Nasdaq har varit sur -4,2% senaste månaden samtidigt som Tesla har gått +10,1%. Undrar hur det hade sett ut om börsen varit positiv? Blir q3-rapporten så bra som många tror samtidigt som börsen återhämtar sig kan det bli trevligt.
Obs inget råd! Det kan bli total pannkaka med.
Caset Tsla är intressant just nu (äger aktie för info).
Samtidigt som det som Tesla gör är det som behövs för den energikris vi befinner oss i så tror jag att kursen kan dras med söderut vid större börskrasch (vilket jag tror mycket väl kan hända när som pga höga energipriser).
Jag gick ur börsen med 98% av mina innehav igår. Har kvar QS och XPENG (småposter på några 100kSEK).
Jag brukar ha dålig känsla för sånt här, men det verkar skakigt i Kina och på andra fronter nu. För skakigt för mig i alla fall.
Jag gick ur börsen med 98% av mina innehav igår. Har kvar QS och XPENG (småposter på några 100kSEK).
Jag brukar ha dålig känsla för sånt här, men det verkar skakigt i Kina och på andra fronter nu. För skakigt för mig i alla fall.
Av historien har jag lärt mig att det är otroligt svårt att prediktera index så jag försöker ligga med ungefär samma procent av mina tillgångar på börsen hela tiden. Har nog aldrig haft en större hedge på nedsidan än nu dock. Tycker också det finns väldigt mycket orosmoln, men kanske framförallt Kina som du nämner kombinerat med räntor som är på väg uppåt och en generellt hög värdering på börsen är riktiga orosmoln.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Intressant är att jämföra produktivitet. Trots att Tesla gör mycket själva så är man effektiv i sin tillverkning.
Tesla gör 41,7 bilar per anställd, medan VW gör 28 bilar per anställd.
Volkswagen CEO warns shift to electric vehicles could cost 30,000 jobs -sources.
Competition from new entrants to Germany's market, like Tesla (TSLA.O), has pushed the company to speed up its transformation, Diess is said to have told attendees.
The U.S. EV maker plans to produce 500,000 cars a year in Germany with 12,000 employees, while Volkswagen's 25,000 produce just 700,000 cars at its Wolfsburg plant.
Intressant är att jämföra produktivitet. Trots att Tesla gör mycket själva så är man effektiv i sin tillverkning.
Tesla gör 41,7 bilar per anställd, medan VW gör 28 bilar per anställd.
Volkswagen CEO warns shift to electric vehicles could cost 30,000 jobs -sources.
Competition from new entrants to Germany's market, like Tesla (TSLA.O), has pushed the company to speed up its transformation, Diess is said to have told attendees.
The U.S. EV maker plans to produce 500,000 cars a year in Germany with 12,000 employees, while Volkswagen's 25,000 produce just 700,000 cars at its Wolfsburg plant.
Tesla gör 41,7 bilar per anställd, medan VW gör 28 bilar per anställd.
Om det är från texten du citerar som du kommer fram till dina siffror så gör väl Tesla 0 bilar per anställd i Tyskland idag mot VW:s 28 bilar per anställd, när Tesla är uppe på den där kapaciteten(500 000 bilar) så kanske VW redan har uppnått samma eller bättre produktivitet?
Intressant är att jämföra produktivitet. Trots att Tesla gör mycket själva så är man effektiv i sin tillverkning.
Tesla gör 41,7 bilar per anställd, medan VW gör 28 bilar per anställd.
Volkswagen CEO warns shift to electric vehicles could cost 30,000 jobs -sources.
Competition from new entrants to Germany's market, like Tesla (TSLA.O), has pushed the company to speed up its transformation, Diess is said to have told attendees.
The U.S. EV maker plans to produce 500,000 cars a year in Germany with 12,000 employees, while Volkswagen's 25,000 produce just 700,000 cars at its Wolfsburg plant.
Svårt att jämföra antal anställda rättvist. Tesla har snart 100t anställda och man kommer tillverka knappt 900t bilar i år. Det ger 9 bilar per anställd. Däremot är Tesla långt mer vertikalt integrerat än VAG, befinner sig i snabb expansion och har fler divisioner som energi, butiksnätverk, servicenätverk, laddnätverk m.m.
Intressant är att jämföra produktivitet. Trots att Tesla gör mycket själva så är man effektiv i sin tillverkning.
Tesla gör 41,7 bilar per anställd, medan VW gör 28 bilar per anställd.
Volkswagen CEO warns shift to electric vehicles could cost 30,000 jobs -sources.
Competition from new entrants to Germany's market, like Tesla (TSLA.O), has pushed the company to speed up its transformation, Diess is said to have told attendees.
The U.S. EV maker plans to produce 500,000 cars a year in Germany with 12,000 employees, while Volkswagen's 25,000 produce just 700,000 cars at its Wolfsburg plant.
Svårt att jämföra antal anställda rättvist. Tesla har snart 100t anställda och man kommer tillverka knappt 900t bilar i år. Det ger 9 bilar per anställd. Däremot är Tesla långt mer vertikalt integrerat än VAG, befinner sig i snabb expansion och har fler divisioner som energi, butiksnätverk, servicenätverk, laddnätverk m.m.
Räknar du alla som jobbar i servicenätverket som ”ve-anställda”? Det är väl franchising? Troligtvis det vanligaste inom återförsäljarledet. Iallafall i Sverige.
Facket i Tyskland är inte imponerad av VWs nedskärningsplaner.
Members of the Volkswagen Workers Council state that they would not make a statement on Diess’ remarks. However, one spokesperson stated that “a reduction of 30,000 jobs is absurd and baseless.” Lower-Saxony Union spokespeople said that 30,000 job cuts were “out of the question.”
Facket i Tyskland är inte imponerad av VWs nedskärningsplaner.
Members of the Volkswagen Workers Council state that they would not make a statement on Diess’ remarks. However, one spokesperson stated that “a reduction of 30,000 jobs is absurd and baseless.” Lower-Saxony Union spokespeople said that 30,000 job cuts were “out of the question.”
Facket i Tyskland är inte imponerad av VWs nedskärningsplaner.
Members of the Volkswagen Workers Council state that they would not make a statement on Diess’ remarks. However, one spokesperson stated that “a reduction of 30,000 jobs is absurd and baseless.” Lower-Saxony Union spokespeople said that 30,000 job cuts were “out of the question.”
Facket i Tyskland är inte imponerad av VWs nedskärningsplaner.
Members of the Volkswagen Workers Council state that they would not make a statement on Diess’ remarks. However, one spokesperson stated that “a reduction of 30,000 jobs is absurd and baseless.” Lower-Saxony Union spokespeople said that 30,000 job cuts were “out of the question.”
Facket i Tyskland är inte imponerad av VWs nedskärningsplaner.
Members of the Volkswagen Workers Council state that they would not make a statement on Diess’ remarks. However, one spokesperson stated that “a reduction of 30,000 jobs is absurd and baseless.” Lower-Saxony Union spokespeople said that 30,000 job cuts were “out of the question.”
Giga Berlin kommer ju ha runt 12000 anställda fullt utbyggd, och generera totalt i storleksordningen 40000 arbetstillfällen med underleverantörer, stödfunktioner etc.
Tesla bör alltså erbjuda anställning åt i princip samtliga dessa om/när dom får gå från VW.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Facket i Tyskland är inte imponerad av VWs nedskärningsplaner.
Members of the Volkswagen Workers Council state that they would not make a statement on Diess’ remarks. However, one spokesperson stated that “a reduction of 30,000 jobs is absurd and baseless.” Lower-Saxony Union spokespeople said that 30,000 job cuts were “out of the question.”
Nej det är nog bättre de behåller alla anställda för att sedan gå i konkurs om några år. Ett företag minskar ju inte antal anställda pga av grymhet utan för långsiktig överlevnad. Men elbilar kommer de behöva mindre folk i tillverkningen om t.ex. VW kan bli lika effektiva som Tesla. Sedan kanske Facket vara opportunistika och säga emot vid nedskärningar fast de de facto vet att det är den enda utvägen. (abets)Politik i ett nötskal.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Jag imponeras över hur starkt Tesla aktien går nu.
843,03 USD +24,71 (3,02 %)i dag
För tsla som jag inte ser alls lika tydligt i mina andra innehav finns det kraftigt motstånd att passera varje 100$-gräns. Jag skulle inte klassa det som motstånd enligt teknisk analys eftersom dessa motstånd ofta kommer från att många tidigare trades har skett vid viss nivå, utan mer som banala psykologiska motstånd, liknande psykprisättning i detaljhandeln typ 99,50sek isf 100sek.
Så när väl aktien bryter igenom sticker den iväg runt 50$ till de närmsta dagarna, som det vi sett nu.
Marknaden är verkligen inte rationell.
Nästan uppe på samma nivå som för 9 månader sedan, blir kanske stora rörelser upp eller ner när vi når den nivån. Ser ut som man kan gå i pension tidigt.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Elon Musk is the richest man in the world and is worth the same as Bill Gates and Warren Buffet combined.
According to the Bloomberg Billionaire Index, the fortune of the head of Tesla and SpaceX as of Friday morning was $230 billion. Gates is in fourth place with $130 billion, while Buffett is number 10, with $102 billion. Both billionaires were previously considered the richest person in the world, although a lot has changed since then. Musk also surpassed Amazon CEO Jeff Bezos for the first time in January 2021 to become the richest man in the world with a fortune of $185 billion. Bezos has held the title since 2017.