Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6109
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
1. Sälja FSD för 77.700kr
2. Sälja snabbare acceleration
3. Sälja upplåsning till längre räckvidd
Visst kan en konkurrent börja med liknande tjänster. Men än har man inte gjort det. Och hela OTA konceptet är ju i konflikt med bilhandlare. Se bara hur illa det har gått med mjukvara uppgraderingar hos Polestar och ID bilarna.
Software unlock är inte en ny sak som Tesla uppfunnit. Det används redan av alla.
Zalman3 skrev:
6. Konkurrera med service vid behov.
Är i direkt konflikt med bilhandlare. Ioniq 5 exempelvis ska servas 1 gång per år eller varje 1.500 mil för att man vill tjäna pengar på service.
En Tesla behöver servas regelbundet mil i praktiken. Bromsok ska smörjas, man behöver byta torkare et.c. Ser inte problemet, eller den stora "fördelen" för Tesla. Det är bra kundvård. Tesla vill inte tjäna pengar på detta, menar du?
Zalman3 skrev:
7. Sälja uppgraderade datorer. Exempelvis AP3 OCH MCU2.
Man vill inte sälja uppgraderade datorer. Man vill sälja en ny bil.
Vill inte Tesla sälja nya bilar menar du? När dom kan tillverka fler bilar per år tror jag att du kommer att se att prioriteringarna ändras. Menar du att jag kan få den nya snabbare infotainment-datorn från nya refreshen i min bil nästa år?
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Anonymous FTW »

Zalman3 skrev:
1. Sälja FSD för 77.700kr
2. Sälja snabbare acceleration
3. Sälja upplåsning till längre räckvidd
Visst kan en konkurrent börja med liknande tjänster. Men än har man inte gjort det. Och hela OTA konceptet är ju i konflikt med bilhandlare. Se bara hur illa det har gått med mjukvara uppgraderingar hos Polestar och ID bilarna.

4. 30-40% av bilsektorns vinst ska komma från Tesla försäkring
Tesla kan ju på ett unikt sätt samla in kördata som kan ge 70% i rabatt till försiktiga förare.
Dessutom har man Sentry mode som har koll på vad som händer.

5. Sälja V2G nätnytta för ca 400kr per kWh och år.
Tesla har ju på ett unikt sätt integrationen i ett VPP nät.
Gissar dock att VAG lanserar en VPP lösning när de kommer med V2G nästa år. På Power Day den 15 mars så pratade man om gratis laddning för deras elbilar.

6. Konkurrera med service vid behov.
Är i direkt konflikt med bilhandlare. Ioniq 5 exempelvis ska servas 1 gång per år eller varje 1.500 mil för att man vill tjäna pengar på service.

7. Sälja uppgraderade datorer. Exempelvis AP3 OCH MCU2.
Man vill inte sälja uppgraderade datorer. Man vill sälja en ny bil.

Så i teorin kan Teslas konkurrenter härma Tesla.
Men frågan är om man kan/vill.
Blir väl svårt att sälja något för 77K om det ingår i andra bilar som standard. Vad är det för konflikt som ställt till det med OTA hos Polestar och ID bilarna?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Tesla är så annorlunda att det blir svårt att jämföra och det är väl också åsikterna går isär så mycket när det kommer till värdering. Det finns liksom inte tung industri som ökar produktionen i den takten som man kan jämföra med och marginalerna är ju avsevärt sämre än mjukvarubolag som sagt. Den enda halvt vettiga jämförelsen som är en kombination av verksamheter med låga och höga marginaler med hög tillväxt likt Tesla som jag har hittat är Amazon.
Ursäkta, med detta är det dummaste jag läst på länge. Tesla tillverkar bilar och det bästa du kan komma på att jämföra med är Amazon med e-handel (låga marginaler) och IaaS/PaaS (AWS, det som växer med höga marginaler).
Anledningen att Tesla växer är ju first-mover advantage, men den lär ju försvinna. Dom är fortfarande en biltillverkare.
Ja fast Tesla är en biltillverkare som tillverkar en ny typ av bil som inte har varit den gängse normen i bilindustrin och man gör det med en tillväxt som är högre än något snnat vi har sett i bilindustrins historia. Det går inte att jämföra så enkelt. Det är så mycket annat som skiljer med. Bara det att Tesla äger hela sitt egna försäljningsnätverk är helt abnormt.

Teknikskiften liknar varandra men bilindustrin och oljeindustrin är sådana jättekolosser och vi har nog aldrig varit med om något liknande som det som håller på att ske. Det måste man vara ödmjuk inför.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6109
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Ja fast Tesla är en biltillverkare som tillverkar en ny typ av bil som inte har varit den gängse normen i bilindustrin och man gör det med en tillväxt som är högre än något annat vi har sett i bilindustrins historia.
Verkligen? T ex Ford modell T? Är Tesla ensamma att tillverka denna sorts bil? Är den enormt mycket bättre än något annat? Billigare? Tror inte det. USP-listan blir kortare och kortare för varje månad och år.

Jag påminner om mina funderingar:
spacecoin skrev:
Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.

Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?

Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då?
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Det är så mycket annat som skiljer med. Bara det att Tesla äger hela sitt egna försäljningsnätverk är helt abnormt.
Det gör man ju för att man i början inte hade något val.
Traditionella biltillverkare kommer bli mer likt tesla och tesla kommer gå åt andra hållet. Om ett par år är köpupplevelsen likvärdig skulle jag tro.
Det är ju också lätt att blanda ihop återförsäljare med biltillverkare. Hittills har ju syftet varit att kunden ska tro att man gör affär med t.ex. VW hos handlaren. I själva verket gör man affär med en mellanhand. Det är inte bara negativt för kunden. Återförsäljare tjänar t.ex. pengar på garantireparationer.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Anonymous FTW skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.

Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?

Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då? Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Anledningen till att VAG är en dålig jämförelse är att de dels är det mest skuldsatta företaget i världen samtidigt som de har negativ tillväxt. Man har helt gett upp under omställningen: https://carbuzz.com/news/volkswagen-no- ... -automaker

Tesla är så annorlunda att det blir svårt att jämföra och det är väl också därför åsikterna går isär så mycket när det kommer till värdering. Det finns liksom inte tung industri som ökar produktionen i den takten som man kan jämföra med och marginalerna är ju avsevärt sämre än mjukvarubolag som sagt. Den enda halvt vettiga jämförelsen som är en kombination av verksamheter med låga och höga marginaler med hög tillväxt likt Tesla som jag har hittat är Amazon.
VW ökade andelen av världsmarknader 2020. Vad gäller elbilar från VW så trefaldigas försäljningen under 2020 till 442K bilar, Tesla sålde 500K bilar. Om de har gett upp till Toyota om förstaplatsen är ju bara sunt, finns ingen anledning att konkurrera med Toyota, ett rent fossilföretag. Toyota tar död på sig själv med nuvarande strategi.

https://www.mynewsdesk.com/se/volkswage ... en-3077624

Vart hittar man att VW är världens mest skuldsatta företag?
Ursäkta :?
Om VAG ökade sin marknadsandel så gjorde man det genom att förlora mindre än andra, inte genom ökad försäljning. VAG har negativ tillväxt jämfört med innan pandemin. Tesla ökade sin försäljning med 36% 2020 trots pandemi och fabriker som var stängda 14% av året.

VAG sålde 230t rena elbilar 2020 och 20% sålde man till sig själv. Man tömde hela leveransapparaten i slutet av året och köpte dem i en pankmanöver för att undkomma utsläppsböter. VAG hamstrade även elbilar under 2019 för att öka försäljningen 2020 för att slippa böter.

VAG togs upp som jämförelse för Teslas värdering. Att ett företag som har negativt momentum och samtidigt planerar för negativ tillväxt under 10 år värderas lågt är inte konstigt.

Om man vill hitta företag med störst skulder så finns det något som kallas för Google. Sök tex på: "companies with most debt".
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Ja fast Tesla är en biltillverkare som tillverkar en ny typ av bil som inte har varit den gängse normen i bilindustrin och man gör det med en tillväxt som är högre än något annat vi har sett i bilindustrins historia.
Verkligen? T ex Ford modell T? Är Tesla ensamma att tillverka denna sorts bil? Är den enormt mycket bättre än något annat? Billigare? Tror inte det. USP-listan blir kortare och kortare för varje månad och år.

Jag påminner om mina funderingar:
spacecoin skrev:
Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.

Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?

Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då?
Ja Tesla är inte ensamma om att stå för teknikskiftet men man leder det rätt stort. Företag som är ledande i teknikskiften som Tesla är brukar alltid värderas långt mycket högre än de företag som riskerar bli offer för teknikskiftet som VAG. VAG har tillverkat elbilar i mer seriösare omfattning sedan 7-8 år tillbaka. Trots det utgjorde elbilar endast några få procent av VAGs försäljning 2020. Det är en av anledningarna till den låga värderingen.

Vad Tesla kommer ha för tillverkning om 10 år är omöjligt att överblicka. Det egna målet är 20 miljoner. Med tanke på att bilindustrin inklusive VAG fortfarande verkar vara helt eller delvis blinda inför teknikskiftet så är det ett möjligt mål för Tesla. Men mycket kommer självklart förändras under 10 år.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Jordad skrev:
Tesla ökade sin försäljning med 36% 2020 trots pandemi och fabriker som var stängda 14% av året.
Tesla ökade sin försäljning trots pandemi, men Tesla tappade i försäljning jämfört med vad dom hade sålt om det inte varit någon pandemi. Vad dom hade sålt utan pandemi för vi aldrig reda på, men om förväntan för året är en ökning på 50% men ökning blir 36% så är det ett tapp.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

dd88 skrev:
Jordad skrev:
Tesla ökade sin försäljning med 36% 2020 trots pandemi och fabriker som var stängda 14% av året.
Tesla ökade sin försäljning trots pandemi, men Tesla tappade i försäljning jämfört med vad dom hade sålt om det inte varit någon pandemi. Vad dom hade sålt utan pandemi för vi aldrig reda på, men om förväntan för året är en ökning på 50% men ökning blir 36% så är det ett tapp.
Enligt VAGs långsiktiga plan skulle de sälja 430t rena elbilar 2020. Förhoppningsvis kanske man når det under 2021 istället eller iaf kommer nära. Men det känns fel att behöva jämföra de olika tillverkarna på det här sättet egentligen. Desto fler elbilar som blir byggda desto bättre :)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Ja jag håller med, att jämföra en av världens största biltillverkare med en förhållandevis liten aktör blir sällan rättvist åt något håll.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Anonymous FTW »

Jordad skrev:
Anonymous FTW skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.

Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?

Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då? Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Anledningen till att VAG är en dålig jämförelse är att de dels är det mest skuldsatta företaget i världen samtidigt som de har negativ tillväxt. Man har helt gett upp under omställningen: https://carbuzz.com/news/volkswagen-no- ... -automaker

Tesla är så annorlunda att det blir svårt att jämföra och det är väl också därför åsikterna går isär så mycket när det kommer till värdering. Det finns liksom inte tung industri som ökar produktionen i den takten som man kan jämföra med och marginalerna är ju avsevärt sämre än mjukvarubolag som sagt. Den enda halvt vettiga jämförelsen som är en kombination av verksamheter med låga och höga marginaler med hög tillväxt likt Tesla som jag har hittat är Amazon.
VW ökade andelen av världsmarknader 2020. Vad gäller elbilar från VW så trefaldigas försäljningen under 2020 till 442K bilar, Tesla sålde 500K bilar. Om de har gett upp till Toyota om förstaplatsen är ju bara sunt, finns ingen anledning att konkurrera med Toyota, ett rent fossilföretag. Toyota tar död på sig själv med nuvarande strategi.

https://www.mynewsdesk.com/se/volkswage ... en-3077624

Vart hittar man att VW är världens mest skuldsatta företag?
Ursäkta :?
Om VAG ökade sin marknadsandel så gjorde man det genom att förlora mindre än andra, inte genom ökad försäljning. VAG har negativ tillväxt jämfört med innan pandemin. Tesla ökade sin försäljning med 36% 2020 trots pandemi och fabriker som var stängda 14% av året.

VAG sålde 230t rena elbilar 2020 och 20% sålde man till sig själv. Man tömde hela leveransapparaten i slutet av året och köpte dem i en pankmanöver för att undkomma utsläppsböter. VAG hamstrade även elbilar under 2019 för att öka försäljningen 2020 för att slippa böter.

VAG togs upp som jämförelse för Teslas värdering. Att ett företag som har negativt momentum och samtidigt planerar för negativ tillväxt under 10 år värderas lågt är inte konstigt.

Om man vill hitta företag med störst skulder så finns det något som kallas för Google. Sök tex på: "companies with most debt".
Ja det är också att öka marknadsandelarna. Vad jag vet så var hamstringen av elbilar 2019 ett resultat av att man inte ansåg att ID3 mjukvarumässigt var redo för marknaden, men du kanske sitter på andra uppgifter?

Provade använda det Google jag tror du nyss tipsade om och fick informationen att tyska bilföretag lånar nästan gratis. VW ligger etta som mest belånad, men även Daimler och BMW finns med bland världens tio mest skuldsatta företag, även Toyota och Ford finns med där, så VW har gott sällskap bland bilföretag i världen. https://thereformedbroker.com/2020/07/2 ... -on-earth/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla är en populär arbetsgivare.
Universitetsundersökning: Tesla omedelbart bland tyska bästa arbetsgivare för teknik, affärer och IT.

Och precis som Tesla tränger in i hjärtat av den europeiska bilindustrin med Gigafactory nära Berlin i produktion, har företaget redan etablerat sig som en konkurrent i tankarna hos potentiella framtida anställda med universitetsexamen. Tesla uppnådde sitt bästa resultat med framtida akademiker från tekniska kurser: direkt på andra plats efter den tyska serievinnaren Porsche, som har varit i framkant sedan 2018, men framför de tre tyska premiummärkena Audi, Mercedes / Daimler och BMW. Masstillverkaren Volkswagen följer bara på åttonde plats efter Siemens och Bosch, den mest eftersökta arbetsgivaren hos ett utländskt moderföretag är Google inom tekniksektorn.
https://teslamag.de/news/uni-umfrage-te ... t-it-36875
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Det är iaf lätt att se vilka som regelbundet följer Tesla-youtubers. :lol:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

[JM] skrev:
Legato skrev:
Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.
500000 bilar 2020 och prognos på mellan 750000 och uppåt 1miljon 2021 blir 50 till 100% i tillväxt fyi.....

Varför skulle dom inte kunn fortsätta växa?
När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.

Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.

Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
Omsättning från 19q1-21q1 har en cagr på 51,21%. Det kommer antagligen fortsätta så de närmaste åren för Tesla introducerar hela tiden produkter som håller uppe ASP samtidigt som de sänker priserna på mer etablerade modeller för att öka efterfrågan.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
Legato skrev:
När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.

Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
Omsättning från 19q1-21q1 har en cagr på 51,21%. Det kommer antagligen fortsätta så de närmaste åren för Tesla introducerar hela tiden produkter som håller uppe ASP samtidigt som de sänker priserna på mer etablerade modeller för att öka efterfrågan.
Du argumenterar alltså för att dagens kurs ändå kan vara "rimlig" om 2-3 år om de lyckas hålla 50% årlig tillväxt?

Var är investeringscaset då? Varför ska man köpa TSLA idag? Varför ska man behålla TSLA om man redan äger?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Du argumenterar alltså för att dagens kurs ändå kan vara "rimlig" om 2-3 år om de lyckas hålla 50% årlig tillväxt?

Var är investeringscaset då? Varför ska man köpa TSLA idag? Varför ska man behålla TSLA om man redan äger?
Tror man att all kompetens som gör att Tesla kan exekvera så grymt som man gör idag försvinner om bara några år så ska man sälja. Många investerare inklusive mig själv tror det motsatta, att det här bara är början.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Du argumenterar alltså för att dagens kurs ändå kan vara "rimlig" om 2-3 år om de lyckas hålla 50% årlig tillväxt?

Var är investeringscaset då? Varför ska man köpa TSLA idag? Varför ska man behålla TSLA om man redan äger?
Tror man att all kompetens som gör att Tesla kan exekvera så grymt som man gör idag försvinner om bara några år så ska man sälja. Många investerare inklusive mig själv tror det motsatta, att det här bara är början.

En investering på lååång sikt då?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.

Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
Omsättning från 19q1-21q1 har en cagr på 51,21%. Det kommer antagligen fortsätta så de närmaste åren för Tesla introducerar hela tiden produkter som håller uppe ASP samtidigt som de sänker priserna på mer etablerade modeller för att öka efterfrågan.
Härlig cherry picking som vanligt.

2018-2020 har Tesla CAGR på 21,2%
2017-2020 har Tesla CAGR på 38,9%
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3287
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Legato skrev:
Jordad skrev:
Legato skrev:
När man pratar om ett företags tillväxt så handlar det inte om tillväxt i antal enheter sålda eller producerade. Det handlar om omsättningstillväxt.

Tesla är långt ifrån en CAGR på 50%. Hade man verkligen haft 50% tillväxt så hade man kunnat diskutera ett PE-tal på 100, men man är inte ens nära.
Omsättning från 19q1-21q1 har en cagr på 51,21%. Det kommer antagligen fortsätta så de närmaste åren för Tesla introducerar hela tiden produkter som håller uppe ASP samtidigt som de sänker priserna på mer etablerade modeller för att öka efterfrågan.
Härlig cherry picking som vanligt.

2018-2020 har Tesla CAGR på 21,2%
2017-2020 har Tesla CAGR på 38,9%
:lol:
Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6109
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev:
Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.
Generösa Miljöbonus-regler när man har varit relativt ensamma på marknaden och utsläppsrättshandeln som lutar helt i Teslas riktning.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Härlig cherry picking som vanligt.

2018-2020 har Tesla CAGR på 21,2%
2017-2020 har Tesla CAGR på 38,9%
Nej, det var inte cherrypicking. Senaste kvartalet är bara naturligt att jämföra. Tesla har haft ett avsevärt lägre ASP sedan man började leverera M3 internationellt. Därför tog jag från det kvartalet eftersom jag tyckte det var mest rättvist om man ska bedöma Tesla framtid utifrån dagens tillstånd. Tesla kan återfå skattesubventioner i USA men det kan vara en kortsiktig höjning av ASP som säkert även den kommer ta slut. Vi vet inte vilken cap det blir. Bättre att bedöma normaltillstånd.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Maw skrev:
Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.
Miljöbonus-regler när man har varit relativt ensamma på marknaden och utsläppsrättshandeln som lutar helt i Teslas riktning.
Teslas största marknad är USA och amerikanska staten betalar kunder 7500 dollar för att välja en annan elbil än Tesla. Är det gynnsamt?

Alla större företag utnyttjar olika skattelättnader, bidrag m.m. Det är inget som är exklusivt för Tesla.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6109
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Maw skrev:
Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.
Miljöbonus-regler när man har varit relativt ensamma på marknaden och utsläppsrättshandeln som lutar helt i Teslas riktning.
Teslas största marknad är USA och amerikanska staten betalar kunder 7500 dollar för att välja en annan elbil än Tesla. Är det gynnsamt?

Alla större företag utnyttjar olika skattelättnader, bidrag m.m. Det är inget som är exklusivt för Tesla.
Det är väl klart att Tesla har gynnats oproportionerligt mycket av el-bonusar och utsläppshandeln under tiden konkurrensen knappt funnits? Dvs fram tills nu.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Maw skrev:
Snarare 20% än 50% CAGR om man väljer att jämföra under de tre senaste åren...
Då känns P/E på 100 lite väl högt om det inte finns goda skäl att vinsten hållits ner. Men det är väl snarare så att vinsten boostats en del tack vare EU:s utsläppsregler?
Gynnsammare marknadsförhållanden än så här kommer Tesla aldrig att ha.
Miljöbonus-regler när man har varit relativt ensamma på marknaden och utsläppsrättshandeln som lutar helt i Teslas riktning.
Teslas största marknad är USA och amerikanska staten betalar kunder 7500 dollar för att välja en annan elbil än Tesla. Är det gynnsamt?

Alla större företag utnyttjar olika skattelättnader, bidrag m.m. Det är inget som är exklusivt för Tesla.
Det är väl klart att Tesla har gynnats mest av el-bonusar under tiden konkurrensen knappt funnits?
Du sa ju att de gynnas mest just nu. Hur ska du ha det?

Det är ändå roligt att de som gnäller på Tesla anser att Tesla är ett dåligt företag eftersom de använder skattesystemet för att skaffa sig fördelar. Det är tydligen Teslas fel att andra företagsledningar agerar som kompletta idioter och tvingas betala miljardbelopp i böter eftersom de inte förmår att ha någon framförhållning. Okej :?
Skriv svar