Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jwe »

Jag har länge trott att fördröjningen av semin beror på batteriteknikens tillkortakommande.
En lastbil har ett potentiellt körmönster som innebär att den skall ladda batterierna två ggr per dygn, i det närmaste fulla cykler. Många privatbilar laddar teoretiskt en gång i veckan (men i praktiken oftare men då inom ett för batterierna skonsamt intervall).
Det blir med andra ord ett rejäl test. Spännande att följa.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Aktien TSLA

Inlägg av HenrikC »

Jag tror att Tesla Semi är rätt segment: Tesla måste veta att ungefär alla lastbilstillverkare kommer med elektriska distributionsbilar. De första fanns redan när Semi presenterades. Dessa etablerade tillverkare kommer att gå stegvis från lokaltrafik via regionaltrafik till fjärrtransporter.

Genom att gå på det segment de etablerade konkurrenterna förväntas nå sist fick Tesla ett försprång på flera år. Dessutom passar strategin med Teslas självkörande bilar. Tesla Semi borde nästan fungera bättre i Europa än i USA med våra kortare avstånd.

Att Semi skulle klara att ta sig in där etablerade tillverkare redan har produkter, som regionaltrafik, tror jag är optimistiskt. För fem år sedan hade det varit en annan sak.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Finns en fördel till med strategin och det är att kunderna klarar sig bättre utan laddnätverk som
är obefintligt i början, dom laddar ”hemma” mest och kör under dagen utan snabbladdning…
Sedan så har väl Pepsi tillgång till nån laddare om jag fattat rätt men i princip inga andra
laddare är klara än…
Det blir precis som i början med model S ju :) (Roadstern var lite speciell så den ”räknas inte”)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Sabbe skrev:
Maw skrev:
Sabbe skrev:
backe skrev:
Sabbe skrev:
Undrar vad skeptiker som sagt att Tesla Semi aldrig kommer att produceras har att säga nästa vecka när första leveranserna sker? :D


D394DA5D-6C87-4F8A-BCB0-505950BC40E1.jpeg

Presenterad 2017, tänkt gå i produktion 2019, fortfarande inget officiellt pris eller spec men man ska få provköra den i slutet på 2022 åtminstone.

Kul att den börjar tillverkas såklart men särskilt imponerande är det inte att den börjar produceras i små serier med "fel" batteri 3 år sent.

Vi får bara hoppas att det är värt väntan och att priset som uppgavs ligger någorlunda nära verkligheten.
Är det verkligen ”fel” batteri om den har en räckvidd på 80 mil maxlastad? Vad jag förstår så måste lastbilsförare enligt lag ta en paus var femte timme eller så. Som jag förstått det så är Tesla Semi berättigad till $40.000 i bonus så den kommer att sälja väldigt bra oavsett om Tesla väljer att höja priset rejält eller inte.
Det är väl fel batteri såtillvida att Tesla menade att det krävdes 4680 för att den skull bli lönsam om jag minns rätt. Det är väl däremot främst ett problem för Tesla och dess aktieägare och inte för användaren som nog inte märker någon akillnad mellan 4680 och 2170..
Fel, Tesla har aldrig sagt att 4680 krävs.
Nu är inte Elon lika insatt i det här som dig men han menade att man behövde 4680.
Tesla Semi is ready for production, but they need the 4680 cells, says Elon Musk
https://electrek.co/2021/01/28/tesla-se ... elon-musk/
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Tror varken Semi eller CyberTruck kommer till Europa kommande åren då efterfrågan i USA kommer vara större än utbudet. Kanske kan Tesla tillverka Semi i Europa så småningom.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Aktien TSLA

Inlägg av chaffis75 »

Sabbe skrev:
Tror varken Semi eller CyberTruck kommer till Europa kommande åren då efterfrågan i USA kommer vara större än utbudet. Kanske kan Tesla tillverka Semi i Europa så småningom.
Tror jag aldrig semi kommer tillverkas i de utseendet i Europa. Den europeiska lastbilsmarkanden ser ju helt annerlunda ut jämfört den amerikanska. Så blir de en Tesla lastbil i Europa så är de en helt annan än den som visats upp idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsOJ »

chaffis75 skrev:
Sabbe skrev:
Tror varken Semi eller CyberTruck kommer till Europa kommande åren då efterfrågan i USA kommer vara större än utbudet. Kanske kan Tesla tillverka Semi i Europa så småningom.
Tror jag aldrig semi kommer tillverkas i de utseendet i Europa. Den europeiska lastbilsmarkanden ser ju helt annerlunda ut jämfört den amerikanska. Så blir de en Tesla lastbil i Europa så är de en helt annan än den som visats upp idag.
Nej frontbyggda bilar klarar inte EU’s regler för längd så den dörren är stängd.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Aktien TSLA

Inlägg av HenrikC »

LarsOJ skrev:
Nej frontbyggda bilar klarar inte EU’s regler för längd så den dörren är stängd.
Man ändrade ju reglerna för att förbättra krocksäkerheten, så nu får huven vara 35 cm längre än tidigare.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Sabbe skrev:
Är det verkligen ”fel” batteri om den har en räckvidd på 80 mil maxlastad? Vad jag förstår så måste lastbilsförare enligt lag ta en paus var femte timme eller så. Som jag förstått det så är Tesla Semi berättigad till $40.000 i bonus så den kommer att sälja väldigt bra oavsett om Tesla väljer att höja priset rejält eller inte.
Är semin utvecklad för att behöva ha en vaken förare bakom ratten? Tror man inte den får FSD?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Sabbe skrev:
Är det verkligen ”fel” batteri om den har en räckvidd på 80 mil maxlastad? Vad jag förstår så måste lastbilsförare enligt lag ta en paus var femte timme eller så. Som jag förstått det så är Tesla Semi berättigad till $40.000 i bonus så den kommer att sälja väldigt bra oavsett om Tesla väljer att höja priset rejält eller inte.
Är semin utvecklad för att behöva ha en vaken förare bakom ratten? Tror man inte den får FSD?
Tror att det finns en viss respekt för teamsters så det kommer nog behövas en förare.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsOJ »

HenrikC skrev:
LarsOJ skrev:
Nej frontbyggda bilar klarar inte EU’s regler för längd så den dörren är stängd.
Man ändrade ju reglerna för att förbättra krocksäkerheten, så nu får huven vara 35 cm längre än tidigare.
Per Elon:
83D6F823-F8EB-4952-857E-BE24F693CC81.jpeg
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Åtminstone några stycken ser ut att kunna levereras nu på torsdag.

Tesla har som ambition att tillverka 50.000 stycken Tesla Semi under 2024.
52668FA4-FF6C-4D9F-AAFC-E6DE20CFBE48.jpeg
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Låg energidensitet och hög halt av Kobolt. 4680 imponerar inte på alla områden precis...

https://carbuzz.com/news/teslas-4680-ce ... -batteries
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev:
Låg energidensitet och hög halt av Kobolt. 4680 imponerar inte på alla områden precis...

https://carbuzz.com/news/teslas-4680-ce ... -batteries
Jag är chockad. :lol: Jag tror Tesla inser att batterier inte är något man snyter ut näsan.
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

” It's not all darkness and gloom, however. Should Tesla redesign the battery to use silicon in the anode, the adjusted energy density would increase to 280-292 Wh/kg. "The 4680 [cell] has greater potential energy density when it starts using even a small amount of silicon."

Batterierna blir bättre allt eftersom de utvecklas. Den största fördelen med 4680 kommer att vara att de är enklare att tillverka i stora volymer i framtiden.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev:
” It's not all darkness and gloom, however. Should Tesla redesign the battery to use silicon in the anode, the adjusted energy density would increase to 280-292 Wh/kg. "The 4680 [cell] has greater potential energy density when it starts using even a small amount of silicon."

Batterierna blir bättre allt eftersom de utvecklas. Den största fördelen med 4680 kommer att vara att de är enklare att tillverka i stora volymer i framtiden.
Jag skulle tro att det här är nya FSD. "Solved problem", "6-12 months" osv.
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev:
Sabbe skrev:
” It's not all darkness and gloom, however. Should Tesla redesign the battery to use silicon in the anode, the adjusted energy density would increase to 280-292 Wh/kg. "The 4680 [cell] has greater potential energy density when it starts using even a small amount of silicon."

Batterierna blir bättre allt eftersom de utvecklas. Den största fördelen med 4680 kommer att vara att de är enklare att tillverka i stora volymer i framtiden.
Jag skulle tro att det här är nya FSD. "Solved problem", "6-12 months" osv.
Under Battery Day för 2 år sedan så sa man att det skulle ta många år innan 4680 batterierna är ”mogna”.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Det verkar ju tokstökigt i Shanghai nu om man får tro djungeltrumman. Tesla ned idag gissar jag.
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev:
Det verkar ju tokstökigt i Shanghai nu om man får tro djungeltrumman. Tesla ned idag gissar jag.
Ja blir det nedstängningar igen så kan det gå ner ordentligt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Sabbe skrev:
spacecoin skrev:
Det verkar ju tokstökigt i Shanghai nu om man får tro djungeltrumman. Tesla ned idag gissar jag.
Ja blir det nedstängningar igen så kan det gå ner ordentligt.
Och bara därför så gick aktien upp första delen av dagen iaf, även när ”alla” andra också gått ner :lol:
Jag blir aldrig klok på den alltså… :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Bjelke skrev:
Sabbe skrev:
spacecoin skrev:
Det verkar ju tokstökigt i Shanghai nu om man får tro djungeltrumman. Tesla ned idag gissar jag.
Ja blir det nedstängningar igen så kan det gå ner ordentligt.
Och bara därför så gick aktien upp första delen av dagen iaf, även när ”alla” andra också gått ner :lol:
Jag blir aldrig klok på den alltså… :lol:
Gick kanske upp på ryktet om M3-refreshen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev:
Bjelke skrev:
Sabbe skrev:
spacecoin skrev:
Det verkar ju tokstökigt i Shanghai nu om man får tro djungeltrumman. Tesla ned idag gissar jag.
Ja blir det nedstängningar igen så kan det gå ner ordentligt.
Och bara därför så gick aktien upp första delen av dagen iaf, även när ”alla” andra också gått ner :lol:
Jag blir aldrig klok på den alltså… :lol:
Gick kanske upp på ryktet om M3-refreshen.
Ja kanske det, men du ser ut att kunna få rätt till slut verkar det som ändå ;) nära 0% nu iaf… vilket fortfarande
är bra jämfört med övriga.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

37 fartyg sammanlagt med fordon exporteras från Fremont och Shanghai detta kvartal. Tidigare rekord var 25 fartyg under Q4 2021.

240ECD88-08F3-416E-A40E-A6FC0B3FC735.jpeg
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

677CC3AE-E67E-406B-8E6C-7A0B3A7CD700.png
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Rackarns skutt uppåt idag :) typ hela marknaden ju…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar