Ja det är rimligt att man får uppstartsproblem i Texas också.Svenssons skrev:Man har gått ett steg längre i Fremont redan men det är vad jag vet bara på test/prototyper. Texas ska väl också rekrytera en hel del personal utan att ha byggt några bilar där tidigare?Fredrik j skrev:Nej det tror jag inte. Som sagt så har jag fått uppfattningen att tesla tänker utnyttja megacastingtekniken ett steg längre på berlintillverkade modelY och att det behövs en längre uppstartsprocess än i fremont. I Berlin kommer man ju dessutom rekrytera en hel del personal. I fremont hade man ju byggt model3 tidigare.Svenssons skrev:Tesla har ju börjat med megacasting i Fremont också och Texas lär ju inte skilja sig från Berlin. Tror du det just är byggandet av fabriksdelen för megacasting som gör att det tar 50-100% längre tid i Tyskland än Kina?Fredrik j skrev:Jag har fått uppfattningen att modelY från Berlin skulle använda mer megacasting-teknik än tidigare och att bilen blir ganska annorlunda jämfört med den amerikanska upplagan. Fabriken i kina introducerade väl ingen ny teknik utan bygger kopior av dom amerikanska bilarna.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Re: Aktien TSLA
Du tror alltså inte på Tesla och det som sades på kvartalsrapportmötet om produktion i Texas i år? Vad för uppstartsproblem har Giga Berlin fått som är kopplat till Giga Berlin? Du verkar känna till något om det?Fredrik j skrev:Ja det är rimligt att man får uppstartsproblem i Texas också.Svenssons skrev:Man har gått ett steg längre i Fremont redan men det är vad jag vet bara på test/prototyper. Texas ska väl också rekrytera en hel del personal utan att ha byggt några bilar där tidigare?Fredrik j skrev:Nej det tror jag inte. Som sagt så har jag fått uppfattningen att tesla tänker utnyttja megacastingtekniken ett steg längre på berlintillverkade modelY och att det behövs en längre uppstartsprocess än i fremont. I Berlin kommer man ju dessutom rekrytera en hel del personal. I fremont hade man ju byggt model3 tidigare.Svenssons skrev:Tesla har ju börjat med megacasting i Fremont också och Texas lär ju inte skilja sig från Berlin. Tror du det just är byggandet av fabriksdelen för megacasting som gör att det tar 50-100% längre tid i Tyskland än Kina?Fredrik j skrev:Jag har fått uppfattningen att modelY från Berlin skulle använda mer megacasting-teknik än tidigare och att bilen blir ganska annorlunda jämfört med den amerikanska upplagan. Fabriken i kina introducerade väl ingen ny teknik utan bygger kopior av dom amerikanska bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
Jag uppfattar tesla som ett företag som rent generellt är optimistiska och att man har en tendens av att förminska problem och underskatta tid.
Ja, jag blir generellt förvånad om tesla håller tidplan. Med det inte sagt att det skulle vara omöjligt.
Allt jag skriver här är saker jag tror. Naturligtvis vet jag inte hur det förhåller sig. Troligtvis är det mycket få här på forumet som vet säkert.
Ja, jag blir generellt förvånad om tesla håller tidplan. Med det inte sagt att det skulle vara omöjligt.
Allt jag skriver här är saker jag tror. Naturligtvis vet jag inte hur det förhåller sig. Troligtvis är det mycket få här på forumet som vet säkert.
Re: Aktien TSLA
I Shanghai har Tesla väl ändå hållt tidsplanerna bra.Fredrik j skrev:Jag uppfattar tesla som ett företag som rent generellt är optimistiska och att man har en tendens av att förminska problem och underskatta tid.
Ja, jag blir generellt förvånad om tesla håller tidplan. Med det inte sagt att det skulle vara omöjligt.
Allt jag skriver här är saker jag tror. Naturligtvis vet jag inte hur det förhåller sig. Troligtvis är det mycket få här på forumet som vet säkert.
Angående batteritillverkning i Austin och Berlin så har byggnaden för batteritillverkning uppförts mycket snabbare i Austin. Det verkar som att det kan ha varit en försening kring batteritillverkning i Berlin eller att Tesla har prioriterat olika.
Re: Aktien TSLA
Ja, vi är nog "snillen som spekulerar" de flesta av oss. Även de som inte själva inser detFredrik j skrev:Jag uppfattar tesla som ett företag som rent generellt är optimistiska och att man har en tendens av att förminska problem och underskatta tid.
Ja, jag blir generellt förvånad om tesla håller tidplan. Med det inte sagt att det skulle vara omöjligt.
Allt jag skriver här är saker jag tror. Naturligtvis vet jag inte hur det förhåller sig. Troligtvis är det mycket få här på forumet som vet säkert.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Vad tror ni, har TSLA tappat det? Trots nedåtgående trend den sista tiden så läser man inte mycket om det på sidorna som vanligtvis lyfter varenda lilla uppgång.
Vad kan få kursen att vända? Leveranser av Plaid? Faktisk release av pappersprodukter likt Cybertruck/Roadster/Semi? Ny FSD beta? Elons avgång? Slutet på Covid? Nya restriktioner?
Vad kan få kursen att vända? Leveranser av Plaid? Faktisk release av pappersprodukter likt Cybertruck/Roadster/Semi? Ny FSD beta? Elons avgång? Slutet på Covid? Nya restriktioner?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Aktien TSLA
Kanske en krasch av marknaden och efter den vänder det
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 24 apr 2019 04:45
Re: Aktien TSLA
Nedåtgående kursrörelserna de senaste månaderna är ju för allt som har med electricitet, förnybar energi och snabbväxande företag. Tesla är ju ett av de största företagen i samtliga dom tre kategorierna och har klarat sig bättre än de flesta företag som sysslar med liknande.dd88 skrev:Vad tror ni, har TSLA tappat det? Trots nedåtgående trend den sista tiden så läser man inte mycket om det på sidorna som vanligtvis lyfter varenda lilla uppgång.
Vad kan få kursen att vända? Leveranser av Plaid? Faktisk release av pappersprodukter likt Cybertruck/Roadster/Semi? Ny FSD beta? Elons avgång? Slutet på Covid? Nya restriktioner?
Känns ganska icke relaterat till hur Tesla faktiskt presterar för tillfället om man säger så. När Biden-administrationen får tummen ur röva och tvingar igenom sin transport och infrastruktur plan så vänder ju vindarna. Då lär Tesla vara bland dom största vinnarna. Kombinera det med i princip garanterade rekordsiffror för 2021 så är det bara att sitta lugnt i båten.
Har ju nu börjat bli en brist på bilar i allmänhet i USA, både på ICE och EV. Så i princip alla bilar som alla företag kan bygga i år kommer att säljas. Trolig bensinbrist i USA i vår/sommar kommer ju inte att göra efterfrågan på just EV mindre. Så inte ens de som varit "oroliga" för bristande efterfråga behöver ju vara det. Hänger bara på att dom kan bygga bilarna.
Verkar som om dom har rätt bra koll på hur man gör det både i Fremont och Shanghai.
Re: Aktien TSLA
Är med dig, men samtidigt, många gånger när liknande aktörer har backat så har TSLA ändå ökat.
Länge sågs ju TSLAs förmåga att gå uppåt på en sviktande marknad som dess styrka.
Att den tiden är över borde väl ändå betyda något?
Länge sågs ju TSLAs förmåga att gå uppåt på en sviktande marknad som dess styrka.
Att den tiden är över borde väl ändå betyda något?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 24 apr 2019 04:45
Re: Aktien TSLA
Det betyder väl mest att det som för alla andra snabbväxande företag finns en gräns för hur mycket det kan gå upp innan det kommer en utplanning.dd88 skrev:Är med dig, men samtidigt, många gånger när liknande aktörer har backat så har TSLA ändå ökat.
Länge sågs ju TSLAs förmåga att gå uppåt på en sviktande marknad som dess styrka.
Att den tiden är över borde väl ändå betyda något?
Lätt att glömma att över de senaste 10 åren har kursen legat still eller gått ner under längre tid än den gått upp.
Problemet med en aktie som Tesla är ju att vi som tror på den vet att nästa uppgång kan komma när som helst, även utan någon specifik anledning. Där har du en historik som jag tror kommer att fortsätta. Så även om man trodde att t.ex. 700 var högt så riskerar du att missa nästa dubbling för att försöka tjäna 5-10% om du säljer för att köpa tillbaka när det gått ner.
Problemet för någon som tror långsiktigt på Tesla är ju att sälja för att tjäna på tillfälliga nergångar, att du behöver pricka både den tillfälliga toppen och den tillfälliga botten för att det ska bli bra. Du har alltså två tillfällen det kan bli fel. Om man bara behåller sina aktier i tills det gått upp om en vecka, månad eller år och inte behöver sälja innan så är det noll risk man missar uppgången.
Med det sagt så är ju långa optioner/warrants för 2023 ganska lockande nu. Skulle inte köpa några som går ut i år. Omöjligt att veta om uppgången hinner komma i tid då.
Re: Aktien TSLA
Jag är också lite lockad av warrants nu. Sedan känner jag att man ändå lär sig lite med åren och blir bättre på att välja rätt tillfälle att köpa och sälja. Senaste året ser iaf halvt okej ut för mig.TomParkering skrev:Det betyder väl mest att det som för alla andra snabbväxande företag finns en gräns för hur mycket det kan gå upp innan det kommer en utplanning.dd88 skrev:Är med dig, men samtidigt, många gånger när liknande aktörer har backat så har TSLA ändå ökat.
Länge sågs ju TSLAs förmåga att gå uppåt på en sviktande marknad som dess styrka.
Att den tiden är över borde väl ändå betyda något?
Lätt att glömma att över de senaste 10 åren har kursen legat still eller gått ner under längre tid än den gått upp.
Problemet med en aktie som Tesla är ju att vi som tror på den vet att nästa uppgång kan komma när som helst, även utan någon specifik anledning. Där har du en historik som jag tror kommer att fortsätta. Så även om man trodde att t.ex. 700 var högt så riskerar du att missa nästa dubbling för att försöka tjäna 5-10% om du säljer för att köpa tillbaka när det gått ner.
Problemet för någon som tror långsiktigt på Tesla är ju att sälja för att tjäna på tillfälliga nergångar, att du behöver pricka både den tillfälliga toppen och den tillfälliga botten för att det ska bli bra. Du har alltså två tillfällen det kan bli fel. Om man bara behåller sina aktier i tills det gått upp om en vecka, månad eller år och inte behöver sälja innan så är det noll risk man missar uppgången.
Med det sagt så är ju långa optioner/warrants för 2023 ganska lockande nu. Skulle inte köpa några som går ut i år. Omöjligt att veta om uppgången hinner komma i tid då.
Re: Aktien TSLA
https://markets.businessinsider.com/new ... 1030410381
Tesla could rally to $1,000 this year as demand from China remains strong and the global chip shortage subsides, Wedbush says
En del tror på uppgång för Teslas aktie.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Tesla är en populär arbetsgivare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
$582 just nu, lutar väl åt ett fortsatt tapp efter öppning.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Aktien TSLA
Köpte tyvärr för några månader sedan när den låg på närmare $850…frågan är om man ska köpa nu när den ligger runt $600 för att ”levla ut” tappet lite…?
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 24 apr 2019 04:45
Re: Aktien TSLA
Som sagt, idag är ju ett bra 'bevis' på att det inte går att tajma Tesla kursen genom skicklighet, smarthet eller hur det har gått andra dagar.dd88 skrev:$582 just nu, lutar väl åt ett fortsatt tapp efter öppning.
En tombola funkar ungefär lika bra som att gissa eller tro. På kort sikt alltså.
Re: Aktien TSLA
Hmm... Jag tycker å ena sidan att det är bisarrt om Elon plötsligt fått insikten att Bitcoin mining drar en massa energi. Det är ju helt omöjligt att han inte skulle ha varit medveten om det hela tiden. Å andra sidan så håller jag inte alls med "Dave" (whoever that is...), givetvis har man rätt att ändra sig oavsett hur många som följer en och det man gör. Att både kunna vara positiv och kritisk till något är en förutsättning för att överhuvudtaget vara trovärdig. Om Elon skulle vara ute och haussa Teslas aktie på daglig basis så skulle det dels bli tomma ord väldigt snabbt men även vara kursmanipulation.Kubi skrev:Tesla och bitcoin går i graven.
Kan vara första gången jag håller med Dave!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Oseriöst, tror inte för en sekund att Elon ändrat uppfattning. Sen om han blivit övertalad av investerare/regering/intern försäljningsavdelning eller om han manipulerar och spekulerar i bakgrunden är svårt att veta. Kommer sälja av lite aktier pga bristande förtroende för Elon.
I tweeten nedan från april håller han med Twitter-ägaren Jack Dorsey om att Bitcoin ger incitament att byta till förnybar energi.
I tweeten nedan från april håller han med Twitter-ägaren Jack Dorsey om att Bitcoin ger incitament att byta till förnybar energi.
Re: Aktien TSLA
Alltså @jack är inte bara Twitter, han är även Square CEO, så han är som Elon inte heller helt opartisk i denna fråga.Maxerl skrev:Oseriöst, tror inte för en sekund att Elon ändrat uppfattning. Sen om han blivit övertalad av investerare/regering/intern försäljningsavdelning eller om han manipulerar och spekulerar i bakgrunden är svårt att veta. Kommer sälja av lite aktier pga bristande förtroende för Elon.
I tweeten nedan från april håller han med Twitter-ägaren Jack Dorsey om att Bitcoin ger incitament att byta till förnybar energi.
T ex https://squareup.com/us/en/press/2020-b ... investment
Elon har det lite jobbigt nu. BTC-magplasket. S/X-produktionen står stilla. FSD-betan är "uppe i luften". Inga vettiga s/w updates på lång tid, förseningar i EU, skakigt i Kina. Chipbrist, batteriproblem.
Är 2021 hans sista år som VD för Tesla? Han kanske tycker att det är roligare med raketer än med "vardagsproblem"? (Tar på hörselkåporna).
Re: Aktien TSLA
Jag tror spaceX ligger Elon närmare och den verksamheten är inte beroende av biltillverkningen. Jag tror inte han uppskattar day to day som bil-VD egentligen.spacecoin skrev:Alltså @jack är inte bara Twitter, han är även Square CEO, så han är som Elon inte heller helt opartisk i denna fråga.Maxerl skrev:Oseriöst, tror inte för en sekund att Elon ändrat uppfattning. Sen om han blivit övertalad av investerare/regering/intern försäljningsavdelning eller om han manipulerar och spekulerar i bakgrunden är svårt att veta. Kommer sälja av lite aktier pga bristande förtroende för Elon.
I tweeten nedan från april håller han med Twitter-ägaren Jack Dorsey om att Bitcoin ger incitament att byta till förnybar energi.
T ex https://squareup.com/us/en/press/2020-b ... investment
Elon har det lite jobbigt nu. BTC-magplasket. S/X-produktionen står stilla. FSD-betan är "uppe i luften". Inga vettiga s/w updates på lång tid, förseningar i EU, skakigt i Kina. Chipbrist, batteriproblem.
Är 2021 hans sista år som VD för Tesla? Han kanske tycker att det är roligare med raketer än med "vardagsproblem"? (Tar på hörselkåporna).
Re: Aktien TSLA
Elon vill garanterat inte lämna Tesla när det roliga precis börjar med AI, robotaxis, infrastrukturprojekt med Boring, bilar med raketmotorer, Semi, Cybertruck och massa annat som vi inte har en aning om. Hans rikedom är även avhängig av hur Tesla presterar eftersom det kommer dröja minst 7-8 år innan han får sälja sina sista Teslaaktier. Däremot är det klart att vara VD under så lång tid är slitsamt och det hade varit bra om Elon delegerade mer. Skulle Tesla hitta någon som kan ta över som Gwynne gjorde på SpaceX kommer säkert Elon ta ett steg tillbaka.Fredrik j skrev:Jag tror spaceX ligger Elon närmare och den verksamheten är inte beroende av biltillverkningen. Jag tror inte han uppskattar day to day som bil-VD egentligen.spacecoin skrev:Alltså @jack är inte bara Twitter, han är även Square CEO, så han är som Elon inte heller helt opartisk i denna fråga.Maxerl skrev:Oseriöst, tror inte för en sekund att Elon ändrat uppfattning. Sen om han blivit övertalad av investerare/regering/intern försäljningsavdelning eller om han manipulerar och spekulerar i bakgrunden är svårt att veta. Kommer sälja av lite aktier pga bristande förtroende för Elon.
I tweeten nedan från april håller han med Twitter-ägaren Jack Dorsey om att Bitcoin ger incitament att byta till förnybar energi.
T ex https://squareup.com/us/en/press/2020-b ... investment
Elon har det lite jobbigt nu. BTC-magplasket. S/X-produktionen står stilla. FSD-betan är "uppe i luften". Inga vettiga s/w updates på lång tid, förseningar i EU, skakigt i Kina. Chipbrist, batteriproblem.
Är 2021 hans sista år som VD för Tesla? Han kanske tycker att det är roligare med raketer än med "vardagsproblem"? (Tar på hörselkåporna).
Bitcoinutspelet var märkligt. Att Tesla använder sin makt för att pusha för mer förnyelsebar energi är bra men varför just nu? Mycket av den smutsiga miningen sker i Kina och det är kanske en markering som en del i det allmänna positonerandet i Teslas förhållande till myndigheterna där?
Tesla är inte beroende av S/X och de har inte kommunicerat att det här var ett oerhört svårt problem och verkar inte heller ha överdrivet bråttom.
Nästa version av FSD-beta blev försenad när de insåg att de behövde eliminera radarn. Tesla har ändå kommunicerat vad det sista dröjsmålet berodde på. Alltid något.
Vi vet inte om det är överdrivet stora förseningar i EU. Närmast ansvarige politiker sa bara igår att tillverkningen kommer starta i slutet av sommaren. Strulet i Kina verkar mer vara fud och förhandlingstaktik än riktigt strul. Anledningen till att Tesla har börjat gå med stabil vinst beror till stor del på hur lyckad satsningen i Kina är. Halvledarbristen har Tesla navigerat på ett imponerande sätt även om det enligt dem själva gick åt mycket resurser. Tillverkning av 4680 är svårtolkad. Drew Baglino som är närmast ansvarig säger att de är där de vill vara.