Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av rockard »

Zalman3 skrev:
Remuz skrev:
Det finns massor av inlägg där jag (och andra) förklarat varför värderingen är för hög. Nu har ni hausare jagat bort alla andra skeptiker från den här tråden, så det är inte mycket av debatt kvar
Vissa köper Tesla aktien av ideologiska skäl.
Då är det ointressant om kursen ligger i 600 eller 6.000 dollar.
Man köper ändå.

Detta har tydligen ekonomer svårt att förstå.
Det är fler än ekonomer som ser det fullständigt absurda i det handlandet.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Remuz skrev:
Det finns massor av inlägg där jag (och andra) förklarat varför värderingen är för hög. Nu har ni hausare jagat bort alla andra skeptiker från den här tråden, så det är inte mycket av debatt kvar
Blir en diskussion verkligen bättre av omotiverade negativa åsikter som ingen får iifrågasätta?

Att aktien är högt värderad utifrån var Tesla är idag håller självklart alla med om här. Men att den är övervärderad som du hävdade är inte lika självklart.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

Zalman3 skrev:
Remuz skrev:
Det finns massor av inlägg där jag (och andra) förklarat varför värderingen är för hög. Nu har ni hausare jagat bort alla andra skeptiker från den här tråden, så det är inte mycket av debatt kvar
Vissa köper Tesla aktien av ideologiska skäl.
Då är det ointressant om kursen ligger i 600 eller 6.000 dollar.
Man köper ändå.

Detta har tydligen ekonomer svårt att förstå.
Nu är inte jag ekonom, men det är den typen av tankar som gör att aktier blir övervärderade, men jag är helt ok med att man handlar på det sättet. Det jag inte är ok med är att jag inte får uttrycka att det för mig är en orimlig värdering. Ni får handla hur ni vill samt motivera det hur ni vill, jag får avstå eller blanka och jag får motivera det hur jag vill. Men varje gång jag tar upp att aktien är övervärderad får jag en massa ilska mot mig, på samma sätt som Legato och Verdi jagats från den här tråden försöker ni nu jaga bort mig.

(Ni ovan är samlingsnamn för hausare med låg tolerans)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

Jordad skrev:
Remuz skrev:
Det finns massor av inlägg där jag (och andra) förklarat varför värderingen är för hög. Nu har ni hausare jagat bort alla andra skeptiker från den här tråden, så det är inte mycket av debatt kvar
Blir en diskussion verkligen bättre av omotiverade negativa åsikter som ingen får iifrågasätta?

Att aktien är högt värderad utifrån var Tesla är idag håller självklart alla med om här. Men att den är övervärderad som du hävdade är inte lika självklart.
Jag har motiverat min åsikt många gånger. Det är tydligen svårt för dig att acceptera det. Du får ifrågasätta det hur mycket du vill, men du kan ju tänka på tonen i dina inlägg när jag pratar om ditt älskade företags aktie. Jag älskar Tesla och Elon (SpaceX också), men jag tror inte lika hårt på teslas framtida vinster som ni gör. Jag tror Tesla blir ett mittenbolag på lång sikt. Har jag fel så blir jag glad, det har jag sagt förut, men det är vad jag tror baserat på den info jag har.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Remuz skrev:
Jag har motiverat min åsikt många gånger. Det är tydligen svårt för dig att acceptera det. Du får ifrågasätta det hur mycket du vill, men du kan ju tänka på tonen i dina inlägg när jag pratar om ditt älskade företags aktie. Jag älskar Tesla och Elon (SpaceX också), men jag tror inte lika hårt på teslas framtida vinster som ni gör. Jag tror Tesla blir ett mittenbolag på lång sikt. Har jag fel så blir jag glad, det har jag sagt förut, men det är vad jag tror baserat på den info jag har.
Det var din ton här som startade det:
Superfina grafer men jag skulle vilja påstå att man viktat in än mer i kursen redan. Det är ju problemet med ras efter rapporterna då man viktat in mer än vad ens Elon ljugit ihop...
Självklart måste någon besvara det om man uttrycker sig så.

Jag har heller ingen övertro till Teslas vinster. Jag äger Tesla-aktier med väldigt lång tidshorisont och är långtifrån säker på att Tesla ska lyckas så bra som många tror. Däremot är Tesla ledande inom flera stora teknikskiften och det hade känts helt fel att inte äga aktien, som att man missar något stort som bara händer enstaka gånger i vår historia. Som långsiktig investering kan det säkert gå riktigt bra med.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

Remuz skrev:
Nu är inte jag ekonom, men det är den typen av tankar som gör att aktier blir övervärderade, men jag är helt ok med att man handlar på det sättet. Det jag inte är ok med är att jag inte får uttrycka att det för mig är en orimlig värdering. Ni får handla hur ni vill samt motivera det hur ni vill, jag får avstå eller blanka och jag får motivera det hur jag vill. Men varje gång jag tar upp att aktien är övervärderad får jag en massa ilska mot mig, på samma sätt som Legato och Verdi jagats från den här tråden försöker ni nu jaga bort mig.

(Ni ovan är samlingsnamn för hausare med låg tolerans)
För mig är det ointressant med alla påståenden om att TSLA är övervärderad eller är på väg till månen, om man inte samtidigt berättar vad som är rätt värde och hur man kommer fram till det.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

I en demokrati har man rätt att uttrycka sina åsikter.
Så jag välkomnar alla åsikter om aktien TSLA och bolagets värdering.
Censur är bland det värsta jag vet.
Man får dock räkna med att mötas av motargument när man uttrycker sina åsikter.
Är det inte det som är just demokrati och fri debatt?

Det är bra om vi iaf försöker spela vuxna och håller en någorlunda
schysst ton i våra "samtal". Ibland är det dock svårt att avhålla sig ifrån att
ryta ifrån lite. Det går ju att göra utan att hota med att slå ihjäl sin "motpart". :)
Det är tråkigt om några känner att dom löper gatlopp och blir bortjagade.
Ibland är livet lättare om man är något mer tjockhudad.
För utanför den här lilla gulliga TCS-bubblan är verkligheten ofta sådan att
hård hud är ett måste.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

Jag konstaterar att folk i denna tråd är samma som de jag undvek på flashback för 15år sedan. Likrikta på. Jag har gett mina åsikter till varför jag tycker som jag tycker, men ändå sägs det att jag inte har det. Jag har hållit god ton under attackerna, men det går inte att argumentera med folk som inte klarar av oliktänkande.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Remuz skrev:
Jag konstaterar att folk i denna tråd är samma som de jag undvek på flashback för 15år sedan. Likrikta på. Jag har gett mina åsikter till varför jag tycker som jag tycker, men ändå sägs det att jag inte har det. Jag har hållit god ton under attackerna, men det går inte att argumentera med folk som inte klarar av oliktänkande.
Jag gillar oliktänkande skarpt.
Så för min del är du varmt välkommen att uttrycka vilka åsikter du vill.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av OfarligTesla »

FinaFisken skrev:

För mig är det ointressant med alla påståenden om att TSLA är övervärderad eller är på väg till månen, om man inte samtidigt berättar vad som är rätt värde och hur man kommer fram till det.
Varför måste man kunna säga vad som är rätt värde? Det räcker ju med att man kan motivera varför man tycker nuvarande värdering är hög eller låg.

Det som däremot brukar saknas är en faktiskt uträkning från de som hävdar att dagens värdering är korrekt. Hur skall Tesla lyckas med marknadens förväntningar? Och även om man kommer fram till att dagens värdering är korrekt, hur tänker man sig att man skall få en rimlig avkastning med avseende på risken? Det är ju inga 5-7% år man vill ha för att investera i en så volatil aktie utan det krävs mycket mer än så. Då skall Tesla överträffa marknadens förväntningar rätt kraftigt för att det skall vara värt att investera.

Tesla är inget unikt bolag som kommer värderas på några helt andra principer än andra bolag. Folk som köper aktier vill sist och slutligen tjäna pengar så någon gång skall det Tesla producerar ge en avkastning till aktieägarna som är stor nog.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Tycker problemen med 4680 är oroväckande.
Känns som mkt av Teslas framtid hänger på att de får till 4680 i närtid.
Verkar inte som analytiker tagit höjd för det(eller överhuvudtaget noterat det).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

taliz skrev:
Tycker problemen med 4680 är oroväckande.
Känns som mkt av Teslas framtid hänger på att de får till 4680 i närtid.
Verkar inte som analytiker tagit höjd för det(eller överhuvudtaget noterat det).
Det skulle förstås vara ett bakslag om 4680 inte kom igång, men varför tror du att Teslas fortsatta existens (min tolkning av "Teslas framtid") hänger på det? Kan de inte i värsta fall fortsätta med 2170?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

renes skrev:
taliz skrev:
Tycker problemen med 4680 är oroväckande.
Känns som mkt av Teslas framtid hänger på att de får till 4680 i närtid.
Verkar inte som analytiker tagit höjd för det(eller överhuvudtaget noterat det).
Det skulle förstås vara ett bakslag om 4680 inte kom igång, men varför tror du att Teslas fortsatta existens (min tolkning av "Teslas framtid") hänger på det? Kan de inte i värsta fall fortsätta med 2170?
Klart dom kan fortsätta med 2170, men den tekniken är ju inte mkt bättre än konkurrenterna.
4680 är ju ett rejält kliv framåt, så att säga nästa generation efter skateboard-designen som de först lanserade med Model S 2012.
Flera övriga tillverkare har nu också en skateboard-design, dvs de är ikapp på den fronten nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

taliz skrev:
renes skrev:
taliz skrev:
Tycker problemen med 4680 är oroväckande.
Känns som mkt av Teslas framtid hänger på att de får till 4680 i närtid.
Verkar inte som analytiker tagit höjd för det(eller överhuvudtaget noterat det).
Det skulle förstås vara ett bakslag om 4680 inte kom igång, men varför tror du att Teslas fortsatta existens (min tolkning av "Teslas framtid") hänger på det? Kan de inte i värsta fall fortsätta med 2170?
Klart dom kan fortsätta med 2170, men den tekniken är ju inte mkt bättre än konkurrenterna.
4680 är ju ett rejält kliv framåt, så att säga nästa generation efter skateboard-designen som de först lanserade med Model S 2012.
Flera övriga tillverkare har nu också en skateboard-design, dvs de är ikapp på den fronten nu.
Det är ganska assymetriskt sett. Dvs Tesla måste vara mycket bättre än konkurrenterna för att finnas kvar, medan konkurrenterna bara behöver vara inte mycket sämre än Tesla. Tror inte det funkar så, i synnerhet inte eftersom Tesla nu kan anses vara ledaren i segmentet och utmanare behöver vara avsevärt bättre än ledaren för att komma förbi. Lika bra räcker inte.

Om nu elbilsmarknaden funkar som andra marknader i allmänhet gör.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

taliz skrev:
renes skrev:
taliz skrev:
Tycker problemen med 4680 är oroväckande.
Känns som mkt av Teslas framtid hänger på att de får till 4680 i närtid.
Verkar inte som analytiker tagit höjd för det(eller överhuvudtaget noterat det).
Det skulle förstås vara ett bakslag om 4680 inte kom igång, men varför tror du att Teslas fortsatta existens (min tolkning av "Teslas framtid") hänger på det? Kan de inte i värsta fall fortsätta med 2170?
Klart dom kan fortsätta med 2170, men den tekniken är ju inte mkt bättre än konkurrenterna.
4680 är ju ett rejält kliv framåt, så att säga nästa generation efter skateboard-designen som de först lanserade med Model S 2012.
Flera övriga tillverkare har nu också en skateboard-design, dvs de är ikapp på den fronten nu.
Att Tesla använder cylindriska 2170 som är enklare och därmed billigare att masstillverka är en fördel jämfört med konkurrenterna. Men Rivian kommer snart med 2170 och det kommer säkert även fler bilar förutom M3 SR som har de ännu billigare LFP-cellerna framöver.

Vi vet inte heller om det är så stora problem med 4680. Allt hänger på vad Elon Musk definerar som masstillverkning. När han sa att masstillverkning av 4680 var 12-18 månader bort så referade han samtidigt till Kato som en liten prototyplina. Katos kapacitet på 10GWh per år räcker till rätt många bilar.

Tesla håller på och bygger batterifabriker i Austin och Berlin. Med tanke på storlek så är kapaciteten antagligen 5-10x Kato. Tesla skulle inte försöka färdigställa fabriken i Austin så snabbt som man gör om de hade stora problem med 4680. Däremot kan det säkert ske förseningar och det kommer ta tid att nå full kapacitet.

Konstruktion av celltilverkning i Berlin går långsammare. Bilden visar den halvfärdiga grunden för celltilverkning i förgrunden och den till synes färdiga rektangulära byggnaden bakom är för tillverkning av batteripack.
Screenshot_20210620-163017.png
Drew Baglino guidade så här i februari i år:
The production staff is nearly all hired. Our material supply chain is established and the team is on track for full production ramp this year. Meanwhile, we've developed enough engineering confidence with our 4680 design and the production process and equipment to kick off manufacturing equipment and facility construction to support our 100 gigawatt hour 2022 goal
Återstår att se om de lyckas nå 100GWh nästa år.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

taliz skrev:
Tycker problemen med 4680 är oroväckande.
Känns som mkt av Teslas framtid hänger på att de får till 4680 i närtid.
Verkar inte som analytiker tagit höjd för det(eller överhuvudtaget noterat det).
Håller med. Inom kommande halvår vill jag börja se lite positiva nyheter om 4680.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

renes skrev:
taliz skrev:
renes skrev:
taliz skrev:
Tycker problemen med 4680 är oroväckande.
Känns som mkt av Teslas framtid hänger på att de får till 4680 i närtid.
Verkar inte som analytiker tagit höjd för det(eller överhuvudtaget noterat det).
Det skulle förstås vara ett bakslag om 4680 inte kom igång, men varför tror du att Teslas fortsatta existens (min tolkning av "Teslas framtid") hänger på det? Kan de inte i värsta fall fortsätta med 2170?
Klart dom kan fortsätta med 2170, men den tekniken är ju inte mkt bättre än konkurrenterna.
4680 är ju ett rejält kliv framåt, så att säga nästa generation efter skateboard-designen som de först lanserade med Model S 2012.
Flera övriga tillverkare har nu också en skateboard-design, dvs de är ikapp på den fronten nu.
Det är ganska assymetriskt sett. Dvs Tesla måste vara mycket bättre än konkurrenterna för att finnas kvar, medan konkurrenterna bara behöver vara inte mycket sämre än Tesla. Tror inte det funkar så, i synnerhet inte eftersom Tesla nu kan anses vara ledaren i segmentet och utmanare behöver vara avsevärt bättre än ledaren för att komma förbi. Lika bra räcker inte.

Om nu elbilsmarknaden funkar som andra marknader i allmänhet gör.
Tesla måste vara bättre på elbils-specifika kvaliteter eftersom de är sämre på allt annat.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

OfarligTesla skrev:
FinaFisken skrev:

För mig är det ointressant med alla påståenden om att TSLA är övervärderad eller är på väg till månen, om man inte samtidigt berättar vad som är rätt värde och hur man kommer fram till det.
Varför måste man kunna säga vad som är rätt värde? Det räcker ju med att man kan motivera varför man tycker nuvarande värdering är hög eller låg.
Hur avgör man om kursen är för hög/låg utan en uppfattning av vad som är en rimlig värdering?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av OfarligTesla »

FinaFisken skrev:
Hur avgör man om kursen är för hög/låg utan en uppfattning av vad som är en rimlig värdering?
Det räcker ju med att man tycker att det som ligger till grund för nuvarande värdering inte kommer uppfyllas för att man kan avgöra det. Dvs att man inte tycker att där Tesla är just nu på tillväxtkurvan talar för att man kommer nå dit som krävs för att aktieägarna skall vilja behålla aktierna i framtiden. Sen spelar det ju ingen roll om man kan säga ifall man tycker att kursen borde vara 80%, 50% eller 10% av nuvarande värdet, tycker man att kursen bör vara lägre är det ju en dålig investering.

Skall man däremot förespråka att köpa in sig på denna kurs så bör man ju kunna visa på hur man skall få en vettig avkastning per år man äger aktien, och då kopplat till att Teslas resultat faktiskt ger den avkastningen någon gång i framtiden.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Finns ju dom som resonerar så här.

1. Man köper Tesla aktier så dom har råd att snabbt expandera och därmed konkurrera ut fossila bilar.
Aktie kursen är ointressant.

2. Man kan tänka sig att köpa aktier i ett annat bilföretag, under förutsättning att de tillverkar 100% elbilar.
Men tillverkar de fortfarande fossilbilar så är det stopp.

Så om någon annan biltillverkare ska få aktieköparens förtroende, så måste man dels bara sälja elbilar, och ta i från tårna för att försöka vara ännu bättre än Tesla.

Finns dom som köper en Nissan Leaf 30kWh för att göra ett Statement, det ska synas att man kör en elbil.

Och vissa som köper Tesla aktien gör ett Statement, man vill få bort fossila bilar så fort som möjligt.
Och man ser inte aktieköpet som en investering. Man ser det som att man ger pengar till Tesla.

Tydligen är denna grupp ganska stor.
För ska man med traditionella ekonomiska fundamenta kunna förklara dagens aktiekurs, så hamnar man fel.

Lite intressant är att CNBC länge hävdat att Teslas aktie har varit övervärderad. Nu känns det mera som de gett upp.
De erkänner att de har ingen aning om vilka mekanismer som fortfarande driver upp kursen.

Har man inte förstått dessa mekanismer, då blir man ju heller inte särskilt trovärdig i sin argumentation, att aktien måste ner.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Finns ju dom som resonerar så här.

1. Man köper Tesla aktier så dom har råd att snabbt expandera och därmed konkurrera ut fossila bilar.
Aktie kursen är ointressant.
Tror du att det är så här börsen funkar? Spännande...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:
Lite intressant är att CNBC länge hävdat att Teslas aktie har varit övervärderad. Nu känns det mera som de gett upp.
De erkänner att de har ingen aning om vilka mekanismer som fortfarande driver upp kursen.

Har man inte förstått dessa mekanismer, då blir man ju heller inte särskilt trovärdig i sin argumentation, att aktien måste ner.
CNBC är en marginell liten tv-kanal med typ 100t tittare. Inte värd att bry sig om. De verkar sprida vilken skit som helst bara de får betalt för det. Hedgefonder och andra som hade stora korta positioner har förlorat så mycket pengar vid det här laget att de antagligen inte längre har råd att betala CNBC för att sprida skit i samma utsträckning.

Man kan försvara Teslas värdering med helt sunda argument. Tesla ägs av flera stora institutioner. De är inte ägare av ideologiska skäl utan de äger Tesla för att de anser att det är en bra investering. Flera analytiker från stora institutioner har köp och högre riktkurs än dagens: https://www.marketbeat.com/stocks/NASDA ... ce-target/

Det var även två bra inlägg från användaren Wicket på amerikanska forumet idag om hur man kan tänka kring värdering: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5642910

Jag är ingen expert och baserar min värdering mer på en helhetssyn av de industrier som Tesla är involverade i. Tillverkningskostnad för elbilar sjunker tex snabbare än vad den traditionella bilindustrin tar höjd för. Prisparitet kan ske inom bara några år men traditionella biltillverkare planerar inte för tillräcklig produktionskapacitet till skillnad från Tesla. Med hög expansionstakt når Tesla även stordriftsfördelar innan den saktfärdiga konkurrensen. Det ger högre lönsamhet som i sin tur finansierar ytterligare expansion. Stordriftsfördelar kommer förhoppningsvis även ge lönsamhet inom energilagring och soltak men det återstår att se.

Jag bryr mig mest om operativt kassaflöde nu eftersom Tesla i första hand måste kunna fortsätta expandera snabbt om de ska rättfärdiga dagens värdering. Det var smart och nödvändigt att Tesla gjorde sina resningar 2020 för att sänka risken inför satsningen på snabbare expansion och ny teknologi som 4680 och gigapress men de kan inte fortsätta så.
Screenshot_20210621-165145.png
Sedan finns det eventuellt framtida robotaxis, AI mm som jag tycker det är omöjligt att räkna på i dagens läge men en del fäster visst värde vid det. En del har säkert delvis ideologiska motiv med och det är väl bara fint. Jag har det med till viss del :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Finns ju dom som resonerar så här.

1. Man köper Tesla aktier så dom har råd att snabbt expandera och därmed konkurrera ut fossila bilar.
Aktie kursen är ointressant.

2. Man kan tänka sig att köpa aktier i ett annat bilföretag, under förutsättning att de tillverkar 100% elbilar.
Men tillverkar de fortfarande fossilbilar så är det stopp.

Så om någon annan biltillverkare ska få aktieköparens förtroende, så måste man dels bara sälja elbilar, och ta i från tårna för att försöka vara ännu bättre än Tesla.

Finns dom som köper en Nissan Leaf 30kWh för att göra ett Statement, det ska synas att man kör en elbil.

Och vissa som köper Tesla aktien gör ett Statement, man vill få bort fossila bilar så fort som möjligt.
Och man ser inte aktieköpet som en investering. Man ser det som att man ger pengar till Tesla.

Tydligen är denna grupp ganska stor.
För ska man med traditionella ekonomiska fundamenta kunna förklara dagens aktiekurs, så hamnar man fel.

Lite intressant är att CNBC länge hävdat att Teslas aktie har varit övervärderad. Nu känns det mera som de gett upp.
De erkänner att de har ingen aning om vilka mekanismer som fortfarande driver upp kursen.

Har man inte förstått dessa mekanismer, då blir man ju heller inte särskilt trovärdig i sin argumentation, att aktien måste ner.

Antalet elbilsfanatiska altruister med mer pengar än de behöver är antagligen inte tillräckligt många för att driva upp en kurs som TSLA:s. Det är ju ett helt stört resonemang. Nog för att du gillar att dra stora växlar på hur du och din syster resonerar men det här måste vara nytt rekord.

Vad är det som "fortfarande driver upp kursen"? Den har väl backat ca 30% sen toppen i januari? Finns inga tecken på att den vänder upp igen just nu utan det är nog fortsatt pyspunka som gäller. Visst studsar den upp några procent då och då men det är ju nåt annat. Det är så börskurser brukar se ut. Trenden är helt klart negativ just nu.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:

Man kan försvara Teslas värdering med helt sunda argument. Tesla ägs av flera stora institutioner. De är inte ägare av ideologiska skäl utan de äger Tesla för att de anser att det är en bra investering. Flera analytiker från stora institutioner har köp och högre riktkurs än dagens: https://www.marketbeat.com/stocks/NASDA ... ce-target/
Vilka argument då? Påhittade Excelark med påhittade framtida fabriker och en obegränsad efterfrågan parat med fantasimarginaler? Man kan tweaka det mesta till sin fördel om man vill...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Jordad skrev:

Man kan försvara Teslas värdering med helt sunda argument. Tesla ägs av flera stora institutioner. De är inte ägare av ideologiska skäl utan de äger Tesla för att de anser att det är en bra investering. Flera analytiker från stora institutioner har köp och högre riktkurs än dagens: https://www.marketbeat.com/stocks/NASDA ... ce-target/
Vilka argument då? Påhittade Excelark med påhittade framtida fabriker och en obegränsad efterfrågan parat med fantasimarginaler? Man kan tweaka det mesta till sin fördel om man vill...
Man behöver inte uttrycka sig så nedvärderande. Bättre att diskutera fakta.

Ja värderingen av Tesla har ökat sedan Tesla bevisade att de kan bygga stora fabriker på rekordtid. Att man byggde en fabrik i Giga Shanghais storlek på så kort tid är en helt abnorm händelse i bilindustrin. Det tar i regel flera decennier innan bilfabriker når den kapacitet som Giga Shanghai har idag.

Varför sätter du dig inte in i de olika analyserna istället? Börja tex med Piper Sandler: https://t.co/2RymV59c0m?amp=1

Förklara sedan varför de olika analytikerna har fel och varför deras riktkurser inte stämmer om du anser det. Då lär vi oss alla något.

Ps. New street research är en bra början med:
Skriv svar