Nu är ju inte Tesla ett mjukvaruföretag, utan ett bilföretag. Därmed kommer marginaler som ett bilföretag.Jordad skrev:Legato menar nog att omsättningen inte har växt lika snabbt som produktionen senaste åren. Det beror på att Tesla har sänkt sitt ASP när de började sälja 3/Y. Men ASP börjar nu plana ut och omsättningen kommer även den börja växa i takt med produktionen.[JM] skrev:500000 bilar 2020 och prognos på mellan 750000 och uppåt 1miljon 2021 blir 50 till 100% i tillväxt fyi.....Legato skrev:Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.
Varför skulle dom inte kunn fortsätta växa?
Tesla kommer säkert fortsätta sänka priserna något framöver men man kommer samtidigt börja leverera Semi och Roadster 2 för några miljoner styck. ASP kommer inte sjunka snabbt längre och Tesla närmar sig även genomsnittspriset för en ny bil på många marknader.
P/e under 100 är inte galet för ett företag som växer med 50%. Det är snarare billigt.
Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.
Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?
Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då? Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.