Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 1712
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Sabbe skrev:
flipmac skrev:
Thed75 skrev:
tsla PE 384
VW PE 3,86

MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
Jag tycker också att VW visar mer och mer resultat. Om ökningen av levererade bilar fortsätter i nuvarande takt så kommer det bli väldigt intressant att följa.
VW kan bli intressant om de lyckas öka försäljningen av antal elbilar i samma takt eller mer än de tappar i försäljningen av fossila bilar, vilket i nuläget är helt omöjligt.

VW ser ut att gå från att tillverka mer än 10 miljoner bilar per år till under 5 miljoner om bara 5 år.

Min känsla är att Tesla och Kineserna tar över bilmarknaden helt och kommer att stå för 80% av bilförsäljningen. Medan de traditionella bilföretagen som inte går i konkurs får dela på cirka 20%.

Lite som en gammal låt från Per Gessle, "här kommer alla känslorna på en och samma gång".

Sen vad dina känslor grundar sig på skulle vara kul att veta? Gissningar, kaffesump eller har du något underlag till det?

När ska Tesla och "kineserna" ha 80% av bilmarknaden? 5 år?
Sabbe
Inlägg: 1320
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

backe skrev:
Sabbe skrev:
flipmac skrev:
Thed75 skrev:
tsla PE 384
VW PE 3,86

MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
Jag tycker också att VW visar mer och mer resultat. Om ökningen av levererade bilar fortsätter i nuvarande takt så kommer det bli väldigt intressant att följa.
VW kan bli intressant om de lyckas öka försäljningen av antal elbilar i samma takt eller mer än de tappar i försäljningen av fossila bilar, vilket i nuläget är helt omöjligt.

VW ser ut att gå från att tillverka mer än 10 miljoner bilar per år till under 5 miljoner om bara 5 år.

Min känsla är att Tesla och Kineserna tar över bilmarknaden helt och kommer att stå för 80% av bilförsäljningen. Medan de traditionella bilföretagen som inte går i konkurs får dela på cirka 20%.

Lite som en gammal låt från Per Gessle, "här kommer alla känslorna på en och samma gång".

Sen vad dina känslor grundar sig på skulle vara kul att veta? Gissningar, kaffesump eller har du något underlag till det?

När ska Tesla och "kineserna" ha 80% av bilmarknaden? 5 år?
2030 är det nästan ingen som kommer att välja fossilbil framför en elbil därav kommer nuvarande försäljning av fossilbilar att sjunka i snabb takt.

Tesla och Kineserna kommer att ha 80% av bilmarknaden 2030. Detta pga att Tesla och Kinesiska tillverkarna kommer ha tillgång till majoriteten av batterierna som tillverkas då. Och ingen annan kommer att kunna konkurrera prismässigt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
backe skrev:
Sabbe skrev:
flipmac skrev:
Thed75 skrev:
tsla PE 384
VW PE 3,86

MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
Jag tycker också att VW visar mer och mer resultat. Om ökningen av levererade bilar fortsätter i nuvarande takt så kommer det bli väldigt intressant att följa.
VW kan bli intressant om de lyckas öka försäljningen av antal elbilar i samma takt eller mer än de tappar i försäljningen av fossila bilar, vilket i nuläget är helt omöjligt.

VW ser ut att gå från att tillverka mer än 10 miljoner bilar per år till under 5 miljoner om bara 5 år.

Min känsla är att Tesla och Kineserna tar över bilmarknaden helt och kommer att stå för 80% av bilförsäljningen. Medan de traditionella bilföretagen som inte går i konkurs får dela på cirka 20%.

Lite som en gammal låt från Per Gessle, "här kommer alla känslorna på en och samma gång".

Sen vad dina känslor grundar sig på skulle vara kul att veta? Gissningar, kaffesump eller har du något underlag till det?

När ska Tesla och "kineserna" ha 80% av bilmarknaden? 5 år?
2030 är det nästan ingen som kommer att välja fossilbil framför en elbil därav kommer nuvarande försäljning av fossilbilar att sjunka i snabb takt.

Tesla och Kineserna kommer att ha 80% av bilmarknaden 2030. Detta pga att Tesla och Kinesiska tillverkarna kommer ha tillgång till majoriteten av batterierna som tillverkas då. Och ingen annan kommer att kunna konkurrera prismässigt.

Men varför då egentligen?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Thed75 skrev:
tsla PE 384
VW PE 3,86

MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
VAG är för stora för att bara kopiera Tesla. De har gjort gigantiska investeringar i gammal teknologi och de måste kapitalisera de investeringarna annars kommer de aldrig lyckas överleva. Det är omöjligt att rädda försäljning av 10 miljoner fossilbilar med några hundratusen elbilar. Skulle de förkasta investeringar de har gjort så kommer hela företaget implodera.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Sabbe skrev:
Tesla och Kineserna kommer att ha 80% av bilmarknaden 2030. Detta pga att Tesla och Kinesiska tillverkarna kommer ha tillgång till majoriteten av batterierna som tillverkas då. Och ingen annan kommer att kunna konkurrera prismässigt.
Att Tesla kommer ha en stor andel av bilmarknaden 2030 är nog troligt med tanke på framtida mål, ekonomiska muskler och dagens investeringar. Men kanske inte lika troligt att de kinesiska mindre tillverkarna kommer lyckas på samma sätt. De har rätt begränsade framtida mål även jämfört med traditionella biltillverkare.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
Thed75 skrev:
tsla PE 384
VW PE 3,86

MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
VAG är för stora för att bara kopiera Tesla. De har gjort gigantiska investeringar i gammal teknologi och de måste kapitalisera de investeringarna annars kommer de aldrig lyckas överleva. Det är omöjligt att rädda försäljning av 10 miljoner fossilbilar med några hundratusen elbilar. Skulle de förkasta investeringar de har gjort så kommer hela företaget implodera.

Hur stora investeringar då? Hur många miljarder? Jämfört med vinsterna? VAG gör ju fortfarande stora vinster på sina fossilbilar. Väl?
backe
Inlägg: 1712
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
Sabbe skrev:
Tesla och Kineserna kommer att ha 80% av bilmarknaden 2030. Detta pga att Tesla och Kinesiska tillverkarna kommer ha tillgång till majoriteten av batterierna som tillverkas då. Och ingen annan kommer att kunna konkurrera prismässigt.
Att Tesla kommer ha en stor andel av bilmarknaden 2030 är nog troligt med tanke på framtida mål, ekonomiska muskler och dagens investeringar. Men kanske inte lika troligt att de kinesiska mindre tillverkarna kommer lyckas på samma sätt. De har rätt begränsade framtida mål även jämfört med traditionella biltillverkare.

När du/ni pratar om detta så utgår ni från att allt går Teslas väg och att allt dom gör är korrekt och att alla andra gör fel?

Det räcker med att 4680 inte faller väl ut och att man misslyckas med det så ser situationen helt annorlunda ut, eller att någon annan kommer på något som är en riktig kioskvältare som inte Tesla har tänkt på så ändras landskapet direkt, då kanske inte dessa GIGA-MEGA-satsningar är så kul att sitta med längre?

Sluta sitt här och tro att ni vet hur allt kommer gå bara för att någon på youtube sitter och ritar powerpoints med glada kalkyler om hur framtiden ska se ut, varken du eller jag vet hur det kommer se ut 2030.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Jordad skrev:
Thed75 skrev:
tsla PE 384
VW PE 3,86

MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
VAG är för stora för att bara kopiera Tesla. De har gjort gigantiska investeringar i gammal teknologi och de måste kapitalisera de investeringarna annars kommer de aldrig lyckas överleva. Det är omöjligt att rädda försäljning av 10 miljoner fossilbilar med några hundratusen elbilar. Skulle de förkasta investeringar de har gjort så kommer hela företaget implodera.

Hur stora investeringar då? Hur många miljarder? Jämfört med vinsterna? VAG gör ju fortfarande stora vinster på sina fossilbilar. Väl?
VAG har låga marginaler och stora skulder. Inte det bästa utgångsläget om man efter 7-8 år av elbilsproduktion endast lyckats ställa om några procent av den totala produktionen. VAG har en lång väg att gå. Men man gör fina elbilar så de kommer säkert klara det hyggligt. Spännande att se vad de hamnar för på produktionsiffror framöver.

Ps. Tsla fortsätter upp. Nästan $880 i premarket.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Det räcker med att 4680 inte faller väl ut och att man misslyckas med det så ser situationen helt annorlunda ut, eller att någon annan kommer på något som är en riktig kioskvältare som inte Tesla har tänkt på så ändras landskapet direkt, då kanske inte dessa GIGA-MEGA-satsningar är så kul att sitta med längre?

Sluta sitt här och tro att ni vet hur allt kommer gå bara för att någon på youtube sitter och ritar powerpoints med glada kalkyler om hur framtiden ska se ut, varken du eller jag vet hur det kommer se ut 2030.
Ny revolutionerande teknologi introduceras aldrig under en natt. Det tar lång tid att bygga upp produktionskapacitet vilket gör att teknikskiften ofta går mycket långsamt. Litiumbatterier är tex nära att konkurrera ut fossila framdrivningsmedel men det tog lång tid innan kapaciteten var tillräckligt hög för att nå prisparitet. Det kommer vara samma med solid state och annan framtida teknologi.

Tesla påbörjade investeringar i 4680 först efter att man hade verifierat teknologin. Att sätta en ny produkt i masstillverkning tar tid. Men Tesla hade inte påbörjat bygget av två batterifabriker som tillsammans kommer vara större än alla nuvarande batterifabriker på jorden tillsammans om man inte var säkra på att det 4680 kommer fungera. Alla som jobbar på Tesla är nog inte kompletta idioter.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
backe
Inlägg: 1712
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

MWall skrev:
Jordad skrev:
Thed75 skrev:
tsla PE 384
VW PE 3,86

MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
VAG är för stora för att bara kopiera Tesla. De har gjort gigantiska investeringar i gammal teknologi och de måste kapitalisera de investeringarna annars kommer de aldrig lyckas överleva. Det är omöjligt att rädda försäljning av 10 miljoner fossilbilar med några hundratusen elbilar. Skulle de förkasta investeringar de har gjort så kommer hela företaget implodera.

Hur stora investeringar då? Hur många miljarder? Jämfört med vinsterna? VAG gör ju fortfarande stora vinster på sina fossilbilar. Väl?
Det är inte små investeringar som VW gör enligt mig?

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... world-7313
Volkswagen has already earmarked €73 billion for future technologies from 2021 through 2025, representing 50% of total investments. The share of investments into electrification and digitalization will be further increased. The Group will also continue to raise efficiency and is on track to meet its 5% fix cost reduction program that it set out for the next two years. Volkswagen is also committed to reducing material costs by another 7% and is optimizing its ICE business with fewer models, a reduced ICE drivetrain portfolio and a better price mix.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
MWall skrev:
Jordad skrev:
Thed75 skrev:
tsla PE 384
VW PE 3,86

MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
VAG är för stora för att bara kopiera Tesla. De har gjort gigantiska investeringar i gammal teknologi och de måste kapitalisera de investeringarna annars kommer de aldrig lyckas överleva. Det är omöjligt att rädda försäljning av 10 miljoner fossilbilar med några hundratusen elbilar. Skulle de förkasta investeringar de har gjort så kommer hela företaget implodera.

Hur stora investeringar då? Hur många miljarder? Jämfört med vinsterna? VAG gör ju fortfarande stora vinster på sina fossilbilar. Väl?
Det är inte små investeringar som VW gör enligt mig?

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... world-7313
Volkswagen has already earmarked €73 billion for future technologies from 2021 through 2025, representing 50% of total investments. The share of investments into electrification and digitalization will be further increased. The Group will also continue to raise efficiency and is on track to meet its 5% fix cost reduction program that it set out for the next two years. Volkswagen is also committed to reducing material costs by another 7% and is optimizing its ICE business with fewer models, a reduced ICE drivetrain portfolio and a better price mix.
Ja men andra sidan av myntet är att 50% av investeringar går till föråldrad teknologi ;) Ändå bättre än för 3 år sedan när 66% av investeringar gick till föråldrad teknologi.
backe
Inlägg: 1712
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
Det räcker med att 4680 inte faller väl ut och att man misslyckas med det så ser situationen helt annorlunda ut, eller att någon annan kommer på något som är en riktig kioskvältare som inte Tesla har tänkt på så ändras landskapet direkt, då kanske inte dessa GIGA-MEGA-satsningar är så kul att sitta med längre?

Sluta sitt här och tro att ni vet hur allt kommer gå bara för att någon på youtube sitter och ritar powerpoints med glada kalkyler om hur framtiden ska se ut, varken du eller jag vet hur det kommer se ut 2030.
Ny revolutionerande teknologi introduceras aldrig under en natt. Det tar lång tid att bygga upp produktionskapacitet vilket gör att teknikskiften ofta går mycket långsamt. Litiumbatterier är tex när att konkurrera ut fossila framdrivningsmedel men det tog lång tid innan kapaciteten var tillräckligt hög för att nå prisparitet. Det kommer vara samma med solid state och annan framtida teknologi.

Tesla påbörjade investeringar i 4680 först efter att man hade verifierat teknologin. Att sätta en ny produkt i masstillverkning tar tid. Men Tesla hade inte påbörjat bygget av två batterifabriker som tillsammans kommer vara större än alla nuvarande batterifabriker på jorden tillsammans om man inte var säkra på att det 4680 kommer fungera. Alla som jobbar på Tesla är nog inte kompletta idioter.
Alla som jobbar på Tesla är nog inte kompletta idioter.
Jag har aldrig utgått från att någon är en idiot(däremot verkar många utgå från att alla på VW är idioter?), men jag tror inte heller att Teslas personal är ofelbara. Det räcker med att satsa på fel häst en gång så kan ev. försprång vara borta direkt. Att sitta här nu och veta med största säkerhet hur det ska se ut om 10 år verkar trångsynt enligt mig, framförallt i det teknikskifte vi ser nu.

Jag tror faktiskt inte heller att Tesla är helt säkra på om 4680 kommer fungera som man tänkt, jag gissar att många inom bolaget har sagt bromsa tills vi vet men Elon har sagt gasa, det löser sig.
Sen löser det sig säkert på något sätt, men att allt löper enligt plan tror jag att vi kan vara överens om då man skrotat Plaid+ och leveranser av MY Berlin lyser med sin frånvaro.
backe
Inlägg: 1712
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
backe skrev:
MWall skrev:
Jordad skrev:
Thed75 skrev:
tsla PE 384
VW PE 3,86

MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
VAG är för stora för att bara kopiera Tesla. De har gjort gigantiska investeringar i gammal teknologi och de måste kapitalisera de investeringarna annars kommer de aldrig lyckas överleva. Det är omöjligt att rädda försäljning av 10 miljoner fossilbilar med några hundratusen elbilar. Skulle de förkasta investeringar de har gjort så kommer hela företaget implodera.

Hur stora investeringar då? Hur många miljarder? Jämfört med vinsterna? VAG gör ju fortfarande stora vinster på sina fossilbilar. Väl?
Det är inte små investeringar som VW gör enligt mig?

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... world-7313
Volkswagen has already earmarked €73 billion for future technologies from 2021 through 2025, representing 50% of total investments. The share of investments into electrification and digitalization will be further increased. The Group will also continue to raise efficiency and is on track to meet its 5% fix cost reduction program that it set out for the next two years. Volkswagen is also committed to reducing material costs by another 7% and is optimizing its ICE business with fewer models, a reduced ICE drivetrain portfolio and a better price mix.
Ja men andra sidan av myntet är att 50% av investeringar går till föråldrad teknologi ;) Ändå bättre än för 3 år sedan när 66% av investeringar gick till föråldrad teknologi.
Vissa människor ser att halva koppen är full, vissa ser att halva är tom, så är det bara.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Jag tror faktiskt inte heller att Tesla är helt säkra på om 4680 kommer fungera som man tänkt, jag gissar att många inom bolaget har sagt bromsa tills vi vet men Elon har sagt gasa, det löser sig.
Sen löser det sig säkert på något sätt, men att allt löper enligt plan tror jag att vi kan vara överens om då man skrotat Plaid+ och leveranser av MY Berlin lyser med sin frånvaro.
Om man lyssnar till närmast ansvarig för 4680 som är Drew Baglino så låter han alltid mer positiv än Elon Musk som har gjort mer försiktiga uttalanden om 4680. Flera av de som har forskat fram genombrotten som har lett fram till dagens litiumjonbatterier är inblandade i batteriutveckling på Tesla. Elon Musk är kompetent men han har nog mycket lite att säga till om där. Hans roll är kanske snarare att ge dem alla verktyg de behöver för att lyckas.

Plaid+ skulle kräva någon enstaka procent av Teslas totala produktion av 4680 när den lanserades. Det var nog inte en del av beslutet. Det berodde nog snarare på att Tesla insåg att de har tillräcklig efterfrågan även utan Plaid+. Tråkigt men förhoppningsvis kommer den ändå framöver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Tesla 4680 Manufacturing Show & Tell
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »


Get ready for revved up Tesla profits, Morgan Stanley’s Adam Jonas predicts.



Tesla slår världsrekord. 20 dagar på raken.
Screenshot_20211020-003234_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

backe skrev:
Jordad skrev:
Sabbe skrev:
Tesla och Kineserna kommer att ha 80% av bilmarknaden 2030. Detta pga att Tesla och Kinesiska tillverkarna kommer ha tillgång till majoriteten av batterierna som tillverkas då. Och ingen annan kommer att kunna konkurrera prismässigt.
Att Tesla kommer ha en stor andel av bilmarknaden 2030 är nog troligt med tanke på framtida mål, ekonomiska muskler och dagens investeringar. Men kanske inte lika troligt att de kinesiska mindre tillverkarna kommer lyckas på samma sätt. De har rätt begränsade framtida mål även jämfört med traditionella biltillverkare.

När du/ni pratar om detta så utgår ni från att allt går Teslas väg och att allt dom gör är korrekt och att alla andra gör fel?

Det räcker med att 4680 inte faller väl ut och att man misslyckas med det så ser situationen helt annorlunda ut, eller att någon annan kommer på något som är en riktig kioskvältare som inte Tesla har tänkt på så ändras landskapet direkt, då kanske inte dessa GIGA-MEGA-satsningar är så kul att sitta med längre?

Sluta sitt här och tro att ni vet hur allt kommer gå bara för att någon på youtube sitter och ritar powerpoints med glada kalkyler om hur framtiden ska se ut, varken du eller jag vet hur det kommer se ut 2030.
Om dett sker. Vilken av biltillverkarna skulle du säga är snabbast på att anpassa sig och anamma nya metoder, tekniker, byggsätt, lösningar?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
backe skrev:
Jordad skrev:
Sabbe skrev:
Tesla och Kineserna kommer att ha 80% av bilmarknaden 2030. Detta pga att Tesla och Kinesiska tillverkarna kommer ha tillgång till majoriteten av batterierna som tillverkas då. Och ingen annan kommer att kunna konkurrera prismässigt.
Att Tesla kommer ha en stor andel av bilmarknaden 2030 är nog troligt med tanke på framtida mål, ekonomiska muskler och dagens investeringar. Men kanske inte lika troligt att de kinesiska mindre tillverkarna kommer lyckas på samma sätt. De har rätt begränsade framtida mål även jämfört med traditionella biltillverkare.

När du/ni pratar om detta så utgår ni från att allt går Teslas väg och att allt dom gör är korrekt och att alla andra gör fel?

Det räcker med att 4680 inte faller väl ut och att man misslyckas med det så ser situationen helt annorlunda ut, eller att någon annan kommer på något som är en riktig kioskvältare som inte Tesla har tänkt på så ändras landskapet direkt, då kanske inte dessa GIGA-MEGA-satsningar är så kul att sitta med längre?

Sluta sitt här och tro att ni vet hur allt kommer gå bara för att någon på youtube sitter och ritar powerpoints med glada kalkyler om hur framtiden ska se ut, varken du eller jag vet hur det kommer se ut 2030.
Om dett sker. Vilken av biltillverkarna skulle du säga är snabbast på att anpassa sig och anamma nya metoder, tekniker, byggsätt, lösningar?
Jag skulle säga något av de nya som Polestar, Lucid eller Rivian, har du något annat förslag?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Skulle lägga mina pengar på en batteritillverkare, som CATL. Även Samsung och Foxconn känns som bolag som skulle kunna överraska med något stort.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
backe
Inlägg: 1712
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

[JM] skrev:
backe skrev:
Jordad skrev:
Sabbe skrev:
Tesla och Kineserna kommer att ha 80% av bilmarknaden 2030. Detta pga att Tesla och Kinesiska tillverkarna kommer ha tillgång till majoriteten av batterierna som tillverkas då. Och ingen annan kommer att kunna konkurrera prismässigt.
Att Tesla kommer ha en stor andel av bilmarknaden 2030 är nog troligt med tanke på framtida mål, ekonomiska muskler och dagens investeringar. Men kanske inte lika troligt att de kinesiska mindre tillverkarna kommer lyckas på samma sätt. De har rätt begränsade framtida mål även jämfört med traditionella biltillverkare.

När du/ni pratar om detta så utgår ni från att allt går Teslas väg och att allt dom gör är korrekt och att alla andra gör fel?

Det räcker med att 4680 inte faller väl ut och att man misslyckas med det så ser situationen helt annorlunda ut, eller att någon annan kommer på något som är en riktig kioskvältare som inte Tesla har tänkt på så ändras landskapet direkt, då kanske inte dessa GIGA-MEGA-satsningar är så kul att sitta med längre?

Sluta sitt här och tro att ni vet hur allt kommer gå bara för att någon på youtube sitter och ritar powerpoints med glada kalkyler om hur framtiden ska se ut, varken du eller jag vet hur det kommer se ut 2030.
Om dett sker. Vilken av biltillverkarna skulle du säga är snabbast på att anpassa sig och anamma nya metoder, tekniker, byggsätt, lösningar?
Troligen den som är ganska tidigt ute i sin utvecklingskurva vid det tillfället, så gissningsvis en startup som sitter inne med bra backning ekonomiskt. Det behöver dock inte betyda att man kommer ut som någon vinnare på andra sidan.
Vilken tror du?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
[JM] skrev:
backe skrev:
Jordad skrev:
Sabbe skrev:
Tesla och Kineserna kommer att ha 80% av bilmarknaden 2030. Detta pga att Tesla och Kinesiska tillverkarna kommer ha tillgång till majoriteten av batterierna som tillverkas då. Och ingen annan kommer att kunna konkurrera prismässigt.
Att Tesla kommer ha en stor andel av bilmarknaden 2030 är nog troligt med tanke på framtida mål, ekonomiska muskler och dagens investeringar. Men kanske inte lika troligt att de kinesiska mindre tillverkarna kommer lyckas på samma sätt. De har rätt begränsade framtida mål även jämfört med traditionella biltillverkare.

När du/ni pratar om detta så utgår ni från att allt går Teslas väg och att allt dom gör är korrekt och att alla andra gör fel?

Det räcker med att 4680 inte faller väl ut och att man misslyckas med det så ser situationen helt annorlunda ut, eller att någon annan kommer på något som är en riktig kioskvältare som inte Tesla har tänkt på så ändras landskapet direkt, då kanske inte dessa GIGA-MEGA-satsningar är så kul att sitta med längre?

Sluta sitt här och tro att ni vet hur allt kommer gå bara för att någon på youtube sitter och ritar powerpoints med glada kalkyler om hur framtiden ska se ut, varken du eller jag vet hur det kommer se ut 2030.
Om dett sker. Vilken av biltillverkarna skulle du säga är snabbast på att anpassa sig och anamma nya metoder, tekniker, byggsätt, lösningar?
Jag skulle säga något av de nya som Polestar, Lucid eller Rivian, har du något annat förslag?
Det är ju bara att titta på hur aktiemarknaden värderar
Polestar, Lucid eller Rivian, jämfört med Tesla.

Jag vill ju att Polestar ska lyckas.
Men får usla betyg av sina ägare.
Jag visste att Polestar har haft kvalitetsproblem, är tung och klumpig med hög förbrukning, och är trång och bullrig.
Det jag inte visste är att Polestar ägarna är så missnöjda med förarmiljön.
Allt detta gör att Polestarfolket inte kommer att köpa en Polestar igen.
Bilder från AMS Polestar ägares betyg.
Screenshot_20211020-073214_Chrome.jpg
Screenshot_20211020-073340_Chrome.jpg
Screenshot_20211020-073357_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Aktiemarknadens värdering säger nog mycket lite om hur agilt ett företag är rent generellt men
där smidighet och anpassningsförmåga är bra för företaget så lär ju värdet bli bra på lång sikt iaf såklart :)
Rolig detalj i Polestar-undersökningen, skitdåligt betyg på allt utom ”säljare”… :lol: det kan man ju
tolka lite lustigt om man tänker på den klassiska säljar-typen… eller ”Allting går att sälja med mördande reklam…”
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

backe skrev:
[JM] skrev:
backe skrev:
Jordad skrev:
Sabbe skrev:
Tesla och Kineserna kommer att ha 80% av bilmarknaden 2030. Detta pga att Tesla och Kinesiska tillverkarna kommer ha tillgång till majoriteten av batterierna som tillverkas då. Och ingen annan kommer att kunna konkurrera prismässigt.
Att Tesla kommer ha en stor andel av bilmarknaden 2030 är nog troligt med tanke på framtida mål, ekonomiska muskler och dagens investeringar. Men kanske inte lika troligt att de kinesiska mindre tillverkarna kommer lyckas på samma sätt. De har rätt begränsade framtida mål även jämfört med traditionella biltillverkare.

När du/ni pratar om detta så utgår ni från att allt går Teslas väg och att allt dom gör är korrekt och att alla andra gör fel?

Det räcker med att 4680 inte faller väl ut och att man misslyckas med det så ser situationen helt annorlunda ut, eller att någon annan kommer på något som är en riktig kioskvältare som inte Tesla har tänkt på så ändras landskapet direkt, då kanske inte dessa GIGA-MEGA-satsningar är så kul att sitta med längre?

Sluta sitt här och tro att ni vet hur allt kommer gå bara för att någon på youtube sitter och ritar powerpoints med glada kalkyler om hur framtiden ska se ut, varken du eller jag vet hur det kommer se ut 2030.
Om dett sker. Vilken av biltillverkarna skulle du säga är snabbast på att anpassa sig och anamma nya metoder, tekniker, byggsätt, lösningar?
Troligen den som är ganska tidigt ute i sin utvecklingskurva vid det tillfället, så gissningsvis en startup som sitter inne med bra backning ekonomiskt. Det behöver dock inte betyda att man kommer ut som någon vinnare på andra sidan.
Vilken tror du?
Nu svarade du på frågan om vem som troligtvis kommer "uppfinna" det nya.
Frågan var kanske inte var tillräckligt tydligt ställd. Men vem av de stora etablerade tillverkarna idag anser du hittils uppvisat bäst förmåga att anpassa sin verksamhet efter snabba förändringar? Och således torde kunna svänga skutan snabbast även om "landskapet förändrats"

Bristen på IC-kretsar under 2021 är tex en pågående halv/mini-kioskvältare som kanske ger viss vägledning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »




TESLA
Spararna satsar utländskt – storköper i Tesla.

Ikväll rapporterar Tesla och intresset för Tesla bland spararna håller i sig, säger Nordnets sparekonom Frida Bratt.

I oktober var Tesla den allra mest handlade amerikanska aktien bland Nordnets kunder, och den tredje mest nettoköpta, berättar Frida Bratt för Affärsvärlden.
Tesla är också, efter Apple, den andra mest ägda amerikanska aktien bland Nordnets kunder.
”Suget efter Tesla har alltså stått pall för exempelvis inflationsoron, som fick aktien att halka efter i våras. De senaste veckorna – eller snarare senaste veckan – har aktien,
tillsammans med andra techaktier, gått starkt. Generellt sett kan vi nog se ett ökat intresse för dessa techgiganter igen, när styrkan i återhämtningen – som ju gynnat så kallade cykliska värdebolag – avtar”, säger Frida Bratt.

Tudor, Pickering, Holt sågar Tesla – varnar för hög värdering och ökande konkurrens
Tesla har redan meddelat att tredje kvartalet blir ett rekordkvartal vad gäller försäljning, säger Frida Bratt. Beskedet om leveranser på 241 000 fordon fick aktien att stiga.
”Det har snarast blivit en vana för Elon Musk att slå nya leveransrekord se senaste kvartalen, och den stora ökningen av leveranser gör också att marknaden nu förväntar sig att
även resultatet ska sticka iväg”, säger Frida Bratt, som menar att fokus inför rapporten ligger på tillväxt.
Även sparare Avanzas sparekonom Nicklas Andersson har uppmärksammat hur spararna tänker kring utländska aktier. Han skriver på Twitter på onsdagen att det går att dra en
slutsats kring de 600 00 kunder som öppnat konto på banken sedan starten på 2020-talet – endast ett av 10 aktieinnehav i deras portföljer är svenskt.
”Home bias förpassas därmed till finansiella museet”, skriver han på Twitter.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/sp ... er-i-tesla
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Finns det någon trend för tsla när rapporten släpps? Brukar den öka/minska/stampa?
Skriv svar