Tänker då närmast på robottaxi level5 som ska åka runt och tjäna pengar åt sina ägare.
Att Tesla i verkligheten inte heller har det försvinner närmast som en detalj i sammanhanget. Det faktum att man redan tagit betalt för funktionen stärker ju förståss trovärdigheten enormt. Tesla säljer redan bilar med själv körande möjligheter. Konkurrenterna gör det inte.
Vilket annat företag har lovat leverans av självkörande Level 5 privatbilar till kunder?
Att Tesla "säljer redan bilar med självkörande möjligheter" är en super-scam. Det är precis som vilket pyramidspel som helst. Det finns inte en chans att Tesla levererar något som liknar robotaxi inom tio år på den plattformen man har idag där man kan sova i bilen.. Den kan ju knappt köra alls idag i mer än några minuter.
Det ska bli spännande att följa den här soppan. Det lär inte sluta väl.
Tänker då närmast på robottaxi level5 som ska åka runt och tjäna pengar åt sina ägare.
Att Tesla i verkligheten inte heller har det försvinner närmast som en detalj i sammanhanget. Det faktum att man redan tagit betalt för funktionen stärker ju förståss trovärdigheten enormt. Tesla säljer redan bilar med själv körande möjligheter. Konkurrenterna gör det inte.
Vilket annat företag har lovat leverans av självkörande Level 5 privatbilar till kunder?
Att Tesla "säljer redan bilar med självkörande möjligheter" är en super-scam. Det är precis som vilket pyramidspel som helst. Det finns inte en chans att Tesla levererar något som liknar robotaxi inom tio år på den plattformen man har idag där man kan sova i bilen.. Den kan ju knappt köra alls idag i mer än några minuter.
Det ska bli spännande att följa den är soppan. Det lär inte sluta väl.
Tror Fredrik menade att det är den bilden man får. Att Tesla säljer bilar som kan köra själv har blivit en "sanning". Alla tror det iaf och det har fått brett genomslag. Folk skojar med mig ibland och säger nåt om att min bil ju kör själv eftersom det är en Tesla.
Tänker då närmast på robottaxi level5 som ska åka runt och tjäna pengar åt sina ägare.
Att Tesla i verkligheten inte heller har det försvinner närmast som en detalj i sammanhanget. Det faktum att man redan tagit betalt för funktionen stärker ju förståss trovärdigheten enormt. Tesla säljer redan bilar med själv körande möjligheter. Konkurrenterna gör det inte.
Vilket annat företag har lovat leverans av självkörande Level 5 privatbilar till kunder?
Att Tesla "säljer redan bilar med självkörande möjligheter" är en super-scam. Det är precis som vilket pyramidspel som helst. Det finns inte en chans att Tesla levererar något som liknar robotaxi inom tio år på den plattformen man har idag där man kan sova i bilen.. Den kan ju knappt köra alls idag i mer än några minuter.
Det ska bli spännande att följa den är soppan. Det lär inte sluta väl.
Tror Fredrik menade att det är den bilden man får. Att Tesla säljer bilar som kan köra själv har blivit en "sanning". Alla tror det iaf och det har fått brett genomslag. Folk skojar med mig ibland och säger nåt om att min bil ju kör själv eftersom det är en Tesla.
Precis.
Ingen annan har vare sig lovat det eller ännu mindre påstår sig sälja hårdvaran redan nu.
Det blir ju till slut svårt att hålla isär grunden till Teslas värdering. Sånt man gjort eller sånt man säger sig ska göra.
Ponera vad som skulle hända om Elon tydligt sa att självkörande bilar level4 eller level5 inte kommer bli möjligt med nuvarande hårdvara. Dagens Teslaägare kan inte förvänta sig mer än högst level3.
Vilken effekt skulle det få på aktiekursen?
Det blir ju till slut svårt att hålla isär grunden till Teslas värdering. Sånt man gjort eller sånt man säger sig ska göra.
Ponera vad som skulle hända om Elon tydligt sa att självkörande bilar level4 eller level5 inte kommer bli möjligt med nuvarande hårdvara. Dagens Teslaägare kan inte förvänta sig mer än högst level3.
Vilken effekt skulle det få på aktiekursen?
Elon kommer nog hellre att avgå än att erkänna att Tesla misslyckades med att infria hans L5-löften med FSD. Jag tror inte dagens Teslaägare kommer att få mer än L2. Det ska bli spännande att se hur alla lurade fans och köpare reagerar när det blir uppenbart inom 12-24 mån.
Det jag undrar är vad alla myndigheter har för ursäkt för att låta detta fortgå.
Det blir ju till slut svårt att hålla isär grunden till Teslas värdering. Sånt man gjort eller sånt man säger sig ska göra.
Ponera vad som skulle hända om Elon tydligt sa att självkörande bilar level4 eller level5 inte kommer bli möjligt med nuvarande hårdvara. Dagens Teslaägare kan inte förvänta sig mer än högst level3.
Vilken effekt skulle det få på aktiekursen?
Elon kommer nog hellre att avgå än att erkänna att Tesla misslyckades med att infria hans L5-löften med FSD. Jag tror inte dagens Teslaägare kommer att få mer än L2. Det ska bli spännande att se hur alla lurade fans och köpare reagerar när det blir uppenbart inom 12-24 mån.
Det jag undrar är vad alla myndigheter har för ursäkt för att låta detta fortgå.
Eller så lyckas han. Jag vet inte. Jag tror inget av alternativen är 100% säkert.
Jag är fortfarande förvånad över att det finns kunder som vill betala så mycket för att slippa styra sin bil.
Jag tror inget av alternativen är 100% säkert.
Jag är fortfarande förvånad över att det finns kunder som vill betala så mycket för att slippa styra sin bil.
Nä det är väl mer 99% fail 1% success. Eller 90/10 om man är optimist. Elon uttrycker sig som att det kommer att gå med att det kommer kanske att ta ett år till varje år. Undrar hur länge marknaden köper det?
Ang kunderna... Det har väl mer att göra att dom inte fattar att bilen inte kör själv och högst antagligen inte någonsin kommer att köra själv. Elon och Tesla hjälper ju till med den processen.
Tänker då närmast på robottaxi level5 som ska åka runt och tjäna pengar åt sina ägare.
Att Tesla i verkligheten inte heller har det försvinner närmast som en detalj i sammanhanget. Det faktum att man redan tagit betalt för funktionen stärker ju förståss trovärdigheten enormt. Tesla säljer redan bilar med själv körande möjligheter. Konkurrenterna gör det inte.
Vilket annat företag har lovat leverans av självkörande Level 5 privatbilar till kunder?
Att Tesla "säljer redan bilar med självkörande möjligheter" är en super-scam. Det är precis som vilket pyramidspel som helst. Det finns inte en chans att Tesla levererar något som liknar robotaxi inom tio år på den plattformen man har idag där man kan sova i bilen.. Den kan ju knappt köra alls idag i mer än några minuter.
Det ska bli spännande att följa den är soppan. Det lär inte sluta väl.
Tror Fredrik menade att det är den bilden man får. Att Tesla säljer bilar som kan köra själv har blivit en "sanning". Alla tror det iaf och det har fått brett genomslag. Folk skojar med mig ibland och säger nåt om att min bil ju kör själv eftersom det är en Tesla.
Din bil kan säkert köra längre själv, än man kan köra en Toyota på batteriet som den laddat själv
Om det blir tydligt att Tesla inte levererar det jag har beställt och betalat så får jag väl som kund häva köpet och lämna tillbaka bilen. Kan ju bli en intressant diskussion…
Det räcker med att lyssna på tre-fyra minuter av den här videon för att förstå att vi inte "är där än" och varför:
Det är ett bra resonemang om detta efter 12 minuter och tre minuter framåt också.
Så du är inte ett dugg imponerad av att en Tesla kan köra 3h och 20 minuter helt själv redan nu och att mjukvaran blir bättre och bättre i snabb takt?
Jo, men det kan många andra system också på den där enkla vägsträckan. Vanlig AP antagligen också. Jag kan antagligen åka fyra timmar i högerfilen på enkla bitar av E4 i torrt väglag med min bil utan att jag behöver styra eller ge input. Om den utvecklas (tillräckligt) snabbt håller jag inte med om.
Tesla har ett fint L2-system. När Elon sätter sina barn i baksätet i bilen och vinkar av dem så har vi L4.
Du är inte ett dugg bekymrad över skillnaden där?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Det räcker med att lyssna på tre-fyra minuter av den här videon för att förstå att vi inte "är där än" och varför:
Det är ett bra resonemang om detta efter 12 minuter och tre minuter framåt också.
Så du är inte ett dugg imponerad av att en Tesla kan köra 3h och 20 minuter helt själv redan nu och att mjukvaran blir bättre och bättre i snabb takt?
Jo, men det kan många andra system också på den där enkla vägsträckan. Vanlig AP antagligen också. Jag kan antagligen åka fyra timmar i högerfilen på enkla bitar av E4 med min bil utan att jag behöver styra eller ge input. Om den utvecklas (tillräckligt) snabbt håller jag inte med om.
Tesla har ett fint L2-system. När Elon sätter sina barn i baksätet i bilen och vinkar av dem så har vi L4.
Du är inte ett dugg bekymrad över skillnaden där?
Visa vilka andra system som klarar av stoppskyltar, cyklister, vänstersväng, rödlysen med mera.
Visa vilka andra system som klarar av stoppskyltar, cyklister, vänstersväng, rödlysen med mera.
Argo, Apollo, AutoX, Cruise, Deeproute, MobilEye, Motional, Nuro, PonyAi, Wayve, Waymo, Weride och Yandex klarar alla dom grejerna så vitt jag vet.
Flera av dem med en så hög konfidensnivå så man testar utan förare.
På den vägsträckan i videon klara väl vanlig AP 95% av sträckan.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Det räcker med att lyssna på tre-fyra minuter av den här videon för att förstå att vi inte "är där än" och varför:
Det är ett bra resonemang om detta efter 12 minuter och tre minuter framåt också.
Så du är inte ett dugg imponerad av att en Tesla kan köra 3h och 20 minuter helt själv redan nu samtidigt som mjukvaran förbättras i snabb takt?
Det är klart att det är imponerande men helt otillräckligt för full självkörning. Kom tillbaka när den kan köra i alla typer av trafikmiljöer oavbrutet i 3 år utan hjälp istället för 3 timmar och 20 minuter i enkel miljö.
Okej mitt fel, visa vilken bil idag som en vanlig dödlig kan köpa och som klarar av att köra lika bra som en Tesla med FSD Beta?
Tesla är inte autonoma och kan inte köra själv. Det är bara trams, marknadsföring och lögner att Tesla har, eller är i närheten av, autonomi. Det är antingen ett bra/hyfsat L2 system eller ett livsfarligt L4-system beroende på vem man frågar och om man tittar på marknadsföring, design intent eller i manualen.
Det är oomstritt att det inte är i närheten av ett säkert L4-system förrän dom har minst 5000 mil per disengagement som Cruise och Waymo (hade under 2020). Idag kan dom två knappt anses vara L4 och bara inom kraftigt geografiskt begränsade områden. Jag skulle säga att det krävs kanske 10-20000 mil per olycka för att inte leverantören ska gå i konkurs pga stämningar. Antagligen mer.
Enstaka klipp med några bra manövrar är meningslösa. Disengagement och olyckor per distans är de enda intressanta måtten.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
De andra tillverkarna kanske inser att det är poänglöst att tillhandahålla "osäker tonåringschaufför" som tjänst. Det är säkert kul att visa FSD-betan sina kompisar, men det är inte så användbart i praktiken. Vem tycker att det är avkopplande eller effektivt att övningsköra med sin tonåring istället för att köra själv?
Det är antagligen mer strategiskt rätt att fokusera på L3 på motorväg med reliabilitet istället som t ex BMW och Mercedes gör. Det kommer en dag när kunderna inser att värdet ligger där de närmaste fem åren - och att L4 i stor ODD är 10-15 år bort.
De andra tillverkarna kanske inser att det är poänglöst över tid att tillhandahålla "osäker tonåringschaufför" som tjänst. Vem tycker att det är avkopplande eller effektivt att övningsköra med sin tonåring istället för att köra själv? Det är säkert kul att visa sina kompisar, men inte så användbart i praktiken. Som t ex smart summon.
Det är ju bara Tesla som sedan många år sålt självkörning trots att det inte är färdigt.
Jag kan tänka mig att Tesla haft att välja mellan två dåliga alternativ när FSD visat sig vara extremt mycket svårare att utveckla än de trodde när de började sälja det. Antingen vara defensiva och inte leverera något alls vilket skulle ge ännu fler förbannade FSD-kunder än de redan har och kanske tvingas till återbetalningar, eller agera offensivt och leverera en helt ofärdig produkt som åtminstone får mycket uppmärksamhet och distraktion från sitt misslyckande att leverera FSD men där de riskerar att få problem vid olyckor. Det är typiskt Tesla att välja det offensiva alternativet
Inte mycket prat om EPS längre från våra Tesla-Björnar. Hur ska man tolka det?
1. Dom har utbildat sig och insett att det inte är ett bra mätvärde på ett snabbväxande företag.
2. Dom har insett att Teslas EPS har rasat med raketfart och helt plötsligt börjar se lågt ut.