Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Jordad skrev:
Legato skrev:
Bolaget har råd med ett par dåliga kvartal, men aktiekursen kommer rasa om det inträffar.

I dagens värdering ligger extrem tillväxt indiskonterad. Får vi ett, eller än värre två, kvartal där tillväxten avmattas eller försvinner helt så kommer det synas i aktiekursen, var så säker.
Ja, i början på förra sommaren var det inte roligt att äga Tesla. Hoppas det inte blir så allvarligt igen :? Å andra sidan köpte jag på mig massa optioner då som gick 25ggr pengarna på några månader så det finns ju alltid en uppsida.
Certifikat menar du?

Nej, uppsida finns sannerligen inte alltid ;)
Ja eller warrants eller vad man ska kalla det? Det finns mer att välja på nu: https://www.warrants.commerzbank.se/ret ... ick/q-Tsla

Förra året var det lättare att tjäna mycket med den nedtryckta värderingen. I år är mycket svårare. Jag håller mig till aktier men kommer det någon tidpunkt när aktien blir riktigt nedtryckt kan man passa på. Bäst är att ha lång löptid. Jag har som regel att alltid sälja minst en månad innan optionen går ut. Allt annat är för riskabelt.

Uppsida går väl alltid att hitta eller om man ska kalla det nedsida när man är kort istället.
Det finns både warrants och certifikat. Det finns dock ej optioner (som man som svensk kan handla). Skrev för några sidor sedan vad skillnaden är ;)

Ja visst, om man räknar in korta positioner så absolut. Har tjänat ganska bra på mina Bear-cert sista månaden.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:

Det finns både warrants och certifikat. Det finns dock ej optioner (som man som svensk kan handla). Skrev för några sidor sedan vad skillnaden är ;)

Ja visst, om man räknar in korta positioner så absolut. Har tjänat ganska bra på mina Bear-cert sista månaden.
Det är ju väldigt lika produkter. Lovar säga warrants i fortsättningen. Rätt sk vara rätt ;)

Jag har haft puts som gett pengar sedan senaste toppen som en hedge. Funkar det med. När det är många utgivna warrants så går det ibland att hitta en som har helt fel värdering.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

$630 i förhandeln nu.

Snart dags att kliva av sina Bears.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mr_Ewing »

Legato skrev:
$630 i förhandeln nu.

Snart dags att kliva av sina Bears.
Ja jag klev av igår tyvärr...
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Ska inte kursen ner några hundra dollar ytterligare?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Larofo skrev:
Ska inte kursen ner några hundra dollar ytterligare?
Mjo, jag tror vi kommer landa runt $500 efter rapporten. Men allt annat lika så kommer jag kliva av min korta position runt $600. Ligger ganska sällan kort, det är bara i extremfall när jag anser att en aktie är extremt övervärderad (som Tesla på $800-$1000). Minskade positionen lite för någon timme sedan också.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mr_Ewing »

Legato skrev:
Larofo skrev:
Ska inte kursen ner några hundra dollar ytterligare?
Mjo, jag tror vi kommer landa runt $500 efter rapporten. Men allt annat lika så kommer jag kliva av min korta position runt $600. Ligger ganska sällan kort, det är bara i extremfall när jag anser att en aktie är extremt övervärderad (som Tesla på $800-$1000). Minskade positionen lite för någon timme sedan också.
Det passar mig fint - då ska jag fylla på med aktier igen.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Ja på kort sikt känns det inte jättepositivt, nu när vi nått ett
säsongsmässigt lite svagare kvartal och upprampning av både ny fabrik i Kina
och ny lina och produkt i Freemont, som förvisso är väldigt positivt på lite sikt.
Och som grädde på moset lite virus som man inte riktigt vet hur stor inverkan
det kommer att ha och en kurs som gått som en raket på crack.

På lång sikt är jag dock väldigt positivt inställd till detta bolag
och dess produkter. Inovationstakten och tillväxten har ju varit enorm och
jag tror det kommer att fortsätta så om jag känner lille Elon rätt.

Nu har jag sålt i princip allt innehav i Tesla. (Och i Nvidia :-) )
Men kommer att ligga med avtryckarfingret på köpknappen.
Sannolikt kommer man köpa aktier på en kurs som för bara några månader
sedan verkade tokhög. :D
Förmodligen kommer det visa sig att jag lika gärna kunde kastat in
Tesla-aktierna i byrålådan och dammat av dom om 5-10 år och det hade gått
minst lika bra som att försöka tajma in lite toppar och dalar vilket är
ruskigt svårt.

Jag har även smittats av certifikatfebern och gjort mina 2 första affärer.
Gått bra hittills men jag anar att detta kommer bli ett nytt bra sätt för
mig att göra av med pengar.

Märklig känsla att nu vilja att det ska gå dåligt för mitt
favoritbolags aktiekurs. Blasphemy!! :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Larofo skrev:
Ja på kort sikt känns det inte jättepositivt, nu när vi nått ett
säsongsmässigt lite svagare kvartal och upprampning av både ny fabrik i Kina
och ny lina och produkt i Freemont, som förvisso är väldigt positivt på lite sikt.
Och som grädde på moset lite virus som man inte riktigt vet hur stor inverkan
det kommer att ha och en kurs som gått som en raket på crack.

På lång sikt är jag dock väldigt positivt inställd till detta bolag
och dess produkter. Inovationstakten och tillväxten har ju varit enorm och
jag tror det kommer att fortsätta så om jag känner lille Elon rätt.

Nu har jag sålt i princip allt innehav i Tesla. (Och i Nvidia :-) )
Men kommer att ligga med avtryckarfingret på köpknappen.
Sannolikt kommer man köpa aktier på en kurs som för bara några månader
sedan verkade tokhög. :D
Förmodligen kommer det visa sig att jag lika gärna kunde kastat in
Tesla-aktierna i byrålådan och dammat av dom om 5-10 år och det hade gått
minst lika bra som att försöka tajma in lite toppar och dalar vilket är
ruskigt svårt.

Jag har även smittats av certifikatfebern och gjort mina 2 första affärer.
Gått bra hittills men jag anar att detta kommer bli ett nytt bra sätt för
mig att göra av med pengar.

Märklig känsla att nu vilja att det ska gå dåligt för mitt
favoritbolags aktiekurs. Blasphemy!! :D
Lustigt... De enda USA-aktier jag haft senaste två åren är faktiskt just Tesla och Nvidia. Nu har jag dock bara pytteposter kvar i båda.

Tror också jättemycket på Tesla som bolag, men jag tycker fortfarande det ligger för höga förväntningar inbakade (även) i dagens kurs. Men kommer vi neråt $400-500 så kommer jag nog också börja köpa lite igen :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Legato skrev:
Lustigt... De enda USA-aktier jag haft senaste två åren är faktiskt just Tesla och Nvidia. Nu har jag dock bara pytteposter kvar i båda.

Tror också jättemycket på Tesla som bolag, men jag tycker fortfarande det ligger för höga förväntningar inbakade (även) i dagens kurs. Men kommer vi neråt $400-500 så kommer jag nog också börja köpa lite igen :)
Där ser man. Jag började följa Nvidias kurs när den stod i ca 30 dollar efter att ha sett
en genomgång av deras nya produkter med deras CEO på CES-mässan.
Jag köpte förstås inte då. När kursen nått 69 dollar lackade jag ur på den
missade uppgången och köpte 300 st. Normalt sett ska då kursen gå ner igen. :D
Vilket inte skedde.
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Johan84 »

Hoppas på ett tillfälle att kliva in igen på 420, i denna takt kanske det inte är så långt bort. När kommer nästa viktiga datum med rapportsläpp? När är batteridagen? April?
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Johan84 skrev:
Hoppas på ett tillfälle att kliva in igen på 420, i denna takt kanske det inte är så långt bort. När kommer nästa viktiga datum med rapportsläpp? När är batteridagen? April?
I början av 2019 så såg det ut nått i den här stilen.
3 April: Tesla Q1 2019 Vehicle Production & Deliveries
22 April: Tesla Autonomy Investor Day
24 April: Tesla, Inc. Q1 2019 Financial Results and Q&A Webcast

Man tror ju på 420 för "batteridagen", dvs 20 april.
"Elon Musk announces a new “Tesla April company talk,” which is expected to replace the previously announced “Battery and Powertrain Investor day” to be held at Giga New York in Buffalo."
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Aktien TSLA

Inlägg av GreenMachine »

Herrejösses! Min blankning gick ju hem med råge. Håller nog i den ett tag till för aktien kommer nog att i alla tappa minst 20-25% till under Mars månad.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

Alltså vilken extrem styrka i denna aktie. Upp 11% mitt i Coronavirusets värsta dagar..
Nu känns det billigt igen.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

pejvic skrev:
Alltså vilken extrem styrka i denna aktie. Upp 11% mitt i Coronavirusets värsta dagar..
Nu känns det billigt igen.
Det är alltid billigt, vi ska till $7000. :D
Skapligt volatil aktie detta!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

pejvic skrev:
Alltså vilken extrem styrka i denna aktie. Upp 11% mitt i Coronavirusets värsta dagar..
Nu känns det billigt igen.
Ehh, va? Nasdaq är upp 4,5%. Dow 5,1%.

Bästa dagen på USAs börser på väldigt länge. 11% är verkligen inga konstigheter för Tesla med tanke på Teslaaktiens höga Beta.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Aktien TSLA

Inlägg av GreenMachine »

pejvic skrev:
Alltså vilken extrem styrka i denna aktie. Upp 11% mitt i Coronavirusets värsta dagar..
Nu känns det billigt igen.
Tror att du bara tittade på en siffra som du gillade ;)
Index upp 7,4% så inget konstigt. Borde kunna se ett visst återköp från investerare mm. En en ytterligare förklaring är att man också gått ut och i princip lovat marknaden att man ska leverera samma siffror i Q1 som i Q4 främst genom ökad försäljning i US så utifrån det så skulle jag nog säga att gårdsgens 11% snarare är ganska svagt på aktien.

Men tanke på att miljöbilspremien tagits bort i US samt att den finansiella oron åtminstone inte lär få fler kunder att trycka på order-knappen så skulle jag nog snarare säga helt rimligt. Nu är det visserligen tid dit, men peggat och klart för att lägga sig kort inför en rapport-besvikelse i Q1.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Aktien TSLA

Inlägg av GreenMachine »

pejvic skrev:
Alltså vilken extrem styrka i denna aktie. Upp 11% mitt i Coronavirusets värsta dagar..
Nu känns det billigt igen.
Tror att du bara tittade på en siffra som du gillade ;)
Index upp 7,4% så inget konstigt. Borde kunna se ett visst återköp från investerare mm. En en ytterligare förklaring är att man också gått ut och i princip lovat marknaden att man ska leverera samma siffror i Q1 som i Q4 främst genom ökad försäljning i US och utifrån det så skulle jag nog snarare säga att gårdagens 11% är ganska svagt.

Men med tanke på att miljöbilspremien tagits bort i US samt att den finansiella oron åtminstone inte lär få fler kunder att trycka på order-knappen så skulle jag nog snarare säga i överkant. Nu är det visserligen tid dit, men känns peggat och klart för att lägga sig kort inför en rapport-besvikelse i Q1.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

GreenMachine skrev:
pejvic skrev:
Alltså vilken extrem styrka i denna aktie. Upp 11% mitt i Coronavirusets värsta dagar..
Nu känns det billigt igen.
Tror att du bara tittade på en siffra som du gillade ;)
Index upp 7,4% så inget konstigt. Borde kunna se ett visst återköp från investerare mm. En en ytterligare förklaring är att man också gått ut och i princip lovat marknaden att man ska leverera samma siffror i Q1 som i Q4 främst genom ökad försäljning i US och utifrån det så skulle jag nog snarare säga att gårdagens 11% är ganska svagt.

Men med tanke på att miljöbilspremien tagits bort i US samt att den finansiella oron åtminstone inte lär få fler kunder att trycka på order-knappen så skulle jag nog snarare säga i överkant. Nu är det visserligen tid dit, men känns peggat och klart för att lägga sig kort inför en rapport-besvikelse i Q1.
Lite läskigt att lägga sig kort i ett sånt här företag. Blanka no-no. möjligen lägga några tusen på puts då....
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Aktien TSLA

Inlägg av GreenMachine »

pejvic skrev:
GreenMachine skrev:
pejvic skrev:
Alltså vilken extrem styrka i denna aktie. Upp 11% mitt i Coronavirusets värsta dagar..
Nu känns det billigt igen.
Tror att du bara tittade på en siffra som du gillade ;)
Index upp 7,4% så inget konstigt. Borde kunna se ett visst återköp från investerare mm. En en ytterligare förklaring är att man också gått ut och i princip lovat marknaden att man ska leverera samma siffror i Q1 som i Q4 främst genom ökad försäljning i US och utifrån det så skulle jag nog snarare säga att gårdagens 11% är ganska svagt.

Men med tanke på att miljöbilspremien tagits bort i US samt att den finansiella oron åtminstone inte lär få fler kunder att trycka på order-knappen så skulle jag nog snarare säga i överkant. Nu är det visserligen tid dit, men känns peggat och klart för att lägga sig kort inför en rapport-besvikelse i Q1.
Lite läskigt att lägga sig kort i ett sånt här företag. Blanka no-no. möjligen lägga några tusen på puts då....
Ha ha :D i det här forumet så kan nog ”att gå kort” inkludera även Puts även om det rent tekniskt är skillnad. Vill ju inte framstå som en Besserwisser :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

GreenMachine skrev:
pejvic skrev:
GreenMachine skrev:
pejvic skrev:
Alltså vilken extrem styrka i denna aktie. Upp 11% mitt i Coronavirusets värsta dagar..
Nu känns det billigt igen.
Tror att du bara tittade på en siffra som du gillade ;)
Index upp 7,4% så inget konstigt. Borde kunna se ett visst återköp från investerare mm. En en ytterligare förklaring är att man också gått ut och i princip lovat marknaden att man ska leverera samma siffror i Q1 som i Q4 främst genom ökad försäljning i US och utifrån det så skulle jag nog snarare säga att gårdagens 11% är ganska svagt.

Men med tanke på att miljöbilspremien tagits bort i US samt att den finansiella oron åtminstone inte lär få fler kunder att trycka på order-knappen så skulle jag nog snarare säga i överkant. Nu är det visserligen tid dit, men känns peggat och klart för att lägga sig kort inför en rapport-besvikelse i Q1.
Lite läskigt att lägga sig kort i ett sånt här företag. Blanka no-no. möjligen lägga några tusen på puts då....
Ha ha :D i det här forumet så kan nog ”att gå kort” inkludera även Puts även om det rent tekniskt är skillnad. Vill ju inte framstå som en Besserwisser :)
Mja, alltså troligen finns det ingen i detta forum som rent formellt är kort Tesla. Definitionsmässigt betyder ju det att ha blankat aktien vilket man varken kan eller får som svensk. Någon kanske iofs gör det syntetiskt via tex IG.

En väldigt vanlig alternativ betydelse av att ha en kort position är ju dock en position som är negativt korrelerad med den underliggande tillgången och det är nog det de flesta här (inklusive mig) menar. Det innehavda bear-certifikat eller sälj-warrants tex (då är man ju egentligen lång det specifika instrumentet, men man har också i realiteten en kort position mot den underliggande aktien). Bor man i USA så kan det även vara innehavda säljoptioner, utställda köpoptioner eller en ren blankning av aktien tex.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Sabbe
Inlägg: 1327
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

859D3029-8856-4D35-9FA9-AF3360FC1D42.jpeg
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

BearTesla.jpg
Vem av er var det som köpte lite Bear Tesla X1 AVA 1 idag?
Lite drygt 35 mille, så ingen större affär. :D
MST stängde tillfälligt handeln med Tesla-certifikat efter detta.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Larofo skrev:
BearTesla.jpg
Vem av er var det som köpte lite Bear Tesla X1 AVA 1 idag?
Lite drygt 35 mille, så ingen större affär. :D
MST stängde tillfälligt handeln med Tesla-certifikat efter detta.
Wow! Riktigt galet. Trevligt att fler delar ens åsikt dock :D Har numera bara X1.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Är inte så säker på att Q1 kommer bli katastrof, så jag vågar inte satsa på nått stort fall.
Dessutom har dom placerat battery day väldigt strategiskt(sett till när Q1-resultaten levereras).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar