Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Nån som köpte teslashorts
Var väl musks skämt om kursen. Nu har den dragit 100%+ sen dess
I min värld har den sen länge passerat tulpanlöksnivån
Var väl musks skämt om kursen. Nu har den dragit 100%+ sen dess
I min värld har den sen länge passerat tulpanlöksnivån
Re: Aktien TSLA
Köpte 2 par shorts och 6 flaskor TeslaquilaThed75 skrev:Nån som köpte teslashorts
Var väl musks skämt om kursen. Nu har den dragit 100%+ sen dess
I min värld har den sen länge passerat tulpanlöksnivån
Korkar upp en vid 1 Biljard i börsvärde och sedan vid 5,10,15 och 20 Biljarder. Sista flaskan sparar jag som samlarobjekt
Re: Aktien TSLA
Jag kanske tänker helt fel men är inte 1,000,000,000,000,000 = 1000 biljarder?Sabbe skrev:Vid kursen 998 dollar når Tesla 1.000.000.000.000.000 dollar (1 Biljard) i börsvärde
Re: Aktien TSLA
Skrev fel, ska vara 1 BiljonMaw skrev:Jag kanske tänker helt fel men är inte 1,000,000,000,000,000 = 1000 biljarder?Sabbe skrev:Vid kursen 998 dollar når Tesla 1.000.000.000.000.000 dollar (1 Biljard) i börsvärde
Re: Aktien TSLA
ATH närmar sig!
Pre-market 877,10 +6,99 (0,80 %)
Pre-market 877,10 +6,99 (0,80 %)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
tsla PE 384
VW PE 3,86
MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
VW PE 3,86
MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3628
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Aktien TSLA
Intraday högsta är 900,40 den 25 januari
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Aktien TSLA
Jag tycker också att VW visar mer och mer resultat. Om ökningen av levererade bilar fortsätter i nuvarande takt så kommer det bli väldigt intressant att följa.Thed75 skrev:tsla PE 384
VW PE 3,86
MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: Aktien TSLA
VW kan bli intressant om de lyckas öka försäljningen av antal elbilar i samma takt eller mer än de tappar i försäljningen av fossila bilar, vilket i nuläget är helt omöjligt.flipmac skrev:Jag tycker också att VW visar mer och mer resultat. Om ökningen av levererade bilar fortsätter i nuvarande takt så kommer det bli väldigt intressant att följa.Thed75 skrev:tsla PE 384
VW PE 3,86
MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
VW ser ut att gå från att tillverka mer än 10 miljoner bilar per år till under 5 miljoner om bara 5 år.
Min känsla är att Tesla och Kineserna tar över bilmarknaden helt och kommer att stå för 80% av bilförsäljningen. Medan de traditionella bilföretagen som inte går i konkurs får dela på cirka 20%.
Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev:VW kan bli intressant om de lyckas öka försäljningen av antal elbilar i samma takt eller mer än de tappar i försäljningen av fossila bilar, vilket i nuläget är helt omöjligt.flipmac skrev:Jag tycker också att VW visar mer och mer resultat. Om ökningen av levererade bilar fortsätter i nuvarande takt så kommer det bli väldigt intressant att följa.Thed75 skrev:tsla PE 384
VW PE 3,86
MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
VW ser ut att gå från att tillverka mer än 10 miljoner bilar per år till under 5 miljoner om bara 5 år.
Min känsla är att Tesla och Kineserna tar över bilmarknaden helt och kommer att stå för 80% av bilförsäljningen. Medan de traditionella bilföretagen som inte går i konkurs får dela på cirka 20%.
Lite som en gammal låt från Per Gessle, "här kommer alla känslorna på en och samma gång".
Sen vad dina känslor grundar sig på skulle vara kul att veta? Gissningar, kaffesump eller har du något underlag till det?
När ska Tesla och "kineserna" ha 80% av bilmarknaden? 5 år?
Re: Aktien TSLA
2030 är det nästan ingen som kommer att välja fossilbil framför en elbil därav kommer nuvarande försäljning av fossilbilar att sjunka i snabb takt.backe skrev:Sabbe skrev:VW kan bli intressant om de lyckas öka försäljningen av antal elbilar i samma takt eller mer än de tappar i försäljningen av fossila bilar, vilket i nuläget är helt omöjligt.flipmac skrev:Jag tycker också att VW visar mer och mer resultat. Om ökningen av levererade bilar fortsätter i nuvarande takt så kommer det bli väldigt intressant att följa.Thed75 skrev:tsla PE 384
VW PE 3,86
MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
VW ser ut att gå från att tillverka mer än 10 miljoner bilar per år till under 5 miljoner om bara 5 år.
Min känsla är att Tesla och Kineserna tar över bilmarknaden helt och kommer att stå för 80% av bilförsäljningen. Medan de traditionella bilföretagen som inte går i konkurs får dela på cirka 20%.
Lite som en gammal låt från Per Gessle, "här kommer alla känslorna på en och samma gång".
Sen vad dina känslor grundar sig på skulle vara kul att veta? Gissningar, kaffesump eller har du något underlag till det?
När ska Tesla och "kineserna" ha 80% av bilmarknaden? 5 år?
Tesla och Kineserna kommer att ha 80% av bilmarknaden 2030. Detta pga att Tesla och Kinesiska tillverkarna kommer ha tillgång till majoriteten av batterierna som tillverkas då. Och ingen annan kommer att kunna konkurrera prismässigt.
Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev:2030 är det nästan ingen som kommer att välja fossilbil framför en elbil därav kommer nuvarande försäljning av fossilbilar att sjunka i snabb takt.backe skrev:Sabbe skrev:VW kan bli intressant om de lyckas öka försäljningen av antal elbilar i samma takt eller mer än de tappar i försäljningen av fossila bilar, vilket i nuläget är helt omöjligt.flipmac skrev:Jag tycker också att VW visar mer och mer resultat. Om ökningen av levererade bilar fortsätter i nuvarande takt så kommer det bli väldigt intressant att följa.Thed75 skrev:tsla PE 384
VW PE 3,86
MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
VW ser ut att gå från att tillverka mer än 10 miljoner bilar per år till under 5 miljoner om bara 5 år.
Min känsla är att Tesla och Kineserna tar över bilmarknaden helt och kommer att stå för 80% av bilförsäljningen. Medan de traditionella bilföretagen som inte går i konkurs får dela på cirka 20%.
Lite som en gammal låt från Per Gessle, "här kommer alla känslorna på en och samma gång".
Sen vad dina känslor grundar sig på skulle vara kul att veta? Gissningar, kaffesump eller har du något underlag till det?
När ska Tesla och "kineserna" ha 80% av bilmarknaden? 5 år?
Tesla och Kineserna kommer att ha 80% av bilmarknaden 2030. Detta pga att Tesla och Kinesiska tillverkarna kommer ha tillgång till majoriteten av batterierna som tillverkas då. Och ingen annan kommer att kunna konkurrera prismässigt.
Men varför då egentligen?
Re: Aktien TSLA
VAG är för stora för att bara kopiera Tesla. De har gjort gigantiska investeringar i gammal teknologi och de måste kapitalisera de investeringarna annars kommer de aldrig lyckas överleva. Det är omöjligt att rädda försäljning av 10 miljoner fossilbilar med några hundratusen elbilar. Skulle de förkasta investeringar de har gjort så kommer hela företaget implodera.Thed75 skrev:tsla PE 384
VW PE 3,86
MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
Re: Aktien TSLA
Att Tesla kommer ha en stor andel av bilmarknaden 2030 är nog troligt med tanke på framtida mål, ekonomiska muskler och dagens investeringar. Men kanske inte lika troligt att de kinesiska mindre tillverkarna kommer lyckas på samma sätt. De har rätt begränsade framtida mål även jämfört med traditionella biltillverkare.Sabbe skrev:Tesla och Kineserna kommer att ha 80% av bilmarknaden 2030. Detta pga att Tesla och Kinesiska tillverkarna kommer ha tillgång till majoriteten av batterierna som tillverkas då. Och ingen annan kommer att kunna konkurrera prismässigt.
Re: Aktien TSLA
Jordad skrev:VAG är för stora för att bara kopiera Tesla. De har gjort gigantiska investeringar i gammal teknologi och de måste kapitalisera de investeringarna annars kommer de aldrig lyckas överleva. Det är omöjligt att rädda försäljning av 10 miljoner fossilbilar med några hundratusen elbilar. Skulle de förkasta investeringar de har gjort så kommer hela företaget implodera.Thed75 skrev:tsla PE 384
VW PE 3,86
MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
Hur stora investeringar då? Hur många miljarder? Jämfört med vinsterna? VAG gör ju fortfarande stora vinster på sina fossilbilar. Väl?
Re: Aktien TSLA
Jordad skrev:Att Tesla kommer ha en stor andel av bilmarknaden 2030 är nog troligt med tanke på framtida mål, ekonomiska muskler och dagens investeringar. Men kanske inte lika troligt att de kinesiska mindre tillverkarna kommer lyckas på samma sätt. De har rätt begränsade framtida mål även jämfört med traditionella biltillverkare.Sabbe skrev:Tesla och Kineserna kommer att ha 80% av bilmarknaden 2030. Detta pga att Tesla och Kinesiska tillverkarna kommer ha tillgång till majoriteten av batterierna som tillverkas då. Och ingen annan kommer att kunna konkurrera prismässigt.
När du/ni pratar om detta så utgår ni från att allt går Teslas väg och att allt dom gör är korrekt och att alla andra gör fel?
Det räcker med att 4680 inte faller väl ut och att man misslyckas med det så ser situationen helt annorlunda ut, eller att någon annan kommer på något som är en riktig kioskvältare som inte Tesla har tänkt på så ändras landskapet direkt, då kanske inte dessa GIGA-MEGA-satsningar är så kul att sitta med längre?
Sluta sitt här och tro att ni vet hur allt kommer gå bara för att någon på youtube sitter och ritar powerpoints med glada kalkyler om hur framtiden ska se ut, varken du eller jag vet hur det kommer se ut 2030.
Re: Aktien TSLA
VAG har låga marginaler och stora skulder. Inte det bästa utgångsläget om man efter 7-8 år av elbilsproduktion endast lyckats ställa om några procent av den totala produktionen. VAG har en lång väg att gå. Men man gör fina elbilar så de kommer säkert klara det hyggligt. Spännande att se vad de hamnar för på produktionsiffror framöver.MWall skrev:Jordad skrev:VAG är för stora för att bara kopiera Tesla. De har gjort gigantiska investeringar i gammal teknologi och de måste kapitalisera de investeringarna annars kommer de aldrig lyckas överleva. Det är omöjligt att rädda försäljning av 10 miljoner fossilbilar med några hundratusen elbilar. Skulle de förkasta investeringar de har gjort så kommer hela företaget implodera.Thed75 skrev:tsla PE 384
VW PE 3,86
MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
Hur stora investeringar då? Hur många miljarder? Jämfört med vinsterna? VAG gör ju fortfarande stora vinster på sina fossilbilar. Väl?
Ps. Tsla fortsätter upp. Nästan $880 i premarket.
Re: Aktien TSLA
Ny revolutionerande teknologi introduceras aldrig under en natt. Det tar lång tid att bygga upp produktionskapacitet vilket gör att teknikskiften ofta går mycket långsamt. Litiumbatterier är tex nära att konkurrera ut fossila framdrivningsmedel men det tog lång tid innan kapaciteten var tillräckligt hög för att nå prisparitet. Det kommer vara samma med solid state och annan framtida teknologi.backe skrev:Det räcker med att 4680 inte faller väl ut och att man misslyckas med det så ser situationen helt annorlunda ut, eller att någon annan kommer på något som är en riktig kioskvältare som inte Tesla har tänkt på så ändras landskapet direkt, då kanske inte dessa GIGA-MEGA-satsningar är så kul att sitta med längre?
Sluta sitt här och tro att ni vet hur allt kommer gå bara för att någon på youtube sitter och ritar powerpoints med glada kalkyler om hur framtiden ska se ut, varken du eller jag vet hur det kommer se ut 2030.
Tesla påbörjade investeringar i 4680 först efter att man hade verifierat teknologin. Att sätta en ny produkt i masstillverkning tar tid. Men Tesla hade inte påbörjat bygget av två batterifabriker som tillsammans kommer vara större än alla nuvarande batterifabriker på jorden tillsammans om man inte var säkra på att det 4680 kommer fungera. Alla som jobbar på Tesla är nog inte kompletta idioter.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
Det är inte små investeringar som VW gör enligt mig?MWall skrev:Jordad skrev:VAG är för stora för att bara kopiera Tesla. De har gjort gigantiska investeringar i gammal teknologi och de måste kapitalisera de investeringarna annars kommer de aldrig lyckas överleva. Det är omöjligt att rädda försäljning av 10 miljoner fossilbilar med några hundratusen elbilar. Skulle de förkasta investeringar de har gjort så kommer hela företaget implodera.Thed75 skrev:tsla PE 384
VW PE 3,86
MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
Hur stora investeringar då? Hur många miljarder? Jämfört med vinsterna? VAG gör ju fortfarande stora vinster på sina fossilbilar. Väl?
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... world-7313
Volkswagen has already earmarked €73 billion for future technologies from 2021 through 2025, representing 50% of total investments. The share of investments into electrification and digitalization will be further increased. The Group will also continue to raise efficiency and is on track to meet its 5% fix cost reduction program that it set out for the next two years. Volkswagen is also committed to reducing material costs by another 7% and is optimizing its ICE business with fewer models, a reduced ICE drivetrain portfolio and a better price mix.
Re: Aktien TSLA
Ja men andra sidan av myntet är att 50% av investeringar går till föråldrad teknologi Ändå bättre än för 3 år sedan när 66% av investeringar gick till föråldrad teknologi.backe skrev:Det är inte små investeringar som VW gör enligt mig?MWall skrev:Jordad skrev:VAG är för stora för att bara kopiera Tesla. De har gjort gigantiska investeringar i gammal teknologi och de måste kapitalisera de investeringarna annars kommer de aldrig lyckas överleva. Det är omöjligt att rädda försäljning av 10 miljoner fossilbilar med några hundratusen elbilar. Skulle de förkasta investeringar de har gjort så kommer hela företaget implodera.Thed75 skrev:tsla PE 384
VW PE 3,86
MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
Hur stora investeringar då? Hur många miljarder? Jämfört med vinsterna? VAG gör ju fortfarande stora vinster på sina fossilbilar. Väl?
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... world-7313
Volkswagen has already earmarked €73 billion for future technologies from 2021 through 2025, representing 50% of total investments. The share of investments into electrification and digitalization will be further increased. The Group will also continue to raise efficiency and is on track to meet its 5% fix cost reduction program that it set out for the next two years. Volkswagen is also committed to reducing material costs by another 7% and is optimizing its ICE business with fewer models, a reduced ICE drivetrain portfolio and a better price mix.
Re: Aktien TSLA
Jordad skrev:Ny revolutionerande teknologi introduceras aldrig under en natt. Det tar lång tid att bygga upp produktionskapacitet vilket gör att teknikskiften ofta går mycket långsamt. Litiumbatterier är tex när att konkurrera ut fossila framdrivningsmedel men det tog lång tid innan kapaciteten var tillräckligt hög för att nå prisparitet. Det kommer vara samma med solid state och annan framtida teknologi.backe skrev:Det räcker med att 4680 inte faller väl ut och att man misslyckas med det så ser situationen helt annorlunda ut, eller att någon annan kommer på något som är en riktig kioskvältare som inte Tesla har tänkt på så ändras landskapet direkt, då kanske inte dessa GIGA-MEGA-satsningar är så kul att sitta med längre?
Sluta sitt här och tro att ni vet hur allt kommer gå bara för att någon på youtube sitter och ritar powerpoints med glada kalkyler om hur framtiden ska se ut, varken du eller jag vet hur det kommer se ut 2030.
Tesla påbörjade investeringar i 4680 först efter att man hade verifierat teknologin. Att sätta en ny produkt i masstillverkning tar tid. Men Tesla hade inte påbörjat bygget av två batterifabriker som tillsammans kommer vara större än alla nuvarande batterifabriker på jorden tillsammans om man inte var säkra på att det 4680 kommer fungera. Alla som jobbar på Tesla är nog inte kompletta idioter.
Jag har aldrig utgått från att någon är en idiot(däremot verkar många utgå från att alla på VW är idioter?), men jag tror inte heller att Teslas personal är ofelbara. Det räcker med att satsa på fel häst en gång så kan ev. försprång vara borta direkt. Att sitta här nu och veta med största säkerhet hur det ska se ut om 10 år verkar trångsynt enligt mig, framförallt i det teknikskifte vi ser nu.Alla som jobbar på Tesla är nog inte kompletta idioter.
Jag tror faktiskt inte heller att Tesla är helt säkra på om 4680 kommer fungera som man tänkt, jag gissar att många inom bolaget har sagt bromsa tills vi vet men Elon har sagt gasa, det löser sig.
Sen löser det sig säkert på något sätt, men att allt löper enligt plan tror jag att vi kan vara överens om då man skrotat Plaid+ och leveranser av MY Berlin lyser med sin frånvaro.
Re: Aktien TSLA
Vissa människor ser att halva koppen är full, vissa ser att halva är tom, så är det bara.Jordad skrev:Ja men andra sidan av myntet är att 50% av investeringar går till föråldrad teknologi Ändå bättre än för 3 år sedan när 66% av investeringar gick till föråldrad teknologi.backe skrev:Det är inte små investeringar som VW gör enligt mig?MWall skrev:Jordad skrev:VAG är för stora för att bara kopiera Tesla. De har gjort gigantiska investeringar i gammal teknologi och de måste kapitalisera de investeringarna annars kommer de aldrig lyckas överleva. Det är omöjligt att rädda försäljning av 10 miljoner fossilbilar med några hundratusen elbilar. Skulle de förkasta investeringar de har gjort så kommer hela företaget implodera.Thed75 skrev:tsla PE 384
VW PE 3,86
MTP VW gruppens satsning tror jag de är på väg att höja kursen mer än tsla kommande 5 år
De kommer förmodligen copy/paste teslas berlinfabrik. Avskeda x antal tusen. Minska tid för varje byggd bil. Spotta ur sig nya BEV modeller
Hur stora investeringar då? Hur många miljarder? Jämfört med vinsterna? VAG gör ju fortfarande stora vinster på sina fossilbilar. Väl?
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... world-7313
Volkswagen has already earmarked €73 billion for future technologies from 2021 through 2025, representing 50% of total investments. The share of investments into electrification and digitalization will be further increased. The Group will also continue to raise efficiency and is on track to meet its 5% fix cost reduction program that it set out for the next two years. Volkswagen is also committed to reducing material costs by another 7% and is optimizing its ICE business with fewer models, a reduced ICE drivetrain portfolio and a better price mix.
Re: Aktien TSLA
Om man lyssnar till närmast ansvarig för 4680 som är Drew Baglino så låter han alltid mer positiv än Elon Musk som har gjort mer försiktiga uttalanden om 4680. Flera av de som har forskat fram genombrotten som har lett fram till dagens litiumjonbatterier är inblandade i batteriutveckling på Tesla. Elon Musk är kompetent men han har nog mycket lite att säga till om där. Hans roll är kanske snarare att ge dem alla verktyg de behöver för att lyckas.backe skrev:Jag tror faktiskt inte heller att Tesla är helt säkra på om 4680 kommer fungera som man tänkt, jag gissar att många inom bolaget har sagt bromsa tills vi vet men Elon har sagt gasa, det löser sig.
Sen löser det sig säkert på något sätt, men att allt löper enligt plan tror jag att vi kan vara överens om då man skrotat Plaid+ och leveranser av MY Berlin lyser med sin frånvaro.
Plaid+ skulle kräva någon enstaka procent av Teslas totala produktion av 4680 när den lanserades. Det var nog inte en del av beslutet. Det berodde nog snarare på att Tesla insåg att de har tillräcklig efterfrågan även utan Plaid+. Tråkigt men förhoppningsvis kommer den ändå framöver.