Jag vet inte om ni såg Elons Tweet om att anställa en massa jurister till Tesla. Är det något stort på ingående från myndigheterna tro, eller varför tror ni att han vill biffa upp här, och varför är dom "direct reports" och inte via Head of Legal?
Det finns ju en del att göra med media och andra som sprider direkta lögner om Tesla.
Kanske dags att ta tag i det problemet?
Jag vet inte om ni såg Elons Tweet om att anställa en massa jurister till Tesla. Är det något stort på ingående från myndigheterna tro, eller varför tror ni att han vill biffa upp här, och varför är dom "direct reports" och inte via Head of Legal?
Diskuteras en del i motsvarande tråd på det amerikanska forumet.
Man kan ju tänka sig en och annan process i framtiden mot kunder som använt FSD på ett vårdslöst sätt och förorsakat olyckor varpå man försöker ge tesla skulden.
Jag vet inte om ni såg Elons Tweet om att anställa en massa jurister till Tesla. Är det något stort på ingående från myndigheterna tro, eller varför tror ni att han vill biffa upp här, och varför är dom "direct reports" och inte via Head of Legal?
Det finns ju en del att göra med media och andra som sprider direkta lögner om Tesla.
Kanske dags att ta tag i det problemet?
Eller så är det snarare Teslas brutna utfästelser/lögner som börjar komma ifatt dem. Jag kan tänka mig att Tesla behöver en hel del advokater för att minimera kostnaderna för detta.
Jag vet inte om ni såg Elons Tweet om att anställa en massa jurister till Tesla. Är det något stort på ingående från myndigheterna tro, eller varför tror ni att han vill biffa upp här, och varför är dom "direct reports" och inte via Head of Legal?
Det finns ju en del att göra med media och andra som sprider direkta lögner om Tesla.
Kanske dags att ta tag i det problemet?
Eller så är det snarare Teslas brutna utfästelser/lögner som börjar komma ifatt dem. Jag kan tänka mig att Tesla behöver en hel del advokater för att minimera kostnaderna för detta.
Läs gärna det Elon skrev ett par gånger till så kanske du gör en annan tolkning.
Jag har fetstilat några ord du kan ta fasta på lite extra.
Elon skrev:
Tesla is building a hardcore litigation department where we directly initiate & executelawsuits.
Jag vet inte om ni såg Elons Tweet om att anställa en massa jurister till Tesla. Är det något stort på ingående från myndigheterna tro, eller varför tror ni att han vill biffa upp här, och varför är dom "direct reports" och inte via Head of Legal?
Det finns ju en del att göra med media och andra som sprider direkta lögner om Tesla.
Kanske dags att ta tag i det problemet?
Eller så är det snarare Teslas brutna utfästelser/lögner som börjar komma ifatt dem. Jag kan tänka mig att Tesla behöver en hel del advokater för att minimera kostnaderna för detta.
Läs gärna det Elon skrev ett par gånger till så kanske du gör en annan tolkning.
Jag har fetstilat några ord du kan ta fasta på lite extra.
Elon skrev:
Tesla is building a hardcore litigation department where we directly initiate & executelawsuits.
Ja, det låter mer som en offensiv än defensiv satsning. Vi får kanske se vad de får för uppgifter när de är på plats
Jag vet inte om ni såg Elons Tweet om att anställa en massa jurister till Tesla. Är det något stort på ingående från myndigheterna tro, eller varför tror ni att han vill biffa upp här, och varför är dom "direct reports" och inte via Head of Legal?
Det finns ju en del att göra med media och andra som sprider direkta lögner om Tesla.
Kanske dags att ta tag i det problemet?
Eller så är det snarare Teslas brutna utfästelser/lögner som börjar komma ifatt dem. Jag kan tänka mig att Tesla behöver en hel del advokater för att minimera kostnaderna för detta.
Läs gärna det Elon skrev ett par gånger till så kanske du gör en annan tolkning.
Jag har fetstilat några ord du kan ta fasta på lite extra.
Elon skrev:
Tesla is building a hardcore litigation department where we directly initiate & executelawsuits.
Ja, det låter mer som en offensiv än defensiv satsning. Vi får kanske se vad de får för uppgifter när de är på plats
Det är alldeles för mycket människor som spenderar alldeles för mycket tid i våra domstolar.
Folk borde ägna sig åt något nyttigare och mer kreativt.
Jag ser det som åtgärder som kan göra att aktien kommer släppas av en del, vilket innebär en mer normal kurs. Jag tror att en del påvänstern som har stora ägande nu väljer att släppa tesla.
Att de ska återköpa aktier för att rädda aktiekursen är väl motsatsen till vad som brukar sägas för att motivera existensen av aktier. (Typ att företaget utfärdar aktier för att få in pengar för investeringar företaget behöver göra)
Har Elon kommenterat detta?
Tesla skulle inte göra återköp för att rädda kursen utan det hade varit för att undvika för stor kassa och att återgälda investerare.
Elon har tidigare sagt att det som hindrar Tesla från att växa snabbare är brist på kompetens och inte brist på kapital. Det spelar ingen roll om de har mer pengar än idag. De kan inte växa snabbare för det.
I den bästa av världar finns det en massa nya affärsområden att investera i men företagsledningar har tyvärr begränsade resurser. Skulle nuvarande verksamhet bli lidande av nya investeringar är det bättre att undvika dem.
Återköp av aktier är bra användning av bolagets kapital om bolaget inte kan använda pengarna till något som på sikt ger högre avkastning och om aktierna är lågt värderade.
Om Tesla har miljarders miljarder som bara växer så är det dålig kapitalanvänding att bara låta pengarna ligga på hög. Bättre att köpa tillbaka aktierna eller dela ut dem. Återköp är dock att föredra om bolaget växer snabbt och förväntas öka i värdet. Med utdelning så måste jag ju som aktieägare först betala skatt på vinsten (gäller inte för ISK iofsfs) men också hitta något annat bolag att investera i som kan ge snabbare värdeökning på mitt investerade kapital.
Tror Tesla förr eller senare kommer köpa tillbaka aktier, eftersom de kommer generera så mycket kassaflöde så att de omöjligt kommer kunna göra av med det på ett effektivt sätt.
När den står i 600 så har jag ställt in mig på att det är dags att gå in fullt och sedan hålla i vad som än händer i så många år som möjligt. Jag brukar dock ha ungefär 10 procent fel på mina bottenköp. Kanske borde vänta lite till..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Shemitah cykeln står fel för att dunka in allt
Kollar man historiskt så har många börskrascher inträffat då så för mig är likviditeten fortsatt hög
Shemitah, jubilee sökord
Shemitah cykeln står fel för att dunka in allt
Kollar man historiskt så har många börskrascher inträffat då så för mig är likviditeten fortsatt hög
Shemitah, jubilee sökord
Mmm. Jodå, jag står fortfarande på tårna och plockar hem varje vinst som kommer i min portfölj för att sedan vänta ut och köpa in mig lite lägre. Det har fungerat hyfsat bra än så länge speciellt i amerikanska bolag. Numera är jag dock mer investerad än tidigare. De tekniska analyser jag kikar på pekar på att trenden nedåt på världens större börser fortgår ett bra tag till men jag vågar nog gå emot strömmen och tycka att vi börjat se någon form av brytpunkt. Det är absolut fortfarande fallande knivar men jag är inte alls säker på att allt kommer gå i botten fullständigt. Kanske att den svenska marknaden är lite efter och fortfarande kommer reagera på kommande räntehöjningar här framöver. Men när det gäller Tesla så siar jag om att vi har en vändpunkt där någonstans 550-600. Jag trodde tidigare på 600 och är lite ambivalent här. Men jag tycker själv att en Tesla-aktie är värd typ 600. Kan inte underbygga det på något vis annat än att det känns som en summa som jag själv skulle kunna betala och känna mig nöjd med även om det sjunker mer. Om det sedan går spikrakt uppåt låter jag vara osagt.
Men just nu väntar jag egentligen mest på nästa upptåg från Elon (eller möjligtvis Putin, vem som än hinner först..) och tänker mig att där kanske det kommer bli köpläge.
Med detta sagt så kan man ju faktiskt inte förutse marknaden. Men det är ju rätt skoj att försöka ändå.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
När den står i 600 så har jag ställt in mig på att det är dags att gå in fullt och sedan hålla i vad som än händer i så många år som möjligt. Jag brukar dock ha ungefär 10 procent fel på mina bottenköp. Kanske borde vänta lite till..
Hoppas du har en plan B om den inte går ner till 600 och istället fortsätter upp mot nya ATH.
Tesla skulle inte göra återköp för att rädda kursen utan det hade varit för att undvika för stor kassa och att återgälda investerare.
Elon har tidigare sagt att det som hindrar Tesla från att växa snabbare är brist på kompetens och inte brist på kapital. Det spelar ingen roll om de har mer pengar än idag. De kan inte växa snabbare för det.
I den bästa av världar finns det en massa nya affärsområden att investera i men företagsledningar har tyvärr begränsade resurser. Skulle nuvarande verksamhet bli lidande av nya investeringar är det bättre att undvika dem.
Tyvärr blir det ju svårt att hitta folk när man bränner folk från två ändar och ber dem jobba dygnet runt tills de brakar ihop.
Det är ju inte så att inte Tesla skulle ha områden att investera i. Det kommer ju behövas 10x Gigafactorys för att ställa om alla bilar. 100x för att kunna försörja världen med solkraft och lagring. Det är ju bara att bygga så fort det går.
Finns väl en del historiskt support/motstånd kring 755 till 760 så det är nog inte otroligt att det studsar där idag och vänder ner nån procent innan stängningen då alla ska ta hem veckans vinst.
Even if we ignore everything [that we do not make any real money on anyway] but EVs, [thing won't be solved in 10-20 years] + [thing that won't exist in our lifetime] things get SUPER, SUUUUUPER ridiculous,
Härlig investeringsstrategi!
"Monthly AGI sub"... underbart att få starta dagen med ett gott skratt!
Blir allt vinst? Vad kostar försäkringsskador på 100 miljoner fordon? Tar man betalt för service/reparationer måste man ju också utföra dom och inte stoppa hundralappen i fickan som vinst. Eller menar du att dom 200 kronorna är teslas vinstmarginal på försäkring/verkstad?
Blir allt vinst? Vad kostar försäkringsskador på 100 miljoner fordon? Tar man betalt för service/reparationer måste man ju också utföra dom och inte stoppa hundralappen i fickan som vinst. Eller menar du att dom 200 kronorna är teslas vinstmarginal på försäkring/verkstad?
Precis, 100kr är vinstmarginalen för försäkring/verkstad.