Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjornnilsson »

Kanske dags att handla snart igen nu. Ser ut som att kursen fått bottenkänning. Tar den nog på nästa nedställ och hoppas att det blir det sista på ett tag. För snart borde den sticka iväg igen. Bara Elon kan slita sig från sin twitter-leksak ett tag så investerarna blir lite mindre nervösa.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

WSJ skriver om att Semin "kan att vara för dyr även med bidrag":
https://archive.ph/hKW2I
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev:
WSJ skriver om att Semin "kan att vara för dyr även med bidrag":
https://archive.ph/hKW2I
Återstår att se vad priset hamnar på men under $250.000 så lär den bli en succé.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Sabbe skrev:
spacecoin skrev:
WSJ skriver om att Semin "kan att vara för dyr även med bidrag":
https://archive.ph/hKW2I
Återstår att se vad priset hamnar på men under $250.000 så lär den bli en succé.
Tror LR-versionen behöver landa neråt 200k för att bli succe. Gör den det kommer marginalerna bli långt sämre än bilarnas.

Så länge batterier är en trång sektor så tror jag semin snarare är negativ för Teslas vinster, men på lång sikt kanske det är värt det ändå.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

C22BBA17-2B01-4B72-8377-6200FA516429.jpeg
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Sabbe skrev:
C22BBA17-2B01-4B72-8377-6200FA516429.jpeg

VAG säljer 50-60% mer elbilar än Tesla tydligen enligt listan, intressant.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

backe skrev:
Sabbe skrev:
C22BBA17-2B01-4B72-8377-6200FA516429.jpeg

VAG säljer 50-60% mer elbilar än Tesla tydligen enligt listan, intressant.
Ja herregud, tyska bilar säljer bra i Tyskland. Vem hade trott det. :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
backe skrev:
Sabbe skrev:
C22BBA17-2B01-4B72-8377-6200FA516429.jpeg

VAG säljer 50-60% mer elbilar än Tesla tydligen enligt listan, intressant.
Ja herregud, tyska bilar säljer bra i Tyskland. Vem hade trott det. :roll:
Det ser väl likadant ut i sverige? VAG säljer väl flest elbilar även här?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
Sabbe skrev:
C22BBA17-2B01-4B72-8377-6200FA516429.jpeg

VAG säljer 50-60% mer elbilar än Tesla tydligen enligt listan, intressant.
Ja herregud, tyska bilar säljer bra i Tyskland. Vem hade trott det. :roll:
Det ser väl likadant ut i sverige? VAG säljer väl flest elbilar även här?
Beror ju mest på Volvos misslyckande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Dom har ju som koncern ett riktigt bra utbud nu också så ganska naturligt tycker jag…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

https://www.bloomberg.com/news/articles ... ify%20wall
Tesla Investors Have a Message for Musk: Stop Wasting Time on Twitter

Devotees of the electric car maker are growing increasingly frustrated with the billionaire CEO’s distractions.
“It’s almost like he’s abandoned us in favor of his new mission,” the business analyst in Kansas City, Missouri, said. “When he announced he was going to purchase Twitter, I was totally against it because it’s a distraction from Tesla and everything he’s trying to accomplish there.”
Man kan ju faktisk inte annat än hålla med (min personliga åsikt).
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Credde skrev:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ify%20wall
Tesla Investors Have a Message for Musk: Stop Wasting Time on Twitter

Devotees of the electric car maker are growing increasingly frustrated with the billionaire CEO’s distractions.
“It’s almost like he’s abandoned us in favor of his new mission,” the business analyst in Kansas City, Missouri, said. “When he announced he was going to purchase Twitter, I was totally against it because it’s a distraction from Tesla and everything he’s trying to accomplish there.”
Man kan ju faktisk inte annat än hålla med (min personliga åsikt).
Är inte du en av dom som uttryckt att ni gärna skulle se att Elon slutade som VD?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
Sabbe skrev:
C22BBA17-2B01-4B72-8377-6200FA516429.jpeg

VAG säljer 50-60% mer elbilar än Tesla tydligen enligt listan, intressant.
Ja herregud, tyska bilar säljer bra i Tyskland. Vem hade trott det. :roll:
Det ser väl likadant ut i sverige? VAG säljer väl flest elbilar även här?
Beror ju mest på Volvos misslyckande.
Så att VW säljer fler bilar än Tesla beror på Volvo?
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

taliz skrev:
Credde skrev:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ify%20wall
Tesla Investors Have a Message for Musk: Stop Wasting Time on Twitter

Devotees of the electric car maker are growing increasingly frustrated with the billionaire CEO’s distractions.
“It’s almost like he’s abandoned us in favor of his new mission,” the business analyst in Kansas City, Missouri, said. “When he announced he was going to purchase Twitter, I was totally against it because it’s a distraction from Tesla and everything he’s trying to accomplish there.”
Man kan ju faktisk inte annat än hålla med (min personliga åsikt).
Är inte du en av dom som uttryckt att ni gärna skulle se att Elon slutade som VD?
Japp det är sant och det är väl även ovan artikel ännu ett argument för. När vanliga investorer börjar bli trötta på all sidospringande och verkar som mindre fokus på Tesla så kanske det är dags att byta VD innan det går för långt.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

backe skrev:
Sabbe skrev:
C22BBA17-2B01-4B72-8377-6200FA516429.jpeg

VAG säljer 50-60% mer elbilar än Tesla tydligen enligt listan, intressant.
Model Y och 3 på första och andra plats. Om Tesla i framtiden säljer fler fordon än hela VAG i Tyskland så blir det riktigt pinsamt för VAG koncernen :lol:
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Sabbe skrev:
backe skrev:
Sabbe skrev:
C22BBA17-2B01-4B72-8377-6200FA516429.jpeg

VAG säljer 50-60% mer elbilar än Tesla tydligen enligt listan, intressant.
Model Y och 3 på första och andra plats. Om Tesla i framtiden säljer fler fordon än hela VAG i Tyskland så blir det riktigt pinsamt för VAG koncernen :lol:

Räknar man antalet fordon så är det galen skillnad. Nu ska Tesla vara ledande på elbilar och har även en Giga factory i Tyskland, så jag tycker nog att det kan vara lite pinsamt för Tesla faktiskt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

backe skrev:
Räknar man antalet fordon så är det galen skillnad. Nu ska Tesla vara ledande på elbilar och har även en Giga factory i Tyskland, så jag tycker nog att det kan vara lite pinsamt för Tesla faktiskt.
Nu tycker jag du är dum. Tesla har ju 16.5% marknadsandel av BEV i Tyskland och 1.5% av alla bilar. Det är uppenbart att Tesla dominerar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
backe skrev:
Räknar man antalet fordon så är det galen skillnad. Nu ska Tesla vara ledande på elbilar och har även en Giga factory i Tyskland, så jag tycker nog att det kan vara lite pinsamt för Tesla faktiskt.
Nu tycker jag du är dum. Tesla har ju 16.5% marknadsandel av BEV i Tyskland och 1.5% av alla bilar. Det är uppenbart att Tesla dominerar.
Det intressanta är ju utvecklingen, Tesla ökar sin försäljning betydligt snabbare än VAG, fortsätter den utvecklingen så behövs det inte särskilt lång tid för Tesla att passera VAG på deras hemmamarknad. Det är ju förstås inte alls säkert att detta kommer att hålla i sig, men jag är helt säker på att det oroar VAG:s ledning rejält.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

fth skrev:
spacecoin skrev:
backe skrev:
Räknar man antalet fordon så är det galen skillnad. Nu ska Tesla vara ledande på elbilar och har även en Giga factory i Tyskland, så jag tycker nog att det kan vara lite pinsamt för Tesla faktiskt.
Nu tycker jag du är dum. Tesla har ju 16.5% marknadsandel av BEV i Tyskland och 1.5% av alla bilar. Det är uppenbart att Tesla dominerar.
Det intressanta är ju utvecklingen, Tesla ökar sin försäljning betydligt snabbare än VAG, fortsätter den utvecklingen så behövs det inte särskilt lång tid för Tesla att passera VAG på deras hemmamarknad. Det är ju förstås inte alls säkert att detta kommer att hålla i sig, men jag är helt säker på att det oroar VAG:s ledning rejält.

/fth
Är det verkligen så? Jag trodde VAG ökade snabbare än Tesla när det gäller elbilar. Räknar man in ICE-bilar också så växer Tesla fortare förstås
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

fth skrev:
spacecoin skrev:
backe skrev:
Räknar man antalet fordon så är det galen skillnad. Nu ska Tesla vara ledande på elbilar och har även en Giga factory i Tyskland, så jag tycker nog att det kan vara lite pinsamt för Tesla faktiskt.
Nu tycker jag du är dum. Tesla har ju 16.5% marknadsandel av BEV i Tyskland och 1.5% av alla bilar. Det är uppenbart att Tesla dominerar.
Det intressanta är ju utvecklingen, Tesla ökar sin försäljning betydligt snabbare än VAG, fortsätter den utvecklingen så behövs det inte särskilt lång tid för Tesla att passera VAG på deras hemmamarknad. Det är ju förstås inte alls säkert att detta kommer att hålla i sig, men jag är helt säker på att det oroar VAG:s ledning rejält.

/fth

Jag håller med, och jag tror och tycker att alla ska vara oroade över Teslas framgångar men jag tror delvis att BYD och konkurrensen i Kina är lika oroande. Men jag tycker också att VW och flera andra biltillverkare med dom erbjuder större motstånd än vad många på t.ex. det här forumet trodde för bara ett år sedan. Både VW, BMW och flera andra får väldigt bra recensioner och börjar ha riktigt bra och effektiva drivlinor. Nu kommer snart MEB+ som ska klara att köra ca +70 mil på en laddning WLTP.

Personligen så tycker jag inte att Tesla är 10 år före många av de andra biltillverkarna och att VW är "doomed" som många här var helt säkra på för ett år sedan.
I slutändan så är vi konsumenter vinnare om inte Tesla(eller någon annan) dominerar marknaden, och det är för mig skönt att ha mer än ett par bilmodeller att välja på.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

backe skrev:
fth skrev:
spacecoin skrev:
backe skrev:
Räknar man antalet fordon så är det galen skillnad. Nu ska Tesla vara ledande på elbilar och har även en Giga factory i Tyskland, så jag tycker nog att det kan vara lite pinsamt för Tesla faktiskt.
Nu tycker jag du är dum. Tesla har ju 16.5% marknadsandel av BEV i Tyskland och 1.5% av alla bilar. Det är uppenbart att Tesla dominerar.
Det intressanta är ju utvecklingen, Tesla ökar sin försäljning betydligt snabbare än VAG, fortsätter den utvecklingen så behövs det inte särskilt lång tid för Tesla att passera VAG på deras hemmamarknad. Det är ju förstås inte alls säkert att detta kommer att hålla i sig, men jag är helt säker på att det oroar VAG:s ledning rejält.

/fth

Jag håller med, och jag tror och tycker att alla ska vara oroade över Teslas framgångar men jag tror delvis att BYD och konkurrensen i Kina är lika oroande. Men jag tycker också att VW och flera andra biltillverkare med dom erbjuder större motstånd än vad många på t.ex. det här forumet trodde för bara ett år sedan. Både VW, BMW och flera andra får väldigt bra recensioner och börjar ha riktigt bra och effektiva drivlinor. Nu kommer snart MEB+ som ska klara att köra ca +70 mil på en laddning WLTP.

Personligen så tycker jag inte att Tesla är 10 år före många av de andra biltillverkarna och att VW är "doomed" som många här var helt säkra på för ett år sedan.
I slutändan så är vi konsumenter vinnare om inte Tesla(eller någon annan) dominerar marknaden, och det är för mig skönt att ha mer än ett par bilmodeller att välja på.
Helt enig. Jag är en av alla dem som för några år sedan trodde konkurrenterna hade mycket längre väg att gå för att komma ikapp Tesla. Nu upplever jag det som att de mjukvarumässigt fortfarande har en bra bit kvar, men på andra elbilskriterier som effektivitet, räckvidd och laddhastighet så har de avancerat mycket snabbare än jag trodde (givetvis delvis pga bra underleverantörer).

Som helhet tycker jag nu det känns väldigt jämnt. Tesla är numera långt ifrån ett självklart val.

Personligen tycker jag det verkar vara kineserna som är närmast den optimala elbilen. En bil som kombinerar vettigt pris, utmärkt mjukvara, utmärkta elbilsegenskaper och utmärkt upplevd och faktisk kvalitet...

Jag tycker absolut VW ska oroa sig, men faktum är att de som imo borde oroa sig mest just nu är Tesla med sin extremt höga bolagsvärdering och förväntade framtida dominans.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev:
Jag är en av alla dem som för några år sedan trodde konkurrenterna hade mycket längre väg att gå för att komma ikapp Tesla. Nu upplever jag det som att de mjukvarumässigt fortfarande har en bra bit kvar, men på andra elbilskriterier som effektivitet, räckvidd och laddhastighet så har de avancerat mycket snabbare än jag trodde (givetvis delvis pga bra underleverantörer)
För mig har det varit självklart att vertikal integration inte är ett vinnande koncept i längden för standardprylar som i princip saknar USP (motorer, batterier). Jag tror däremot att det varit helt nödvändigt för Tesla för att kunna gå först. Teslas mjukvarufördel är delvis pga denna integration, men den tror jag är övergående den med.

Jag tycker det är otroligt att folk tror på allvar att Tesla skulle bli ledande på batteri-kemi och tillverkning t ex.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev:
Legato skrev:
Jag är en av alla dem som för några år sedan trodde konkurrenterna hade mycket längre väg att gå för att komma ikapp Tesla. Nu upplever jag det som att de mjukvarumässigt fortfarande har en bra bit kvar, men på andra elbilskriterier som effektivitet, räckvidd och laddhastighet så har de avancerat mycket snabbare än jag trodde (givetvis delvis pga bra underleverantörer)
För mig har det varit självklart att vertikal integration inte är ett vinnande koncept i längden för standardprylar som i princip saknar USP (motorer, batterier). Jag tror däremot att det varit helt nödvändigt för Tesla för att kunna gå först. Teslas mjukvarufördel är delvis pga denna integration, men den tror jag är övergående den med.

Jag tycker det är otroligt att folk tror på allvar att Tesla skulle bli ledande på batteri-kemi och tillverkning t ex.
På tillverkning tror jag de är ledande idag helt klart. De har överlägset högst marginaler trots tillverkning i höglöneländer. Dock tror jag det blir svårt att behålla försprånget på sikt vs tex BYD.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Helt enig. Jag är en av alla dem som för några år sedan trodde konkurrenterna hade mycket längre väg att gå för att komma ikapp Tesla. Nu upplever jag det som att de mjukvarumässigt fortfarande har en bra bit kvar, men på andra elbilskriterier som effektivitet, räckvidd och laddhastighet så har de avancerat mycket snabbare än jag trodde (givetvis delvis pga bra underleverantörer).

Som helhet tycker jag nu det känns väldigt jämnt. Tesla är numera långt ifrån ett självklart val.

Personligen tycker jag det verkar vara kineserna som är närmast den optimala elbilen. En bil som kombinerar vettigt pris, utmärkt mjukvara, utmärkta elbilsegenskaper och utmärkt upplevd och faktisk kvalitet...

Jag tycker absolut VW ska oroa sig, men faktum är att de som imo borde oroa sig mest just nu är Tesla med sin extremt höga bolagsvärdering och förväntade framtida dominans.
Jag håller med till viss del, men tar man in marginaler/lönsamhet/leveransförmåga i ekvationen så blir bilden förstås något annorlunda. Tesla har ju visat sig vara förvånansvärt bra på att effektivisera/rationalisera/förenkla/skala produktionen, jag tror att det är där som Teslas USP framåt finns.

Det eviga mantrat förut var ju att dom traditionella tillverkarna skulle slå ut Tesla i princip över en natt så fort dom behagade intressera sig för elbilar, baserat på deras överlägsna erfarenhet av just storskallg produktion.

Detta har ju visat sig stämma mycket dåligt, det skulle vara intressant med en sammanställning av marginaler/lönsamhet för endast EV, men jag antar att det är svårt/omöjligt att bryta ut detta specifikt för dom flesta tillverkare.

Ryktet gör ju iaf gällande att många tillverkare i praktiken säljer sina EV med förlust, GM hoppas t.ex. att nå börja nå lönsamhet inom EV 2025 (!).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev:
På tillverkning tror jag de är ledande idag helt klart. De har överlägset högst marginaler trots tillverkning i höglöneländer. Dock tror jag det blir svårt att behålla försprånget på sikt vs tex BYD.
Är inte det huvudsakligen en direkt faktor av hur nya deras fabriker är i genomsnitt och de fåtalet modeller som finns i dagsläget? Subventionerna och utsläppsrätter har boostat Tesla mest av alla dessutom.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar