Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....Jordad skrev:Som sagt så finns det en god anledning till Boring. Ett tunnelnät i mängder av nivåer är bättre än ett platt vägsystem som leder till idiotin det på bilderna.flamman skrev:Som vanligt det svårt för vissa teknikförespråkare att förstå begränsningarna och verkligheten...Jordad skrev:Som vanligt är det svårt för majoriteten att förstå teknikskiften...
En robotoaxi är inte som en taxi och det går inte jämföra med kollektivtrafiken heller. Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med. Teslas plan är dessutom att kombinera robotaxinätverk med boringtunnlar. Tesla kommer bygga nätverk ovan och under jord och sedan sammanbinda dem när man har nått tillräcklig etablering. Målet är att du ska ta dig nästan var som helst i en storstad på minuter.
Det kommer ta tid att nå full etablering men fördelen Tesla har är att de har tillverkningskapacitet för att snabbt etablera nätverk med tillräckligt hög tillgänglighet. Robotaxinätverk kommer dömas efter tillgänglighet och pris. Tillgänglighet gör att priset kan vara lägre då framkörningssträcka och tid minimeras.
Det som kommer hända om priset för att åka går ner och tillgången blir ”obegränsad” är att antalet som har råd och vill utnyttja det kommer öka (Vem vill inte åka i egen Tesla-limo för lågt pris lixom).
Tycker den här är lite kul när vi nu ändå håller på och spekulerar, gissar och hoppas. Såklart inte helt sann men ändå ett kul inlägg i debatten!
Större användning av robotaxis kommer inte ersätta kollektivtrafik och andra transportsätt helt heller. Ingen har sagt det. Jag förstår inte den inställningen att allting alltid måste bedömas som allt eller inget. Pluralism är inte farligt utan snarare nödvändigt och eftersträvansvärt.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Re: Aktien TSLA
Ja vilken fånig idé. Alla tunnlar vi har idag är ju enbart för de rika. Att Boring gör det billigt och snabbt att bygga tunnlar kommer säkert inte hjälpa...MWall skrev:Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....
Re: Aktien TSLA
Ja det är en fånig idé. Har du sett hur många bilar som köar in mot de stora städerna? Tiotusentals bilar. Hundratusentals bilar. Fattar du hur många tunnlar som skulle krävas? Alla ska ju inte till samma ställe heller. Upp och nedgångar kommer bli flaskhalsar, knutpunkter blir flaskhalsar. Har sett bilder på tunnlarna. De är smala. Riktigt smala. Får någon punktering kommer du inte förbi. Inte kan man köra så fort heller eftersom det är så smalt.Jordad skrev:Ja vilken fånig idé. Alla tunnlar vi har idag är ju enbart för de rika. Att Boring gör det billigt och snabbt att bygga tunnlar kommer säkert inte hjälpa...MWall skrev:Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....
Re: Aktien TSLA
Dojo är inget man tror på. Det är en superdator Tesla håller på och tar fram för att snabbare utveckla mjukvara. Nästan alla av de tio största företagen sett till börsvärde har liknande projekt och de flesta av dem tar fram egen hårdvara precis som Tesla. Att inte tro på Dojo är som att inte tro på Giga Berlin.spacecoin skrev:Så om man inte tror på varken Dojo, FSD, Teslabot som koncept där Tesla kan tjäna pengar, tycker du att man ska dumpa Tesla då? Varför inte i så fall?Jordad skrev:Skulle Tesla stanna upp som du föreslår och sluta söka nya affärsområden så kommer iaf jag och säkert många andra investerare sälja sina aktier med en gång.
FSD tjänar Tesla pengar på redan idag. Kunder köper det och använder det.
Optimus framstår kanske tokig men det är den logiska slutsatsen om man redan utvecklar robotiserade fordon och har en processor i massproduktion vars formatet tillåter andra tillämpningar.
Re: Aktien TSLA
Tänk om jag bara kunde komma på vad det där stora infrastrukturprojektet Stockholm som ska leda trafik runt staden har gemensamt med Boring Company....MWall skrev:Ja det är en fånig idé. Har du sett hur många bilar som köar in mot de stora städerna? Tiotusentals bilar. Hundratusentals bilar. Fattar du hur många tunnlar som skulle krävas? Alla ska ju inte till samma ställe heller. Upp och nedgångar kommer bli flaskhalsar, knutpunkter blir flaskhalsar. Har sett bilder på tunnlarna. De är smala. Riktigt smala. Får någon punktering kommer du inte förbi. Inte kan man köra så fort heller eftersom det är så smalt.Jordad skrev:Ja vilken fånig idé. Alla tunnlar vi har idag är ju enbart för de rika. Att Boring gör det billigt och snabbt att bygga tunnlar kommer säkert inte hjälpa...MWall skrev:Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....
Eller Dennispaketet och södra länken.
Jag har det på tungan....
Re: Aktien TSLA
55.000 personer per timme klarar LAS Vegas loop.MWall skrev:Ja det är en fånig idé. Har du sett hur många bilar som köar in mot de stora städerna? Tiotusentals bilar. Hundratusentals bilar. Fattar du hur många tunnlar som skulle krävas? Alla ska ju inte till samma ställe heller. Upp och nedgångar kommer bli flaskhalsar, knutpunkter blir flaskhalsar. Har sett bilder på tunnlarna. De är smala. Riktigt smala. Får någon punktering kommer du inte förbi. Inte kan man köra så fort heller eftersom det är så smalt.Jordad skrev:Ja vilken fånig idé. Alla tunnlar vi har idag är ju enbart för de rika. Att Boring gör det billigt och snabbt att bygga tunnlar kommer säkert inte hjälpa...MWall skrev:Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....
https://www.teslarati.com/elon-musk-bor ... est-video/
Re: Aktien TSLA
Grejen med Dojo var att Elon var osäker på om den verkligen kan tillföra något till utvecklingen av FSD. En alternativ användning var enligt honom att hyra ut användning av den till andra företag.Jordad skrev:Dojo är inget man tror på. Det är en superdator Tesla håller på och tar fram för att snabbare utveckla mjukvara. Nästan alla av de tio största företagen sett till börsvärde har liknande projekt och de flesta av dem tar fram egen hårdvara precis som Tesla. Att inte tro på Dojo är som att inte tro på Giga Berlin.
Re: Aktien TSLA
Man kan göra optimerade enkelriktade system med tunnlar i mängder av nivåer och säkerheten blir långt mycket högre än vanlig trafik. Borings första test var 200km/h.MWall skrev:Ja det är en fånig idé. Har du sett hur många bilar som köar in mot de stora städerna? Tiotusentals bilar. Hundratusentals bilar. Fattar du hur många tunnlar som skulle krävas? Alla ska ju inte till samma ställe heller. Upp och nedgångar kommer bli flaskhalsar, knutpunkter blir flaskhalsar. Har sett bilder på tunnlarna. De är smala. Riktigt smala. Får någon punktering kommer du inte förbi. Inte kan man köra så fort heller eftersom det är så smalt.Jordad skrev:Ja vilken fånig idé. Alla tunnlar vi har idag är ju enbart för de rika. Att Boring gör det billigt och snabbt att bygga tunnlar kommer säkert inte hjälpa...MWall skrev:Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....
Dagens trafiksystem har stora problem framförallt för att beslut och byggen tar för lång tid. Det går att göra mycket för att optimera. Billigare tunnelbygge är en del men det finns massa annat som behövs med. Optimering blir enklare med robotaxis men det går att göra mer för att optimera flödet av människostyrda bilar med.
Men det här har inget med aktien att göra egentligen. Det stora i närtid var att Tesla ska meddela platser för nya fabriker innan årets slut och att guidning för produktion var +50% enbart från Freemont och Shanghai.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
[JM] skrev:Tänk om jag bara kunde komma på vad det där stora infrastrukturprojektet Stockholm som ska leda trafik runt staden har gemensamt med Boring Company....MWall skrev:Ja det är en fånig idé. Har du sett hur många bilar som köar in mot de stora städerna? Tiotusentals bilar. Hundratusentals bilar. Fattar du hur många tunnlar som skulle krävas? Alla ska ju inte till samma ställe heller. Upp och nedgångar kommer bli flaskhalsar, knutpunkter blir flaskhalsar. Har sett bilder på tunnlarna. De är smala. Riktigt smala. Får någon punktering kommer du inte förbi. Inte kan man köra så fort heller eftersom det är så smalt.Jordad skrev:Ja vilken fånig idé. Alla tunnlar vi har idag är ju enbart för de rika. Att Boring gör det billigt och snabbt att bygga tunnlar kommer säkert inte hjälpa...MWall skrev:Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....
Eller Dennispaketet och södra länken.
Jag har det på tungan....
Ja det är en tunnel men inte alls på samma sätt. Boring-tunnlarna är mycket mindre och ska väl vara mer "kors och tvärs" än en motorvägstunnel?
Re: Aktien TSLA
Elon tror att de ska kunna leverera en första version av fungerande FSD utan Dojo. Men vidare utveckling bortom det går självklart snabbare om man kortar träningstiden. Tesla kan säkert hyra ut träningstid med framöver som tex Google gör.Maw skrev:Grejen med Dojo var att Elon var osäker på om den verkligen kan tillföra något till utvecklingen av FSD. En alternativ användning var enligt honom att hyra ut användning av den till andra företag.Jordad skrev:Dojo är inget man tror på. Det är en superdator Tesla håller på och tar fram för att snabbare utveckla mjukvara. Nästan alla av de tio största företagen sett till börsvärde har liknande projekt och de flesta av dem tar fram egen hårdvara precis som Tesla. Att inte tro på Dojo är som att inte tro på Giga Berlin.
Re: Aktien TSLA
Dojo kan man kanske tro på som projekt men värdet av en bunt Dojo-CPU:er utan adekvat integration och kompilator-teknik är noll om man inte får det att funka bättre än off-the-shelf prylar, vilket Elon hintade var fallet. Massiv downplay/walk-back. "Vi får se om FSD-teamet vill använda det". "Det behövs inte för FSD".Jordad skrev:Dojo är inget man tror på. Det är en superdator Tesla håller på och tar fram för att snabbare utveckla mjukvara. Nästan alla av de tio största företagen sett till börsvärde har liknande projekt och de flesta av dem tar fram egen hårdvara precis som Tesla. Att inte tro på Dojo är som att inte tro på Giga Berlin.spacecoin skrev:Så om man inte tror på varken Dojo, FSD, Teslabot som koncept där Tesla kan tjäna pengar, tycker du att man ska dumpa Tesla då? Varför inte i så fall?Jordad skrev:Skulle Tesla stanna upp som du föreslår och sluta söka nya affärsområden så kommer iaf jag och säkert många andra investerare sälja sina aktier med en gång.
FSD tjänar Tesla pengar på redan idag. Kunder köper det och använder det.
Optimus framstår kanske tokig men det är den logiska slutsatsen om man redan utvecklar robotiserade fordon och har en processor i massproduktion vars formatet tillåter andra tillämpningar.
Samma med FSD. Det finsn men kommer man i mål? FSD är småpengar in i dagsläget, och knappt ens lönsamt med tanke på hur mycket resurser man plöjer ned i utvecklingen.
Att Dojo skulle kunna konkurrera med Google och Amazon erbjudanden på området som en PaaS? Det behövs så mycket annan compute- och storage-PaaS att en superdator för NN-träning i sig är värdelös som enda tjänst. Dessutom behöver man bygga det som en PaaS (och kunna ta betalt för detta), vilket tar flera år extra.
Teslabot är så dumt att det är det första som läggs ned när Elon slutar.
Och sedan glömde du svara på min fråga:
Ska man sälja Tesla om man inte tror att dom levererar på dessa områden och "bara" är en elbils-tillverkare?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
Marknaden kommer troligtvis vara väldigt volatil fram till FEDs nästa möte 10/3.Pontus skrev:Köpte mer på 860, hoppas det inte var dumt...
1× Slut på alla stimulanspaket.
2× Fed som troligtvis kommer höja räntan
3× Ryssland som stökar.
4× Kina kommer väl hålla sig på mattan under OS men om EU och USA är upptagna med Ukraina efter OS så blir jag inte förvånad om dom passar på med Taiwan på ett eller annat sätt.
Korta summeringen är väl att makro inte ser helt bra ut för någon aktie Q1 och Q2
Re: Aktien TSLA
Elon verkar inte hålla med dig om att det är självklart. Han sa på earnings call att det är troligt att Dojo kan göra nytta för FSD men att det inte är säkertJordad skrev:Elon tror att de ska kunna leverera en första version av fungerande FSD utan Dojo. Men vidare utveckling bortom det går självklart snabbare om man kortar träningstiden.
Elon Musk
Okay. There's a few questions on there. Like 6 questions. Yes, Dojo appears to be on track for doing something useful in the summer this year. I think the threshold that really matters is at which point when does it become more competitive than a GPU cluster for training? And obviously, the GPU cluster is getting better. So, it's a moving target. But that's the goal I've set for the team is the FSD team running our GPU supercluster needs to tell me that they want to use Dojo instead that. That's where -- that's the obvious sort of threshold.
And I don't know when that will. I wouldn't say like success is 100% certain here. I think, we just generally want to overestimate meeting options to underestimate ourselves. But it does seem as though we might pass that threshold next year with Dojo if we execute well. Dojo is not needed for Full Self-Driving but it is a cost optimization on creating vast amounts of video data.
But in theory, it should be better than a generalize computing platform or say, GPUs, which were not really intended for the pixel trader. [ph] It is not directly intended for optimizing training of neural networks. They just happen to work better than CPUs in most cases. So, Dojos like a giant ASIC optimized for neural net training, especially video, or video like things. But as -- like said, we're not saying, for sure, Dojo would succeed. We think it will. We would encourage those who think this is an interesting problem to join Tesla, and -- yes.
Re: Aktien TSLA
Ingen rolig dag för elbilsaktier i USA idag..
Rivian: -10.5%
Tesla: -11 55%
Lucid: -14.1%
Rivian: -10.5%
Tesla: -11 55%
Lucid: -14.1%
Re: Aktien TSLA
Det Elon säger är att de håller på och bygger en superdator som är specialiserad på att att hantera extrema mängder video och det kommer förkorta träningstiden jämfört med dagens GPU-kluster. Självklart kommer utvecklingen gå snabbare om träningstiden blir kortare alternativt att man använder mer träningsdata.Maw skrev:Elon verkar inte hålla med dig om att det är självklart. Han sa på earnings call att det är troligt att Dojo kan göra nytta för FSD men att det inte är säkertJordad skrev:Elon tror att de ska kunna leverera en första version av fungerande FSD utan Dojo. Men vidare utveckling bortom det går självklart snabbare om man kortar träningstiden.
Sedan är Elon brutalt ärlig som han alltid är med hur otroligt svåra deras projekt är. Nästan allt Tesla gör är förknippat med hög risk så det är inget nytt.
Re: Aktien TSLA
Hahaha. NIO ÅR I RAD av FSD "nästa år"!Jordad skrev:Sedan är Elon brutalt ärlig som han alltid är med hur otroligt svåra deras projekt är.
Re: Aktien TSLA
Lyssnade precis på ett intressant samtal mellan Youtubern Dave Lee och en fondförvaltare, Gary Black, om hur marknaden tar emot och tolkar Q4 earnings call. Rekommenderas för den intresserade
Re: Aktien TSLA
Respekt för Gary Black. Rätt spot on. Sedan ska man komma ihåg att han är stor investerare.
Re: Aktien TSLA
Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som. Och även om de får bilarna i Kalifornien att funka så måste det ju till en rad hårvaruppgraderingar för att få dem att funka i vinterväglag. Kamerorna måste ju hållas rena från frost och snömodd som kletar sig fast. På model 3 så är det ju nästan löjligt hur mycket som sätter sig fast på akterpartiet när man kör.spacecoin skrev:Hahaha. NIO ÅR I RAD av FSD "nästa år"!Jordad skrev:Sedan är Elon brutalt ärlig som han alltid är med hur otroligt svåra deras projekt är.
Re: Aktien TSLA
Tycker det är helt uppenbart att det är vissa som absolut inte förstått det, och ägnar större delen av sina dygn åt att smutskasta, baktala och allmänt bete sig odrägligt mot den som påstår det.Jerker skrev:Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som.
Svart X75D -17
Re: Aktien TSLA
Att hålla rent bakgaveln på en bil kostar aerodynamik.Jerker skrev:Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som. Och även om de får bilarna i Kalifornien att funka så måste det ju till en rad hårvaruppgraderingar för att få dem att funka i vinterväglag. Kamerorna måste ju hållas rena från frost och snömodd som kletar sig fast. På model 3 så är det ju nästan löjligt hur mycket som sätter sig fast på akterpartiet när man kör.spacecoin skrev:Hahaha. NIO ÅR I RAD av FSD "nästa år"!Jordad skrev:Sedan är Elon brutalt ärlig som han alltid är med hur otroligt svåra deras projekt är.
Re: Aktien TSLA
Sant.rockard skrev:Tycker det är helt uppenbart att det är vissa som absolut inte förstått det, och ägnar större delen av sina dygn åt att smutskasta, baktala och allmänt bete sig odrägligt mot den som påstår det.Jerker skrev:Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som.
För egen del så har fascinationen för självkörande bilar svalnat rejält. Det är skönt att kunna köra med AP på motorvägar och landsvägar, men annars vet jag inte om det är så intressant.
Re: Aktien TSLA
Är det inte tvärtom? Det är ju pga turbulens som det blåser skit tillbaka mot bilen.Fredrik j skrev:Att hålla rent bakgaveln på en bil kostar aerodynamik.Jerker skrev:Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som. Och även om de får bilarna i Kalifornien att funka så måste det ju till en rad hårvaruppgraderingar för att få dem att funka i vinterväglag. Kamerorna måste ju hållas rena från frost och snömodd som kletar sig fast. På model 3 så är det ju nästan löjligt hur mycket som sätter sig fast på akterpartiet när man kör.spacecoin skrev:Hahaha. NIO ÅR I RAD av FSD "nästa år"!Jordad skrev:Sedan är Elon brutalt ärlig som han alltid är med hur otroligt svåra deras projekt är.
Att man inte bygger bilar som klarar sig helt från smutsen beror väl på att se skulle bli så opraktiska.
Re: Aktien TSLA
Jo, det är ju självklart helat tiden en kompromiss mellan olika behov. Men då får man väl sätta bakåtkameran i vindrutan och montera dig en torkare som håller den ren. Eller nåt. För kameran ska ju inte snöa igen eller ens bli våt, som den ju blir nu när det är regnigt.MWall skrev:Är det inte tvärtom? Det är ju pga turbulens som det blåser skit tillbaka mot bilen.Fredrik j skrev:Att hålla rent bakgaveln på en bil kostar aerodynamik.
Att man inte bygger bilar som klarar sig helt från smutsen beror väl på att se skulle bli så opraktiska.
Re: Aktien TSLA
Jag vet inte. Bara noterar att aeroydynamiska bilar brukar ha svårt med att hålla rent på bakgaveln. Model3 är väl den mest aerodynamiska bilen på marknaden?MWall skrev:Är det inte tvärtom? Det är ju pga turbulens som det blåser skit tillbaka mot bilen.Fredrik j skrev:Att hålla rent bakgaveln på en bil kostar aerodynamik.Jerker skrev:Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som. Och även om de får bilarna i Kalifornien att funka så måste det ju till en rad hårvaruppgraderingar för att få dem att funka i vinterväglag. Kamerorna måste ju hållas rena från frost och snömodd som kletar sig fast. På model 3 så är det ju nästan löjligt hur mycket som sätter sig fast på akterpartiet när man kör.spacecoin skrev:Hahaha. NIO ÅR I RAD av FSD "nästa år"!Jordad skrev:Sedan är Elon brutalt ärlig som han alltid är med hur otroligt svåra deras projekt är.
Att man inte bygger bilar som klarar sig helt från smutsen beror väl på att se skulle bli så opraktiska.