Mickep skrev:den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Moderator: Redaktion
Mickep skrev:den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.MWall skrev:Mickep skrev:den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Världens största bilfabriker? Vilken kapacitet planerar man i Berlin egentligen? Har sett uppgifter om 500 000 bilar/år.Jordad skrev:och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker.
500k/år är väl den planerade produktionshastigheten i slutet av detta år (dvs strax under 10k/vecka i december). 1 miljon/år är väl den planerade produktionshastigheten för 2022. Giga Austin är dock rätt mycket större och lär producera fler olika fordon från start medan Berlin fokuserar på Model Y till en början.Fredrik j skrev:Världens största bilfabriker? Vilken kapacitet planerar man i Berlin egentligen? Har sett uppgifter om 500 000 bilar/år.Jordad skrev:och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker.
Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?Jordad skrev:Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.MWall skrev:Mickep skrev:den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Vem tillverkar flest telefoner. Samsung eller Apple?MWall skrev:Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?Jordad skrev:Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.MWall skrev:Mickep skrev:den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Möjligt att Tesla kommer tjäna mer pengar per såld bil. Men hur mycket mer är egentligen rimligt att tro att de tjänar? Konkurrensen är ju redan här och blir knappast lättare. Syns ju på det här forumet hur folk köper ID.4, E-Tron, PS2, Taycan osv osv fast man tidigare kört Tesla.Alfred skrev:Vem tillverkar flest telefoner. Samsung eller Apple?MWall skrev:Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?Jordad skrev:Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.MWall skrev:Mickep skrev:den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Självklart är FSD just nu bara drömmar. När det slutar var en dröm kommer ju värdet redan vara inprisat. Så om du ska kunna få avkastning på en spaning om hur det är på väg att gå måste du köpa med det fortfarande bara är en dröm. Personligen tycker jag att det finns en hel del som tyder på att Tesla är på väg att lyckas, men om du vill avfärda det som irrelevant är det helt okej med mig så länge du respekterar att andra kan komma till andra beslut utan att vara korkade.
Tror att runt 2026 så tillverkar Tesla och VW ungefär lika många bilar per år, ~6 miljoner fordon. Tesla kommer förmodligen vara topp 3 mest värdefulla företag då.MWall skrev:Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?Jordad skrev:Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.MWall skrev:Mickep skrev:den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Det tror jag också!Sabbe skrev:Tror att runt 2026 så tillverkar Tesla och VW ungefär lika många bilar per år, ~6 miljoner fordon. Tesla kommer förmodligen vara topp 3 mest värdefulla företag då.MWall skrev:Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?Jordad skrev:Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.MWall skrev:Mickep skrev:den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Ja Berlin är 500t per år är första fas. 2 miljoner per år är planerad kapacitet när fabriken är färdig enligt rykten och med tanke på storleken på området kan det mycket väl stämma.Svenssons skrev:500k/år är väl den planerade produktionshastigheten i slutet av detta år (dvs strax under 10k/vecka i december). 1 miljon/år är väl den planerade produktionshastigheten för 2022. Giga Austin är dock rätt mycket större och lär producera fler olika fordon från start medan Berlin fokuserar på Model Y till en början.Fredrik j skrev:Världens största bilfabriker? Vilken kapacitet planerar man i Berlin egentligen? Har sett uppgifter om 500 000 bilar/år.Jordad skrev:och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker.
VW Wolfsburg är den största bilfabriken idag, dom producerar c:a 800,000 bilar per år.Jordad skrev:Ja Berlin är 500t per år är första fas. 2 miljoner per år är planerad kapacitet när fabriken är färdig enligt rykten och med tanke på storleken på området kan det mycket väl stämma.
Austin vet vi inget om ännu men med tanke på storlek så kommer den antagligen ha högre kapacitet än Berlin ja.
Shanghai första fas är 450t. Men man har redan börjat expandera området. Slutlig kapacitet borde bli någonstans runt 1 miljon.
Huyndai ulsan är väl typ 1.5 miljoner bilar/årfth skrev:VW Wolfsburg är den största bilfabriken idag, dom producerar c:a 800,000 bilar per år.Jordad skrev:Ja Berlin är 500t per år är första fas. 2 miljoner per år är planerad kapacitet när fabriken är färdig enligt rykten och med tanke på storleken på området kan det mycket väl stämma.
Austin vet vi inget om ännu men med tanke på storlek så kommer den antagligen ha högre kapacitet än Berlin ja.
Shanghai första fas är 450t. Men man har redan börjat expandera området. Slutlig kapacitet borde bli någonstans runt 1 miljon.
Teslas nyare fabriker ser alltså ut att ta hem alla tre pallplatser i hyfsad närtid.
Toyotas största fabrik producerar "bara" typ 600,000 bilar per år.
/fth
Ja, det verkar ju vara så, märkligt, det finns flera sammanställningar av "largest car factories in the world" som placerar Wolfsburg i topp, på dom listorna finns inte ens Hyundai med.12man skrev:Huyndai ulsan är väl typ 1.5 miljoner bilar/år
Aha, det ser ut som att "Ulsan" egentligen är ett komplex av (minst) fem olika fabriker.fth skrev:Ja, det verkar ju vara så, märkligt, det finns flera sammanställningar av "largest car factories in the world" som placerar Wolfsburg i topp, på dom listorna finns inte ens Hyundai med.12man skrev:Huyndai ulsan är väl typ 1.5 miljoner bilar/år
/fth
Varför jämföra med VAG? Tesla investerar dels långt mer aggressivt än VAG och har inte några av problemen som VAG dras med som också tynger deras värdering.MWall skrev:Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?
Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Blir inte det här lite av en pissa-längst tävling?fth skrev:Aha, det ser ut som att "Ulsan" egentligen är ett komplex av (minst) fem olika fabriker.fth skrev:Ja, det verkar ju vara så, märkligt, det finns flera sammanställningar av "largest car factories in the world" som placerar Wolfsburg i topp, på dom listorna finns inte ens Hyundai med.12man skrev:Huyndai ulsan är väl typ 1.5 miljoner bilar/år
/fth
Var och en når kanske inte upp till pallplats, bara totalen?
/fth
Det finns nog en lägsta nivå för att uppnå stordriftsfördelar, det finns nog t.ex. en nedre gräns för när det lönar sig att ha lokal mega casting och batteritillverkning.Fredrik j skrev:Blir inte det här lite av en pissa-längst tävling?
Egentligen är väl gigantiska fabriker inte helt praktiskt. Det moderna är ju att ha flera mindre fabriker nära slutkunden. Det borde ju framförallt gälla för Tesla om man nu kan få upp fabriker snabbt.
Det är väl artiklar som lämpar sig ganska bra transport så länge man håller sig på samma kontinent. En batterifabrik som förser flera bilfabriker...fth skrev:Det finns nog en lägsta nivå för att uppnå stordriftsfördelar, det finns nog t.ex. en nedre gräns för när det lönar sig att ha lokal mega casting och batteritillverkning.Fredrik j skrev:Blir inte det här lite av en pissa-längst tävling?
Egentligen är väl gigantiska fabriker inte helt praktiskt. Det moderna är ju att ha flera mindre fabriker nära slutkunden. Det borde ju framförallt gälla för Tesla om man nu kan få upp fabriker snabbt.
/fth
Det tycks ju som att större fabriker med allt integrerat är det som Tesla eftersöker och anser vara mest effektivt.Fredrik j skrev:Det är väl artiklar som lämpar sig ganska bra transport så länge man håller sig på samma kontinent. En batterifabrik som förser flera bilfabriker...fth skrev:Det finns nog en lägsta nivå för att uppnå stordriftsfördelar, det finns nog t.ex. en nedre gräns för när det lönar sig att ha lokal mega casting och batteritillverkning.Fredrik j skrev:Blir inte det här lite av en pissa-längst tävling?
Egentligen är väl gigantiska fabriker inte helt praktiskt. Det moderna är ju att ha flera mindre fabriker nära slutkunden. Det borde ju framförallt gälla för Tesla om man nu kan få upp fabriker snabbt.
/fth
Jag tror det där är överdrivet när det handlar om att producera komponenter och skruva ihop dom. Det handlar mer om rationellt produktionsflöde och stabila rutiner än högt tekniskt kunnande. Särskilt om man utlokaliserar en produkt i en tillkommande fabrik.Jordad skrev:Det tycks ju som att större fabriker med allt integrerat är det som Tesla eftersöker och anser vara mest effektivt.Fredrik j skrev:Det är väl artiklar som lämpar sig ganska bra transport så länge man håller sig på samma kontinent. En batterifabrik som förser flera bilfabriker...fth skrev:Det finns nog en lägsta nivå för att uppnå stordriftsfördelar, det finns nog t.ex. en nedre gräns för när det lönar sig att ha lokal mega casting och batteritillverkning.Fredrik j skrev:Blir inte det här lite av en pissa-längst tävling?
Egentligen är väl gigantiska fabriker inte helt praktiskt. Det moderna är ju att ha flera mindre fabriker nära slutkunden. Det borde ju framförallt gälla för Tesla om man nu kan få upp fabriker snabbt.
/fth
Jag tror att det delvis handlar om kompetens. Teslas tillverkning bygger till stor andel på ny och oprövad teknologi. Att hitta kompetens som kan driva ens ett fåtal fabriker med ny oprövad teknologi är oerhört svårt. Skulle Tesla bygga över 100 fabriker som VAG har så skulle det vara omöjligt att hitta kompetent personal inom tillräckligt kort tid för att starta alla de fabrikerna.
Håller med. Det finns anledning att fabrikerna är placerade utanför städer som som många kan tänka sig flytta till.Jordad skrev:Det tycks ju som att större fabriker med allt integrerat är det som Tesla eftersöker och anser vara mest effektivt.Fredrik j skrev:Det är väl artiklar som lämpar sig ganska bra transport så länge man håller sig på samma kontinent. En batterifabrik som förser flera bilfabriker...fth skrev:Det finns nog en lägsta nivå för att uppnå stordriftsfördelar, det finns nog t.ex. en nedre gräns för när det lönar sig att ha lokal mega casting och batteritillverkning.Fredrik j skrev:Blir inte det här lite av en pissa-längst tävling?
Egentligen är väl gigantiska fabriker inte helt praktiskt. Det moderna är ju att ha flera mindre fabriker nära slutkunden. Det borde ju framförallt gälla för Tesla om man nu kan få upp fabriker snabbt.
/fth
Jag tror att det delvis handlar om kompetens. Teslas tillverkning bygger till stor andel på ny och oprövad teknologi. Att hitta kompetens som kan driva ens ett fåtal fabriker med ny oprövad teknologi är oerhört svårt. Skulle Tesla bygga över 100 fabriker som VAG har så skulle det vara omöjligt att hitta kompetent personal inom tillräckligt kort tid för att starta alla de fabrikerna.
ARK får enligt sina stadgar inte ha över en viss procent i värde av en enskild aktie. Jag har ett vagt minne av att det var 7 procent, men kan ha fel. Alltså måste de sälja av Tesla (och andra) om de stiger för mycket i värde.spacecoin skrev:Cathie verkar inte riktigt tro på target 3000 USD
Klassisk pump and dump. Nu på nästa boll: Coinbase. Noll respekt för detta beteende.
https://www.reuters.com/business/ark-bu ... 021-04-17/