Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Anonymous FTW »

Gustafsson skrev:
Har för tillfället köpt lite i VW istället då jag gillar deras elbilssatsning. Hittills bra fart på den aktien. Åtminstone går den åt motsatt håll.
Jag kommer nog göra det också. Synd att jag är så seg, har tänkt det rätt länge men aldrig gjort slag i saken. Nu är uppgång missad. 2,57% i utdelning är skapligt också.

Tesla vågar jag mig inte på, den får nog falla bra till om jag ska våga gå in där. Som Day trading är det nog en fin aktie, sysslade en del med det tidigare, orkar dock inte det längre. Måste bli arbetslös om jag ska ta upp det ingen. Lite roligt när man tjänade mer där än på jobbet, men det var inte alltid så som fast långvarig inkomst är det lite svajigt.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

Köpte nu på $562. Tillbaka på normal nivå, ökar gärna om den fortsätter neråt.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Jag köpte också en del nu.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

För mig känns det som att ökande långräntor i USA successivt kommer minska hela TINA-fenomenet. Tror inte vi får någon uppvärdering av tech-sektorn i närtid. I Teslas fall tror jag fortfarande på en svag Q1:a dessutom så har lite svårt att se vad som ska driva den i det korta perspektivet, om man inte "chockar" med riktigt bra leveranser.

Med det sagt så kommer jag nog stänga hela min kortning runt $400 om vi når dit. Gillar egentligen inte alls att vara kort, särskilt inte "naket" (mer ok att vara kort ett bolag i en sektor och lång ett annat imo). Når vi neråt $250 så kanske jag tom köper lite :)

Det vore för övrigt intressant att veta om det finns någon signifikant korrelation mellan efterfrågan på Teslas bilar och aktiekursen. Min känsla är att Tesla har ovanligt stor andel av "bilägarna" som också är aktieägare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Det vore för övrigt intressant att veta om det finns någon signifikant korrelation mellan efterfrågan på Teslas bilar och aktiekursen. Min känsla är att Tesla har ovanligt stor andel av "bilägarna" som också är aktieägare.
Hur många teslaägare finns det?
1 miljon? Det finns väl ca 1,4 miljoner bilar?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Efter stängning visas märkliga kurser???

Efter stängning 879,73 +316,73 dollar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
För mig känns det som att ökande långräntor i USA successivt kommer minska hela TINA-fenomenet. Tror inte vi får någon uppvärdering av tech-sektorn i närtid. I Teslas fall tror jag fortfarande på en svag Q1:a dessutom så har lite svårt att se vad som ska driva den i det korta perspektivet, om man inte "chockar" med riktigt bra leveranser.
Ja, jag köper och har tänkt att äga i minst 5 år. Det kan säkert gå ner mer Jag brukar missa botten och när det vänder. Det går alltid så snabbt uppåt för Teslaaktien att man gärna missar hela uppgången och tvingas köpa dyrare.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
För mig känns det som att ökande långräntor i USA successivt kommer minska hela TINA-fenomenet. Tror inte vi får någon uppvärdering av tech-sektorn i närtid. I Teslas fall tror jag fortfarande på en svag Q1:a dessutom så har lite svårt att se vad som ska driva den i det korta perspektivet, om man inte "chockar" med riktigt bra leveranser.
Ja, jag köper och har tänkt att äga i minst 5 år. Det kan säkert gå ner mer Jag brukar missa botten och när det vänder. Det går alltid så snabbt uppåt för Teslaaktien att man gärna missar hela uppgången och tvingas köpa dyrare.
"Det går alltid så snabbt uppåt" tror jag är ett stort misstag att anta. Det gäller ju bara om/när marknaden anser att aktien/bolaget bör värderas upp.

Tror man att Tesla kommer leverera vinster som motsvarar en ännu högre värdering än idag så absolut, men att det ska ske är sannerligen ingen självklarhet.

En faktor som åtminstone jag tidigare inte hade förväntat mig är att konkurrenterna verkar göra allt i deras makt för att få sålt sina elbilar med hjälp av rejäla rabatter. Man kan såklart anse att Tesla är så bra att de kommer säljas ändå, men prissätter konkurrenterna aggressivt så får man nog utgå ifrån att Teslas ASP måste ner ännu mer om man ska klara av den extremt höga tillväxten kommande år.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Tydligen nästan 24000 bilar byggda i Kina i februari iaf. Det var ju en bra siffra!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

På kort sikt, dvs i år, så kommer produktion och leverans av Model Y i Berlin samt kanske Cybertruck och Semi i USA komma igång. Detta tillsammans med att det är två nya fabriker som då är uppe och snurrar kan påverka. Blir det förseningar eller strul så tolkas det som negativt mot idag och blir det mindre antal leveranser så är det neutralt tror jag. Om det flyter på och större antal leveranser sker så är det nog uppgång igen. Det är ju egentligen en fördubbling av antalet fabriker som producerar fordon. Den egna batteriproduktionen är också högst intressant och troligen avgörande hur många fordon som kan produceras.

Andra saker som kan komma är att nya fabriker kanske påbörjas. Indien är ju en stor marknad som det pratats om länge och där Tesla inte är ännu. Produktion av Model 2 eller vad den ska heta är också intressant, särskilt på marknader som Indien och stora delar av övriga Asien men även Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Tydligen nästan 24000 bilar byggda i Kina i februari iaf. Det var ju en bra siffra!

Värderingen av aktien är ju sen länge frikopplad från antalet sålda bilar. Att växa i kostymen genom att enbart sälja bilar är helt enkelt inte möjligt. Värdet måste komma från annat. Energilager, FSD, försäkringar, solar roof... Ja vem vet?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
Tydligen nästan 24000 bilar byggda i Kina i februari iaf. Det var ju en bra siffra!

Värderingen av aktien är ju sen länge frikopplad från antalet sålda bilar. Att växa i kostymen genom att enbart sälja bilar är helt enkelt inte möjligt. Värdet måste komma från annat. Energilager, FSD, försäkringar, solar roof... Ja vem vet?
Håller inte med. Det är absolut massor av annat som ska till, men det mest mätbara idag är just om man klarar av att möta produktions- och försäljningsmålen (samt givetvis leverera resultat).

Marknaden borde säkert vara mycket mer fokuserad på hur FSD utvecklas, men där är vi inte idag imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
På kort sikt, dvs i år, så kommer produktion och leverans av Model Y i Berlin samt kanske Cybertruck och Semi i USA komma igång. Detta tillsammans med att det är två nya fabriker som då är uppe och snurrar kan påverka. Blir det förseningar eller strul så tolkas det som negativt mot idag och blir det mindre antal leveranser så är det neutralt tror jag. Om det flyter på och större antal leveranser sker så är det nog uppgång igen. Det är ju egentligen en fördubbling av antalet fabriker som producerar fordon. Den egna batteriproduktionen är också högst intressant och troligen avgörande hur många fordon som kan produceras.

Andra saker som kan komma är att nya fabriker kanske påbörjas. Indien är ju en stor marknad som det pratats om länge och där Tesla inte är ännu. Produktion av Model 2 eller vad den ska heta är också intressant, särskilt på marknader som Indien och stora delar av övriga Asien men även Europa.
Nja, Berlin är ju känt sen länge. Är väl redan för sent att överraska positivt där.

En plötsligt påbörjad produktion av semi eller cyber, respektive fabrik i Indien skulle absolut kunna vara kursdrivande dock.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:

Nja, Berlin är ju känt sen länge. Är väl redan för sent att överraska positivt där.

En plötsligt påbörjad produktion av semi eller cyber, respektive fabrik i Indien skulle absolut kunna vara kursdrivande dock.
Jag menar att ända sättet att påverka positivt för Model Y ifrån Berlin är väl att ha riktigt höga produktionssiffror från fabriken under hösten. Negativt om det blir ordentlig försening, dvs inga leveranser före september. Status quo ifall produktion kommer igång i maj med lite ökning av produktionssiffrorna under hösten men totalt under kanske 30k bilar för 2021.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Tydligen nästan 24000 bilar byggda i Kina i februari iaf. Det var ju en bra siffra!

Värderingen av aktien är ju sen länge frikopplad från antalet sålda bilar. Att växa i kostymen genom att enbart sälja bilar är helt enkelt inte möjligt. Värdet måste komma från annat. Energilager, FSD, försäkringar, solar roof... Ja vem vet?
Håller inte med. Det är absolut massor av annat som ska till, men det mest mätbara idag är just om man klarar av att möta produktions- och försäljningsmålen (samt givetvis leverera resultat).

Marknaden borde säkert vara mycket mer fokuserad på hur FSD utvecklas, men där är vi inte idag imo.

Ja, marknaden kollar säkert på de siffrorna men i långa loppet kommer väl även Tesla att behöva leverera vinster som försvarar kursen? Då blir det väldigt kämpigt om all vinst ska komma från bilarna. Kommer inte ihåg exakt men det är ju i storleksordningen 30-40 miljoner bilar per år som Tesla måste sälja, med god vinst, för att klara av en jämförelse med t ex VW.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Tesla går bra nu, (relativt) låga siffor... Är det medvind eller nedförsbacke som skapar detta? :lol:
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Ja, marknaden kollar säkert på de siffrorna men i långa loppet kommer väl även Tesla att behöva leverera vinster som försvarar kursen? Då blir det väldigt kämpigt om all vinst ska komma från bilarna. Kommer inte ihåg exakt men det är ju i storleksordningen 30-40 miljoner bilar per år som Tesla måste sälja, med god vinst, för att klara av en jämförelse med t ex VW.
Man kan inte jämföra så. Det finns en anledning till att VAG har låg värdering. VAG hade negativ tillväxt 2020, obefintliga marginaler på elbilar och ökar de försäljningen av elbilar stjäl de marknadsandel av sig själva och förlorar intäkter från fossilbilarna som har högre marginaler. Det är en oerhört svår situation. VAG vägrar dessutom att investera ordentligt i egen batteriproduktion och enda sättet att få vettiga marginaler på elbilar inom de närmaste 5-10 åren är att kunna kontrollera hela produktionskedjan.

Tesla daily gick nyligen igenom en del scenarior kring Teslas värdering:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Ja, marknaden kollar säkert på de siffrorna men i långa loppet kommer väl även Tesla att behöva leverera vinster som försvarar kursen? Då blir det väldigt kämpigt om all vinst ska komma från bilarna. Kommer inte ihåg exakt men det är ju i storleksordningen 30-40 miljoner bilar per år som Tesla måste sälja, med god vinst, för att klara av en jämförelse med t ex VW.
Man kan inte jämföra så. Det finns en anledning till att VAG har låg värdering. VAG hade negativ tillväxt 2020, obefintliga marginaler på elbilar och ökar de försäljningen av elbilar stjäl de marknadsandel av sig själva och förlorar intäkter från fossilbilarna som har högre marginaler. Det är en oerhört svår situation. VAG vägrar dessutom att investera ordentligt i egen batteriproduktion och enda sättet att få vettiga marginaler på elbilar inom de närmaste 5-10 åren är att kunna kontrollera hela produktionskedjan.

Tesla daily gick nyligen igenom en del scenarior kring Teslas värdering:

Tillväxt i sig är värdelöst om det inte syftar till vinster längre fram. VW får väl anses vara ett moget företag som värderas till stor del efter deras vinstmarginal medan Tesla är ett tillväxtföretag som värderas efter potentiella vinster i framtiden. Men någon gång måste Tesla plana ut och bli ett moget och "färdigvuxet" bolag också. Frågan då är, hur stora ska de vara när de planar för att försvara dagens värdering om de enbart gör pengar på bilförsäljning. Jag hävdar då minst 30 miljoner bilar årligen. Hänger du med? :)

Vad gäller VW:s värdering så har jag dålig koll. Men är den lägre sett till vinst och omsättning nu jämfört med för 10 år sen när elbilar knappt ens fanns på tankestadiet? Och stämmer det verkligen att de inte gör vinst på sina elbilar? Zalman hävdar att de kan bygga ID.3 för 20 000 €. ;)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Jordad skrev:
MWall skrev:
Ja, marknaden kollar säkert på de siffrorna men i långa loppet kommer väl även Tesla att behöva leverera vinster som försvarar kursen? Då blir det väldigt kämpigt om all vinst ska komma från bilarna. Kommer inte ihåg exakt men det är ju i storleksordningen 30-40 miljoner bilar per år som Tesla måste sälja, med god vinst, för att klara av en jämförelse med t ex VW.
Man kan inte jämföra så. Det finns en anledning till att VAG har låg värdering. VAG hade negativ tillväxt 2020, obefintliga marginaler på elbilar och ökar de försäljningen av elbilar stjäl de marknadsandel av sig själva och förlorar intäkter från fossilbilarna som har högre marginaler. Det är en oerhört svår situation. VAG vägrar dessutom att investera ordentligt i egen batteriproduktion och enda sättet att få vettiga marginaler på elbilar inom de närmaste 5-10 åren är att kunna kontrollera hela produktionskedjan.

Tesla daily gick nyligen igenom en del scenarior kring Teslas värdering:

Tillväxt i sig är värdelöst om det inte syftar till vinster längre fram. VW får väl anses vara ett moget företag som värderas till stor del efter deras vinstmarginal medan Tesla är ett tillväxtföretag som värderas efter potentiella vinster i framtiden. Men någon gång måste Tesla plana ut och bli ett moget och "färdigvuxet" bolag också. Frågan då är, hur stora ska de vara när de planar för att försvara dagens värdering om de enbart gör pengar på bilförsäljning. Jag hävdar då minst 30 miljoner bilar årligen. Hänger du med? :)

Vad gäller VW:s värdering så har jag dålig koll. Men är den lägre sett till vinst och omsättning nu jämfört med för 10 år sen när elbilar knappt ens fanns på tankestadiet? Och stämmer det verkligen att de inte gör vinst på sina elbilar? Zalman hävdar att de kan bygga ID.3 för 20 000 €. ;)
Titta på Tesla daily som jag länkade ovan. Han går igenom olika framtida tillverkningstal för Tesla och hur de relaterar till dagens värdering. Precis det du efterfrågar.

Om man har dålig koll så är det ett uppenbart tillfälle till att skaffa sig koll. Åsikter utan koll finns det redan alldeles för gott om.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:

Titta på Tesla daily som jag länkade ovan. Han går igenom olika framtida tillverkningstal för Tesla och hur de relaterar till dagens värdering. Precis det du efterfrågar.

Om man har dålig koll så är det ett uppenbart tillfälle till att skaffa sig koll. Åsikter utan koll finns det redan alldeles för gott om.
Kollade lite snabbt och VW:s värdering ser ut att ha varit ganska stabil. Den verkar iaf inte ha gått ner särskilt mycket att det gör någon skillnad för det här resonemanget.

Att kolla på Tesla fanboys på Youtube kanske inte är det allra bästa investeringsunderlaget heller. Just saying.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av thnis »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Jordad skrev:
MWall skrev:
Ja, marknaden kollar säkert på de siffrorna men i långa loppet kommer väl även Tesla att behöva leverera vinster som försvarar kursen? Då blir det väldigt kämpigt om all vinst ska komma från bilarna. Kommer inte ihåg exakt men det är ju i storleksordningen 30-40 miljoner bilar per år som Tesla måste sälja, med god vinst, för att klara av en jämförelse med t ex VW.
Man kan inte jämföra så. Det finns en anledning till att VAG har låg värdering. VAG hade negativ tillväxt 2020, obefintliga marginaler på elbilar och ökar de försäljningen av elbilar stjäl de marknadsandel av sig själva och förlorar intäkter från fossilbilarna som har högre marginaler. Det är en oerhört svår situation. VAG vägrar dessutom att investera ordentligt i egen batteriproduktion och enda sättet att få vettiga marginaler på elbilar inom de närmaste 5-10 åren är att kunna kontrollera hela produktionskedjan.

Tesla daily gick nyligen igenom en del scenarior kring Teslas värdering:

Tillväxt i sig är värdelöst om det inte syftar till vinster längre fram. VW får väl anses vara ett moget företag som värderas till stor del efter deras vinstmarginal medan Tesla är ett tillväxtföretag som värderas efter potentiella vinster i framtiden. Men någon gång måste Tesla plana ut och bli ett moget och "färdigvuxet" bolag också. Frågan då är, hur stora ska de vara när de planar för att försvara dagens värdering om de enbart gör pengar på bilförsäljning. Jag hävdar då minst 30 miljoner bilar årligen. Hänger du med? :)

Vad gäller VW:s värdering så har jag dålig koll. Men är den lägre sett till vinst och omsättning nu jämfört med för 10 år sen när elbilar knappt ens fanns på tankestadiet? Och stämmer det verkligen att de inte gör vinst på sina elbilar? Zalman hävdar att de kan bygga ID.3 för 20 000 €. ;)
Titta på Tesla daily som jag länkade ovan. Han går igenom olika framtida tillverkningstal för Tesla och hur de relaterar till dagens värdering. Precis det du efterfrågar.

Om man har dålig koll så är det ett uppenbart tillfälle till att skaffa sig koll. Åsikter utan koll finns det redan alldeles för gott om.
Jag har kollat på Tesla daily men jag skulle säga att hans åsikter inte är på något vis mer värda eller mer rättvisande än de åsikter MWall har :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
"Det går alltid så snabbt uppåt" tror jag är ett stort misstag att anta. Det gäller ju bara om/när marknaden anser att aktien/bolaget bör värderas upp.

Tror man att Tesla kommer leverera vinster som motsvarar en ännu högre värdering än idag så absolut, men att det ska ske är sannerligen ingen självklarhet.

En faktor som åtminstone jag tidigare inte hade förväntat mig är att konkurrenterna verkar göra allt i deras makt för att få sålt sina elbilar med hjälp av rejäla rabatter. Man kan såklart anse att Tesla är så bra att de kommer säljas ändå, men prissätter konkurrenterna aggressivt så får man nog utgå ifrån att Teslas ASP måste ner ännu mer om man ska klara av den extremt höga tillväxten kommande år.
Jag har ägt Teslaaktien i 5 år och den har varit volatil både uppåt och nedåt under hela den tiden. Det har varit omöjligt att förutse när det går upp och ner. Nyheter som driver kursen uppåt är ju alltid oförutsedda.

Biltillverkare som försöker komma undan böter har självklart rabbater för att få sålt bilarna. De tjänar på att sälja elbilar med förlust. VW sålde ju tom 20% av sina elbilar till sig själva för att undkomma böter förra året. Tänk om Tesla hade gjort en sådan manöver för att hålla uppe siffrorna? Vilket liv det hade blivit :lol:

Tesla investerar mer än någon konkurrent för att kunna sänka priserna. Egen mer effektiv batteriproduktion handlar om det. "We have to be masters of our own destiny". Om Tesla ska öka försäljningen med 40x på 10 år så är man även tvungna att aggressivt sänka priserna för att skapa efterfrågan som krävs.

Konkurrenter investerar inte på samma sätt. Nästan alla förväntar sig kunna köpa billigare och billigare batterier från underleverantörer trots att konkurrensen om batterierna ökar när fler och fler biltillverkare kan tänka sig gå med förlust på att sälja elbilar för att slippa böter. Det går inte ihop och produktionen går på halvfart för många pga batteribrist.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har en egen privat liten teori om att TSLA-s uppgång hörde ihop med pandemin och dess nedgång nu hör därför ihop med att man börjar se slutet på nämnd pandemi.

En slags omvänd psykologi där ökad risk i omgivningen gör folk mer riskbenägna än det logiska skulle vara (att satsa på säkra kort i kris). Och nu när det ser ut att livet kan återvända till det normala inom en nära framtid börjar folk återvända till "trygga" investeringar. Sådana tendenser fanns under andra världskriget också.

Dessutom var S&P 500 inklusionen kursdrivande. Jag fick massa frågor från folk som varken visste vad Tesla eller S&P 500 var i fjol om de skulle köpa aktien för de hörde att nu skulle man köpa, köp, köp, köp. Den ökade efterfrågan fick ju upp priset. Nu när det är över och avklarat falnar förhoppningar om "snabba cash" och folk hoppar på andra "säkra kort" till rikedom.

Man kan inte förklara kursen med kalla fakta och händelser. Mycket av TSLA-s värde är vad folk hoppas och tror om framtiden. Och det är den tron som ändrar sig, ren psykologi.

Därför tror jag att TSLA nu kommer droppa till runt $450 innan det vänder. Och att vändningen kommer i höst när Tesla startar sina nya fabriker.

Därför klev jag av hissen vid $700 och tänker inte kliva på igen förrän jag ser att den är på väg upp igen.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av larsw »

Stöd finns runt 400, 300 och 200. Stödet runt 400 är starkast, så inte omöjligt att det vänder där någonstans. Ingen vetenskap, inte exakt. Stödet vid 300 är svagare än det vid 200. Typ. Gäller tills det inte gäller osv.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Jordad skrev:

Titta på Tesla daily som jag länkade ovan. Han går igenom olika framtida tillverkningstal för Tesla och hur de relaterar till dagens värdering. Precis det du efterfrågar.

Om man har dålig koll så är det ett uppenbart tillfälle till att skaffa sig koll. Åsikter utan koll finns det redan alldeles för gott om.
Kollade lite snabbt och VW:s värdering ser ut att ha varit ganska stabil. Den verkar iaf inte ha gått ner särskilt mycket att det gör någon skillnad för det här resonemanget.

Att kolla på Tesla fanboys på Youtube kanske inte är det allra bästa investeringsunderlaget heller. Just saying.
Tesla daily är ofta den som har mest sakliga analyser av Tesla, så även den här genomgången. Däremot finns det många andra som du kallar fanboys som bara är slöseri med tid.

VAGs elbilstillverkning utgör hittils bara 2-3% av deras totala tillverkning och trots obefintliga marginaler så tjänar det ändå på det pga uteblivna böter. Problemet är omställningen till att VAG ska överleva på att sälja endast elbilar. VAGs planer är att det ska ske först om 20 år. Risken när man drar ut på det för länge är att efterfrågan riskerar att dö ut innan man har ersatt sin gamla tillverkning. För att få bra marginaler krävs även egen batteritillverkning och VAG investerar inte tillräckligt i det.
Skriv svar