Det sägs att marknaden går upp efter presidentval oberoende av vem som blir vald. Det är osäkerheten före valet som trycker ned marknaden en bit.Pontus skrev:Tror ni aktien går upp om Trump förlorar nästa vecka?
Just läst nånstans i WSJ, tror jag.
Moderator: Redaktion
Det sägs att marknaden går upp efter presidentval oberoende av vem som blir vald. Det är osäkerheten före valet som trycker ned marknaden en bit.Pontus skrev:Tror ni aktien går upp om Trump förlorar nästa vecka?
Det finns argument för båda kandidater som talar för Tesla, Trumps "America First", Bidens skattelättnader för BEV, etc.Pontus skrev:Tror ni aktien går upp om Trump förlorar nästa vecka?
Om demokraterna får majoritet i kongressen och Biden vinner så tänker jag att det borde kunna bli mycket positivt för Tesla långsiktigt med återinförda subventioner för Teslas bilar, mer subventioner för solenergi samt mängder av nya laddplatser.fth skrev:Det finns argument för båda kandidater som talar för Tesla, Trumps "America First", Bidens skattelättnader för BEV, etc.Pontus skrev:Tror ni aktien går upp om Trump förlorar nästa vecka?
Rörelserna i TSLA är dock som bekant inte alltid grundade i objektiva fakta, jag tror att det är omöjligt att förutse hur aktien kommer att röra sig baserat på valresultatet.
Ett oklart valresultat, med omräkning, överklaganden till HD etc kommer nog att påverka hela aktiemarknaden negativt, och då dras förstås TSLA med, men i övrigt är det nog lika bra att kasta tärning
/fth
Cybertruck som PTGBJordad skrev:Om demokraterna får majoritet i kongressen och Biden vinner så tänker jag att det borde kunna bli mycket positivt för Tesla långsiktigt med återinförda subventioner för Teslas bilar, mer subventioner för solenergi samt mängder av nya laddplatser.fth skrev:Det finns argument för båda kandidater som talar för Tesla, Trumps "America First", Bidens skattelättnader för BEV, etc.Pontus skrev:Tror ni aktien går upp om Trump förlorar nästa vecka?
Rörelserna i TSLA är dock som bekant inte alltid grundade i objektiva fakta, jag tror att det är omöjligt att förutse hur aktien kommer att röra sig baserat på valresultatet.
Ett oklart valresultat, med omräkning, överklaganden till HD etc kommer nog att påverka hela aktiemarknaden negativt, och då dras förstås TSLA med, men i övrigt är det nog lika bra att kasta tärning
/fth
Jag har iaf investerat lite med tanke på att det ser ut som Biden ska vinna. Bara det att han vill elektrifiera hela den statliga fordonsflottan kan vara värt mycket för Tesla.
Har Teslas AI tagit ett sådant hopp så att Cybertruck kan agera som PTGB, Pro Tem Governing Board, istället för Biden? Kanske inte är så stort hopp när jag tänker på det... Kraven på en amerikansk president verkar inte vara särskilt höga när det kommer till intelligens eller kognitiv förmåga.NiklasTesla skrev:Cybertruck som PTGBJordad skrev:Om demokraterna får majoritet i kongressen och Biden vinner så tänker jag att det borde kunna bli mycket positivt för Tesla långsiktigt med återinförda subventioner för Teslas bilar, mer subventioner för solenergi samt mängder av nya laddplatser.fth skrev:Det finns argument för båda kandidater som talar för Tesla, Trumps "America First", Bidens skattelättnader för BEV, etc.Pontus skrev:Tror ni aktien går upp om Trump förlorar nästa vecka?
Rörelserna i TSLA är dock som bekant inte alltid grundade i objektiva fakta, jag tror att det är omöjligt att förutse hur aktien kommer att röra sig baserat på valresultatet.
Ett oklart valresultat, med omräkning, överklaganden till HD etc kommer nog att påverka hela aktiemarknaden negativt, och då dras förstås TSLA med, men i övrigt är det nog lika bra att kasta tärning
/fth
Jag har iaf investerat lite med tanke på att det ser ut som Biden ska vinna. Bara det att han vill elektrifiera hela den statliga fordonsflottan kan vara värt mycket för Tesla.
Långsiktigt absolut, jag menade bara att det i princip är hasardspel att göra snabba pengar på TSLA baserat på objektiva fakta, i det korta perspektivet är andra faktorer mycket viktigare än faktaJordad skrev:Om demokraterna får majoritet i kongressen och Biden vinner så tänker jag att det borde kunna bli mycket positivt för Tesla långsiktigt med återinförda subventioner för Teslas bilar, mer subventioner för solenergi samt mängder av nya laddplatser.
Jag har iaf investerat lite med tanke på att det ser ut som Biden ska vinna. Bara det att han vill elektrifiera hela den statliga fordonsflottan kan vara värt mycket för Tesla.
Samma. Varning varning.Pontus skrev:Nu är det lite "Tibor varning" här. Det brukar gå ner när jag köper och nu köpte jag för 425...
Ledsen att jag inte gav tidigare varning så att alla kunde dra sig ur
Called it. Omedelbart ned -4% cirka.Teslaspolen skrev:Samma. Varning varning.Pontus skrev:Nu är det lite "Tibor varning" här. Det brukar gå ner när jag köper och nu köpte jag för 425...
Ledsen att jag inte gav tidigare varning så att alla kunde dra sig ur
https://uk.reuters.com/article/us-lg-ch ... SKBN27F056LG Chem shareholders approve plan to split off battery business:
https://www.electrive.com/2020/09/28/te ... batteries/Tesla considers a stake in LG Chem batteries.
https://electrek.co/2020/10/29/tesla-pa ... ga-nevada/Panasonic announced that it is working with Tesla to build a new prototype production line to produce its 4680 battery cell at Gigafactory Nevada.
At Battery Day, Tesla didn’t mention working with any specific companies to produce these cells, but it now sounds like they could license the cell to Panasonic based on this new comment from the Japanese manufacturer’s CFO.
Furthermore, we recently reported on an interesting comment from LG Chem, another Tesla battery cell supplier, about making a new cell that sounded extremely similar to the 4680 cell.
If Panasonic and LG Chem get behind this new machinery and way of producing cells, it could mean that Tesla indeed has made an important breakthrough with battery cell production.
kenjon skrev:Jag tror Tesla kommer att köpa allt de andra kan producera av 4680. Det kommer att gå åt massor till Cybertruck och Semi.
Hehe kan bli så att Teslas behov av batterier är så stort att dom köper/köper in sig i Northvolt och låter dom licenstillverka 4680-celler. På så sätt kan pengar gå till Tesla även om VW köper från Northvolt.Zalman3 skrev:kenjon skrev:Jag tror Tesla kommer att köpa allt de andra kan producera av 4680. Det kommer att gå åt massor till Cybertruck och Semi.
Tesla dammsuger ju marknaden på batterier.
De köper från Panasonic, LG Chem, CATL och Samsung.
Intressant är om 4680 batteritekniken är överlägsen och licensierad ut och ger stora vinster till Tesla.
Så ju mera VW säljer elbilar och köper batterier från LG Chem så ramlar mera pengar i fickorna på Tesla.
Förstår ju att VW inte gillar detta och sätter allt större hopp till Northvolt.
NiklasTesla skrev:Hehe kan bli så att Teslas behov av batterier är så stort att dom köper/köper in sig i Northvolt och låter dom licenstillverka 4680-celler. På så sätt kan pengar gå till Tesla även om VW köper från Northvolt.Zalman3 skrev:kenjon skrev:Jag tror Tesla kommer att köpa allt de andra kan producera av 4680. Det kommer att gå åt massor till Cybertruck och Semi.
Tesla dammsuger ju marknaden på batterier.
De köper från Panasonic, LG Chem, CATL och Samsung.
Intressant är om 4680 batteritekniken är överlägsen och licensierad ut och ger stora vinster till Tesla.
Så ju mera VW säljer elbilar och köper batterier från LG Chem så ramlar mera pengar i fickorna på Tesla.
Förstår ju att VW inte gillar detta och sätter allt större hopp till Northvolt.
Den som lever får se.
Mickep skrev:Priserna på batterier sjunker (vilket minskar lönsamheten) hur kommer northvolt klara sig? (Har kanske inte så stor påverkan på tesla.)
Andra vågen av covid-19. Nästan allting faller.Zalman3 skrev:Tesla aktien faller.
Varför?
Är ju inget som hindrar att VW köper upp batteritillverkare men det spåret har man inte valt. I ICE världen anser man att motorutvecklingen skall vara inhouse. I elbilsvärlden är det batteritillverkningen man skall ha inhouse eller fullständig kontroll av för det är batteriteknologin som är det allra viktigaste de närmaste 10-15 åren.Zalman3 skrev:kenjon skrev:Jag tror Tesla kommer att köpa allt de andra kan producera av 4680. Det kommer att gå åt massor till Cybertruck och Semi.
Tesla dammsuger ju marknaden på batterier.
De köper från Panasonic, LG Chem, CATL och Samsung.
Intressant är om 4680 batteritekniken är överlägsen och licensierad ut och ger stora vinster till Tesla.
Så ju mera VW säljer elbilar och köper batterier från LG Chem så ramlar mera pengar i fickorna på Tesla.
Förstår ju att VW inte gillar detta och sätter allt större hopp till Northvolt.
På samma sätt som Tesla vill köpa in sig i LG Chem har VW redan köpt in sig i Northvolt och de bygger batterifabrik tillsammans i Tyskland. Kapaciteten är alldeles för låg och byggtiden för långsam men det är iaf en början. Även GM bygger batterifabrik men det är samma problem där.ChristerSjo skrev:Är ju inget som hindrar att VW köper upp batteritillverkare men det spåret har man inte valt. I ICE världen anser man att motorutvecklingen skall vara inhouse. I elbilsvärlden är det batteritillverkningen man skall ha inhouse eller fullständig kontroll av för det är batteriteknologin som är det allra viktigaste de närmaste 10-15 åren.Zalman3 skrev:kenjon skrev:Jag tror Tesla kommer att köpa allt de andra kan producera av 4680. Det kommer att gå åt massor till Cybertruck och Semi.
Tesla dammsuger ju marknaden på batterier.
De köper från Panasonic, LG Chem, CATL och Samsung.
Intressant är om 4680 batteritekniken är överlägsen och licensierad ut och ger stora vinster till Tesla.
Så ju mera VW säljer elbilar och köper batterier från LG Chem så ramlar mera pengar i fickorna på Tesla.
Förstår ju att VW inte gillar detta och sätter allt större hopp till Northvolt.
https://www.elektroauto-news.net/2020/t ... -co2-zieleEfter Fiat Chrysler hjälper Tesla nu också Honda att uppnå sina koldioxidmål.