/fthSo obviously it’ll have access to all the superchargers, be capable of more than 250 kilowatts, we’ll reveal the actual number later, and it has onboard outlets for 110 and 220 volts. So you don’t need a generator. The truck literally is your generator. And, as a little plus, because it’s got an air suspension, we can tap off the air suspension so you have a pneumatic source. So you have an… Yeah. Onboard air compressor.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Jodå, det sa han, här är vad Elon sa om detta på "unveiling":
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1430
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Aktien TSLA
Min Leaf 2020 har ett plustecken på Chademo-luckan. Det trodde jag betydde V2G...
(Uj, nu är vi väldigt OT)
(Uj, nu är vi väldigt OT)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Re: Aktien TSLA
Chademo stödjer V2G och Leaf i Japan går att få med V2G-lösning men det är inte enbart ett Chademo-uttag som krävs utan även mjukvara i bilen samt laddsystem som stödjer dubbelriktad effektutbyte och detta finns inte mer än som pilotprojekt i Europa.kenjon skrev:Min Leaf 2020 har ett plustecken på Chademo-luckan. Det trodde jag betydde V2G...
(Uj, nu är vi väldigt OT)
Bilen behöver ingen växelriktare för att stödja V2G eller V2X. Detta kan ligga i "laddaren" som sedan kopplas till bilen och är nog det vanligaste systemet. Nissan med V2G/V2H i Japan har ingen inverter/växelriktare i bilen utan denna ligger utanför och krävs för att kunna nyttja växelström till nätet eller huset. Att en bil stödjer V2G/V2H/V2X har inget med att det finns ett eluttag i bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 28 mar 2020 09:06
Re: Aktien TSLA
Jag far fortfarande efter den lukrativa delen då och Tesla’s värdehöjande teknik som återspeglas i aktiekursen. Är det batteriteknologin främst då?VoltAmpere skrev:Så man har solceller och batteriet för lagring.thogr skrev:Och att Tesla egentligen inte är ett bilföretag. Bilbranchen är normalt inte så lukrativt att ge sig in i. Men energibranchen är. Tesla har helt andra ambitioner än att bara vara ett bilföretag. Aktiekursen avspeglar inte nuläget, utan framtiden. https://youtu.be/n6M3MQsAyvg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Är det bara solenergi man har tänkt sig för att ersätta oljan eller har Tesla planer på annan energigenerering?
Re: Aktien TSLA
Tesla säljer solceller, hemmabatterier och elbilar.VoltAmpere skrev:Jag far fortfarande efter den lukrativa delen då och Tesla’s värdehöjande teknik som återspeglas i aktiekursen. Är det batteriteknologin främst då?VoltAmpere skrev:Så man har solceller och batteriet för lagring.thogr skrev:Och att Tesla egentligen inte är ett bilföretag. Bilbranchen är normalt inte så lukrativt att ge sig in i. Men energibranchen är. Tesla har helt andra ambitioner än att bara vara ett bilföretag. Aktiekursen avspeglar inte nuläget, utan framtiden. https://youtu.be/n6M3MQsAyvg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Är det bara solenergi man har tänkt sig för att ersätta oljan eller har Tesla planer på annan energigenerering?
Dessutom har de redan i England startat ett elbolag.
Och med deras programvara Autobidder så optimerar de vinsten med solceller+hemmabatteri/elbil med V2X.
Now you know pratade om att V2X i en Tesla kunde vara värt ca 35.000 dollar per bil.
Varför köpa en bil som bara används 5% av tiden.
Övriga 95% av tiden ska den ingå i en VPP(Virtual Power Plant) och tjäna pengar åt sin ägare!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1430
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Aktien TSLA
Ja, för att få det att funka krävs förstås flera delar. Men +-tecknet fanns inte på min 2019, så någon skillnad borde det vara. Och då trodde jag att bilen var klar för V2G. Att det inte finns laddsystem att koppla in i huset hemma är en annan sak, men bilen kan ju vara klar för det. Ev om det saknas någon programvara....Svenssons skrev:Chademo stödjer V2G och Leaf i Japan går att få med V2G-lösning men det är inte enbart ett Chademo-uttag som krävs utan även mjukvara i bilen samt laddsystem som stödjer dubbelriktad effektutbyte och detta finns inte mer än som pilotprojekt i Europa.kenjon skrev:Min Leaf 2020 har ett plustecken på Chademo-luckan. Det trodde jag betydde V2G...
(Uj, nu är vi väldigt OT)
Bilen behöver ingen växelriktare för att stödja V2G eller V2X. Detta kan ligga i "laddaren" som sedan kopplas till bilen och är nog det vanligaste systemet. Nissan med V2G/V2H i Japan har ingen inverter/växelriktare i bilen utan denna ligger utanför och krävs för att kunna nyttja växelström till nätet eller huset. Att en bil stödjer V2G/V2H/V2X har inget med att det finns ett eluttag i bilen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 28 mar 2020 09:06
Re: Aktien TSLA
Jo, bra, men vilken del i detta har Tesla ett sådant teknikförsprång att det motiverar dagens aktiekurs, att det som man i den länkade videon hänvisar till som "lukrativt" och att man ska slå sig in bland topp10 bolag i världen.Zalman3 skrev:Tesla säljer solceller, hemmabatterier och elbilar.VoltAmpere skrev:Jag far fortfarande efter den lukrativa delen då och Tesla’s värdehöjande teknik som återspeglas i aktiekursen. Är det batteriteknologin främst då?VoltAmpere skrev:Så man har solceller och batteriet för lagring.thogr skrev:Och att Tesla egentligen inte är ett bilföretag. Bilbranchen är normalt inte så lukrativt att ge sig in i. Men energibranchen är. Tesla har helt andra ambitioner än att bara vara ett bilföretag. Aktiekursen avspeglar inte nuläget, utan framtiden. https://youtu.be/n6M3MQsAyvg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Är det bara solenergi man har tänkt sig för att ersätta oljan eller har Tesla planer på annan energigenerering?
Dessutom har de redan i England startat ett elbolag.
Och med deras programvara Autobidder så optimerar de vinsten med solceller+hemmabatteri/elbil med V2X.
Now you know pratade om att V2X i en Tesla kunde vara värt ca 35.000 dollar per bil.
Varför köpa en bil som bara används 5% av tiden.
Övriga 95% av tiden ska den ingå i en VPP(Virtual Power Plant) och tjäna pengar åt sin ägare!
Det är ju knappast solcellsdelen, men batterier/batteriteknologi?
Hur långt före ligger Tesla med V2X?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Aktien TSLA
Jämför med Apple. Vad är "lukrativa faktorn" hos dem?
Det finns ingen enskild komponent som motiverar aktiekursen - utan folks förtroende att Tesla kan även i framtiden kombinera spetsteknologier till åtråvärda produkter.
Investerare har helt enkelt större förtroende att Tesla kan ta fram bra elbilar än avgasgänget.
Andra skulle också kunna ta fram bra batterier, bygga gigantiska batterifabriker, världsomspännande snabbladdarnät och åtråvärda elbilar... men ingen annan än Tesla gör det. "Lukrativa faktorn" skulle jag säga är kombinationen och viljan.
Det finns ingen enskild komponent som motiverar aktiekursen - utan folks förtroende att Tesla kan även i framtiden kombinera spetsteknologier till åtråvärda produkter.
Investerare har helt enkelt större förtroende att Tesla kan ta fram bra elbilar än avgasgänget.
Andra skulle också kunna ta fram bra batterier, bygga gigantiska batterifabriker, världsomspännande snabbladdarnät och åtråvärda elbilar... men ingen annan än Tesla gör det. "Lukrativa faktorn" skulle jag säga är kombinationen och viljan.
Re: Aktien TSLA
Vilket tjat det var om V2X. Själv tror jag inte att Tesla är ett dugg intresserade av V2X. De vill hellre sälja bilar plus batteribackuper än försök till kompromisslösningar via V2X. Tesla har inte direkt mig veterligt inte någon egenutveckling av växelriktare som är den centrala delen i V2X förutom standardprotokollet. Det är nog dock något som de kommer att fördjupa sig i efter batterier och solceller.VoltAmpere skrev:Hur långt före ligger Tesla med V2X?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Aktien TSLA
Teslas problem i detta fall är väll garantierna. Om du laddar ut dit batteri 2000 ggr på en V2X lösning kan de inte hantera idag då garantin bygger på x antal år och x antal km.Svenssons skrev:Vilket tjat det var om V2X. Själv tror jag inte att Tesla är ett dugg intresserade av V2X. De vill hellre sälja bilar plus batteribackuper än försök till kompromisslösningar via V2X. Tesla har inte direkt mig veterligt inte någon egenutveckling av växelriktare som är den centrala delen i V2X förutom standardprotokollet. Det är nog dock något som de kommer att fördjupa sig i efter batterier och solceller.VoltAmpere skrev:Hur långt före ligger Tesla med V2X?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Aktien TSLA
Med batteriet i min bil skulle det ta slut för snabbt med V2X.ChristerSjo skrev:Teslas problem i detta fall är väll garantierna. Om du laddar ut dit batteri 2000 ggr på en V2X lösning kan de inte hantera idag då garantin bygger på x antal år och x antal km.Svenssons skrev:Vilket tjat det var om V2X. Själv tror jag inte att Tesla är ett dugg intresserade av V2X. De vill hellre sälja bilar plus batteribackuper än försök till kompromisslösningar via V2X. Tesla har inte direkt mig veterligt inte någon egenutveckling av växelriktare som är den centrala delen i V2X förutom standardprotokollet. Det är nog dock något som de kommer att fördjupa sig i efter batterier och solceller.VoltAmpere skrev:Hur långt före ligger Tesla med V2X?
Så nya million mile batteriet skulle tåla många fler laddcykler.
Snart slut på juni.
När kommer batteri dagen egentligen???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Aktien upp idag, slutade på 990 dollar!Zalman3 skrev:Med batteriet i min bil skulle det ta slut för snabbt med V2X.ChristerSjo skrev:Teslas problem i detta fall är väll garantierna. Om du laddar ut dit batteri 2000 ggr på en V2X lösning kan de inte hantera idag då garantin bygger på x antal år och x antal km.Svenssons skrev:Vilket tjat det var om V2X. Själv tror jag inte att Tesla är ett dugg intresserade av V2X. De vill hellre sälja bilar plus batteribackuper än försök till kompromisslösningar via V2X. Tesla har inte direkt mig veterligt inte någon egenutveckling av växelriktare som är den centrala delen i V2X förutom standardprotokollet. Det är nog dock något som de kommer att fördjupa sig i efter batterier och solceller.VoltAmpere skrev:Hur långt före ligger Tesla med V2X?
Så nya million mile batteriet skulle tåla många fler laddcykler.
Snart slut på juni.
När kommer batteri dagen egentligen???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Att man i Kina ska designa en billig kompakt elbil för både inhemsk och exportmarknaden är spännande!
C kommer den kanske att heta!
C kommer den kanske att heta!
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... el-model-c
Tesla Giga Shanghai Is Now Accepting Design Ideas For The China-Style Tesla New Model, Model C?
Something that would be super cool ... so we’re going to do it ... is to try to create a China design and engineering center to actually design an original car in China for worldwide consumption. I think this will be very exciting."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Inte undra på att Tesla aktien gått upp senaste tiden.
VW erkänner att Tesla leder elbils rejset i Kina.
VW erkänner att Tesla leder elbils rejset i Kina.
https://cleantechnica.com/2020/06/15/vo ... you-going/February 2020, when the delay of the ID.3 — a flagship product and extremely important vehicle for VW — was announced, the CEO of Porsche Oliver Blume as well as the CEO of Audi Markus Duesmann prepared themselves as possible successors, but the strongest shareholders, the Porsche and Piech families, owning more than 50% of Volkswagen Group, supported Herbert Diess and gave him some backbone and justification to continue his course.
Last Thursday, in a management meeting, the Group CEO informed his peers of some more unpleasant truths — intended just for a small management group and declared as confidential. Quote:
“One of the unpleasant truths is that in China our market leadership is not a law of nature. (…) In China, the leader in electric cars is now called Tesla.
“It will be years before we have reached the necessary level of expertise in software to be able to compete at the forefront. (…) Even today, hardly a line of software code comes from us.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Aktien TSLA
Dags för VW att köpa något lämpligt mjukvaruföretag?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Aktien TSLA
Eller för ett visst mjukvaruföretag att köpa VW?Gustafsson skrev:Dags för VW att köpa något lämpligt mjukvaruföretag?
Det skulle sänka TSLA aktiekurs!
Re: Aktien TSLA
Inget är vanligt med Tesla...kontakten2 skrev:Är detta särskilt vanligt?
Personligen har jag svårt att förstå att någon har invändningar mot att Elon enbart får lön om bolag och aktie går löjligt bra... Tror man får leta med ljus och lykta efter en VD som har så extrem tilltro till bolaget.
Antingen går det dåligt upp till bra för Tesla och Elon blir helt utan ersättning. Eller så går det magiskt bra för Tesla och Elon får löjligt stor ersättning. I detta scenario är ju dock alla andra aktieägare också extremt nöjda.
En VD för ett amerikanskt börsbolag med Market CAP långt över $100.000.000.000 har normalt en extremt hög ersättning oavsett hur bolaget presterar. Personligen ser jag mycket hellre det upplägg Tesla har.
Nu äger jag iofs (nästan) inga aktier längre pga den absurda värderingen, men incitamentsprogrammet ser jag som en fördel snarare än nackdel.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Ja, skulle det gå dåligt för Tesla så får Elon ingenting till skillnad från de flesta andra VDs som skulle få en stor fallskärm trots att de har misslyckats med sitt jobb och får sparken.Legato skrev:Inget är vanligt med Tesla...kontakten2 skrev:Är detta särskilt vanligt?
Personligen har jag svårt att förstå att någon har invändningar mot att Elon enbart får lön om bolag och aktie går löjligt bra... Tror man får leta med ljus och lykta efter en VD som har så extrem tilltro till bolaget.
Antingen går det dåligt upp till bra för Tesla och Elon blir helt utan ersättning. Eller så går det magiskt bra för Tesla och Elon får löjligt stor ersättning. I detta scenario är ju dock alla andra aktieägare också extremt nöjda.
En VD för ett amerikanskt börsbolag med Market CAP långt över $100.000.000.000 har normalt en extremt hög ersättning oavsett hur bolaget presterar. Personligen ser jag mycket hellre det upplägg Tesla har.
Nu äger jag iofs (nästan) inga aktier längre pga den absurda värderingen, men incitamentsprogrammet ser jag som en fördel snarare än nackdel.
Re: Aktien TSLA
Jag syftade mer på riskbedömningen kring privata lån från pantsättning av aktier. Det kritiken handlar om och tydligen stor andel här.
Risken hamnar på privatpersonerna och inte företaget om aktien skulle gå ned.
Risken hamnar på privatpersonerna och inte företaget om aktien skulle gå ned.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Aktien TSLA
Möjligtvis ekonomiskt men inte emotionellt. Svårt att sätta pris på känslor/värderingar.Fredrik j skrev:Tesla behöver Elon Musk mer än Elon Musk behöver Tesla.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Aktien TSLA
"Det kritiken handlar om och tydligen stor andel här."kontakten2 skrev:Jag syftade mer på riskbedömningen kring privata lån från pantsättning av aktier. Det kritiken handlar om och tydligen stor andel här.
Risken hamnar på privatpersonerna och inte företaget om aktien skulle gå ned.
Nja, kritiken var ju främst gällande ersättningsnivå till ledningen, men "dessutom" gällande pantsättning av aktier.
Personligen ser jag inte problemet med det heller. Skulle Elon behöva tvångssälja en liten del av sina aktier så påverkar det ju inte bolaget nämnvärt. Han har som sagt extrema incitament både i sitt ägande och med sin ersättningsmodell.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
https://borsvarlden.com/finwire/FWM004DDBF/Mäktiga rådgivarfirmor motsätter sig omval av Teslas styrelseordförande
Model S P85DL+