Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Här är en transkribering av Earnings call

https://seekingalpha.com/article/448191 ... transcript

Angående Robotaxi som ersättning för bussar så sa Elon så här:
I mean, it's going to be -- I think it's way cheaper to point with robotaxi, which is an autonomous Tesla, which every car we've made in the past three or four years will be capable of that, than a bus or a subway, will cost less than the subsidized value of a bus ticket. So, if we want to get -- I'm not going to take the bus. If it costs you -- I don't know for arguments sake $2 to travel 10 miles point to point, taking the bus, especially in cold weather or dark or maybe a little bit dangerous or that. I just do not understand how profound change this is. It's not like some little feature, select the most profound software upgrade, maybe in history. Millions of cars suddenly have about 4 or 5 times utility [indiscernible] overnight. I don't actually know how to quantify that financially except that it's some big number.

I USA kanske det är sant. Men i t ex Stockholm så finns det helt enkelt vare sig plats eller politisk vilja att ersätta busslinjer med tusentals förarlösa bilar.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Maw skrev:
Här är en transkribering av Earnings call

https://seekingalpha.com/article/448191 ... transcript

Angående Robotaxi som ersättning för bussar så sa Elon så här:
I mean, it's going to be -- I think it's way cheaper to point with robotaxi, which is an autonomous Tesla, which every car we've made in the past three or four years will be capable of that, than a bus or a subway, will cost less than the subsidized value of a bus ticket. So, if we want to get -- I'm not going to take the bus. If it costs you -- I don't know for arguments sake $2 to travel 10 miles point to point, taking the bus, especially in cold weather or dark or maybe a little bit dangerous or that. I just do not understand how profound change this is. It's not like some little feature, select the most profound software upgrade, maybe in history. Millions of cars suddenly have about 4 or 5 times utility [indiscernible] overnight. I don't actually know how to quantify that financially except that it's some big number.

I USA kanske det är sant. Men i t ex Stockholm så finns det helt enkelt vare sig plats eller politisk vilja att ersätta busslinjer med tusentals förarlösa bilar.
Jag håller med om det, även om det hade varit tekniskt möjligt (vilket jag inte tror att det blir det här decenniet) så tror jag inte att det finns den typen av efterfrågan som Elon förutsätter. Varken här eller i USA.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Maw skrev:
Här är en transkribering av Earnings call

https://seekingalpha.com/article/448191 ... transcript

Angående Robotaxi som ersättning för bussar så sa Elon så här:
I mean, it's going to be -- I think it's way cheaper to point with robotaxi, which is an autonomous Tesla, which every car we've made in the past three or four years will be capable of that, than a bus or a subway, will cost less than the subsidized value of a bus ticket. So, if we want to get -- I'm not going to take the bus. If it costs you -- I don't know for arguments sake $2 to travel 10 miles point to point, taking the bus, especially in cold weather or dark or maybe a little bit dangerous or that. I just do not understand how profound change this is. It's not like some little feature, select the most profound software upgrade, maybe in history. Millions of cars suddenly have about 4 or 5 times utility [indiscernible] overnight. I don't actually know how to quantify that financially except that it's some big number.

I USA kanske det är sant. Men i t ex Stockholm så finns det helt enkelt vare sig plats eller politisk vilja att ersätta busslinjer med tusentals förarlösa bilar.
Dessutom förutsätter man att behovet av att åka är jämt utspritt över dygnet. I verkligheten kommer ju många vilja åka till och från jobbet ungefär samtidigt. Därimellan sjunker beläggningen. På natten, när bilarna idag står parkerade finns det ett mindre behov av att resa generellt.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Peter Andersson »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Maw skrev:
Här är en transkribering av Earnings call

https://seekingalpha.com/article/448191 ... transcript

Angående Robotaxi som ersättning för bussar så sa Elon så här:
I mean, it's going to be -- I think it's way cheaper to point with robotaxi, which is an autonomous Tesla, which every car we've made in the past three or four years will be capable of that, than a bus or a subway, will cost less than the subsidized value of a bus ticket. So, if we want to get -- I'm not going to take the bus. If it costs you -- I don't know for arguments sake $2 to travel 10 miles point to point, taking the bus, especially in cold weather or dark or maybe a little bit dangerous or that. I just do not understand how profound change this is. It's not like some little feature, select the most profound software upgrade, maybe in history. Millions of cars suddenly have about 4 or 5 times utility [indiscernible] overnight. I don't actually know how to quantify that financially except that it's some big number.

I USA kanske det är sant. Men i t ex Stockholm så finns det helt enkelt vare sig plats eller politisk vilja att ersätta busslinjer med tusentals förarlösa bilar.
Dessutom förutsätter man att behovet av att åka är jämt utspritt över dygnet. I verkligheten kommer ju många vilja åka till och från jobbet ungefär samtidigt. Därimellan sjunker beläggningen. På natten, när bilarna idag står parkerade finns det ett mindre behov av att resa generellt.
Angående osmart resande.
Vet att anställdas på Samhall inte hade samordnade resor. Så det kom väldigt många taxibilar till Samhall varje morgon.
Med en åkande i varje taxi.

Vet en blind person som åker ut till sin sommarstuga på landet med färdtjänst.
Resan påbörjas från hemmet i en taxi till busstationen.
Personen tar bussen till grannkommunen.
Kliver av bussen och kliver in i SAMMA taxi som han påbörjade resan med.
Att åka med taxin hela vägen är tydligen omöjligt!
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Som vanligt är det svårt för majoriteten att förstå teknikskiften...

En robotoaxi är inte som en taxi och det går inte jämföra med kollektivtrafiken heller. Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med. Teslas plan är dessutom att kombinera robotaxinätverk med boringtunnlar. Tesla kommer bygga nätverk ovan och under jord och sedan sammanbinda dem när man har nått tillräcklig etablering. Målet är att du ska ta dig nästan var som helst i en storstad på minuter.

Det kommer ta tid att nå full etablering men fördelen Tesla har är att de har tillverkningskapacitet för att snabbt etablera nätverk med tillräckligt hög tillgänglighet. Robotaxinätverk kommer dömas efter tillgänglighet och pris. Tillgänglighet gör att priset kan vara lägre då framkörningssträcka och tid minimeras.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Dessutom förutsätter man att behovet av att åka är jämt utspritt över dygnet. I verkligheten kommer ju många vilja åka till och från jobbet ungefär samtidigt. Därimellan sjunker beläggningen. På natten, när bilarna idag står parkerade finns det ett mindre behov av att resa generellt.
Vem förutsätter det?

Dessutom är topparna inte så höga som man kan tro. Rusningstrafik handlar mer om att trafik rör sig åt samma håll vid vissa sträckor än att det är överdrivet fler resor. Den stora svackan är på natten och det passar väl bra och ladda och städa robotaxis då.
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Aktien TSLA

Inlägg av DrDR »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Maw skrev:
Här är en transkribering av Earnings call

https://seekingalpha.com/article/448191 ... transcript

Angående Robotaxi som ersättning för bussar så sa Elon så här:
I mean, it's going to be -- I think it's way cheaper to point with robotaxi, which is an autonomous Tesla, which every car we've made in the past three or four years will be capable of that, than a bus or a subway, will cost less than the subsidized value of a bus ticket. So, if we want to get -- I'm not going to take the bus. If it costs you -- I don't know for arguments sake $2 to travel 10 miles point to point, taking the bus, especially in cold weather or dark or maybe a little bit dangerous or that. I just do not understand how profound change this is. It's not like some little feature, select the most profound software upgrade, maybe in history. Millions of cars suddenly have about 4 or 5 times utility [indiscernible] overnight. I don't actually know how to quantify that financially except that it's some big number.

I USA kanske det är sant. Men i t ex Stockholm så finns det helt enkelt vare sig plats eller politisk vilja att ersätta busslinjer med tusentals förarlösa bilar.
Dessutom förutsätter man att behovet av att åka är jämt utspritt över dygnet. I verkligheten kommer ju många vilja åka till och från jobbet ungefär samtidigt. Därimellan sjunker beläggningen. På natten, när bilarna idag står parkerade finns det ett mindre behov av att resa generellt.
Precis så är det.

Claes Tingvall, höll en föreläsning för oss på Trafikverket våren 2016. Han hävdade då att inom ett år skulle man kunna beställa en förarlös taxi i Sverige. Och orsaken till det var att enligt honom står bilar i snitt parkerade 99 % av tiden, så därför behöver inte alla en egen bil. En av mina kollegor konstaterade att problemet är inte att bilarna står stilla 99 % av tiden utan bilparken är dimensionerad för värsta fallet, dvs när det t ex regnar eller snöar så vill de flesta inte gå, cykla eller vänta på bussen i kylan så då tar man sin egen bil. Om man ska beställa en robotaxi då så kommer det helt enkelt inte att finnas tillräckligt många.

Det finns ett annat problem med elektriska robotaxis, och det är att de behöver laddas under stor del av dygnet. Dvs, stå stilla. Ska de snabbladdas så ökar naturligtvis kostnaden per mil. Robotaxis låter som en av Elons många ingenjörsdrömmar.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med.
Hur många robottaxis bedömmer du skulle behöva cirkulera i statskärnorna för att du ska nå inom minuter tillgänglighet?
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Dessutom förutsätter man att behovet av att åka är jämt utspritt över dygnet. I verkligheten kommer ju många vilja åka till och från jobbet ungefär samtidigt. Därimellan sjunker beläggningen. På natten, när bilarna idag står parkerade finns det ett mindre behov av att resa generellt.
Vem förutsätter det?
Jag tolkade det här tolkade jag som att man skulle använda bilarna 4-5 gånger mer när dom blir autonoma:
Millions of cars suddenly have about 4 or 5 times utility
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5886
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Hela diskussionen om detaljer är helt meningslös eftersom L5 robotaxi är science-fiction. Ni kan lika gärna diskutera flygande mattor, var man ställer dem när man inte åker, och hur många krockar det kommer all bli över Stureplan.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Bilar står 99% parkerade med en massa grejor i.

Gör experimentet med att tömma din bil fullständigt så fort du parkerar den. Nu har det blivit lite bättre men när vi hade små barn var det påsvis med prylar.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev:
Hela diskussionen om detaljer är helt meningslös eftersom L5 robotaxi är science-fiction. Ni kan lika gärna diskutera flygande mattor, var man ställer dem när man inte åker, och hur många krockar det kommer all bli över Stureplan.
Du har helt rätt.

Jag kan dock fortfarande tänka mig att hyra Jordads Tesla för taxan $2 per 10 miles inkl allt. Det gör inget om den inte har fullt fungerande L5 ännu, jag kan styra själv tills vidare.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Tänk bara hur förbannade vissa är när taxi tar upp platser vidd laddarna. Hur blir det då med robotaxi. undrar hur länge innan basebollträn kommer fram.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
spacecoin skrev:
Hela diskussionen om detaljer är helt meningslös eftersom L5 robotaxi är science-fiction. Ni kan lika gärna diskutera flygande mattor, var man ställer dem när man inte åker, och hur många krockar det kommer all bli över Stureplan.
Du har helt rätt.

Jag kan dock fortfarande tänka mig att hyra Jordads Tesla för taxan $2 per 10 miles inkl allt. Det gör inget om den inte har fullt fungerande L5 ännu, jag kan styra själv tills vidare.
Kanske är det någon som bara skulle vilja ha hans Tesla stå parkerad hemma hos sig på nätterna? Om man skulle behöva en bil så har man den ju där. Kör man inget så kostar den ju inget att hyra då?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Jordad skrev:
Som vanligt är det svårt för majoriteten att förstå teknikskiften...

En robotoaxi är inte som en taxi och det går inte jämföra med kollektivtrafiken heller. Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med. Teslas plan är dessutom att kombinera robotaxinätverk med boringtunnlar. Tesla kommer bygga nätverk ovan och under jord och sedan sammanbinda dem när man har nått tillräcklig etablering. Målet är att du ska ta dig nästan var som helst i en storstad på minuter.
Elon gjorde ju jämförelsen med just kollektivtrafik. Enligt honom skulle Robotaxis bli billigare än subventionerade bussar och tunnelbanor, därav taxan $2 per 10 miles. Hur det ska gå ihop sig kan jag inte förstå och antagligen har Elon inte ens tänkt på den lilla detaljen. Han bara förutsätter att Tesla ska tjäna flera gånger mer på detta än på bilförsäljning och att alla kommer använda det eftersom han tror att det kommer att vara billigare än kollektivtrafik. $2 per 10 miles är väl t o m billigare än att hyra en elsparkcykel och åka motsvarande sträcka? Uppenbarligen så har Elon inte alls tänkt igenom ekonomiska fundamenta av det här. Jag förmodar att du inte heller har gjort det Jordad, eller kan du visa en liten kalkyl där Elons siffror går ihop?

Jag tycker att det är väldigt synd att Elon svävar ut i sånt här med Tesla istället för att fokusera på det som Tesla gör jättebra, utveckla och producera bilar. Det är nog dags att Tesla hittar en ny kapten till skutan... :)
Elon kunde istället skapa ett nytt start up som håller på med humanoida robotar, robotaxis, värmepumpar till hus och uthyrning av Dojo och investera en liten del av sin förmögenhet på det. Han skulle kunna kalla det nya företaget Optimus.. :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
Som vanligt är det svårt för majoriteten att förstå teknikskiften...

En robotoaxi är inte som en taxi och det går inte jämföra med kollektivtrafiken heller. Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med. Teslas plan är dessutom att kombinera robotaxinätverk med boringtunnlar. Tesla kommer bygga nätverk ovan och under jord och sedan sammanbinda dem när man har nått tillräcklig etablering. Målet är att du ska ta dig nästan var som helst i en storstad på minuter.

Det kommer ta tid att nå full etablering men fördelen Tesla har är att de har tillverkningskapacitet för att snabbt etablera nätverk med tillräckligt hög tillgänglighet. Robotaxinätverk kommer dömas efter tillgänglighet och pris. Tillgänglighet gör att priset kan vara lägre då framkörningssträcka och tid minimeras.
För tunnlar berörs ju aldrig av köbildning. Eller hur var det nu? :lol: The Boring Company kan säkert hitta användningsområden för sin teknik men att bygga tunnlar i städer för att få bort trafikkaos är ju inte rimligt nånstans.

Hur många ska cirkulera tomma för att du ska få en bil inom några minuter oavsett tid på dagen?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
Hela diskussionen om detaljer är helt meningslös eftersom L5 robotaxi är science-fiction. Ni kan lika gärna diskutera flygande mattor, var man ställer dem när man inte åker, och hur många krockar det kommer all bli över Stureplan.

Jo jag vet. Men vi kör lite suspension of disbelief for the sake of argument. :lol:
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Peter Andersson »

Elon lyckades med att prata ner kursen


895,37 USD −42,04 (4,48 %)i dag
27 jan. 09:46 GMT−5 • Ansvarsfriskrivning
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Är väl folk som tar hem saker efter risker för räntehöjningar.
den kan gå ned med 80%.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Peter Andersson skrev:
Elon lyckades med att prata ner kursen


895,37 USD −42,04 (4,48 %)i dag
27 jan. 09:46 GMT−5 • Ansvarsfriskrivning
Jag tror många hade förväntat sig positiva nyheter med roadmappen. Nu blev det ju tvärt om istället och fokus på earnings call låg på FSD/robotaxis, Optimus och värmepumpar för hus snarare än bilproduktion. Det kan nog göra en del investerare nervösa att företagsledningen inte verkar ha fokus på kärnverksamheten i det här läget när två nya fabriker ska rampa upp.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Aktien TSLA

Inlägg av tor »

OM robottaxi skulle bli verklighet skulle jag använda den som min privata taxi. Köra barn till aktiviteter, hämta/lämna någon kompis, köra mig när jag inte kan. Vi kanske kan klara oss med en bil i familjen helt plötsligt? Det skulle orsaka mer mil på bilen eftersom den skulle gå tom en del.
Jag skulle inte vilja låta den gå som robottaxi åt andra.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

tor skrev:
OM robottaxi skulle bli verklighet skulle jag använda den som min privata taxi. Köra barn till aktiviteter, hämta/lämna någon kompis, köra mig när jag inte kan. Vi kanske kan klara oss med en bil i familjen helt plötsligt? Det skulle orsaka mer mil på bilen eftersom den skulle gå tom en del.
Jag skulle inte vilja låta den gå som robottaxi åt andra.
Ja, den typen av användningsfall skulle jag också vilja ha självkörning till. Ungefär som en inbyggd privatchaufför i min egen bil.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av flamman »

Jordad skrev:
Som vanligt är det svårt för majoriteten att förstå teknikskiften...

En robotoaxi är inte som en taxi och det går inte jämföra med kollektivtrafiken heller. Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med. Teslas plan är dessutom att kombinera robotaxinätverk med boringtunnlar. Tesla kommer bygga nätverk ovan och under jord och sedan sammanbinda dem när man har nått tillräcklig etablering. Målet är att du ska ta dig nästan var som helst i en storstad på minuter.

Det kommer ta tid att nå full etablering men fördelen Tesla har är att de har tillverkningskapacitet för att snabbt etablera nätverk med tillräckligt hög tillgänglighet. Robotaxinätverk kommer dömas efter tillgänglighet och pris. Tillgänglighet gör att priset kan vara lägre då framkörningssträcka och tid minimeras.
Som vanligt det svårt för vissa teknikförespråkare att förstå begränsningarna och verkligheten...
Det som kommer hända om priset för att åka går ner och tillgången blir ”obegränsad” är att antalet som har råd och vill utnyttja det kommer öka (Vem vill inte åka i egen Tesla-limo för lågt pris lixom).

Tycker den här är lite kul när vi nu ändå håller på och spekulerar, gissar och hoppas. Såklart inte helt sann men ändå ett kul inlägg i debatten! :D
32E9081F-A499-48E7-8A44-38196F31B698.jpeg
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Maw skrev:
Jordad skrev:
Som vanligt är det svårt för majoriteten att förstå teknikskiften...

En robotoaxi är inte som en taxi och det går inte jämföra med kollektivtrafiken heller. Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med. Teslas plan är dessutom att kombinera robotaxinätverk med boringtunnlar. Tesla kommer bygga nätverk ovan och under jord och sedan sammanbinda dem när man har nått tillräcklig etablering. Målet är att du ska ta dig nästan var som helst i en storstad på minuter.
Elon gjorde ju jämförelsen med just kollektivtrafik. Enligt honom skulle Robotaxis bli billigare än subventionerade bussar och tunnelbanor, därav taxan $2 per 10 miles. Hur det ska gå ihop sig kan jag inte förstå och antagligen har Elon inte ens tänkt på den lilla detaljen. Han bara förutsätter att Tesla ska tjäna flera gånger mer på detta än på bilförsäljning och att alla kommer använda det eftersom han tror att det kommer att vara billigare än kollektivtrafik. $2 per 10 miles är väl t o m billigare än att hyra en elsparkcykel och åka motsvarande sträcka? Uppenbarligen så har Elon inte alls tänkt igenom ekonomiska fundamenta av det här. Jag förmodar att du inte heller har gjort det Jordad, eller kan du visa en liten kalkyl där Elons siffror går ihop?

Jag tycker att det är väldigt synd att Elon svävar ut i sånt här med Tesla istället för att fokusera på det som Tesla gör jättebra, utveckla och producera bilar. Det är nog dags att Tesla hittar en ny kapten till skutan... :)
Elon kunde istället skapa ett nytt start up som håller på med humanoida robotar, robotaxis, värmepumpar till hus och uthyrning av Dojo och investera en liten del av sin förmögenhet på det. Han skulle kunna kalla det nya företaget Optimus.. :)
Robotaxi kan garanterat bli så billig. Elon Musk ser allt i energikostnader och med förnyelsebar energi i överflöd, automatiserad produktion, automatiserat nätverk och automatiserad återvinning så blir kostnaden ofrånkomligt galet låg. Sedan kommer användarkostnaden bli högre än kostnaden för drift.

Skulle Tesla stanna upp som du föreslår och sluta söka nya affärsområden så kommer iaf jag och säkert många andra investerare sälja sina aktier med en gång. Tesla är idag en av de mest aggressiva investeringarna i innovation. Utan det är Tesla bara en biltillverkare som snabbt blir omsprungna när innovationen flyttar någon annanstans.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5886
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Skulle Tesla stanna upp som du föreslår och sluta söka nya affärsområden så kommer iaf jag och säkert många andra investerare sälja sina aktier med en gång.
Så om man inte tror på varken Dojo, FSD, Teslabot som koncept där Tesla kan tjäna pengar, tycker du att man ska dumpa Tesla då? Varför inte i så fall?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

flamman skrev:
Jordad skrev:
Som vanligt är det svårt för majoriteten att förstå teknikskiften...

En robotoaxi är inte som en taxi och det går inte jämföra med kollektivtrafiken heller. Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med. Teslas plan är dessutom att kombinera robotaxinätverk med boringtunnlar. Tesla kommer bygga nätverk ovan och under jord och sedan sammanbinda dem när man har nått tillräcklig etablering. Målet är att du ska ta dig nästan var som helst i en storstad på minuter.

Det kommer ta tid att nå full etablering men fördelen Tesla har är att de har tillverkningskapacitet för att snabbt etablera nätverk med tillräckligt hög tillgänglighet. Robotaxinätverk kommer dömas efter tillgänglighet och pris. Tillgänglighet gör att priset kan vara lägre då framkörningssträcka och tid minimeras.
Som vanligt det svårt för vissa teknikförespråkare att förstå begränsningarna och verkligheten...
Det som kommer hända om priset för att åka går ner och tillgången blir ”obegränsad” är att antalet som har råd och vill utnyttja det kommer öka (Vem vill inte åka i egen Tesla-limo för lågt pris lixom).

Tycker den här är lite kul när vi nu ändå håller på och spekulerar, gissar och hoppas. Såklart inte helt sann men ändå ett kul inlägg i debatten! :D
32E9081F-A499-48E7-8A44-38196F31B698.jpeg
Som sagt så finns det en god anledning till Boring. Ett tunnelnät i mängder av nivåer är bättre än ett platt vägsystem som leder till idiotin det på bilderna.

Större användning av robotaxis kommer inte ersätta kollektivtrafik och andra transportsätt helt heller. Ingen har sagt det. Jag förstår inte den inställningen att allting alltid måste bedömas som allt eller inget. Pluralism är inte farligt utan snarare nödvändigt och eftersträvansvärt.
Skriv svar