Vad skulle vara en rimlig värdering enligt dig och när skulle du kunna tänka dig att att ta en position?
Själv är jag till 98% investerad i Tesla för tillfället, 2% likvid. Köpte majoriteten mellan 2017-2019.
400 USD, max (P/E långt under 40). Jag är inte lika optimistisk till möjligheten att växa som andra tror, som du kanske har märkt, och så länge Elon är VD så låter jag nog bli helt. Vi får se hur det blir med Teslas NPS och kundnöjdhet över tid när det nu äntligen börjar bli lite konkurrens.
Om jag vore du skulle jag diversifiera, även om du tror på Tesla.
Vad skulle vara en rimlig värdering enligt dig och när skulle du kunna tänka dig att att ta en position?
Själv är jag till 98% investerad i Tesla för tillfället, 2% likvid. Köpte majoriteten mellan 2017-2019.
400 USD, max (P/E långt under 40). Jag är inte lika optimistisk till möjligheten att växa som andra tror, som du kanske har märkt, och så länge Elon är VD så låter jag nog bli helt. Vi får se hur det blir med Teslas NPS och kundnöjdhet över tid när det nu äntligen börjar bli lite konkurrens.
Om jag vore du skulle jag diversifiera, även om du tror på Tesla.
Ganska intressant det där. TSLA-bulls verkar vara de som i högst grad av alla investerare helt ignorerar riskspridning.
Jag är väl iofs lite knäpp åt andra hållet, mår lite illa när jag närmar mig 10% i en enskild aktie (och har sällan mer än 5%) och skulle vara extra försiktig i en högriskaktie som Tesla. Tycker min nuvarande exponering mot tsla på 1,6% av portföljen känns ganska lagom
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
TSLA-bulls verkar vara de som i högst grad av alla investerare helt ignorerar riskspridning.
Jag är väl iofs lite knäpp åt andra hållet, mår lite illa när jag närmar mig 10% i en enskild aktie (och har sällan mer än 5%) och skulle vara extra försiktig i en högriskaktie som Tesla. Tycker min nuvarande exponering mot tsla på 1,6% av portföljen känns ganska lagom
Ja, samma här. Sällan mer än 10% i ett instrument. Jag tror att det har en del med ålder att göra?
Vad skulle vara en rimlig värdering enligt dig och när skulle du kunna tänka dig att att ta en position?
Själv är jag till 98% investerad i Tesla för tillfället, 2% likvid. Köpte majoriteten mellan 2017-2019.
400 USD, max (P/E långt under 40). Jag är inte lika optimistisk till möjligheten att växa som andra tror, som du kanske har märkt, och så länge Elon är VD så låter jag nog bli helt. Vi får se hur det blir med Teslas NPS och kundnöjdhet över tid när det nu äntligen börjar bli lite konkurrens.
Om jag vore du skulle jag diversifiera, även om du tror på Tesla.
Ganska intressant det där. TSLA-bulls verkar vara de som i högst grad av alla investerare helt ignorerar riskspridning.
Jag är väl iofs lite knäpp åt andra hållet, mår lite illa när jag närmar mig 10% i en enskild aktie (och har sällan mer än 5%) och skulle vara extra försiktig i en högriskaktie som Tesla. Tycker min nuvarande exponering mot tsla på 1,6% av portföljen känns ganska lagom
Är inte det lite av definitionen på en TSLA-bull? Att anse att risken är i det närmaste obefintlig.
Är inte det lite av definitionen på en TSLA-bull? Att anse att risken är i det närmaste obefintlig.
Jo, det är därför det blir så polariserat ibland tror jag också.
Jag tänker att man kan ju tro på ett bolag och ändå tro på riskspridning, men det var ju någon annan här i tråden som nyss förklarade för mig att aktier är ett rent pyramidspel, så det är lite svårtolkat
Jag tror som sagt det har en del att göra med ålder. Vid 25 är tydligen hjärnan färdigutvecklad, och när man blir förälder, eller runt 40, får man risk-hanterings-beteenden skulle jag säga. Vid 50 inser man att man kan dö.
“Great ideas in all walks of life are very rare, and that definitely applies to the investing world. You have to seize those great ideas when they come along. You can't dilute those great ideas with lots of other mediocre ideas.” John Huber
“Great ideas in all walks of life are very rare, and that definitely applies to the investing world. You have to seize those great ideas when they come along. You can't dilute those great ideas with lots of other mediocre ideas.” John Huber
Om du på fullt allvar tror att de har 98% exponering mot en enda aktie så är du väldigt dåligt påläst.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
“Great ideas in all walks of life are very rare, and that definitely applies to the investing world. You have to seize those great ideas when they come along. You can't dilute those great ideas with lots of other mediocre ideas.” John Huber
Om du på fullt allvar tror att de har 98% exponering mot en enda aktie så är du väldigt dåligt påläst.
Om du på fullaste allvar tror att jag har skrivit det så är du dåligt påläst.
Men vi kan väl se vad dom säger själva istället:
Peter Lynch i detta klipp från ca minut 2:50 till ca 4
Som pratar om att börja med 10 lovande bolag för allt efter tiden går sålla ner till 1 eller 2 bolag.
Eller Warren Buffet och Charlie Munger
Som i detta klipp anser att det räcker med bra 3 bolag.
Jag ser Tesla som ~10 olika företag i ett. Därför investerar jag endast i aktien TSLA.
FE66C213-3DEF-41BA-8850-B8D02D4DB989.jpeg
Jag hade hållit med om det resonemanget till en viss del om Tesla var ett konglomerat med flera lönsamma separata verksamheter. Tyvärr är det ju dock bara billtillverkningen som är signifikant. Sen finns det ett antal "startups" med varierande potential inom bolaget, men värdemässigt är de fortfarande bråkdelar av billtillverkningen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
“Great ideas in all walks of life are very rare, and that definitely applies to the investing world. You have to seize those great ideas when they come along. You can't dilute those great ideas with lots of other mediocre ideas.” John Huber
Om du på fullt allvar tror att de har 98% exponering mot en enda aktie så är du väldigt dåligt påläst.
Om du på fullaste allvar tror att jag har skrivit det så är du dåligt påläst.
Men vi kan väl se vad dom säger själva istället:
Peter Lynch i detta klipp från ca minut 2:50 till ca 4
Som pratar om att börja med 10 lovande bolag för allt efter tiden går sålla ner till 1 eller 2 bolag.
Eller Warren Buffet och Charlie Munger
Som i detta klipp anser att det räcker med bra 3 bolag.
Jag tycker det är ganska ointressant vad folk säger så länge de inte lever efter det.
Sen är det såklart annat som skiljer något oerhört vs att ha 98% i Tesla:
* De har så stora äganden att de i praktiken ofta är insiders eller semiinsiders. De har en massa information om respektive bolag som inte är tillgängligt för gemene man.
* Det handlar generellt om bolag med låg värdering och låg risk.
Det blir verkligen en konstig diskussion att diskutera Tesla utifrån perspektivet från några av världens mest välkända value investors. De har tydligt visat att de är helt ointresserade av Tesla som investering (och Musk är inte direkt imponerad av Buffet heller).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Tesla är back 420MUSD om man inte sålt jfr bokfört värde.
Måste vara något slags rekord i finansiell corporate governance failure. Rimligtvis borde man byta ut styrelsen och CFO. Men dom är ju bara ett gäng marionetter.
Tesla är back 420MUSD om man inte sålt jfr bokfört värde.
Måste vara något slags rekord i finansiell corporate governance failure. Rimligtvis borde man byta ut styrelsen och CFO. Men dom är ju bara ett gäng marionetter.
Jag kan ha fel men om det hade varit tvärtom och Bitcoin hade gått upp 2-3X sedan Tesla köpte så är jag tveksam till att du istället hade hyllat styrelsen, CFO eller Elon.
Tesla är back 420MUSD om man inte sålt jfr bokfört värde.
Måste vara något slags rekord i finansiell corporate governance failure. Rimligtvis borde man byta ut styrelsen och CFO. Men dom är ju bara ett gäng marionetter.
Jag kan ha fel men om det hade varit tvärtom och Bitcoin hade gått upp 2-3X sedan Tesla köpte så är jag tveksam till att du istället hade hyllat styrelsen, CFO eller Elon.
Rätta mig gärna om jag har fel
Tror man kan ha åsikter på hur sunt det är att satsa så mycket pengar på något så volatilt, oavsett hur utfallet blir.
Du har fel. Elon köpte BTC för att han hävdade att det var skydd mot inflation i USD, som att det skulle vara ekvivalent med guld. Det var inte i närheten av rätt bedömning, utan precis tvärt om.
BTC är ett rent spekulativt instrument utan garant, bakomliggande värde eller praktisk nytta - utom för knarkhandel och andra skumraskaffärer.
18330 USD nu och på session low. Innan COVID var det på 8000 USD, vilket redan där är helt vansinnigt.
Edit:
Total market cap för alla hitte-på-pengarna i krypto är fortfarande över 800 miljarder dollar, varav BTC står för ca 40%. Jag skulle säga att det finns fallhöjd kvar.
Vad vill du ha sagt med det där citatet? Kan du inte börja bifoga din egen poäng/åsikt när du postar en bild?
Är det att BTC är lika säkert som vilken valuta, räntepapper eller normal investering som helst?
Är det att Elon inte haft stor påverkan eller själv beslutat på att både Tesla och SpaceX äger BTC?
Är det det förstnämnda så har vi redan haft den diskussionen och du kan titta på kursgrafen.
Är det det senare borde han ju sparka CFO:erna på både Tesla och SpaceX omgående.
Här säger även exakt de där talking pointsen han twittrar på "the b-word"-eventen och även att han privat äger mer av BTC, ETH, DOGE var och en, än vad Boring och Neuralink är värda och även godbiten "I might pump, but I won't dump". Han medger utan omsvep att han har snackat upp krypto syfte att boosta sin egen position och sina bolags dito.
Menar Elon med detta, att man i 2022 vill leverera +2 miljoner Model 3 och Y eller vad menar han? I så fall ska man få gång i fabrikerna på full rulle och lite till. Vad är gissningen på förste halvår av 2022 -> 700-750.000 bilar?
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Menar Elon med detta, att man i 2022 vill leverera +2 miljoner Model 3 och Y eller vad menar han? I så fall ska man få gång i fabrikerna på full rulle och lite till. Vad är gissningen på förste halvår av 2022 -> 700-750.000 bilar?
Som jag förstår det så kommer de uppgifterna från den här intervjun. Jag har dock inte sett den själv, så kan inte hänvisa dig till exakt timestamp...
Vidare har Zalman fått de där skärmdumparna från det här avsnittet av Tesla Daily: