortsätta off topic så är det intressanta att alla dessa tunnlar runt om i världen kommer att köras av självkörande Tesla fordon. Och detta kommer att vara positivt för Tesla aktien och företaget.

Tillåts bara självkörande Tesla-bilar? Så man får inte ta sin privata bil?
Nu till en början så sitter en förare och rattar men i framtiden så ska dessa vara helt självkörande. Endast Tesla bilar.
Hur får de ihop ekonomin om det krävs en förare? Varför fungerar inte FSD ens i tunnlar de bygger själva? Tycker det borde vara en baggis. Väldigt kontrollerad miljö. Inga speciella skyltar, möten, mänskliga förare, vägarbeten, snöfall, skyfall, cyklister, gångare... Utan bara köra rakt fram i en tunnel och samarbeta med likadana självkörande bilar.
Man kan ju t.o.m. kunna tänka sig "stödhjul" i hjulnaven som tar imot tunnelväggen om bilen vinglar för mycket. Om bilarna bara ska rulla nere i tunneln. Antar att tunnelröret behöver vara så stort att dörrarna kan öppnas på bilarna.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Alltså hela konceptet LVL är ju skrattretande dumt. LVCC-delen borde avskräcka vem som helst.

Att det går att att borra en smal tunnel billigare än att bygga det säkert med ventilation och utrymningsvägar är inte konstigt. Min gissning är att LVL kommer att gå till historien som bland det dummaste infra-projekt som någon gjort.

Ingen hade fått idén att stoppa bilar i en sån där tunnel om inte Elon ägt Boring. Tåg är snabbare än bilar, tåg tar mer folk än bilar. Tåg är säkrare att automatisera än bilar. Tåg har signalsystem som undviker krockar. Amerikaner...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Hur får de ihop ekonomin om det krävs en förare? Varför fungerar inte FSD ens i tunnlar de bygger själva? Tycker det borde vara en baggis. Väldigt kontrollerad miljö. Inga speciella skyltar, möten, mänskliga förare, vägarbeten, snöfall, skyfall, cyklister, gångare... Utan bara köra rakt fram i en tunnel och samarbeta med likadana självkörande bilar.
Man kan ju t.o.m. kunna tänka sig "stödhjul" i hjulnaven som tar imot tunnelväggen om bilen vinglar för mycket. Om bilarna bara ska rulla nere i tunneln. Antar att tunnelröret behöver vara så stort att dörrarna kan öppnas på bilarna.
Teslas första prototyper hade städhjul som ni säkert kommer ihåg men det visade sig vara en dålig idé.

Det är inte tillåtet för Tesla att köra autonomt i tunnlarna i Las Vegas ännu. Det kommer framöver. Att köra i tunnlar är lätt men stationerna är riktigt röriga. Ekonomin går ihop trots förare eftersom tunnlarna är långt mycket enklare, snabbare och billigare att bygga än tunnelbana. Tesla bygger även effektiva bilar som gör hela systemet energieffektivt. När certifiering är klar för att köra utan förare kommer det vara ytterst svårt för andra transportmedel att konkurrera i storstäder.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Det är inte tillåtet för Tesla att köra autonomt i tunnlarna i Las Vegas ännu.
Ursäkta, men det här luktar kvalificerat skitsnack. Det stod i LVCC-kontraktet att bilarna skulle köra själva:
https://techcrunch.com/pages/elon-musks ... las-vegas/

LVCC är inte allmän väg.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Jag har svårt att förstå den mängd fud som konstant sprids här. Las Vegas har ersatt en dyr monorail som gick i konkurs flera gånger med ett enkelt transportsätt som inte kostade något för skattebetalarna. Det är väl bara jättebra för de som bor i Las Vegas. Vem bryr sig liksom. Jag tror inte Las Vegas-borna sitter och hetsar upp sig över Västlänken...

Som jag förstod det vid invigningen så krävs det certifiering innan Tesla kan köra autonomt i tunnlarna. Det är antagligen något som kan ta tid.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Jordad skrev:
Som jag förstod det vid invigningen så krävs det certifiering innan Tesla kan köra autonomt i tunnlarna. Det är antagligen något som kan ta tid.
Ja, de måste rimligtvis lösa autonomin först. Så det kommer nog ta lite tid innan de blir certifierade. :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Hur får de ihop ekonomin om det krävs en förare? Varför fungerar inte FSD ens i tunnlar de bygger själva? Tycker det borde vara en baggis. Väldigt kontrollerad miljö. Inga speciella skyltar, möten, mänskliga förare, vägarbeten, snöfall, skyfall, cyklister, gångare... Utan bara köra rakt fram i en tunnel och samarbeta med likadana självkörande bilar.
Man kan ju t.o.m. kunna tänka sig "stödhjul" i hjulnaven som tar imot tunnelväggen om bilen vinglar för mycket. Om bilarna bara ska rulla nere i tunneln. Antar att tunnelröret behöver vara så stort att dörrarna kan öppnas på bilarna.
Teslas första prototyper hade städhjul som ni säkert kommer ihåg men det visade sig vara en dålig idé.

Det är inte tillåtet för Tesla att köra autonomt i tunnlarna i Las Vegas ännu. Det kommer framöver. Att köra i tunnlar är lätt men stationerna är riktigt röriga. Ekonomin går ihop trots förare eftersom tunnlarna är långt mycket enklare, snabbare och billigare att bygga än tunnelbana. Tesla bygger även effektiva bilar som gör hela systemet energieffektivt. När certifiering är klar för att köra utan förare kommer det vara ytterst svårt för andra transportmedel att konkurrera i storstäder.

Du tror verkligen på det där?

Ta en tur till tunnelbanan i relativt lilla Stockholm vid rusningstid. Där noterar du antalet personer som ett enda tunnelbanetåg sväljer. Sen delar du det antalet med 4 för att få fram antalet bilar som krävs (eller med 5 om du tror de kan bli självkörande).

På ett enda tunnelbanetåg får det plats 1200 personer. Det är 300 bilar. På T-Centralen har du 10 300 (motsvarande 2575 bilar i timmen, eller 43 bilar i minuten) påstigande i timmen under rusningstid. Slussen har 8200 (2050 bilar) och Gullmarsplan har 4100 (1025 bilar).

Jag fattar inte hur det ska gå till. Det är så galet ineffektivt med bilar. Bara att sätta sig tar ju en evighet jämfört med att hoppa in i en tunnelbanevagn. Och sen ska den som sitter i mitten bak ut och inte de andra... Det är komplett vansinne som jag ser det.

info om tunnelbanan från: https://nyatunnelbanan.se/sv/50-resenar ... nutpunkter.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Det är inte tillåtet för Tesla att köra autonomt i tunnlarna i Las Vegas ännu.
Ursäkta, men det här luktar kvalificerat skitsnack. Det stod i LVCC-kontraktet att bilarna skulle köra själva:
https://techcrunch.com/pages/elon-musks ... las-vegas/

LVCC är inte allmän väg.
Avslutningen på artikeln var inte så smickrande för TBC:
As Musk’s Boring Company lands one contract, safety concerns have been raised on the design of another more ambitious Loop system from Washington D.C. to Baltimore.

Details of the 35.3-mile system, which emerged recently in a 505-page draft environmental assessment, reveals a design that fails to meet several key national safety standards. The underground system appears to lack sufficient emergency exits, ignore the latest engineering practices and proposes passenger escape ladders that one fire safety professor calls “the definition of insanity.”
Men det är förstås bara FUD, liksom allt annat som uttrycker något som helst tvivel kring Elons företags planer.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
Jag har svårt att förstå den mängd fud som konstant sprids här. Las Vegas har ersatt en dyr monorail som gick i konkurs flera gånger med ett enkelt transportsätt som inte kostade något för skattebetalarna. Det är väl bara jättebra för de som bor i Las Vegas. Vem bryr sig liksom. Jag tror inte Las Vegas-borna sitter och hetsar upp sig över Västlänken...

Som jag förstod det vid invigningen så krävs det certifiering innan Tesla kan köra autonomt i tunnlarna. Det är antagligen något som kan ta tid.
Effektiv infrastruktur betalar tillbaka sig många ggr om även om skattepengar används vid bygget. Tänk bara värdet på effektiva transporter. Bara att ta sig till jobbet i tid är enormt värdefullt.

Hur mycket vinst gör Boring Company (och kanske Tesla?) på Las Vegas-loopen?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Jag har svårt att förstå den mängd fud som konstant sprids här.
Ja, det har jag märkt det. Jag har också märkt att ditt favoritord är "fud".
Jordad skrev:
Som jag förstod det vid invigningen så krävs det certifiering innan Tesla kan köra autonomt i tunnlarna. Det är antagligen något som kan ta tid.
Nej, det förstår du fel. Det är tekniken som inte fungerar som utlovat. LVCC har till och med testat FSD-betan i april. Det gick inte så bra.
Skriv svar