Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
MWall skrev:
Sabbe skrev:
MWall skrev:

Lycka till med det där i Europa.

Vore det inte bättre om amerikanerna byggde tunnelbanor i fler städer istället?
Till en ungefärlig kostnad av 100x vad Boring tunnlarna kostar? Tror inte skattebetalarna är så sugna på det…

På tal om det så spenderades inga skattepengar på dessa tunnlar, så jag tror städer kommer hoppa på detta så fort de har möjlighet.

Ja vi får väl se. Tunnelbana är överlägset i städer. Både för miljön och för effektiviteten. Vore verkligen hemskt om det där av någon outgrundlig anledning skulle bli standard.
Las Vegas tunnlarna kommer att kunna transportera lika många passagerare som Stockholms tunnelbana. Tror de allra flesta skulle föredra att sitta i en Tesla och slippa trängseln i en tunnelbana. Dessutom går det betydligt snabbare att ta sig till destinationen direkt istället för att behöva stanna på varje station likt en tunnelbana.
Hur flexibel är en sån där loop då? Hur många stationer finns det? Kan man åka kors och tvärs? Kommer det finnas korsningar/tunnelbyten där nere? Vad händer om en bil stannar?

Jag sitter hellre i en tunnelbanevagn än med fyra främlingar i en Tesla.
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

MWall skrev:

Hur flexibel är en sån där loop då? Hur många stationer finns det? Kan man åka kors och tvärs? Kommer det finnas korsningar/tunnelbyten där nere? Vad händer om en bil stannar?

Jag sitter hellre i en tunnelbanevagn än med fyra främlingar i en Tesla.
Trodde du hade koll på projektet i Las Vegas och hur tunnlarna fungerar. Finns massa bra videor på Youtube som förklarar i detalj. Annars besvaras dina frågor bra på https://www.boringcompany.com/loop

För att inte fortsätta off topic så är det intressanta att alla dessa tunnlar runt om i världen kommer att köras av självkörande Tesla fordon. Och detta kommer att vara positivt för Tesla aktien och företaget.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
MWall skrev:

Hur flexibel är en sån där loop då? Hur många stationer finns det? Kan man åka kors och tvärs? Kommer det finnas korsningar/tunnelbyten där nere? Vad händer om en bil stannar?

Jag sitter hellre i en tunnelbanevagn än med fyra främlingar i en Tesla.
Trodde du hade koll på projektet i Las Vegas och hur tunnlarna fungerar. Finns massa bra videor på Youtube som förklarar i detalj. Annars besvaras dina frågor bra på https://www.boringcompany.com/loop

För att inte fortsätta off topic så är det intressanta att alla dessa tunnlar runt om i världen kommer att köras av självkörande Tesla fordon. Och detta kommer att vara positivt för Tesla aktien och företaget.

Tillåts bara självkörande Tesla-bilar? Så man får inte ta sin privata bil?
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

MWall skrev:
Sabbe skrev:
MWall skrev:

Hur flexibel är en sån där loop då? Hur många stationer finns det? Kan man åka kors och tvärs? Kommer det finnas korsningar/tunnelbyten där nere? Vad händer om en bil stannar?

Jag sitter hellre i en tunnelbanevagn än med fyra främlingar i en Tesla.
Trodde du hade koll på projektet i Las Vegas och hur tunnlarna fungerar. Finns massa bra videor på Youtube som förklarar i detalj. Annars besvaras dina frågor bra på https://www.boringcompany.com/loop

För att inte fortsätta off topic så är det intressanta att alla dessa tunnlar runt om i världen kommer att köras av självkörande Tesla fordon. Och detta kommer att vara positivt för Tesla aktien och företaget.

Tillåts bara självkörande Tesla-bilar? Så man får inte ta sin privata bil?
Nu till en början så sitter en förare och rattar men i framtiden så ska dessa vara helt självkörande. Endast Tesla bilar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
MWall skrev:
Sabbe skrev:
MWall skrev:

Hur flexibel är en sån där loop då? Hur många stationer finns det? Kan man åka kors och tvärs? Kommer det finnas korsningar/tunnelbyten där nere? Vad händer om en bil stannar?

Jag sitter hellre i en tunnelbanevagn än med fyra främlingar i en Tesla.
Trodde du hade koll på projektet i Las Vegas och hur tunnlarna fungerar. Finns massa bra videor på Youtube som förklarar i detalj. Annars besvaras dina frågor bra på https://www.boringcompany.com/loop

För att inte fortsätta off topic så är det intressanta att alla dessa tunnlar runt om i världen kommer att köras av självkörande Tesla fordon. Och detta kommer att vara positivt för Tesla aktien och företaget.

Tillåts bara självkörande Tesla-bilar? Så man får inte ta sin privata bil?
Nu till en början så sitter en förare och rattar men i framtiden så ska dessa vara helt självkörande. Endast Tesla bilar.
Hur får de ihop ekonomin om det krävs en förare? Varför fungerar inte FSD ens i tunnlar de bygger själva? Tycker det borde vara en baggis. Väldigt kontrollerad miljö. Inga speciella skyltar, möten, mänskliga förare, vägarbeten, snöfall, skyfall, cyklister, gångare... Utan bara köra rakt fram i en tunnel och samarbeta med likadana självkörande bilar.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Sabbe skrev:
MWall skrev:
Sabbe skrev:
MWall skrev:

Hur flexibel är en sån där loop då? Hur många stationer finns det? Kan man åka kors och tvärs? Kommer det finnas korsningar/tunnelbyten där nere? Vad händer om en bil stannar?

Jag sitter hellre i en tunnelbanevagn än med fyra främlingar i en Tesla.
Trodde du hade koll på projektet i Las Vegas och hur tunnlarna fungerar. Finns massa bra videor på Youtube som förklarar i detalj. Annars besvaras dina frågor bra på https://www.boringcompany.com/loop

För att inte fortsätta off topic så är det intressanta att alla dessa tunnlar runt om i världen kommer att köras av självkörande Tesla fordon. Och detta kommer att vara positivt för Tesla aktien och företaget.

Tillåts bara självkörande Tesla-bilar? Så man får inte ta sin privata bil?
Nu till en början så sitter en förare och rattar men i framtiden så ska dessa vara helt självkörande. Endast Tesla bilar.
Hur får de ihop ekonomin om det krävs en förare? Varför fungerar inte FSD ens i tunnlar de bygger själva? Tycker det borde vara en baggis. Väldigt kontrollerad miljö. Inga speciella skyltar, möten, mänskliga förare, vägarbeten, snöfall, skyfall, cyklister, gångare... Utan bara köra rakt fram i en tunnel och samarbeta med likadana självkörande bilar.
Man kan ju t.o.m. kunna tänka sig "stödhjul" i hjulnaven som tar imot tunnelväggen om bilen vinglar för mycket. Om bilarna bara ska rulla nere i tunneln. Antar att tunnelröret behöver vara så stort att dörrarna kan öppnas på bilarna.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Alltså hela konceptet LVL är ju skrattretande dumt. LVCC-delen borde avskräcka vem som helst.

Att det går att att borra en smal tunnel billigare än att bygga det säkert med ventilation och utrymningsvägar är inte konstigt. Min gissning är att LVL kommer att gå till historien som bland det dummaste infra-projekt som någon gjort.

Ingen hade fått idén att stoppa bilar i en sån där tunnel om inte Elon ägt Boring. Tåg är snabbare än bilar, tåg tar mer folk än bilar. Tåg är säkrare att automatisera än bilar. Tåg har signalsystem som undviker krockar. Amerikaner...
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Hur får de ihop ekonomin om det krävs en förare? Varför fungerar inte FSD ens i tunnlar de bygger själva? Tycker det borde vara en baggis. Väldigt kontrollerad miljö. Inga speciella skyltar, möten, mänskliga förare, vägarbeten, snöfall, skyfall, cyklister, gångare... Utan bara köra rakt fram i en tunnel och samarbeta med likadana självkörande bilar.
Man kan ju t.o.m. kunna tänka sig "stödhjul" i hjulnaven som tar imot tunnelväggen om bilen vinglar för mycket. Om bilarna bara ska rulla nere i tunneln. Antar att tunnelröret behöver vara så stort att dörrarna kan öppnas på bilarna.
Teslas första prototyper hade städhjul som ni säkert kommer ihåg men det visade sig vara en dålig idé.

Det är inte tillåtet för Tesla att köra autonomt i tunnlarna i Las Vegas ännu. Det kommer framöver. Att köra i tunnlar är lätt men stationerna är riktigt röriga. Ekonomin går ihop trots förare eftersom tunnlarna är långt mycket enklare, snabbare och billigare att bygga än tunnelbana. Tesla bygger även effektiva bilar som gör hela systemet energieffektivt. När certifiering är klar för att köra utan förare kommer det vara ytterst svårt för andra transportmedel att konkurrera i storstäder.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Det är inte tillåtet för Tesla att köra autonomt i tunnlarna i Las Vegas ännu.
Ursäkta, men det här luktar kvalificerat skitsnack. Det stod i LVCC-kontraktet att bilarna skulle köra själva:
https://techcrunch.com/pages/elon-musks ... las-vegas/

LVCC är inte allmän väg.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Jag har svårt att förstå den mängd fud som konstant sprids här. Las Vegas har ersatt en dyr monorail som gick i konkurs flera gånger med ett enkelt transportsätt som inte kostade något för skattebetalarna. Det är väl bara jättebra för de som bor i Las Vegas. Vem bryr sig liksom. Jag tror inte Las Vegas-borna sitter och hetsar upp sig över Västlänken...

Som jag förstod det vid invigningen så krävs det certifiering innan Tesla kan köra autonomt i tunnlarna. Det är antagligen något som kan ta tid.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Jordad skrev:
Som jag förstod det vid invigningen så krävs det certifiering innan Tesla kan köra autonomt i tunnlarna. Det är antagligen något som kan ta tid.
Ja, de måste rimligtvis lösa autonomin först. Så det kommer nog ta lite tid innan de blir certifierade. :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Hur får de ihop ekonomin om det krävs en förare? Varför fungerar inte FSD ens i tunnlar de bygger själva? Tycker det borde vara en baggis. Väldigt kontrollerad miljö. Inga speciella skyltar, möten, mänskliga förare, vägarbeten, snöfall, skyfall, cyklister, gångare... Utan bara köra rakt fram i en tunnel och samarbeta med likadana självkörande bilar.
Man kan ju t.o.m. kunna tänka sig "stödhjul" i hjulnaven som tar imot tunnelväggen om bilen vinglar för mycket. Om bilarna bara ska rulla nere i tunneln. Antar att tunnelröret behöver vara så stort att dörrarna kan öppnas på bilarna.
Teslas första prototyper hade städhjul som ni säkert kommer ihåg men det visade sig vara en dålig idé.

Det är inte tillåtet för Tesla att köra autonomt i tunnlarna i Las Vegas ännu. Det kommer framöver. Att köra i tunnlar är lätt men stationerna är riktigt röriga. Ekonomin går ihop trots förare eftersom tunnlarna är långt mycket enklare, snabbare och billigare att bygga än tunnelbana. Tesla bygger även effektiva bilar som gör hela systemet energieffektivt. När certifiering är klar för att köra utan förare kommer det vara ytterst svårt för andra transportmedel att konkurrera i storstäder.

Du tror verkligen på det där?

Ta en tur till tunnelbanan i relativt lilla Stockholm vid rusningstid. Där noterar du antalet personer som ett enda tunnelbanetåg sväljer. Sen delar du det antalet med 4 för att få fram antalet bilar som krävs (eller med 5 om du tror de kan bli självkörande).

På ett enda tunnelbanetåg får det plats 1200 personer. Det är 300 bilar. På T-Centralen har du 10 300 (motsvarande 2575 bilar i timmen, eller 43 bilar i minuten) påstigande i timmen under rusningstid. Slussen har 8200 (2050 bilar) och Gullmarsplan har 4100 (1025 bilar).

Jag fattar inte hur det ska gå till. Det är så galet ineffektivt med bilar. Bara att sätta sig tar ju en evighet jämfört med att hoppa in i en tunnelbanevagn. Och sen ska den som sitter i mitten bak ut och inte de andra... Det är komplett vansinne som jag ser det.

info om tunnelbanan från: https://nyatunnelbanan.se/sv/50-resenar ... nutpunkter.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Det är inte tillåtet för Tesla att köra autonomt i tunnlarna i Las Vegas ännu.
Ursäkta, men det här luktar kvalificerat skitsnack. Det stod i LVCC-kontraktet att bilarna skulle köra själva:
https://techcrunch.com/pages/elon-musks ... las-vegas/

LVCC är inte allmän väg.
Avslutningen på artikeln var inte så smickrande för TBC:
As Musk’s Boring Company lands one contract, safety concerns have been raised on the design of another more ambitious Loop system from Washington D.C. to Baltimore.

Details of the 35.3-mile system, which emerged recently in a 505-page draft environmental assessment, reveals a design that fails to meet several key national safety standards. The underground system appears to lack sufficient emergency exits, ignore the latest engineering practices and proposes passenger escape ladders that one fire safety professor calls “the definition of insanity.”
Men det är förstås bara FUD, liksom allt annat som uttrycker något som helst tvivel kring Elons företags planer.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
Jag har svårt att förstå den mängd fud som konstant sprids här. Las Vegas har ersatt en dyr monorail som gick i konkurs flera gånger med ett enkelt transportsätt som inte kostade något för skattebetalarna. Det är väl bara jättebra för de som bor i Las Vegas. Vem bryr sig liksom. Jag tror inte Las Vegas-borna sitter och hetsar upp sig över Västlänken...

Som jag förstod det vid invigningen så krävs det certifiering innan Tesla kan köra autonomt i tunnlarna. Det är antagligen något som kan ta tid.
Effektiv infrastruktur betalar tillbaka sig många ggr om även om skattepengar används vid bygget. Tänk bara värdet på effektiva transporter. Bara att ta sig till jobbet i tid är enormt värdefullt.

Hur mycket vinst gör Boring Company (och kanske Tesla?) på Las Vegas-loopen?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Jag har svårt att förstå den mängd fud som konstant sprids här.
Ja, det har jag märkt det. Jag har också märkt att ditt favoritord är "fud".
Jordad skrev:
Som jag förstod det vid invigningen så krävs det certifiering innan Tesla kan köra autonomt i tunnlarna. Det är antagligen något som kan ta tid.
Nej, det förstår du fel. Det är tekniken som inte fungerar som utlovat. LVCC har till och med testat FSD-betan i april. Det gick inte så bra.
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Tesla levererade fler än 254.000 fordon under det andra kvartalet 2022 trots många motgångar. Aldrig förr har Tesla producerat så många fordon under en enskild månad som man gjorde under juni.
C7E6331C-33D2-4A6A-9DA1-4D948B801201.jpeg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Fler nedstängningar att vänta?

Authorities in Beijing have sparked confusion and alarm after announcing the strict zero-Covid policy could be in place for the next five years, including mass mandatory testing and travel restrictions.

The notice, published on Monday afternoon, was attributed to Cai Qi, the Beijing secretary of the Chinese Communist party. The original text said: “In the next five years, Beijing will unremittingly grasp the normalisation of epidemic prevention and control.”

The notice was first posted by Beijing Daily and republished by other state media outlets. It spread widely across social media, but soon the reference to “five years” was removed from most online publications, and a related hashtag on Weibo was deleted.


https://www.theguardian.com/world/2022/ ... five-years
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

spacecoin skrev:
Fler nedstängningar att vänta?
När den kinesiska ledaren har blivit "återvald" i höst så kommer de släppa nolltoleransen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

FinaFisken skrev:
spacecoin skrev:
Fler nedstängningar att vänta?
När den kinesiska ledaren har blivit "återvald" i höst så kommer de släppa nolltoleransen.
Det har ju varit Xi Jinpings direkta direktiv att ha nolltolerens, och han har ju mer eller mindre satt sin ära i pant på att det är "the way", så jag ser inte hur det skulle ändra sig för att han blir omvald.
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Trenden är solklar :mrgreen:
Med stor sannolikhet över 100% ökning till Q2 2023
738EBAA6-3FFA-4C13-8539-C0ECC5881387.jpeg
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

spacecoin skrev:
FinaFisken skrev:
spacecoin skrev:
Fler nedstängningar att vänta?
När den kinesiska ledaren har blivit "återvald" i höst så kommer de släppa nolltoleransen.
Det har ju varit Xi Jinpings direkta direktiv att ha nolltolerens, och han har ju mer eller mindre satt sin ära i pant på att det är "the way", så jag ser inte hur det skulle ändra sig för att han blir omvald.
Han måste rimligen inse att strategin inte håller och/eller inte kommer tolereras på sikt men det ser illa ut att byta åsikt, så varför göra det innan man blivit invald.

Är såklart min egen bild av det hela. Han kan såklart köra vidare med nedstängningar och tillslut trigga en revolution också.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

FinaFisken skrev:
Han måste rimligen inse att strategin inte håller
Ursäkta, men han personligen har drivit den här linjen hårt nu i flera år och jag tror inte den kommer att ändra sig:

Senast i tisdags sade han följande:
The Covid Zero policy is the most “economic and effective” for China and the country is capable of achieving the goal of stamping out infection.

“China’s population base is large, and if ‘herd immunity’ and ‘lying flat’ policies were taken, the consequences will be unimaginable,” he said, according to Xinhua. “We would rather temporarily affect a little economic development, than to risk harming people’s life safety and physical health, especially the elderly and children.”


https://archive.ph/oln4Z

Problemet för Kina är att deras inhemska vaccin är kasst och dom vill inte importera för det skulle vara en prestigeförlust. Vad som är "bäst", "rätt", eller "rimligt" spelar knappast någon roll i sammanhanget.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

spacecoin skrev:
FinaFisken skrev:
Han måste rimligen inse att strategin inte håller
Ursäkta, men han personligen har drivit den här linjen hårt nu i flera år och jag tror inte den kommer att ändra sig:

Senast i tisdags sade han följande:
The Covid Zero policy is the most “economic and effective” for China and the country is capable of achieving the goal of stamping out infection.
/quote]
Det finns inget att be om ursäkt för.

Vi får som sagt se vad han säger efter valet och som sagt är detta min bild.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla's INSANE profits in China are about to get a lot bigger.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

BYD sålde 314k BEV och några fler PHEV 2022H1. Prognosen är 1.5M på helåret.
Skriv svar