Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Mickep skrev:
den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.

Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Mickep skrev:
den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.

Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.

Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker.
Världens största bilfabriker? Vilken kapacitet planerar man i Berlin egentligen? Har sett uppgifter om 500 000 bilar/år.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker.
Världens största bilfabriker? Vilken kapacitet planerar man i Berlin egentligen? Har sett uppgifter om 500 000 bilar/år.
500k/år är väl den planerade produktionshastigheten i slutet av detta år (dvs strax under 10k/vecka i december). 1 miljon/år är väl den planerade produktionshastigheten för 2022. Giga Austin är dock rätt mycket större och lär producera fler olika fordon från start medan Berlin fokuserar på Model Y till en början.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

Jag håller helt med Mwall, Mickep, Legato och de andra om att Tesla är löjligt högt värderat utifrån alla konventionella metoder att analysera bolag och deras värdering. Men jag håller inte med dem om att Tesla är övervärderat.

Visst verkar vi ha olika syn på vilka P/E-tal och P/S-tal som är rimliga, men det är bara en delförklaring. TSLA befinner sig just nu skyhögt över även vad jag skulle sätta som rimligt P/E-tal för alla bolag, oavsett bransch, över tid. Med andra ord ska man inte köpa denna aktie om man inte tror sig förstå något som inte syns i vanliga värderingsmodeller.

I min värld har Tesla ett stort teknologiskt försprång vad gäller eldrift och energilagring. Men de har ett långt mycket större försprång vad gäller AI och computer vision. Tillverkning av fordon och tjänster för mobilitet kommer dramatiskt omdanas av att fordonen blir självkörande och båda dessa industrier är bland de största vi har. Stora delar av den totala världsekonomin består just av sådan omsättning som nu är ripe for disruption.

Till skillnad från alla andra fordonstillverkare äger Tesla helt och håller sin egen lösning från chip till mjukvara, och i min värld ser de ut att vara på väg att vinna racet. Eftersom det är en helt proprietär lösning innebär det att de andra fordonstillverkarna och taxiföretagen under en relativt lång period, kanske flera år, inte kommer kunna köpa sig i kapp. Tesla håller helt enkelt på att få ett extremt försprång.

När det är 100% säkert att ovanstående scenario kommer utspela sig, då kommer TSLA-kursen redan ha mångdubblats från dagens enligt somliga löjliga nivå. Rätt tidpunkt att köpa aktien är alltså när man känner sig tillräckligt säker på att det är så det kommer gå, men innan det blivit uppenbart för alla.

Jag känner mig ca 80% säker på att Tesla kommer vinna racet, 20-30% säker på att det kommer ske inom fem år, men håller det för sannolikt att det kommer börja framstå som uppenbart för fler redan senare i år när Tesla rullar ut FSD bredare. Därmed vågar jag satsa en rätt stor andel av min totala portfölj på detta innehav.

Och jag gör det med glädje trots att P/E-tal och andra bakåtblickande analysmetoder ger vid handen att det är "galet" eller direkt "löjligt".

Jag har inget problem med att andra tänker annorlunda. Det är tack vare er som jag haft möjlighet att köpa så billigt! :)
Senast redigerad av Alfred, redigerad totalt 1 gånger.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Mickep skrev:
den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.

Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.

Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?

Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

MWall skrev:
Jordad skrev:
MWall skrev:
Mickep skrev:
den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.

Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.

Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?

Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Vem tillverkar flest telefoner. Samsung eller Apple?

Självklart är FSD just nu bara drömmar. När det slutar vara en dröm kommer ju värdet redan vara inprisat. Så om du ska kunna få avkastning på en spaning om hur det är på väg att gå måste du köpa medan det fortfarande bara är en dröm. Personligen tycker jag att det finns en hel del som tyder på att Tesla är på väg att lyckas, men om du vill avfärda det som irrelevant är det helt okej med mig så länge du respekterar att andra kan komma till andra beslut utan att vara korkade.

Edit: Oh, shit! Apple gick ju om Samsung Q4 2020. Hade ni koll på det? Kanske är därför de haft så mycket högre multipel än Samsung i alla dessa år! Folk prisade in att inlåsningseffekterna i eget ekosystem och fullständig kontroll från chip till mjukvara på sikt skulle skapa oproportionerliga fördelar utöver de redan överlägsna marginalerna. :lol:
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Alfred skrev:
MWall skrev:
Jordad skrev:
MWall skrev:
Mickep skrev:
den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.

Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.

Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?

Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Vem tillverkar flest telefoner. Samsung eller Apple?

Självklart är FSD just nu bara drömmar. När det slutar var en dröm kommer ju värdet redan vara inprisat. Så om du ska kunna få avkastning på en spaning om hur det är på väg att gå måste du köpa med det fortfarande bara är en dröm. Personligen tycker jag att det finns en hel del som tyder på att Tesla är på väg att lyckas, men om du vill avfärda det som irrelevant är det helt okej med mig så länge du respekterar att andra kan komma till andra beslut utan att vara korkade.
Möjligt att Tesla kommer tjäna mer pengar per såld bil. Men hur mycket mer är egentligen rimligt att tro att de tjänar? Konkurrensen är ju redan här och blir knappast lättare. Syns ju på det här forumet hur folk köper ID.4, E-Tron, PS2, Taycan osv osv fast man tidigare kört Tesla.

Problemet jag har med FSD är att så mycket måste vara inprisat trots att det bara är en dröm. Jag gissar även att värdet av FSD är överskattat i monetära termer. Kommer finnas många konkurrenter dessutom om man kollar på lite sikt. Tror knappast Tesla kan ha en monopolställning särskilt länge.

Du behöver inte svara. Ångrar att jag gav mig in i diskussionen igen. Blir bara att man ältar samma sak ett varv till. :)
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

MWall skrev:
Jordad skrev:
MWall skrev:
Mickep skrev:
den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.

Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.

Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?

Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Tror att runt 2026 så tillverkar Tesla och VW ungefär lika många bilar per år, ~6 miljoner fordon. Tesla kommer förmodligen vara topp 3 mest värdefulla företag då.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Sabbe skrev:
MWall skrev:
Jordad skrev:
MWall skrev:
Mickep skrev:
den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.

Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.

Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?

Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Tror att runt 2026 så tillverkar Tesla och VW ungefär lika många bilar per år, ~6 miljoner fordon. Tesla kommer förmodligen vara topp 3 mest värdefulla företag då.
Det tror jag också!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker.
Världens största bilfabriker? Vilken kapacitet planerar man i Berlin egentligen? Har sett uppgifter om 500 000 bilar/år.
500k/år är väl den planerade produktionshastigheten i slutet av detta år (dvs strax under 10k/vecka i december). 1 miljon/år är väl den planerade produktionshastigheten för 2022. Giga Austin är dock rätt mycket större och lär producera fler olika fordon från start medan Berlin fokuserar på Model Y till en början.
Ja Berlin är 500t per år är första fas. 2 miljoner per år är planerad kapacitet när fabriken är färdig enligt rykten och med tanke på storleken på området kan det mycket väl stämma.

Austin vet vi inget om ännu men med tanke på storlek så kommer den antagligen ha högre kapacitet än Berlin ja.

Shanghai första fas är 450t. Men man har redan börjat expandera området. Slutlig kapacitet borde bli någonstans runt 1 miljon.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Jordad skrev:
Ja Berlin är 500t per år är första fas. 2 miljoner per år är planerad kapacitet när fabriken är färdig enligt rykten och med tanke på storleken på området kan det mycket väl stämma.

Austin vet vi inget om ännu men med tanke på storlek så kommer den antagligen ha högre kapacitet än Berlin ja.

Shanghai första fas är 450t. Men man har redan börjat expandera området. Slutlig kapacitet borde bli någonstans runt 1 miljon.
VW Wolfsburg är den största bilfabriken idag, dom producerar c:a 800,000 bilar per år.

Teslas nyare fabriker ser alltså ut att ta hem alla tre pallplatser i hyfsad närtid.

Toyotas största fabrik producerar "bara" typ 600,000 bilar per år.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av 12man »

fth skrev:
Jordad skrev:
Ja Berlin är 500t per år är första fas. 2 miljoner per år är planerad kapacitet när fabriken är färdig enligt rykten och med tanke på storleken på området kan det mycket väl stämma.

Austin vet vi inget om ännu men med tanke på storlek så kommer den antagligen ha högre kapacitet än Berlin ja.

Shanghai första fas är 450t. Men man har redan börjat expandera området. Slutlig kapacitet borde bli någonstans runt 1 miljon.
VW Wolfsburg är den största bilfabriken idag, dom producerar c:a 800,000 bilar per år.

Teslas nyare fabriker ser alltså ut att ta hem alla tre pallplatser i hyfsad närtid.

Toyotas största fabrik producerar "bara" typ 600,000 bilar per år.

/fth
Huyndai ulsan är väl typ 1.5 miljoner bilar/år
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

12man skrev:
Huyndai ulsan är väl typ 1.5 miljoner bilar/år
Ja, det verkar ju vara så, märkligt, det finns flera sammanställningar av "largest car factories in the world" som placerar Wolfsburg i topp, på dom listorna finns inte ens Hyundai med. :? :roll: :?:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

fth skrev:
12man skrev:
Huyndai ulsan är väl typ 1.5 miljoner bilar/år
Ja, det verkar ju vara så, märkligt, det finns flera sammanställningar av "largest car factories in the world" som placerar Wolfsburg i topp, på dom listorna finns inte ens Hyundai med. :? :roll: :?:

/fth
Aha, det ser ut som att "Ulsan" egentligen är ett komplex av (minst) fem olika fabriker.

Var och en når kanske inte upp till pallplats, bara totalen?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?

Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Varför jämföra med VAG? Tesla investerar dels långt mer aggressivt än VAG och har inte några av problemen som VAG dras med som också tynger deras värdering.

VAG planerar att växa med 0% närmaste 10 åren. De enda planerna man har är att man långsamt ska ställa om försäljningen av fossilbilar till elbilar och att man eventuellt ska leverera bilar till andras autonoma nätverk. Volymerna man planerar är i stort sett de samma som idag och marginalerna kommer antagligen bli de samma i slutändan. Kortsiktigt kan marginalerna tom försämras.

Som investerare skulle jag aldrig vara intresserad av företag med nära 0% i tillväxt.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
fth skrev:
12man skrev:
Huyndai ulsan är väl typ 1.5 miljoner bilar/år
Ja, det verkar ju vara så, märkligt, det finns flera sammanställningar av "largest car factories in the world" som placerar Wolfsburg i topp, på dom listorna finns inte ens Hyundai med. :? :roll: :?:

/fth
Aha, det ser ut som att "Ulsan" egentligen är ett komplex av (minst) fem olika fabriker.

Var och en når kanske inte upp till pallplats, bara totalen?

/fth
Blir inte det här lite av en pissa-längst tävling?

Egentligen är väl gigantiska fabriker inte helt praktiskt. Det moderna är ju att ha flera mindre fabriker nära slutkunden. Det borde ju framförallt gälla för Tesla om man nu kan få upp fabriker snabbt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Blir inte det här lite av en pissa-längst tävling?

Egentligen är väl gigantiska fabriker inte helt praktiskt. Det moderna är ju att ha flera mindre fabriker nära slutkunden. Det borde ju framförallt gälla för Tesla om man nu kan få upp fabriker snabbt.
Det finns nog en lägsta nivå för att uppnå stordriftsfördelar, det finns nog t.ex. en nedre gräns för när det lönar sig att ha lokal mega casting och batteritillverkning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Blir inte det här lite av en pissa-längst tävling?

Egentligen är väl gigantiska fabriker inte helt praktiskt. Det moderna är ju att ha flera mindre fabriker nära slutkunden. Det borde ju framförallt gälla för Tesla om man nu kan få upp fabriker snabbt.
Det finns nog en lägsta nivå för att uppnå stordriftsfördelar, det finns nog t.ex. en nedre gräns för när det lönar sig att ha lokal mega casting och batteritillverkning.

/fth
Det är väl artiklar som lämpar sig ganska bra transport så länge man håller sig på samma kontinent. En batterifabrik som förser flera bilfabriker...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
fth skrev:
Fredrik j skrev:
Blir inte det här lite av en pissa-längst tävling?

Egentligen är väl gigantiska fabriker inte helt praktiskt. Det moderna är ju att ha flera mindre fabriker nära slutkunden. Det borde ju framförallt gälla för Tesla om man nu kan få upp fabriker snabbt.
Det finns nog en lägsta nivå för att uppnå stordriftsfördelar, det finns nog t.ex. en nedre gräns för när det lönar sig att ha lokal mega casting och batteritillverkning.

/fth
Det är väl artiklar som lämpar sig ganska bra transport så länge man håller sig på samma kontinent. En batterifabrik som förser flera bilfabriker...
Det tycks ju som att större fabriker med allt integrerat är det som Tesla eftersöker och anser vara mest effektivt.

Jag tror att det delvis handlar om kompetens. Teslas tillverkning bygger till stor andel på ny och oprövad teknologi. Att hitta kompetens som kan driva ens ett fåtal fabriker med ny oprövad teknologi är oerhört svårt. Skulle Tesla bygga över 100 fabriker som VAG har så skulle det vara omöjligt att hitta kompetent personal inom tillräckligt kort tid för att starta alla de fabrikerna.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
fth skrev:
Fredrik j skrev:
Blir inte det här lite av en pissa-längst tävling?

Egentligen är väl gigantiska fabriker inte helt praktiskt. Det moderna är ju att ha flera mindre fabriker nära slutkunden. Det borde ju framförallt gälla för Tesla om man nu kan få upp fabriker snabbt.
Det finns nog en lägsta nivå för att uppnå stordriftsfördelar, det finns nog t.ex. en nedre gräns för när det lönar sig att ha lokal mega casting och batteritillverkning.

/fth
Det är väl artiklar som lämpar sig ganska bra transport så länge man håller sig på samma kontinent. En batterifabrik som förser flera bilfabriker...
Det tycks ju som att större fabriker med allt integrerat är det som Tesla eftersöker och anser vara mest effektivt.

Jag tror att det delvis handlar om kompetens. Teslas tillverkning bygger till stor andel på ny och oprövad teknologi. Att hitta kompetens som kan driva ens ett fåtal fabriker med ny oprövad teknologi är oerhört svårt. Skulle Tesla bygga över 100 fabriker som VAG har så skulle det vara omöjligt att hitta kompetent personal inom tillräckligt kort tid för att starta alla de fabrikerna.
Jag tror det där är överdrivet när det handlar om att producera komponenter och skruva ihop dom. Det handlar mer om rationellt produktionsflöde och stabila rutiner än högt tekniskt kunnande. Särskilt om man utlokaliserar en produkt i en tillkommande fabrik.

Håller helt med dig när det handlar om utveckling. Men där har ju elektrifieringen snarare eliminerat många svåra konstruktionsproblem som tidigare fanns i bilar med förbränningsmotorer.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
fth skrev:
Fredrik j skrev:
Blir inte det här lite av en pissa-längst tävling?

Egentligen är väl gigantiska fabriker inte helt praktiskt. Det moderna är ju att ha flera mindre fabriker nära slutkunden. Det borde ju framförallt gälla för Tesla om man nu kan få upp fabriker snabbt.
Det finns nog en lägsta nivå för att uppnå stordriftsfördelar, det finns nog t.ex. en nedre gräns för när det lönar sig att ha lokal mega casting och batteritillverkning.

/fth
Det är väl artiklar som lämpar sig ganska bra transport så länge man håller sig på samma kontinent. En batterifabrik som förser flera bilfabriker...
Det tycks ju som att större fabriker med allt integrerat är det som Tesla eftersöker och anser vara mest effektivt.

Jag tror att det delvis handlar om kompetens. Teslas tillverkning bygger till stor andel på ny och oprövad teknologi. Att hitta kompetens som kan driva ens ett fåtal fabriker med ny oprövad teknologi är oerhört svårt. Skulle Tesla bygga över 100 fabriker som VAG har så skulle det vara omöjligt att hitta kompetent personal inom tillräckligt kort tid för att starta alla de fabrikerna.
Håller med. Det finns anledning att fabrikerna är placerade utanför städer som som många kan tänka sig flytta till.
Vem vill bo i Wolfsburg?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Cathie verkar inte riktigt tro på target 3000 USD :D
Klassisk pump and dump. Nu på nästa boll: Coinbase. Noll respekt för detta beteende.

https://www.reuters.com/business/ark-bu ... 021-04-17/
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MarcusC »

Tesla is still by far the firm's biggest position by value on its major funds.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

spacecoin skrev:
Cathie verkar inte riktigt tro på target 3000 USD :D
Klassisk pump and dump. Nu på nästa boll: Coinbase. Noll respekt för detta beteende.

https://www.reuters.com/business/ark-bu ... 021-04-17/
ARK får enligt sina stadgar inte ha över en viss procent i värde av en enskild aktie. Jag har ett vagt minne av att det var 7 procent, men kan ha fel. Alltså måste de sälja av Tesla (och andra) om de stiger för mycket i värde.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar