Tesla är skitsmarta, men det är marknadsföring och inte testning när man prioriterar influencers över EAP-medlemmar.
Angående Marknadsföring så är jag förvånad hur positivt man bemöts av barn när man kör Tesla.
Killgissar att +90% av Sveriges tioåringar vet vem Elon Musk är.
Killgissar också att +90% av Sveriges tioåringar INTE vet vem Herbert Diess är.
Killgissar att fler tioåringar känner till Bolibompadraken än Elon Musk, vad säger det?
Sen tror jag att du har fel om att +90% av tioåringar vet vem Elon Musk är, mina barn har då ingen aning om det och dom är mellan 8-18. Sen har säkert de äldre sett namnet på sociala medier, men dom vet inte vem det är. Skulle man säga Kardashian, Wahlgren eller Margaux så har dom dock stenkoll.
Jag försöker inte förringa någonting. Däremot så tycker jag om att hålla folk på jorden, och i verkligheten.
Hur kommer det sig att alla tiotusentals externa Early Access Program-medlemmar bara liksom hoppades över och man gav istället betan till en hög med influencers? Är det testning tycker du? Jag kallar det marknadsföring.
Det tror jag de allra flesta förstår om dom tar av Teslakepsen och tänker till i mer än tio sekunder.
Den enda som man kan kalla influencer är väl Omar Qazi med Whole Mars Catalog som jag länkade till innan. Dirty Tesla hade ju en kanal innan men den var inte särskilt stor. De andra som lägger upp videos började med det nu under testningen och jag tycker inte någon av dem går att kategorisera som influencer. De fokuserar på att hitta situationer där FSD beta gör fel och det är ju precis det som är värdefullt att se. Jag skulle nog säga att Tesla har valt ut bra eftersom man verkligen har fått se problemen och kunnat följa utvecklingen. Jag tycker även att Omars videos varit bra eftersom han även har visat hur galet bra FSD beta kan köra ibland.
Hur vet du att de som fick betan inte var early access? Hade Tesla släppt FSD beta som den var förra hösten till tiotusentals samtidigt så hade det dels varit farligt och dels hade den mängd information antagligen varit omöjlig att hantera.
Är man rättvis så kan man inte skriva ändlösa hyllningsinlägg tillägnade Mobileye och jämföra deras utvalda PR-videos med videos från vanliga privatpersoner som delar med sig när de använder självkörande funktioner i sin vardag.
Ps. Ärligt talat så kan man inte kalla Omar Qazi för en influencer. Han är stort fan som kanske kan få en del genom referrals men inget mer än det. Den enda influencer som Tesla har gett pengar till är Viya i Kina.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Hur kommer det sig att alla tiotusentals externa Early Access Program-medlemmar bara liksom hoppades över och man gav istället betan till en hög med influencers? Är det testning tycker du? Jag kallar det marknadsföring.
Nu hittar du ju på. Var bara någon enstaka av dom som har betan som innan dess sysslade med att lägga ut videos eller ens twittra i någon större omfattning.
Att några till sen fattar att dom är del av en begränsad skara och att det finns intresse för att dom ska göra videos är något helt annat.
Hade man varit ute efter influencers skulle man ju gett betan till Rob Maurer, Dave Lee eller någon som Markus Brownli eller vad han heter som ju har en Tesla och har miljoners tittare.
Hur kommer det sig att alla tiotusentals externa Early Access Program-medlemmar bara liksom hoppades över och man gav istället betan till en hög med influencers? Är det testning tycker du? Jag kallar det marknadsföring.
Nu hittar du ju på. Var bara någon enstaka av dom som har betan som innan dess sysslade med att lägga ut videos eller ens twittra i någon större omfattning.
Att några till sen fattar att dom är del av en begränsad skara och att det finns intresse för att dom ska göra videos är något helt annat.
Hade man varit ute efter influencers skulle man ju gett betan till Rob Maurer, Dave Lee eller någon som Markus Brownli eller vad han heter som ju har en Tesla och har miljoners tittare.
Eh, läs på kanske? Dom vill inte ha vilka influencers som helst, dom har valt lojoala fans. UserGroup-ledare, wholemarscatalog, och all de i Thrid Row Tesla-podden som bor i USA, osv.
Hur kommer det sig att alla tiotusentals externa Early Access Program-medlemmar bara liksom hoppades över och man gav istället betan till en hög med influencers? Är det testning tycker du? Jag kallar det marknadsföring.
Nu hittar du ju på. Var bara någon enstaka av dom som har betan som innan dess sysslade med att lägga ut videos eller ens twittra i någon större omfattning.
Att några till sen fattar att dom är del av en begränsad skara och att det finns intresse för att dom ska göra videos är något helt annat.
Hade man varit ute efter influencers skulle man ju gett betan till Rob Maurer, Dave Lee eller någon som Markus Brownli eller vad han heter som ju har en Tesla och har miljoners tittare.
Eh, läs på kanske? Dom vill inte ha vilka influencers som helst, dom har valt lojoala fans. UserGroup-ledare, wholemarscatalog, och all de i Thrid Row Tesla-podden som bor i USA, osv.
Nu börjar det likna sandlåda igen, fullt av spekulationer och ingen kan bevisa sina uttalande med fakta.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Nu börjar det likna sandlåda igen, fullt av spekulationer och ingen kan bevisa sina uttalande med fakta.
Jag skriver samma sak här som jag skrev i FSD-tråden:
Tesla sa själva att i december 2020 att det fanns 55 externa betatestare (minst 30 av dom är aktiva på YouTube-kanaler) av de 200 som fanns totalt enligt myndighetskommunikation. Nu säger man att det är 1000 totalt, men det är Elon-kvalitet på den siffran. Om man då antar att det är samma förhållande mellan anställda och externer så blir det drygt 250... Dra sedan av Elonfaktor på det.
Nu börjar det likna sandlåda igen, fullt av spekulationer och ingen kan bevisa sina uttalande med fakta.
Jag skriver samma sak här som jag skrev i FSD-tråden:
Tesla sa själva att i december 2020 att det fanns 55 externa betatestare (minst 30 av dom är aktiva på YouTube-kanaler) av de 200 som fanns totalt enligt myndighetskommunikation. Nu säger man att det är 1000 totalt, men det är Elon-kvalitet på den siffran. Om man då antar att det är samma förhållande mellan anställda och externer så blir det drygt 250... Dra sedan av Elonfaktor på det.
Räcker det som underlag?
Läs själv vad du skriver, du spekulerar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Nu börjar det likna sandlåda igen, fullt av spekulationer och ingen kan bevisa sina uttalande med fakta.
Jag skriver samma sak här som jag skrev i FSD-tråden:
Tesla sa själva att i december 2020 att det fanns 55 externa betatestare (minst 30 av dom är aktiva på YouTube-kanaler) av de 200 som fanns totalt enligt myndighetskommunikation. Nu säger man att det är 1000 totalt, men det är Elon-kvalitet på den siffran. Om man då antar att det är samma förhållande mellan anställda och externer så blir det drygt 250... Dra sedan av Elonfaktor på det.
Räcker det som underlag?
Läs själv vad du skriver, du spekulerar.
Ja. Du genomskådade mig! Med hjälp av tillgänglig information av olika kvalitet så analyserar jag och gissar.
Men vänta….
Det är väl det som alla gör i denna tråd? Eller refererar till externt material som i sin tur har folk som gissar och spekulerar…
När ni ändå spekulerar, hur skulle aktien påverkas om någon annan än tesla blir först med L4 ut till vanliga kunder? Skulle man ruska av sig det och hänvisa till framtida L5?
Dessutom kunde ett meddelande från VD Elon Musk om ett annat av hans företag ha väckt ökat intresse: SpaceXs internettjänst Starlink kommer att offentliggöras om några år - och Musk vill ge Tesla-investerare företrädesrätt till den nya aktien.
När Starlink börsnoteras verkar Teslas aktieägare få företrädesrätt.
Kommer du som Tesla aktieägare utnyttja detta erbjudande?
Edit:
Kan tänka mig att man sätter detta i system.
Man ju börsnotera ett Försäkringsbolag, Energibolag mm.
Och varje gång ge fördelar till befintliga Tesla aktieägare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det är ju bara bra om man väljer att värdera starlink till mindre än vad marknaden tycker när man gör sin IPO. Det är vanligt, men inte alls uteslutande, så det går till
Kan tänka mig att man sätter detta i system.
Man ju börsnotera ett Försäkringsbolag, Energibolag mm.
Och varje gång ge fördelar till befintliga Tesla aktieägare.
Starlink och SpaceX har ju inget gemensamt med Tesla förutom då VD och ägarstrukturen.
Det är ovanligt att man gör en IPO med förtur till ägare av ett "syster"-bolag tror jag. Men det kanske finns något historiskt exempel på det?
Det är dock standardförfarande att man delar ut avknoppad verksamhet till aktieägarna. Om Tesla skulle vilja notera sin försäkringsverksamhet så skulle man ge aktierna till de befintliga ägarna i form av en utdelning. Det är ju de som äger försäkringsverksamheten redan.
Exempel på detta är t ex när HP knoppade av sin test/mät-del till börsen "Agilent Technologies". Eller när Betssons kasinotech -> NetEnt, eller Unibets sportbok -> Kambi.
Är det inte konstig tågordning.
Ska inte SpaceX först göra en IPO, sen Starlink?
Man bedömer väl att SpaceX:s värde kommer att bli mycket högre om man väntar till dess att man kommit längre, och att Starlinkförsäljning är ett bättre sätt att få in de stålar men behöver kortsiktigt än att sälja ut kärnverksamheten just nu.
Panasonic sold its entire stake in key battery customer Tesla -- a holding worth around 400 billion yen ($3.6 billion) -- last fiscal year, Nikkei learned Friday
Panasonic sold its entire stake in key battery customer Tesla -- a holding worth around 400 billion yen ($3.6 billion) -- last fiscal year, Nikkei learned Friday
Hur mycket ska de leverera enligt förväntningarna? Ligger de on track?
Tror förväntningarna och målet från årsmötet är en tillväxt när det gäller levererade bilar på 50% vilket inte kan anses vara dålig tillväxt på en inte så liten biltillverkare. Det skulle betyda ca 750 000 levererade bilar under 2021. De har vid halvårsskiftet levererat ca 386 000 bilar och ligger därmed rätt säkert för att uppnå förväntningen.
Nu är det visserligen i princip enbart de bägge billigare modellerna som levererats under första halvåret. Tesla lär dock få igång produktion och förhoppningsvis leveranser från ytterligare två fabriker i år så förväntningen på 50% lär slås, förväntningarna skruvas upp så vid årsskiftet kanske Tesla inte når förväntningarna från några månader tidigare även ifall de klarat förväntningarna som fanns året innan. Efter rapporten om levererade bilar för första kvartalet så kom ju artiklar om att Tesla skulle kunna leverera 1 000 000 bilar i år. Det kan fortfarande vara möjligt för Tesla men är ju inte lika säkert och beror mycket på när leveranser från Berlin och Austin kommer igång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hur mycket ska de leverera enligt förväntningarna? Ligger de on track?
Tror förväntningarna och målet från årsmötet är en tillväxt när det gäller levererade bilar på 50% vilket inte kan anses vara dålig tillväxt på en inte så liten biltillverkare. Det skulle betyda ca 750 000 levererade bilar under 2021. De har vid halvårsskiftet levererat ca 386 000 bilar och ligger därmed rätt säkert för att uppnå förväntningen.
Nu är det visserligen i princip enbart de bägge billigare modellerna som levererats under första halvåret. Tesla lär dock få igång produktion och förhoppningsvis leveranser från ytterligare två fabriker i år så förväntningen på 50% lär slås, förväntningarna skruvas upp så vid årsskiftet kanske Tesla inte når förväntningarna från några månader tidigare även ifall de klarat förväntningarna som fanns året innan. Efter rapporten om levererade bilar för första kvartalet så kom ju artiklar om att Tesla skulle kunna leverera 1 000 000 bilar i år. Det kan fortfarande vara möjligt för Tesla men är ju inte lika säkert och beror mycket på när leveranser från Berlin och Austin kommer igång.
Teslas egna mål för 2021 var 100% produktionstillväxt och 1 miljon bilar. Det är inte helt överdrivet med tanke på hur dåligt 2020 var med stängda fabriker och annat. Konsensus på Wall Street är väl runt 800-850t vilket innebär 60-70%.
Chipbristen har varit värre än vad Tesla förutsåg och skulle man fråga dem idag kanske de inte siktar fullt ut på en miljon. Men Tesla brukar alltid ha avsevärt högre produktion andra halvåret. Frågan är bara hur mycket Austin och Berlin hinner producera i år om de ens hinner bidra något alls.